Stbaby

Rejser du dig op i bussen?

23 indlæg i dette emne

I fredags skulle vi med landbussen til Grenå med børnehaven jeg arbejder i. 40 børn og 5 voksne. Vi havde ringet i forvejen til busselskabet så de vidste hvornår vi skulle med.

Desværre var der også en del almindelige buspassagerer med - langt de fleste teenagere og unge der skulle til skole.

To rejste sig da de så vi kom med så mange børn og først da buschaufføren sagde de andre skulle rejse sig og rykke sammen (langt de fleste sad alene) rejste de andre sig så børnene kunne komme ned og sidde.

Hvad ville du have gjort? Blive siddende eller rejse dig?

Er du en der ofte rejser dig for andre i bus / tog? Hvem rejser du dig for / hvem rejser du dig ikke for?

Jeg kører sjældent med offentlig transport, men ældre, folk med handicaps eller skader (f.eks. krykker), gravide og familier med børn rejser jeg mig for.

Da jeg var gravid med Xander boede jeg i Aalborg og havde ikke bil, så der tog jeg bussen hvis jeg skulle et sted hen. Havde slem bækkenløsning men skulle på sygehuset til tjek - før maven kunne ses. Jeg havde MEGET ondt, men havde ikke råd til taxa, og en midaldrende dame (max 50) flippede fuldstændig ud på mig fordi jeg ikke rejste mig for hende.

Hun kunne selvfølgelig ikke se at jeg ikke kunne stå op, men hun kunne i det mindste have spurgt først. dry.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad ville du have gjort? Blive siddende eller rejse dig?

Er du en der ofte rejser dig for andre i bus / tog? Hvem rejser du dig for / hvem rejser du dig ikke for?

Jeg kører sjældent med offentlig transport, men ældre, folk med handicaps eller skader (f.eks. krykker), gravide og familier med børn rejser jeg mig for.

Da jeg var gravid med Xander boede jeg i Aalborg og havde ikke bil, så der tog jeg bussen hvis jeg skulle et sted hen. Havde slem bækkenløsning men skulle på sygehuset til tjek - før maven kunne ses. Jeg havde MEGET ondt, men havde ikke råd til taxa, og en midaldrende dame (max 50) flippede fuldstændig ud på mig fordi jeg ikke rejste mig for hende.

Hun kunne selvfølgelig ikke se at jeg ikke kunne stå op, men hun kunne i det mindste have spurgt først. dry.gif

Jeg havde også rejst mig for børnene. Desuden rejser jeg mig altid for dem du også har nævnt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg selv skinne på benet og går på krykker i øjeblikket og bliver derfor ret grundigt irriteret hvis ikke folk rejser sig op i bussen.

Prøvede lige igår at stå op i 65 minutter på vej hjem fra arbejde, fordi folk ikke ville rejse sig.

Jeg rejser mig altid op for ældre, folk med synlige handikaps (her hører folk på krykker også med ind under), børn og gravide. Syntes ikke man kan være andet bekendt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg pendler dagligt fra Roskilde-København, men jeg synes faktisk det er sjældent, at jeg møder nogen i de kategorier du nævner. En enkelt gang har jeg mødt en på krykker, der selvfølgelig fik den sidste ledige plads, men ellers er folk der kører i tog på samme tid som oftest ikke i kategorier jeg rejser sig for. Hvis de spørger, ville jeg selvfølgelig gøre det.

Nogen gange er jeg også bange for at fornærme folk, ved selv at spørge dem om de vil sidde ned. Synes tit jeg har hørt de ældre i min familie nærmest bebrejde yngre folk, hvis de har spurgt dem om de vil have en siddeplads i bussen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rejser mig ALTID for ældre, folk på krykker og tydeligt højgravide og jeg bliver så mega forarget når andre folk ikke gør det <_<

Den anden dag var jeg med en bybus i København og en gammel gangbesværet mand - MED krykker - træder ind i bussen. Og ingen rejser sig for ham! Jeg sad helt oppe bagved og det var satme tæt på, at jeg gik ned og bad nogen om at flytte sig for ham. Det ender med, at hende der sidder på det forreste sæde til venstre rejser sig fra det sæde i bussen der er sværest at sidde på, fordi der ikke er ret meget plads og man skal træde op for at sidde der. Han fik kringlet sig derop, men hvad f..... sker der, altså! Der sad udelukkende folk under 40 på de sæder er jo for pokker er forbeholdt ældre og gangbesværede. Så skammer jeg mig altså på mine medmenneskers vegne :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg kørte med bud (hvilket jeg aldrig gør) havde jeg rejst mig, det er en del af min opdragelse at rejse mig for børn, ældre, gravide og andre som har mere behov for at sidde ned end mig :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rejser mig op for ældre, folk der er gangbesværede og folk der har børn med - det ligger i min opdragelse at sådan GØR man :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis der slet ikke er flere pladser så ville jeg rejse mig for den jeg syntes havde mere brug for pladsen end mig. men hvis feks (det er det jeg har oplevet mest) sidder en på det yderste sæde og jeg mangler en plads forventer jeg da først at personen rykker ind hvis jeg tydeligt viser/eller siger at jeg gerne ville sidde der, og sådan gør jeg også selv (selvom jeg for det meste sætter mig inderst)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rejser mig altid op for ældre, gangbesværede eller handicappede. Men som en anden også siger - så er jeg faktisk bange for at fornærme nogen ved at tilbyde dem min plads. Og jeg har faktisk prøvet at en ældre dame blev fornærmet engang fordi jeg rejste mig og sagde at hun da gerne måtte sidde der... Det skulle jeg aldrig ha gjort! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det efterhånden sjældent, jeg kører i bus, men jeg rejser mig altid op for ældre, gangbesværede, gravid og små børn.

Jeg har dog været ude for at få skældud af en ældre dame, da jeg tilbød hende min plads. Hun mente åbenbart ikke, hun var så gammel, at jeg skulle rejse mig for hende ... :rolleyes

Og så er jeg blevet dasket til af en gammel mand og hans kone, som mente, at jeg skulle rejse mig for dem, selvom der kun sad mig og to andre i bussen, men de mente åbenbart, at jeg sad på "deres sæde" :blink Jeg må indrømme, at jeg blev siddende, så de måtte sætte sig et andet sted, for hvad ligner det at daske til et andet menneske på den måde??? Hvis bare de havde spurgt pænt, havde jeg da gerne rykket mig om på sædet bagved. Og så fik jeg selvfølgelig et "ungdommen nu til dags" med på vejen :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rejser mig selvfoelgelig, hvis der er et aabenlyst behov for det :)

Omvendt kan jeg godt lide at hoefligheden gaar begge veje, saaledes at vedkommende ogsaa lige kan spoerge paent, HVIS jeg glipper deres behov. Nu kommer jeg fra Aarhus, hvor man stiger ind bagi, og der sidder man jo ikke og vender sig om ved hvert stop for at se om nogen boer have ens plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rejser mig selvfoelgelig, hvis der er et aabenlyst behov for det :)

Omvendt kan jeg godt lide at hoefligheden gaar begge veje, saaledes at vedkommende ogsaa lige kan spoerge paent, HVIS jeg glipper deres behov. Nu kommer jeg fra Aarhus, hvor man stiger ind bagi, og der sidder man jo ikke og vender sig om ved hvert stop for at se om nogen boer have ens plads.

Jeg har det på præcis samme måde :)

I århus har jeg desværre oplevet mange gamle mennesker, der mener de skal have særbehandling i bussen.

Fx er der en der har spurgt om hun måtte få min plads - selvom der lige bagved var et ledigt sæde "hun ville bare hellere sidde der hvor jeg sad". Ja, det kan jeg da virkelig ikke tage hensyn til (Ved mit sæde, kunne man se ud af HELE ruden, ved hendes var der en reklame for noget af det, men dog stadigvæk en smule udsyn). Sådan noget kanj eg godt blive lidt groggy over.. De har jo ikke førsteret på de gode pladser!

Har også prøvet at blive spurgt om ikke en ældre mand måtte sidde inderst. Jeg havde en del oppakning med, så tænkte han nok skulle langt.. jeg fik rykket det hele.. To stop efter skulle han af, og jeg måtte rykke alle mine ting så han kunne komme ud, og rykke dem tilbage så jeg kunne komme på plads <_<

Men generelt, så giver jeg plads til de folk i har nævnt her i tråden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt rejser jeg mig, men sætter mig gerne på de alm. pladser og ikke dem der er forbeholdt de gangbesværet, gravide og dem med børn. Jeg vejer altid situationen.

Tilgengæld bliver jeg rigtig irriteret på dem der sætter sig på det yderste sæde, og deres tasker på det andet sæde. Det er provokerende i mine øjne, at de ligesom markerer: Her sidder jeg og det er min plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt rejser jeg mig, men sætter mig gerne på de alm. pladser og ikke dem der er forbeholdt de gangbesværet, gravide og dem med børn. Jeg vejer altid situationen.

Tilgengæld bliver jeg rigtig irriteret på dem der sætter sig på det yderste sæde, og deres tasker på det andet sæde. Det er provokerende i mine øjne, at de ligesom markerer: Her sidder jeg og det er min plads.

Jeg bliver faktisk også sur på de som sidder på pladserne forbeholdt gangbesværet, som IKKE rejser sig! Jeg sætter mig der aldrig, fordi jeg ligesom ved det burde være de første pladser man "frigav".. Men sådan har alle mennesker det altså ikke.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror aldrig jeg har prøvet den med en hel børnehave eller bare mange børn kommer ind, de er der altid når jeg står på.

Men ellers rejser jeg mig da for gravide, handikappede, ældre osv.

Spørg da normlt folk om de vil sidde ned hvis det ligner at de har brug for det, men synes de fleste bare siger nej tak, og de ældre virker tit fornærmet, selvom man kan se at de kommer ind med stok eller lignende.

Personligt sætter jeg altså også tasken ved siden af mig så længe der er masser af plads, men tager den så på skødet når der bliver mindre og mindre plads (bor ved endestationen).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes generelt også, at det er et stort problem her i KBH. Jeg lider voldsomt meget af køresyge, så undgår helst at tage bus, hvis jeg kan og cykler også 99% af tiden. En gang imellem sker det dog, og jeg rejser mig altid for ældre, gravide etc. Men nøj, hvor er der bare mange, som ikke gør det.

Til gengæld kan jeg også nikke genkendende til dét mange siger, at de ældre også er blevet mere uforskammede. Det er som om, at det er en hel bølge af uopdragenhed, der går gennem samfundet i øjeblikket. Fordi jeg bliver køresyg (svimmel, kvalme og enorm varme), foretrækker jeg at sidde ned eller i det mindste at holde fast i noget. èn dag kørte jeg med en meget fyldt bus, og jeg stod ved udgangen og holdt fast (fordi jeg lige havde rejst mig for en mor med et lille barn). Der kom så en dame (hun var dog kun omkring de 50 og så helt ud til at være i fuld vigør), som uden et smil sagde "Jeg vil gerne have den plads, for jeg kan ikke lide at stå midt i menneskemassen. Og jeg blev så befippet, at jeg bare lod hende få den. Og altså, helt ærligt - det synes jeg ikke er i orden. For det første kunne hun jo spørge pænt og ikke bare forlange, og for det andet så havde jeg det simpelthen selv så dårligt og var helt hvid i ansigtet, at jeg vel i princippet havde lige så meget ret til den ståplads - hun var jo netop ikke "gammel" og så bestemt ikke ud til at have problemer med balance, ben eller noget andet. Jeg skulle selvfølgelig bare have sagt, hvordan jeg selv havde det, og så havde hun vel forstået, antager jeg.

I metroen er det samme problematik ved de sæder, hvor cykler, barnevogne, rollatorer m.m. kan stå. Der sidder næsten altid folk, og det er GODT nok sjældent, at folk rejser sig. Og ikke kun unge, men også folk i 30'erne, 40'erne, 50'erne mv. Hvad sker der? Skal vi ikke blive enige om, at vi opdrager vores børn til at rejse sig for nogen, der har mere brug for sædet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ikke offentligt transport ret meget, men når jeg gør så sætter jeg mig simpelthen sjældent ned.. Det er også noget med at jeg tit synes sæderne er klamme og kender flere der har sat sig i våde sæder (hvor det i hvert fald var tis den ene gang og hun var på vej til eksamen og kunne ikke tage hjem og skifte tøj - adr!)..

Hvis jeg i bussen sætter mig ned, er et altid bagerst og ikke på de gangbesværede pladser.. Og ville da gerne flytte mig, hvis det var nødvendigt - jeg synes også det er fint at folk selv spørger om det, for de kan jo ikke se om man f.eks. har bækkenløsning, en forstuvet fod el.lign.!

Og det med "ungdommen nu til dags", jeg synes godt man kan sige "ældredommen nu til dags", for jeg synes faktisk de er ligeså slemme og uhøflige - og så sætter de sig tit på ydersædet og optager 2 pladser og rykker sig ikke hvis der kommer en ind der skal bruge det andet sæde..

I tog og metro, kører jeg virkelig sjældent på tidspunkter hvor der er helt fyldt, så jeg oplever ikke det problem, at der ikke er pladser, jeg sidder kun ned når jeg har meget bagage eller hvis S er med, for han gider ikke stå op <_< Men ville helt sikkert flytte mig, hvis der kom nogle ind og havde mere brug for sædet end mig!

Og som mange siger, så er jeg også nogle gange bange for at flytte mig for en ældre person, har ofte set dem blive lidt fornærmede over det! Og flytter man sig ikke bliver de også fornærmede - man vinder nok aldrig i sædekampen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg rejser mig for ældre mennesker og små børn, andet er uopdragent i min verden.

Men sad jeg med bækkenløsning og stor mave på, og skulle med bus, håber jeg da at man har så meget pli og lade mig blive siddene. Men jeg deler også gerne sædet ved siden af mig, hvis jeg sidder et sted med 2 sæder. Jeg fylder ikke hele pladsen ud, for det har jeg ingen grund til. Det er der også rigtig mange der gør, flyder hele sædet og tro de er hellige <_<

Jeg tjekker også altid lige sædet med en hånd om det er vådt eller andet, da jeg også har prøvet at sidde ned på en sæde der var tisset på :blink og det var ikke lige så lækkert.

Men snakker folk ikke pænt, om det så er ældre eller yngre, så er jeg så flabet og svare tilbage at de i det mindste kan snakke pænt og opføre sig anstændigt da det andet ikke klær særlig godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan jeg ikke hvornår jeg sidst har skulle tage en bus... men hvis jeg skulle i nærmeste fremtid - ville jeg IKKE rejse mig...

Det kan godt være jeg ikke er gammel - eller har benet i gips... Men bare fordi man ikke kan se det kan der jo godt være noget galt med et ungt menneske...

Jeg har en møg ryg, lænd og bækken... og skulle jeg være så uheldig og vælte i bussen- ville jeg have stor mulighed for og brække ryggen.. så nej... det ville jeg ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rejser mig selvfoelgelig, hvis der er et aabenlyst behov for det :)

Omvendt kan jeg godt lide at hoefligheden gaar begge veje, saaledes at vedkommende ogsaa lige kan spoerge paent, HVIS jeg glipper deres behov. Nu kommer jeg fra Aarhus, hvor man stiger ind bagi, og der sidder man jo ikke og vender sig om ved hvert stop for at se om nogen boer have ens plads.

Ej, hvor skægt at man stiger ind bagi? ^_^

Går man så hele vejen op foran og betaler eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor skægt at man stiger ind bagi? ^_^

Går man så hele vejen op foran og betaler eller hvordan?

Nej der er selvbilletering på bagperronen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor skægt at man stiger ind bagi? ^_^

Går man så hele vejen op foran og betaler eller hvordan?

Gad godt se dig stige på bussen i århus.. :badgirl :rolleyes

Man trækker selv sin billet i en automat. Eller klipper i en automat.

Billetten vises så, hvis der tilfældigvis kommer en kontrollør igennem bussen :) Chaufføren kan i meget meget sjældne tilfælde, bede en om at vise billet.. Jeg har boet i århus i sammenlagt 10 års tid, og jeg er aldrig blevet bedt om det af en chauffør. Men jeg er da blevet kontrolleret 10-20 gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gad godt se dig stige på bussen i århus.. :badgirl :rolleyes

Man trækker selv sin billet i en automat. Eller klipper i en automat.

Billetten vises så, hvis der tilfældigvis kommer en kontrollør igennem bussen :) Chaufføren kan i meget meget sjældne tilfælde, bede en om at vise billet.. Jeg har boet i århus i sammenlagt 10 års tid, og jeg er aldrig blevet bedt om det af en chauffør. Men jeg er da blevet kontrolleret 10-20 gange :)

Ha ha... Ja, det kunne da godt blive et kønt syn :P

Har kun været i Århus en enkelt gang, fordi jeg bare måtte se Den Gamle By i december. Men der kørte jeg altså i bil ;)

Den måde med selv at trække billet er da meget smart. Det er jo ligesom, når man skal med toget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER