SoBa

hvem informerer I og hvornår

16 indlæg i dette emne

Ja, så nærmer tiden sig. på fredag er jeg indenfor normal fødselsperiode- og selvom jeg håber hun bliver derinde 4 uger endnu, så er der mange tanker/spørgsmål der kommer frem.

Informerede/informerer I familien/venner når veerne går i gang- eller først når fødslen er veloverstået?

Og er der nogle regler om, hvornår man må få besøg efter en fødsel?

Jeg tror helst jeg "bare" vil være min mand og jeg når veerne går igang og udner fødsen- og først informere familien/venner bag efter- men ved ikke om de vil være "skuffede"?

Og så håber jeg på lidt "alene" tid efter fødslen, så man lige kan komme sig etc. inden der kommer besøg..... men det bestemmer vi jo selv :-)

Hvad gør/tænker I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har snakket om først at give lyd når fødslen er overstået. Netop som du siger vil vi gerne være os selv og lige hilse på baby inden trippende bedsteforældre melder sig ;) Jeg vil nok også gerne vaskes og nettes lidt.

Ved at sige det efter fødslen tænker vi at der går lidt tid før de dukker op.

Selvfølgelig hvis fødslen trækker ud eller jeg skal sættes igang bliver vi nok nødt til at sige det noget før.

Men som udgangspunkt først når det er sket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har specifikt sagt, at når jeg får veer, så vil hun IKKE kontaktes før jeg har født og alt er okay ;) For ellers kommer hun til at gå og være meganervøs indtil baby er ude og der kan jo gå maaaaaaaaange timer.

Vi vil også selv helst have lidt tid inden, der kommer besøgende, så det bliver nok noget med at der bliver ringet rundt en time eller to efter fødslen alt efter hvornår jeg føder (vi ringer nok ikke klokken tre om natten :lolhit). :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i bestemmer heldigvis helt selv hvornår i vil fortælle det... og ingen kan tillade sig at blive fornærmede over det...

jeg synes i skal nyde at det er det første barn og ingen behøver informeres før den er kommet til verden.. Jeg er glad for at det var sådan vi gjorde første gang altså min mor sku med til fødslen så hun fik besked da jeg fik veer men igen andre udover os vidste det... det er fantastisk at have en lille hemmelighed sammen med sin mand og som en skriver når den bette er født vil man gerne lige nette sig lidt og nyde tresomheden...

vi er lidt kede af nu at vi er nødt til at have ungerne passet når jeg skal føde for så er vi nødt til at give nogen besked når der er noget igang jeg har et ønske om at føde i løbet af dagen mens de store er i pasning også vi kan give familien besked bagefter....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her får familier det at vide når hun er kommet til verden.

Svigerfar har meldt ud at de forventer at får besked når vi tager på sygehuset, så de kan holde sig klar til at komme ind og se hende med det samme. Men vi har meldt ud at de får besked når hun er kommet til verden, og at de ikke skal komme ind før vi har sagt okay. Han blev godt nok en smule fornærmet, da hun er første barnebarn (Manden er enebarn). Men lad os se hvordan det bliver når hun kommer til verden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et godt spørgsmål og jeg tror det er rigtig vigtigt, at man afstemmer forventninger med farmand og med de kommende bedsteforældre - det viste sig faktisk, at Søren og jeg så helt forskelligt på det :o

Jeg troede også vi skulle vente til hun var kommet til verden, mens Søren havde tænkt sig at skrive en sms til sine forældre når vi tog afsted til sygehuset for de skulle jo have tid til at komme ud af døren og komme fra Struer til København :blink

Jeg var sgu godt nok lige lidt målløs... Jeg læste så et sted på nettet, at det faktisk var en god idé at spørge bedsteforældrene om de vil vide man tager afsted eller som Barbamamas mor først vil vide det når barnet er kommet til verden, fordi de ved de vil bekymre sig. Så vi har spurgt. Og de vil alle gerne have en sms når vi tager på sygehuset. Jeg har så krævet, at hvis de skal have sådan en sms, så betyder det IKKE, at det er i orden at ringe og skrive hele tiden fordi de er utålmodige! Det vil nemlig være min frygt <_< Men det har de lovet og så kan jeg godt forstå og acceptere, at de gerne 'vil være med'. Jeg vidste det, da både min søster og min veninde tog på sygehuset og jeg synes det var hyggeligt at vide og tænke på dem imens, så så længe de kan lade være med at stresse og bombardere Søren med opkald og sms´er, så er det fint med mig.

Mht. besøg efter fødslen, synes Søren jo også at hans forældre skulle komme så hurtigt som muligt. Der har jeg så gjort det klart, at jeg vil ikke have besøg før jeg føler mig helt klar til det. Det har han accepteret og det er jeg helt sikker på at hans forældre også vil. De kan sagtens komme til byen og så være hos Sørens lillebror til vi siger vi er klar.

Jeg synes det er rigtig rart, at vi har afklaret fuldstændig med hinanden og vores familier hvordan det kommer til at foregå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang og vi sagde intet til nogen som helst. Faktisk lavede vi en undvigelsesmanøvre om eftermiddagen overfor min mor eller far, det kan jeg ikke lige huske.

P kom til verdenen 17.09 men pga forskellige komplikationer var vi tre først samlet på stuen kl efter kl 23 om aftenen da jeg kom op fra opvågning. Vi gav derfor først besked til vores forældre og søskende næste formiddag ved 9-tiden, den tid vi havde selv var virkelig tiltrængt og nødvendig. Denne gang er vi nok nødt til at inddrage min mor, hvis det ikke bliver mens P er i dagpleje, ikke noget jeg er specielt glad for. Jeg ville gerne det bare var os og vi igen kunne tage den tid vi havde brug for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang var der ingen der vidste noget om at fødslen var igang. (bortset fra vores naboer som havde set mig kæmpe mig igennem en ve på vej ud af døren. ) sarah er født kl. 5 om morgenen så der gav vi besked til bedsterne ved 9 tiden tror jeg og de kom indenfor en time. Anden gang vidste mine forældre at det var igang for de skulle passe sarah. Mandens forældre fik besked da det var overstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ringede først til de nærmeste et par timer efter fødslen.. jeg skulle på ingen måde have at min familie + svigerne viste jeg skulle til at føde..

Kan huske min kusine havde fortalt hendes bedste veninde veerne var startet og de tog på sygehus, inden de overhoved kom frem sad veninden allerede på sygehuset og ventede, det var meget stressende for min kusine fordi fødslen træk ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang ringede vi da jeg havde født. I første omgang for at fortælle at jeg havde født. Vi ringede igen senere da vi var kommet på barselsgangen og de måtte komme på besøg. Der var besøgstider, men bedsteforældrene måtte komme på det første besøg udenfor besøgstiderne. Øvrige kom i besøgstiden, vi koordinerede besøgene, så vi ikke fik mange på besøg på én gang.

Anden og tredje gang var vi nødt til at involverer svigerforældrene fordi de skulle passe de store. Så de vidste at jeg havde veer. Vi ringede igen kort efter fødslen og ringede så igen lidt senere, da vi vidste hvornår vi var hjemme og klar til besøg.

Jeg ønskede ikke at forældre eller svigerforældre stod og trippede udenfor døren til fødestuen og vi ønskede ikke besøg de første par timer - det var vores tid hvor vi skulle nyde baby :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på, at vi vil vente, til jeg har født. Min mor vil gå fuldstændig i spåner over at vide, at jeg ligger der og føder, så hun skal i hvert fald SLET ikke vide det, med mindre det er så åbenlyst, at hun ikke kan undgå at finde ud af det.

Mine svigerforældre vil gerne vide det inden. De vidste det med min svigerinde, og en halv time efter at hendes søn var kommet til verden, stod de der. Og den tanke kan jeg bare ikke forlige mig med. Jeg elsker mine svigerforældre, men jeg er overbevist om, at vi har brug for en time eller to alene, inden besserne kommer trissende. For mig er en fødsel et øjeblik mellem mig og Anders. Det kan da være, at jeg ændrer mening, men det tror jeg faktisk ikke. Anders er i øvrigt enig - der var ellers ret meget MIG MIG MIG over det her indlæg :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

første gang fik familkie og venner først besked morgen efter jeg havde født. ved nummer 2 og 3 blev jeg sat igang så her vidste mine forældre det :rolleyes

Denne her gang kommer det an på hva tid jeg får veer på, og skal jo ha passet de 3 andre :rolleyes så enten får mine forældre det afvide eller et par af vores venner som også står klar til at passe eller hente de 3 andre :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev jo sat i gang, så det vidste den nærmeste familie godt. Havde dog kraftig understreget at der kunne gå flere dage før jeg reagerede på stikpillerne.

Veerne kom sent om aftenen og Erica blev født kl 04 om natten. Ved en 7-tiden ringede min mand rundt og fortalte vi var blevet forældre. Mine forældre ville komme over frokost (og det var de velkomne til, men der var først besøgstid kl 15, så de måtte vente indtil da. (lå på dobbeltstue på barselsgangen). De vil sige vi havde næsten 7 timer for os selv (jeg skulle lige vågne efter narkosen) og det var rigelig med tid - jeg glædede mig sådan til at vise hende frem!!!

I dagene efter fik vi næsten ikke besøg, da semi-tæt familie og venner ikke ville trænge sig på. Så vi blev nødt til at invitere da jeg skulle være indlagt nogle dage endnu og der er keeeedeligt på et hospital, så ville gerne have tiden til at gå. Samt jeg kunne ikke overskue at skulle have gæster i flere dage efter vi kom hjem, da trygheden ved at have hjælp hele tiden jo ikke var der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde på forhånd til begge hold forældre understreget, at de ikke fik besked, når vi tog afsted, men først bagefter. Jeg kunne på ingen måde overskue at vide, at de evt skulle ligge søvnløse en hel nat eller ringe (læs svigermor) i tide og utide til min mand for at høre status. Jeg ville gerne, at det blev vores oplevelse i fred og ro.

Jeg endte med tid til igangsættelse, så det var der en del, der vidste, hvornår det var. Fødslen gik så i gang af sig selv aftenen før, men jeg fødte først sent om aftenen på dagen for igangsættelse. Der var dog ingen, der vidste, at fødslen var startet. Jeg havde, som TiaK, understreget, at det stadig kunne tage flere dage. Som sagt fødte jeg sent om aftenen, så vi ringede først til vores forældre næste morgen og sendte ligeledes sms ud der. Vi havde behov for at være os tre, og så ingen grund til at ringe midt om natten til forældrene, som alligevel ikke kunne komme før om eftermiddagen/aftenen dagen efter.

Vi havde besøg af begge hold forældre + et vennepar dagen efter fødslen. Hvornår de næste gæster kom, kan jeg faktisk ikke huske, men det var først, da vi var kommet hjem, hvilket vil sige at der er gået mere end 3 dage. Jeg er rigtig glad for, at vi meldte ud, at vi havde brug for tid til at finde os selv, for jeg synes, at det var mega-hårdt den første tid!!! Det betød, at der gik uger før nogle så hende første gang, men næsten alle vores venner har børn, så der var fuld forståelse for det manglende overskud. Jeg må også erkende, at selv om det er dejligt at se en helt nyfødt, så gør det for mig ikke den helt store forskel om baby er 2 dage eller 4 uger. Det er stadig en nyfødt.

Men det er godt at forventningsafstemme mellem dig og din mand, så I ikke skal tumle med det midt i alt det nye!

Pøj-pøj med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang havde vi egentlig bestemt at ingen skulle vide det når vi tog på FG, og min mor havde også sagt, at hun ikke ville vide noget før det var overstået.

Men det kom til at gå anderledes. :rolleyes

Om formiddagen, da jeg var 41+1, var jeg simpelthen så led og ked af at være gravid, at jeg ringede til min mor og brokkede mig og tudede :P

Så hun inviterede os på aftensmad samme aften, for at vi kunne fordrive ventetiden med et eller andet. Skæbnen ville så, at vandet gik samme eftermiddag kl. 15.45, så jeg var nødt til at ringe til min mor og aflyse.

Og tidspunktet taget i betragtning, så kunne hun jo nok regne ud hvad der var på færde. Så hun fik det at vide inden vi tog afsted, selvom hun havde ønsket det anderledes. :)

Heldigvis kom hun ikke til at gå og være nervøs så længe, for kl. 23.45 havde jeg født :loveshower

Jeg ringede til mine forældre og fortalte det mindre end en time efter, for nu vidste de jo at der var noget i gang, og så ville jeg ikke være bekendt at lade dem lide alt for længe :P

Anden gang var vi nødt til at fortælle dem at vi tog afsted, fordi de skulle passe Nanna imens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang kan jeg ikke huske om der var nogen der fik noget at vide før hun var født(blev sat igang)Denne her gang får farmor det at vide da det er hende der skal passe den store prinsesse imens. Selv om min mor har en ide om at hun skal være hos mormor i et par dage :huh

Da hun sagde det her for et stykke tid siden.

Mormor: når mor skal på hospitalet og ha babyen så skal du være hos mormor i 2-3 dage.

Mig: nej jeg skal da bare have min store pige hos mig med det samme.

Mormor: vi kommer da også på besøg på hospitalet.

Mig: Jeg skal altså hjem stort set med det samme.

Mormor: ja men det jo meget rart lige og komme hjem og være sig selv.

Syntes faktisk lige hun skulle have haft det vendt med mig inden hun dragede barnet ind i det

Men hun skal altså være hos sin farmor og så regner jeg med at hendes far henter hende efter 2-3 timer og så kører vi sammen hjem fra hospitalet som en familie, alt afhængig af hvornår på døgnet fødslen finder sted, hvis de er midt om natten bliver hun jo først hentet dagen efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER