Little Miss

Skanninger & lægebesøg

17 indlæg i dette emne

Hej Alle august'ere :loveshower

Jeg er lidt nysgerrig på hvornår i skal til skanninger og lægebesøg. Kan fornemme det er meget forskelligt. Måske alt efter forløbet fra tidligere graviditeter, forløbet med hvordan du blev gravid i denne omgang eller andet. Også for at høre om i har fået begrundelser for hvorfor skanninger og lægeforløb er på de tidspunkter som de er.

Jeg er blevet gravid efter første forsøg med IUI-h og min gynækolog følger mig tæt. Jeg har fået taget 3 blodprøver for at tjekke mit HcG tal. 3 fordi mit første tal var meget lavt (43). <_<

Af skanninger har jeg fået tid til første skanning hos gynækologen, hvor jeg er 7 uger henne. Derudover skal jeg skannes i uge 9 - altså lige efter nytår :glad . Min gynækolog har sagt at jeg ikke skal kontakte min egen læge før jeg har talt med hende. Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Derudover ved jeg at NF skanningen ligger mellem 21. og 28 januar.

Jeg ved egentlig heller ikke hvorfor jeg får disse ekstra skanninger - andet end at jeg har været igennem behandlingsforløb. Jeg er super glad for det fordi jeg som sagt tidligere er nervøs for at noget går galt efter at have fulgt min fætter og hans kone igennem deres forløb. Selvom jeg på ingen måde har været igennem noget der kan sammenlignes med dem. Jeg ved at ihvertfald hos den gynækolog jeg har været i behandling hos er det normalt at de giver ekstra skanninger.

Resten af forløbet ved jeg så først efter 1. skanning.

Den primære grund til jeg spørger er at jeg står over for ferieplanlægning og har meget svært ved at finde ud af hvornår jeg KAN rejse og hvornår jeg SKAL være hjemme. Altså hvornår ligger de forskellige undersøgelser ca?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skal til mit første lægetjek den 21. december. Der er jeg 8 uger henne - hvis altså den lille spire har tænkt sig at blive der denne gang.

Derudover blev jeg lovet ved sidste graviditet at jeg skulle følges ekstra meget, have en kontaktlæge og jordemoder, da jeg fik meget svær svangerskabsforgiftninng og gik i fødselskramper. Blot fordi både min egen læge og jordemoderen overså alle de alarmknapper der blinkede. Så jeg forventer at de vil følge mig tæt denne gang.

Hvornår jeg skal til scanning har jeg ingen idé om :P

Jeg ser ihvertfald frem til lægebesøget. Så går det sikkert for alvor op for mig at bebs nr. 3 er på vej :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har (som du ved) mit første lægebesøg (vandrejournal) på tirsdag, hvor jeg er 6+0. Det er ret tidligt, men jeg var også tidligt afsted med den første.

Scanningerne ved jeg ikke noget om endnu, men som tommelfingerregel ligger der en nakkefoldsscanning(NF) omkring uge 12 og en misdannelsesscanning (MD) omkring uge 20.

Derudover er der en række jordemoderbesøg, og nu så jeg i en anden tråd, at du måske skal føde på Herlev, og der kan man se dette på deres hjemmeside:

"Første konsultation finder sted tidligt i graviditeten. Her får du optaget journal og har en samtale med jordemoderen.

Efter den første konsultation bliver du sædvanligvis tilbudt konsultationer omkring 28, 35, 37 og 39 uger.

Du planlægger forløbet sammen med jordemoderen. Hvilke konsultationer, der vil være aktuelle for dig, vil afhænge af dine ønsker og behov."

http://www.herlevhospital.dk/menu/Afdelinger/Gynaekologisk_Obstetrisk_Afdeling/Graviditet+og+foedsel/Graviditet/undersoegelser-og-konsultationer-i-graviditeten/Jordemoderkonsultation.htm

Der er også nogle lægebesøg, og dem kan din læge fortælle dig om. Ellers er der en rigtig fin tidslinie på Hvidovre hospitals hjemmeside:

---------------------------------------------------

Sidste menstruations første dag 0 uger

Læge 6-10 uger

Nakkefoldsskanning og doubletest 10-14 uger

Jordemoder 14-18 uger

Skanning 19-22 uger

Læge 25 uger

Jordemoder 28 uger

Læge 32 uger

Jordemoder 35-40 uger

Hjertelydskurve (CTG) 41 uger

Igangsættelse af fødsel 42 uger

------------------------------------------------------

Den kan du se her: http://www.hvidovrehospital.dk/menu/Afdelinger/Gynaekologisk-+Obstetrisk+Afdeling/Foedeafdelingen/Graviditeten/Konsultationer+hos+jordemoder+og+laege/Tidslinie.htm

Det var en ordentlig smøre fra mig :)

-Maria

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en bog fra min første graviditet, hvori der står, hvornår de forskellige undersøgelser ca. finder sted. Det kan selvfølgelig variere lidt fra sted til sted, men så har du da lidt at gå ud fra :) Der står dette:

Uge 6-10

Egen læge

Uge 8-13+6

Doubletest (valgfri)

Uge 11-13+6

NF scanning

Uge 13-15

Jordmoder

Uge 18-20

MD scanning

Uge 21

Jordmoder

Uge 24

Egen læge

Uge 29

Jordmoder

Uge 35

Egen læge + jordmoder

Uge 37+39

Jordmoder

Jeg håber, at du kan bruge det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Maria.

Det var en lang smørre - men en god en af slagsen :loveshower

Regner også med at få lidt mere uddybende svar imorgen når min gynækolog ringer :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en bog fra min første graviditet, hvori der står, hvornår de forskellige undersøgelser ca. finder sted. Det kan selvfølgelig variere lidt fra sted til sted, men så har du da lidt at gå ud fra :) Der står dette:

Uge 6-10

Egen læge

Uge 8-13+6

Doubletest (valgfri)

Uge 11-13+6

NF scanning

Uge 13-15

Jordmoder

Uge 18-20

MD scanning

Uge 21

Jordmoder

Uge 24

Egen læge

Uge 29

Jordmoder

Uge 35

Egen læge + jordmoder

Uge 37+39

Jordmoder

Jeg håber, at du kan bruge det :)

Hvad er en doubletest og MD skanning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

double test er en blodprøve som bliver brugt sammen med resultatet fra nakkefoldsscanningen, og MD er misdannelsesscanningen som er den hvor barnet bliver tjekket igennem for størrelse, arme, ben, hænder, fødder, nyrefunktion og så videre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal til første lægeundersøgelse d. 5. januar. Regner med at skulle til NF omkring min fødselsdag (21/1)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du heldig med de tidlige scanninger :) det er da helt sikkert så du kan være tryg ved, at den lille er hvor den skal være og vokser. Jeg skal selv til læge og ha skrevet journal i uge 7 og igen og ha taget blodprøver i uge 9. Som JaneDoe skriver skal blodprøven tages efter uge 8, og NF scanningen skal laves mellem 11+0 og 13+6, for at man kan få en risikovurdering på bl.a downs syndrom. Jeg syns selv at doubletesten og NF scanningen er det vigtigste tilbud i hele graviditeten fordi jeg har sådan brug for at vide der ikke er alvorlige kromosom fejl, fordi jeg jo er over 35 og har statistisk højrere risiko. Hvis du vil læse om dem i detaljer står det sikkert på dit hospitals hjemmeside, jeg fandt i hvert fald god info på skejby sygehus' hjemmeside. Ellers er det jo først senere i graviditeten der rigtig skal holdes øje med os. Håber I får planlagt en lækker rejse!

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første scanning er i uge 7. - som er d. 21 dec. Det er på fertilitetsklinikken i skive. Og det får man simpelthen tilbudt gratis fordi man er i et behandlingsforløb...

Jeg synes at det er rart at man får det tilbudt. Jeg tror at jeg venter med at bestille tid ved min egen læge til jeg ved mere om hvordan det går med den lille spire...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så har jeg fået ringet til lægen og skal til undersøgele d. 11/1... hende i røret sagde at jeg skulle have taget blodprøve og henvises til scanning, men skal jeg også undersøges, i ved, der nede??.. for det har jeg altså aldrig prøvet før, så håber lidt at det er frivilligt? whistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så har jeg fået ringet til lægen og skal til undersøgele d. 11/1... hende i røret sagde at jeg skulle have taget blodprøve og henvises til scanning, men skal jeg også undersøges, i ved, der nede??.. for det har jeg altså aldrig prøvet før, så håber lidt at det er frivilligt? whistling.gif

Ved min første graviditet fik jeg lavet en underlivsundersøgelse, så tror det er meget normalt. Men jeg regner da ikke med, at de tvinger en, hvis man ikke har lyst :D Kan dog sige at sådan en undersøgelse lyder værre, end den er. Så længe man slapper af, så gør det ikke ondt, og det er hurtigt overstået :) Jeg er så kun blevet undersøgt sådan af kvinder, men jeg kan heller ikke have, at andre mænd end min egen mand ser mig der :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min første graviditet fik jeg lavet en underlivsundersøgelse, så tror det er meget normalt. Men jeg regner da ikke med, at de tvinger en, hvis man ikke har lyst :D Kan dog sige at sådan en undersøgelse lyder værre, end den er. Så længe man slapper af, så gør det ikke ondt, og det er hurtigt overstået :) Jeg er så kun blevet undersøgt sådan af kvinder, men jeg kan heller ikke have, at andre mænd end min egen mand ser mig der :rolleyes

ja med en kvinde går det jo nok, men jeg har en mandlig læge, så med mindre jeg får hende den anden som er der, som ikke er min læge, men som arbejder på samme kontor, så skal jeg ikke nyde noget! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal til første lægebesøg d. 3 januar. Eller det vil sige det er egt. "bare" en sygeplejerske.

Hun skal tage blodprøver og teste mig for hepatitis, HIV osv. - hvorfor ved jeg egt. ikke....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så har jeg fået ringet til lægen og skal til undersøgele d. 11/1... hende i røret sagde at jeg skulle have taget blodprøve og henvises til scanning, men skal jeg også undersøges, i ved, der nede??.. for det har jeg altså aldrig prøvet før, så håber lidt at det er frivilligt? whistling.gif

Jeg har en mandlig læge og har ingen problemer med at han undersøger mig. Jeg bliver undersøgt hvert år pga. tidligere celleforandringer (livmoderhalskræft).

Ved godt at nogen synes det er meget ubehageligt at en anden mand skal rode rundt ens mest private sted. Men tro mig han har prøvet det så mange gange før så han tænker slet ikke over det.

Men bliver faktisk en lille smule bekymret når jeg læser at du aldrig har fået lavet en underlivsundersøgelse. Betyder det så også at du aldrig har fået lavet en smear for livmoderhalskræft som man bliver tilbudt fra man er 23 (nogle steder tidligere)? Eller blevet undersøgt før du evt har fået recept på p-piller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal snakke med sygeplejersken den 28. december og med lægen den 5. januar. Håber på at jeg får fastlagt termin :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været ved læge og snakke omkrimg min graviditet, fordi jeg har mistet en del gange..

Har fået taget blodprøver og skal til scanning efter nytår :)

Derudover skal jeg nok i starten til læge hver anden uge, det handler dog ikke kun om graviditeten ;)

Derudover er der nok flere scanninger end den i uge 7 satser på en i uge 9 og NF i uge 11, de har sagt de følger mig utroligt tæt og jeg vil blive scannet meget denne gang..

Så kommer JM og MD selvfølgelig også og alle lægebesøgene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER