Barbamama

Er jordnødder forbudte, når man er gravid?

14 indlæg i dette emne

Har lige læst på eb.dk at nogen tror, at Kate (I ved, Kate og William ovre i England ;)) er gravid, fordi hun har sagt nejtak til jordnødder...

Må man ikke spise jordnødder, når man er gravid? :help Jeg har da guffet en del peanutbutter og æbler :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jordnødder er da bestemt helt ok :)

Synes simpelthen den der engelske tolkning af "nej tak til jordnødder = graviditet" er dybt mystisk :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I england fraråder de gravide at spise jordnødder pga de mener der er højere risiko for allergi hos fosteret... Herhjemme er det ikke forbudt. Det er også svært når de ikke er enige. Nogle steder må gravide heller ikke spise blødkogte æg, mens det ikke frarådes herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Besynderligt. De er jo fulde af gode ting. Sunde fedtsyrer og vitamin E.

Tror da det er langt værre med papmad fuld af tilsætningsstoffer <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I england fraråder de gravide at spise jordnødder pga de mener der er højere risiko for allergi hos fosteret... Herhjemme er det ikke forbudt. Det er også svært når de ikke er enige. Nogle steder må gravide heller ikke spise blødkogte æg, mens det ikke frarådes herhjemme.

Meget maerkeligt.... jeg kan da ikke undvaere mine laekre, bloedkogte aeg om morgenen til en god hjemmebagt bolle og Mads & Monopolet paa P3 :o

Hernede har jeg en gang laest at noedder er at holde sig fra, men noedder indeholder jo supermange mineraler, saa det vaelger jeg altsaa lykkeligt at overhoere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm okay, skulle bare lige høre om det var mig, der havde misforstået noget. Jeg tænkte nemlig også sådan lidt "Hvad mener I, nødder er sgi da sunde? :huh" da jeg hørte det. :rolleyes

Men tak for jeres meldinger, piger! Så tør jeg godt spise videre af jordnødderne :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er altså også en del danske sider der fraråder det, da det giver en markant forhøjet risiko for allergi hos barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min naturterapeut, Caroline Fibaek, har faktisk ligefrem skrevet til mig at noedder, sammen med frugt, groent, baelgfrugter og kerner er yderst vigtige i en graviditet :P

Derudover ligger jeg inde med en artikel om de forskellige noedder: Peanuts/jordnoedder er en god proteinkilde, hvis man traenger til det og indeholder meget e-vitamin, niacin og det samme kraefthaemmende stof, som er i roedvin ;)

Saa googlede jeg aarsagen til det jordenoeddespoergsmaal, og anbefalingerne er tilsyneladende rettet i UK, saa det kun er kvinder med jordnoeddeallergi, som boer undgaa dem... well.... alt med maade, taenker jeg og valnoedder smager da ogsaa godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm okay, skulle bare lige høre om det var mig, der havde misforstået noget. Jeg tænkte nemlig også sådan lidt "Hvad mener I, nødder er sgi da sunde? :huh" da jeg hørte det. :rolleyes

Men tak for jeres meldinger, piger! Så tør jeg godt spise videre af jordnødderne :mam

Ja det ville jeg også roligt gøre... Hvis man skulle lytte til samtlige landes retningslinjer for hvad hvad man ikke måtte spise ville man nærmest ende med at gå sulten iseng :goodluck

Ej jeg lytter til de anbefalinger de danske myndigheder kommer med, stoler på at de har hold i deres råd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det ville jeg også roligt gøre... Hvis man skulle lytte til samtlige landes retningslinjer for hvad hvad man ikke måtte spise ville man nærmest ende med at gå sulten iseng :goodluck

Ej jeg lytter til de anbefalinger de danske myndigheder kommer med, stoler på at de har hold i deres råd.

Det er jo en jungle, saa jheg er helt enig. Og ens sunde fornuft maa ogsaa have en vaegt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var ved lægen i går, spurgte jeg MEGET ind til hvad jeg skulle gøre for at få den sundeste baby..

Spurgte ind til makeup, mad, drikkevare osv osv osv...

Hun sagde: Sund og varieret, logisk tænkende - så kommer man længst.

Hun sagde "alt med måde" - Baby blev ikke hverken syg eller dårlig af at man fx tog en slurk champagne nytårsaften eller at man gik med eyeliner hver dag.

og som hun sagde: Man har fået børn i mange mange mange år - og i mange mange mange år har man altså født sunde børn, uden den viden vi har idag.. :)

Jeg spiser mange nødder.. mest i m&m's :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hørt det forklaret i en amerikans podcast forleden: Mange fødevarer indeholder olie fra peanuts - tror der er forskel på landene her- og hvis manså samtidigt mæsker sig i peanutbutter, risikerer man at fostret får rigtig meget peanut, og bliver allergisk. Vel lidt lige som man ikke skal bruge for meget vaskepulver, hvis man vil undgå allergi over for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min naturterapeut, Caroline Fibaek, har faktisk ligefrem skrevet til mig at noedder, sammen med frugt, groent, baelgfrugter og kerner er yderst vigtige i en graviditet :P

Derudover ligger jeg inde med en artikel om de forskellige noedder: Peanuts/jordnoedder er en god proteinkilde, hvis man traenger til det og indeholder meget e-vitamin, niacin og det samme kraefthaemmende stof, som er i roedvin ;)

Saa googlede jeg aarsagen til det jordenoeddespoergsmaal, og anbefalingerne er tilsyneladende rettet i UK, saa det kun er kvinder med jordnoeddeallergi, som boer undgaa dem... well.... alt med maade, taenker jeg og valnoedder smager da ogsaa godt.

Haha, kvinder med jordnøddeallergi bør undgå dem. Det er vist et meget fornuftigt råd :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, kvinder med jordnøddeallergi bør undgå dem. Det er vist et meget fornuftigt råd :P

Riiiigtig fornuftigt :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER