tazdiginez

Dagpleje vs. Vuggestue

23 indlæg i dette emne

Jeg er på herrens mark - jeg sidder og prøver at finde priser osv.

Kan man få friplads når man er på SU?

Hvordan foregår det med at få barnet i pleje?

Jeg har skrevet op os i Morsø kommune, men ville det være en god ide at indskrive os i Aarhus, hvis vi nu flytter i løbet af året?

Hvad koster det jer?

Hvornår fik i besked på at i havde fået plads?

Hvad er forskellen på vuggestue og dagpleje?

Hvad har i selv valgt til jeres barn?

Wragh alle de spørgsmål! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alt det økonomiske og praktiske kan jeg ikke svare på :)

Men jeg ved lidt om dagpleje og har i hvert fald en idé om hvad forskellen er på DP og vuggestue... Dagpleje er almindeligvis én dagplejer, der MAX har 5 børn (og i mange tilfælde måske kun 4 eller 3), mens vuggestue "samler" flere vuggestuepersonaler (ved faktisk ikke om de er pædagoger :unsure) og flere børn. Hvor mange børn der er pr. voksen ved jeg ikke lige.

Vuggestuer er af og til integreret med børnehaver sådan at vuggestuebørnene ser børnehavebørnene (men måske har et rum for sig selv), og at de skal i "samme hus" når de starter i børnehave og dét tror jeg kan være rigtig trygt for både forældre og barn :)

Omvendt er dagplejen måske tryghedsskabende ved at det er et "mindre forum" hvor der ikke er så mange børn.

Min mor er dagplejer, og jeg synes det virker til at tendensen er at de milde, rolige, generte og tilbageholdende børn har det bedst i dagpleje, og at de vilde, umulige, udadvendte og meget aktive børn har det bedst i vuggestuen. Og at der så er en kæmpe "midtergruppe" hvor det sådan lidt er en smagssag, hvor de skal være. Jeg tror også at mange vælger DP/VS ud fra hvad der er tættest på...

Der er lavet undersøgelser, der viser at børn i nogle tilfælde får et tilknytningsforhold (altså et tryghedsforhold a la til mor) til sin dagplejer, hvilket jo kan være rigtig godt (fordi så er barnet trygt) men også skidt (fordi man som mor måske kan føle sig tilsidesat + barnet skal jo ikke være i dagpleje for evigt, så det får revet en rigtig vigtig person ud af sit liv). Jeg ved ikke om der er lavet lignende undersøgelser i forhold til VS, men min logik siger mig, at når der er flere voksne, så knytter barnet sig ikke på samme måde til én person, så der er ikke det samme særlige "bånd" (hvilket igen kan være både fordel og ulempe).

Dagplejen foregår (i langt de fleste tilfælde) i dagplejerens hjem, hvilket på den ene side kan være hyggeligt og trygt, men også pokkers besværligt hvis dagplejeren er syg, og du skal til at finde ud af hvor der egentlig er et gæstehus eller en gæstedagplejer. + så skal dit barn passes af en forholdsvis fremmed. :unsure

Jeg tror også at dagpleje kræver en større tillid. I vuggestuen er der flere personaler, så de kan "holde øje med hinanden" hvor dagplejeren faktisk kan gøre rimeligt meget som det passer hende så snart døren lukkes. Jeg har oplevet både gode dagplejere og dagplejere som jeg IKKE vil have mine børn hos.

Jeg tror at mit barn kommer i dagpleje. Jeg var ikke selv i institution før jeg skulle i børnehave, og der nåede jeg kun at være et halvt år inden jeg skulle i skole. Så det er et stort skridt for mig, at mine børn skal i institution, og der virker dagplejen som et lettere "skridt" for mig end vuggestuen, da jeg synes det virker mere hjemligt. Dertil kommer at min mor er dagplejer, så jeg "ved lidt hvordan det foregår" hvilket jeg ikke ved med VS.

Jeg tror ikke at det ene er bedre end det andet, men måske er det ene bedre end det andet i forhold til det enkelte barn. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar dejlige Barbamama :loveshower

min lillesøster gik i dagpleje, så på den front kender jeg det, men det er jo mange år siden. Jeg synes det er svært at vælge hvad Maliva ville passe bedst i og hvad jeg som forældre vil ha' det bedst med :unsure .. iha altså

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt det økonomiske og praktiske kan jeg ikke svare på :)

Men jeg ved lidt om dagpleje og har i hvert fald en idé om hvad forskellen er på DP og vuggestue... Dagpleje er almindeligvis én dagplejer, der MAX har 5 børn (og i mange tilfælde måske kun 4 eller 3), mens vuggestue "samler" flere vuggestuepersonaler (ved faktisk ikke om de er pædagoger :unsure) og flere børn. Hvor mange børn der er pr. voksen ved jeg ikke lige.

I den vuggestue jeg arbejdede i, som jeg har forstået var ret gennemsnitlig var der 3 stuer med samlet 32 børn. Der var 2 eller 3 uddannede pædagoger og en ufaglært pædagogmedhjælper på hver stue. Der var altid 3 voksne på hver stue (der var selvfølgelig sygdom engang imellem og ferier med få børn på institutionen), og der var max. 11 børn på stuerne, når alle var der. Så vel gennemsnitligt 3-4 børn pr. voksen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at have hørt at et argument for at vælge vuggestue er at børnene måske bliver mere udadvendte af det, fordi de bliver vant til mange mennesker fra de er små af.

Jeg har tilgengæld meget fokus på tryghed, og det kan jeg bedst "se for mig" at barnet får et sted, hvor der ikke er alt for mange mennesker og hvor det har én fast "substitutmor", som det ser hver dag, og de samme 2-3 venner som det ser hver dag. Så det hælder jeg mest til.

MEN, en vigtig forudsætning for at jeg nok hælder til dagplejemor er at vi har gode muligheder for at få barnet passe hjemme eller ved bedsteforældre, hvis dagplejeren bliver syg. Jeg bryder mig IKKE om tanken om gæstedagpleje! Gæstedagplejeren kan jo være nok så sød, men det en relativt fremmed kvinde, som mit lille pus skal være hos i mange timer, og det er jeg ikke så glad for... Men så håber jeg at vi kan få den passet hos bedsterne. :)

Hvis ikke vi havde bedsterne til at passe ved behov, så ville jeg nok hælde lidt mere til vuggestue, fordi så skal barnet aldrig ud til HELT fremmede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, det er jo en ulempe ved dagplejere (eller det er jo som man ser på det, men det gør i hvert fald mig kritisk): Du kan blive ufaglært dagplejer. Det har jeg personligt lidt svært ved, for det er jo nogle MEGA vigtige år, barnet skal være der, og så synes jeg faktisk det er vigtigt at den voksne har noget uddannelse med børn... Dagplejere får så vist en række kurser og kan vist også vælge at uddanne sig, men de kan i princippet også bare være dagplejere "på deres glatte ansigt", og så er det jo lidt et spørgsmål om du er enig med din dagplejer i, hvad der er godt for børn.

Der ville jeg nok fagligt være mere tryg ved vuggestuerne, hvis de primært har pædagoger.

Men når det så er sagt, så findes der jo rigtig mange gode dagplejere, også af de ufaglærte. Min mor er ikke faglært, og jeg synes jo at hun er fantastisk med små børn! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Friplads er indkomst-afhængigt så hvis du kun er på su burde du kunne få friplads, men kun hvis din mands indtægt ikke er for høj kan i få friplads.

Jeg har hørt at her i brøndby får man først besked en måned før start og det har jeg også hørt i andre kommuner.

Jeg ved ikke helt hvad vi vælger til Ronja. Der ligger ingen vuggestue lige i nærheden, men massere af dagplejere, hvilket tæller for dagpleje. Vi overvejer stadig vuggestue fordi der er flere børn, ingen problemer ved sygdom og der skal ikke ske et lige så stort skift til børnehave. Men vi ved det ikke helt endnu. Tror det kommer meget an på hvor vi egnet med at arbejde og hvordan det passer med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige komme med en sidebemærkning fra en som har haft barn i dp. Vedr. Sygedom kommer dit barn kun i yderst tilfælde til en man ikke kender. Da dp erne er i grupper og derfor kender børnene dem allesammen ;-) og jeg ser det som en mere rolig og tryg base at give børnene vider frem i tiden. En vuggestue kan for mug og mit kendskab virke rigtig forvirrende støjende og alt for mange børn som ikke er under opsyn hele tiden. Men jeg har kun mit kendskab fra en vuggestue og derfra kan man ikke generalisere alle vuggestuer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov så syntes jeg også du skal kigge lidt på hvad der er flest af omkring jer. Her hos os er der kun dp i vores område. Hvis vi skal i vuggestue snak vi køre 5 km men ingen hindring. Men jeg kiggede også på børnene og hvilken bh han skulle i så springet ikke var fremmede for han.Så han kendte nogle af børnene. De dp som er i området her bruger nemlig bh fællesrum og legeplads så ikke nok med at de kender bh området men har set de voksne før var bare rigtig godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Klart vuggestue! Vores valg blev lavet udfra:

Samme sted hver dag, genkendeligt personale, flere til at støtte og motivere dit barn, flere voksne = flere muligheder for forskellig udvikling, røg og dyrefrit :)

Her i Aarhus synes jeg der er langt imellem DP'erne, kender personligt ingen med børn i DP :)

Edit: jeg er egentlig ligeglad med om det er hyggeligt i en vuggestue bare det er trygt og åbent :) hyggen får mine børn rigelig af hjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har os valgt vuggestue til david :)

og vi får afvide ca 1 måned før om han kan starte - så det må være lige om lidt vi får svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige komme med en sidebemærkning fra en som har haft barn i dp. Vedr. Sygedom kommer dit barn kun i yderst tilfælde til en man ikke kender. Da dp erne er i grupper og derfor kender børnene dem allesammen ;-) og jeg ser det som en mere rolig og tryg base at give børnene vider frem i tiden. En vuggestue kan for mug og mit kendskab virke rigtig forvirrende støjende og alt for mange børn som ikke er under opsyn hele tiden. Men jeg har kun mit kendskab fra en vuggestue og derfra kan man ikke generalisere alle vuggestuer

Helt enig i det med at gæstedagplejeren almindeligvis er en fra dagplejegruppen, men hvis ens dagplejer sjældent er syg, så ser de måske ikke gæstedagplejeren så tit, så derfor tænker jeg stadig at det kan være lidt "fremmed". Ellers er jeg enig, jeg har samme forestilling om at dagplejen er en rolig og tryg base og at vuggestuer kan være lidt for "vilde" for min smag. :)

Klart vuggestue! Vores valg blev lavet udfra:

Samme sted hver dag, genkendeligt personale, flere til at støtte og motivere dit barn, flere voksne = flere muligheder for forskellig udvikling, røg og dyrefrit :)

Her i Aarhus synes jeg der er langt imellem DP'erne, kender personligt ingen med børn i DP :)

Edit: jeg er egentlig ligeglad med om det er hyggeligt i en vuggestue bare det er trygt og åbent :) hyggen får mine børn rigelig af hjemme :)

Jeg er 99% sikker på at der også er krav om at der skal ære røgfrit i dagplejen. :) Og dyrefrit kunne jeg godt se lidt som en ulempe. Jeg ville elske hvis min DP havde en lille hund eller kat eller kanin, som mit barn kunne rende og nusse med :loveshower

Samme sted hver dag og genkendeligt personale får man jo almindeligvis også i en dagpleje, bortset fra ved sygdom. Så hvis man har en dp med et godt helbred, så synes jeg ikke at der er stor forskel på det.

Når man sådan kigger henover tråden, så synes jeg det virker som om, at dem der vælger vuggestue har set flest vuggestuer, og dem der vælger dp har set flest dp'er. :P Så jeg tror faktisk også at det handler meget om, hvad man har i sit nærområde og hvad ens nærmeste har gjort. De fleste har vist gode erfaringer med netop det, som de har valgt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer måske også lidt an på barnet hvad der passer bedst, et meget udadvendt barn med fart på som ikke har de store betænkligheder ved nye mennesker og som trives i store selvskaber med masser af fart på ville måske ha det bedst i en vuggestue men et stille barn som hurtigt bliver utrygt og hænger meget på sine forældre vil nok ikke trives i en vuggestue.

Min søn er meget stille og bryder sig ikke om for mange mennesker så jeg var slet ikke i tvivl om at han skulle i dagpleje, han har været rigtig glad for det og hans dagplejer er så sød. Under sygdom eller ved fridage har han en fast gæstedagplejer som han også kender fra legestue, han var hos hende i nogle uger fordi hans faste havde ferie og hende er han også glad for og kender godt så hvis hans faste er syg ved vi at han kan komme der istedet så det giver rigtig meget ro på det hele at vi ved han altid er et sted hvor han kender hende som passer ham. Han har aldrig været andre steder en hos sin faste gæsteplejer under sygdom og han ser hende hver uge i legestue så han glemmer hende jo ikke.

Håber det hjalp lidt. Held og lykke med beslutningen. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig i det med at gæstedagplejeren almindeligvis er en fra dagplejegruppen, men hvis ens dagplejer sjældent er syg, så ser de måske ikke gæstedagplejeren så tit, så derfor tænker jeg stadig at det kan være lidt "fremmed". Ellers er jeg enig, jeg har samme forestilling om at dagplejen er en rolig og tryg base og at vuggestuer kan være lidt for "vilde" for

Det er derfor dp erne holder legestuen en gang i ugen for børnene og de voksne kender hinanden. Sådan er det her hvor vi bor. Skal da ikke sige hvordan det er i andre kommuner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I VS er der max 3-4 børn pr voksen.

Vores datter ELSKER vuggestuen, hun startede i nov og har ALDRIG grædt ved afsked og pædagogerne siger at hun er frk evigglad. Hun var 8 mdr ved start og 10½ md nu.

Priserne er der STOR forskel på, afhængig af hvor man bor.

Økonomisk friplads er afhængig af årlig indtægt.

Moni går i vuggestue og ved ikke hvorden en DP fungere, udover der kun er én til at se efter dit barn, der er ingen vikar hvis DPmor bliver syg osv (gæsteDP men er en fremmed OG et nyt sted)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er derfor dp erne holder legestuen en gang i ugen for børnene og de voksne kender hinanden. Sådan er det her hvor vi bor. Skal da ikke sige hvordan det er i andre kommuner

Sådan er det også i de dagplejer jeg kender til i det nordjyske, jeg har bare indtrykket af at det er ret forskelligt, for meget børnene egentlig får "været sammen med" de andre dagplejere i gruppen. :) Nogle børn lærer en gæste-DP at kende rigtig godt, og andre er stadig lidt betuttede ved at skulle hen til en af de andre i gruppen. Det kommer de sig selvfølgelig over, hvis de får lov at lære den nye at kende, men man kunne måske godt argumentere for at barnet "lidt på ny" skal lære et nyt sted og en ny omsorgsperson at kende på en lidt "hårdere" måde end hvis der er sygemelding i VS. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian startede i dagpleje. Det var en ufaglært dagplejer, men hun havde været dagplejer i 25 år, vi følte os meget trygge ved hende. Jeg må så sige at de pædagogmedhjælpere jeg har stødt på som jo så ikke har været uddannede har været langt bedre til min søn end de uddannede pædagoger. Det kan være en tilfældighed at det har været sådan, de virker bare mere engagerede i børnene end dem der har uddannet sig.

Sebastian gik i dagplejen til han var ca. 2 år, så blev han flyttet til vuggestue, vi havde ellers regnet med han skulle gå der til børnehaven.

Da Sebastian var mellem 11/2 - 2 år, begyndte han at reagerer på de mange forskellige gæstedagplejere han skulle til. Det var ALDRIG den samme, pisse irriterende. Jeg kendte dem ikke og det var ikke alle jeg følte mig lige trygge ved og værst af det hele kendte Sebastian dem heller ikke. Det var dagplejere uden for hans gruppe da der ikke var plads pga sygdom, så han blev kastebolden. Han har altid været en meget åben og udadvendt dreng, men han blev panisk angst for at skulle afleveres.

Det hele kulminerede da vores dejlige dagplejer desværre mistede sin søn og derfor var langtidssygemeldt. Endelig fik Sebastian en rigtig god gæstedagplejer som han var hos 1-2 mdr. Desværre i den anden ende af byen så det tog os 20-30 min i bil at afleverer/hente hver dag. Det var ikke holdbart i længden og han blev flyttet til vuggestue som er integreret så han kunne fortsætte i børnehaven og ikke skulle have flere skift.

Det var et rigtig godt tidspunkt for ham at skifte på, jeg tror han var begyndt at kede sig i dagplejen ml. de 2-3 år, men det kommer jo nok også an på hvilke børn man bliver sat sammen med i dagplejen. Ml. de 2-3 år ville Sebasitan bare være en af de ældste og jeg tror han havde manglet lidt udfordringer i hverdagen som vuggestuen kunne give ham på det tidspunkt, men dagplejen var med til at give ham en rigtig tryg opstart i pasningsverdenen.

Jeg kan godt forstå det er svært at vælge og vuggestue kan virke meget kaosagtigt, hvor dagpleje er mere hjemmeligt. Det er så svært når man ikke aner hvilken pasning man får i både dagpleje og vuggestue og ikke mindst hvordan ens barns personlighed er. Jeg er glad for at Sebastian startede i dagpleje, men også glad for han ikke skulle gå der til han var 3 år.

Nu flytter vi til tyskland, men var vi blevet boende var den lille i maven nok kommet i vuggestue, men det er mest pga. historien med gæstedagpelejere som var en slem oplevelse for os alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 99% sikker på at der også er krav om at der skal ære røgfrit i dagplejen. :)

Vi fik tilbudt en dagpleje mor hvor der blev røget i hjemmet. Hendes sønner, mand og hende selv røg, men de måtte ikke ryge når der var dagplejebørn. Hun gik derfor ud og røg når hun havde børnene fortalte hun os.

Vi takkede nej til hende pga. det, røgen hænger jo i møbler m.m. også selv om der ikke direkte bliver røget når børnene var der. Det var ikke ok for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik tilbudt en dagpleje mor hvor der blev røget i hjemmet. Hendes sønner, mand og hende selv røg, men de måtte ikke ryge når der var dagplejebørn. Hun gik derfor ud og røg når hun havde børnene fortalte hun os.

Vi takkede nej til hende pga. det, røgen hænger jo i møbler m.m. også selv om der ikke direkte bliver røget når børnene var der. Det var ikke ok for os.

Arh, det er nok bare mig, der har troet at den gik endnu videre... Men nej, det ville heller ikke være ok for mig (er hys med det røg :blush)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine har gået i dagpleje, det er billiger, der er kun få børn og det er den samme man aflever til og man henter hos. Der er selvfølgelig syedom og ferie, men så kommer de til vikarer eller en fra den gruope dpen er i så det er altid en de kender, hvis det er ferie, har dpen også været på besøg inden.

Jeg er også selv dp´er og har været igang et år siden min barsel sluttet, og har haft en ½ barnets førstesyge da, så har jeg haft ferie og på kursus i 3 uger. Her har vi 4-5 børn oftes 4, for så har vi plads til et gæstebarn. Vi er 19 dagplejer i det område jeg er og 4 af dem bor mellem 100-300 m fra mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er blevet en stærk vuggestue tilhænger! Isaac startede i dagpleje, da han blev ti måneder og i løbet af et halvt år nåede han at være ved fem!!! dagplejere, da han var den stabile dreng, som de kunne kaste rundt med. DERFOR så ALDRIG mere dagpleje. Oveni det så græd han næsten dag ved aflevering og det var på ingen måde fedt, roen kom først da han begyndte i VS.

Og for at det skal have et plus mere, så vil jeg klart anbefale integreret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke lige læst alt det der er blevet skrevet. Så beklager hvis jeg gentager noget ;)

Jeg vil klart vælge vuggestue! Vi skrev Theo op allerede da han var få uger gammel.

Jeg har arbejdet i vuggestue i 6 år og vil være helt tryg ved at aflevere mit barn sådan et sted. Der er som regel 12 børn på én stue med 3 voksne (2 pædagoger og én medhjælper). Jeg kan godt lide tanken om at der er flere voksne til at tage sig af børnene. Desuden kan man sagtens skabe trygge rammer, hygge og give masser af omsorg.

Jeg kender ikke særlig meget til dagpleje andet end at der ca. er 4 børn og at dp-moderen ikke er uddannet pædagog. Jeg bryder mig personligt ikke om, at der kun er én voksen til stede. I en vuggestue kan personalet jo "holde øje" med hinanden.

Og hvis der nu skulle ske noget alvorligt med et barn, så kan dp-moderen jo ikke drøne afsted på skadestuen og lade de andre børn blive tilbage.

Desuden synes jeg heller ikke om at skulle aflevere mit barn et helt andet sted, hvis dp-moderen er syg. I en vuggestue er barnet det samme sted hver dag og har lært at knytte sig til flere voksne.

Du får ikke automatisk friplads, når du er på SU. Du kan gå ind på pladsanvisningens hjemmeside og taste jeres husindkomst ind i en tabel og så beregner den, hvor meget I skal betale.

Herhjemme er vi fx begge på SU og jeg mener at vi kommer til at skulle betale ca. 200 kr. pr. md. for en vuggestueplads på Frederiksberg (normalpris ca. 3500 kr.)

Held og lykke med beslutningen :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nok vælge vuggestue til mit barn, men det er nok også fordi det er det jeg kender mest til, eftersom jeg selv er pædagog medhjælper i en vuggestue :) Nogen af de fordele jeg ser ved en vuggestue er, at barnet er knyttet til flere voksne i stedet for kun én - Self har de fleste børn nok en eller to de er mere knyttet til end andre, men hvis der fx er sygdom blandt personalet, er barnet lige så trygt i institutionen som det plejer at være :) Jeg synes også det er en fordel at der er flere børn i en vuggestue, for det er jo ikke en selvfølge at barnet leger godt med de 3 andre fra dagpjelen, der kan jo være stor aldersforskel på dem :)

Derudover synes jeg også at kreativitet er vigtigt allerede fra barnet er 1½ - 2 år, og i en vuggestue kan jeg se lidt flere muligheder for at lave forskellige kreative ting :) - Men nu kender jeg self heller ikk så meget til dagpleje, så ved ikke om de også laver sådan nogen ting der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER