Barbamama

Svendeprøven er bestået

17 indlæg i dette emne

Jeg spørger lige på min mands vejne, da jeg kan høre at han er lidt forvirret og jeg ved ikke selv hvad jeg skal råde ham til :)

Han blev svend d. 30. september... Han har fået gaver af sin arbejdsplads, mig, min storebror og min mor. Ved ikke om han har fået noget af sine forældre også. Jeg tror det ikke.

Han er så lidt i tvivl, om han skal holde noget. Han har hele tiden snakket om at invitere de nærmeste ud at spise, men nu har han så opdaget at hans far skal til svendegilde ved en kammerats søn. Og det er lidt som om at det har prikket lidt i min mand, og at han nu føler at han også bør holde en kæmpe fest.

Jeg synes jo overhovedet ikke, at han skal gøre noget bare fordi andre gør det, MEN jeg synes han skal unde sig selv at fejre sig og være stolt af hvad han har opnået. Han synes ikke han har råd til at holde noget. Det synes jeg sådan set heller ikke at "vi" har, men min holdning er at vi må finde pengene hvis det er dét han vil (selvom jeg ikke helt ved hvordan - vi kører i forvejen et lidt stramt budget, prøver at blive gravide og han bliver 30 næste år, så der lurer måske også stor fest). Han virker så heller ikke som om at han har lyst til at holde en stor fest. Han drikker ikke og er ikke så glad for store forsamlinger. Han føler bare lidt at han "skal" holde noget. Men han hælder så mest til at invitere "nogen" ud at spise. Men det løber også bare rigtig meget op, selv hvis han kun inviterer sin familie. Men hvis han gør, så føler han lidt at han "bør" invitere min familie også. Og det føler jeg måske også lidt, da jeg egentlig synes at min familie har været lige så entutiastisk overfor hans uddannelse som hans familie har (måske endda mere). Men hvis det både skal være hans familie og min familie så bliver det igen bare rigtig dyrt! Og jeg tænker lidt på om min familie ville synes at det var lidt underligt. Han har jo allerede fået gaver (hvis de regnede med at han holdt noget, så havde han vel først fået dem der), og både mine forældre og min bror og typerne, der ikke engang rigtig holder fødselsdag. Jeg tænker på, om de ville synes det var overkill og tåbeligt i forhold til vores økonomi, hvis vi inviterede dem ud?

Så har vi snakket om at invitere dem hjem til os, men vi har en forholdsvist lille stue, så vi ville i givet fald skulle invitere dem over tre omgange og så ville det bare heller ikke virke særlig fejringsagtigt :blink

Hmm, brok brok brok... :blink Jeg tror bare at både min mand og jeg har lidt svært ved at greje hvad der "forventes", hvordan pengene skal prioriteres og så har min mand vist lidt svært ved at greje hvor meget han har lyst til at blæse det op. :unsure

Nogle kloge ord? :) Hvad har I andre gjort, da I blev færdiguddannet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke :) Hvad er han blevet udlært som?

Da jeg blev malersvend holdte jeg svendegilde, hvor min familie var med, mandens familie og så alle vores venner. Jeg ved ikke hvor meget man normalt gør ud af det, men det var sådan jeg havde lyst til at fejre at 3½ års uddannelse var overstået.

Det skal måske lige siges, at jeg var 21 år på det tidspunkt, så festerne kørte jo stadig på højste plan den gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som du selv skriver, så kommer det jo helt an på hvad han selv har lyst til. Nogen holder en fest, andre tager ud og spiser med deres ægtefæller (og evt. børn), og nogen gør ingenting andet end at være glade :balloon

Hvis din mand ikke har lyst til noget stort, kunne han evt invitere nogen af gutterne hjem til noget brunch af en slags, eller jeres familie til brunch. Det er ikke så dyrt, og forventes så heller ikke det helt store.

Men det kommer jo helt an på hvad han vil :)

Og tillykke med din mand og hans afsluttede uddannelse..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke :) Hvad er han blevet udlært som?

Da jeg blev malersvend holdte jeg svendegilde, hvor min familie var med, mandens familie og så alle vores venner. Jeg ved ikke hvor meget man normalt gør ud af det, men det var sådan jeg havde lyst til at fejre at 3½ års uddannelse var overstået.

Tak :) Han er udlært som bygningstruktør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) Han er udlært som bygningstruktør :)

Okay. Men hvis han ikke er til fester, så kan han jo bare holde en lille middag for sine forældre og dine forældre eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som du selv skriver, så kommer det jo helt an på hvad han selv har lyst til. Nogen holder en fest, andre tager ud og spiser med deres ægtefæller (og evt. børn), og nogen gør ingenting andet end at være glade :balloon

Hvis din mand ikke har lyst til noget stort, kunne han evt invitere nogen af gutterne hjem til noget brunch af en slags, eller jeres familie til brunch. Det er ikke så dyrt, og forventes så heller ikke det helt store.

Men det kommer jo helt an på hvad han vil :)

Og tillykke med din mand og hans afsluttede uddannelse..

God idé med brunch. Det må jeg lige fremlægge for manden imorgen :)

Okay. Men hvis han ikke er til fester, så kan han jo bare holde en lille middag for sine forældre og dine forældre eller?

Det er også det han hælder mest til tror jeg.. Men han er lidt i tvivl om det er "nok", og om han i så fald også "bør" invitere vores søskende med. :unsure Hmm.. Men det er jo svært at sige. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også jeg ville holde noget brunch.

Jeg fejrede intet da jeg blev uddannet lærer, ej eller en studenterfest.

Men da min eks kæreste blev uddannet, holdte vi en fest for ham, hvor vi havde lavet et KÆMPE oste og pølsebord, også var det nærmest en reception :)

I kunne også lave noget alternativt - intivere folk ud at bowle fx :) I betaler sko og baner fx, også kan folk selv betale drikkevarer osv :) Folk ved jo nok godt I ikke har flere tusind kroners overskud til en fest :)

Man kunne også bare lave et kagebord, også invitere folk "uformelt" :) Kaffe og kage vælter ikke umiddelbart budgetten jo :) Og måske kunne I låne en stue et andet sted så der var plads til alle? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis han kun føler han bør, så ville jeg personligt lade være. Alternativt invitere på brunch eller kaffe og kage.

Og så lige et ordentlig tillykke med ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg blev færdiguddannet i sommers holdte jeg eksamensfest for den nærmeste familie dvs. mandens og mine forældre, søskende med partner/ægtefælle og deres børn... Vi var 17 i alt... Jeg holdte "festen" hjemme hos mine forældre og fik leveret maden ude fra :)

Din mand skal gøre det han føler for :)

Og tillykke med ham :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min mand blev udlært tømre holdt han stor fest for vennerne og en frokost for familien :)

Når han bliver færdig som bygningskonstruktør om 3 måneder vil han holde åbenthus om dagen hvor vi regner med der strømmer i mellem 80-100 i gennem både familie, venner og samarbejdspartnere fra hans arbejde (han er allerede fastansat) planen er tapas inspireret mad, øl, vin og sodavand. Vi regner med det bliver fra 12-17 :)

Planen er så at dem der har lyst må blive til fest om aften (nok primært vores nærmeste venner,30/35) hvor vi bare bestiller pizza, laver drinks og fester :)

Han har brugt så lang tid og energi på denne uddannelse da han de sidste 1-1/2 år både hat studeret og arbejdet fuldtid som konstruktør så det vil han fejre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev færdig i foråret, og Anders er jo lige blevet færdig. Jeg holdt ikke noget, og jeg tror heller ikke, at Anders har planer om det. Vi har talt om at holde noget meget småt for vores forældre og søskende, men det skal jo også lige planlægges.

Men jeg tror også bare, at vi begge føler, at vi i den grad ER blevet fejret i år ved vores bryllup :loveshower Og det er måske også sådan, I har det? Altså, fester er jo dejlige, men det kræver også bare enorm megen energi, overskud og penge at holde dem. Og lige nu orker vi det i hvert fald ikke rigtigt. Og ligesom din fylder min mand også 30 inden for en overskuelig fremtid, og forhåbentlig skal vi også holde barnedåb næste år :7himmel

Det jeg prøver at sige er nok, at han/I kun skal holde noget, hvis I har lyst til det. Jeg synes bestemt ikke, at man skal gøre det af pligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde du spurgt inden han blev udlært, så havde jeg istemt koret og sagt brunch eller kagebord. Men da det allerede er en måned siden han blev udlært og der sikkert går nogle uger inden han vil komme til at holde noget (da I lige skal have det arrangeret + inviteret folk) så synes jeg det bliver for sent.

Derfor synes jeg ikke han skal holde noget. Der kommer en 30 års næste år samt I lige har holdt bryllup, der er ikke nogen der vil kigge skævt på jer fordi i hopper denne event over. Det vil også komme til at ligge tæt på jul og julefrokoster...

Jeg holdte reception for alle lige efter mit specialeforsvar og om aftenen inviterede jeg så min egen familie ud og spise (havde kun mødt svigerforældrene 2 gange på det tidspunkt) Så stille og roligt og nemt :)

Og tillykke med ham! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg blev udlært for ca 3 år siden og jeg gjorde ikke noget ud af det. til min dimisssion på skolen kom mine forældre, nogle kollegaer og min kæreste og der var noget stående buffet agtigt med pindemadder og hygge med de andre elever og deres familier, så de kunne se vores svendeprøve.

min kæreste er færdig på torsdag :balloons og der blir det det samme, bare med hans forældre, og mig selvfølgelig :) og søndag er vi inviteret op til hans forældre at spise for at fejre det (de gjorde det samme med hans søster da hun blev student i sommers) mere gør vi ikke ud af det.

både fordi vi ikke har lyst til at holde noget vildt stort, men også fordi at pengene til det ikke er der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først tillykke med ham. Dejligt at svendeprøven gik som den skulle.

Jeg synes helt bestemt han skal gøre helt som han selv vil, og ikke holde noget bare fordi han synes man bør. Jeg tror bestemt heller ikke at der er nogen der kigger skævt til ham/jer fordi I ikke holder noget. Alle jeres venner/familie ved at I lige har holdt bryllup og også at der kommer en fest til næste år.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, piger! :lovebk Nu har jeg noget at gå videre med til ham ;)

Men jeg tror at TiaK og MarieA rammer plet med at det virker for sent + vi lissom føler at vi er fejret nok nu ;) Vi orker ikke rigtig noget tamtam :P Det er selvfølgelig manden der endegyldigt skal vælge, hvad vi skal, men jeg tror næsten det ender med at vi "glemmer" det :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med ham :)

Synes da kun han skal holde noget, hvis han har lyst!!

Jeg blev færdiguddannet i sommers, og havde ikke lige lyst/overskud til at stable en fest på benene, så det gjorde jeg ikke, hvilket der var fuld forståelse for. Synes simpelthen ikke man skal føle sig tvunget til at holde noget man egentligt helst er foruden.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste blev sidste år udlært grafisk tekniker. Vi ville ikke selv have haft råd til at holde noget, og egentlig ved jeg heller ikke om han ville.

Men hans mor og stedfar kom og sagde at de ville godt betale for festen fordi han ikke havde haft studentergilde dengang. Han var 27 da han blev udlært. Vi holdt festen i et telt i haven. Det var jo så også sommer.

Han var glad for at festen blev holdt.

I 2014 er jeg færdig som pædagog og vi har haft det med fest oppe og vende, men det er bare ikke mig. Jeg vil hellere at han og jeg tager ud og spiser sammen med vores lille trold.

Vi er alle forskellige og din mand skal gøre hvad han vil, og ikke føle sig presset til at holde noget. Det er nemt nok for folk at presse folk, men hvis vedkommende ikke har råd eller lyst så skal andre altså ikke bestemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER