MforMor

Hvor meget gør I for at forbedre jeres chancer for graviditet?

12 indlæg i dette emne

Hej piger

Jeg kunne forestille mig, at der har været sådan en tråd her før, men laver så bare lige en ny :D

Vi er ikke gået i gang med vores PB endnu, men påtænker at gøre det indenfor et par måneder alt afhængig af, hvornår min mand får et job.

Men jeg tænker lidt over, hvor meget I går op i sådan noget med at gøre kroppen så modtagelig overfor graviditet som muligt, og hvornår I påbegyndte denne proces. Alle ved jo, at alkohol, rygning og forkert motion er totalt bandlyst (af sundhedsvæsenet), når man er gravid, men det har jo også vist sig at have indflydelse på selve fertiliteten. Tænker I meget over det? Jeg er helt sikker på, at jeg vil skære ned på mit forbrug af f.eks. vin, når vi begynder at prøve, men burde jeg egentlig allerede starte nu? Jeg har ikke et alkoholproblem eller noget, men jeg ælsker rødvin og nyder gerne et glas ved sociale sammenhænge som selskaber, fester etc. Vi drikker i udgangspunktet ikke alkohol i hverdagene, men det sker da, når man har gæster, er ude, ved fødselsdage og den slags. Jeg ved jo godt, at det generelt ikke er særlig sundt overhovedet - der er masser af kalorier i, og alkohol er jo faktisk dårligt for kroppen.

Men det er så bare en af mine laster.

Jeg dyrker meget motion i forvejen og er obs på at spise sundt af vægthensyn. Så for mig er det helt sikkert det med alkoholen og rødvinen, som der skal skæres ned på. En anden ulempe er, at hvis jeg begynder at sige nej til vin, ville alle straks vide, at der er noget i gære. For jeg siger jo næsten ALDRIG nej :oops

Men hvad gjorde/gør I? Hvornår begyndte I at gøre klar til baby rent kropsligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi gjorde ikke det vilde... jeg lavede en stor kostomlægning, fordi jeg gerne vil tabe og det tror jeg har haft stor effekt på min fertilitet, da der hurtigt var gevinst efter, at denne kostændring var sket - men tro kan jo flytte bjerge... :) Jeg har motioneret jævnligt det sidste halve år og det sammen med kosten tror jeg på forbedrer fertiliteten... Angående alkohol, så er jeg ikke til drukture, men kan godt lide at dele en flask vin med min mand en lørdag aften i ny og næ og drak desuden også gerne et glasvin når vi spiste aftensmad hos mine svigerforældre hver 2. søndag og det forsatte jeg med frem til, at jeg stod med den positive g-test... Mit råd er, at du så vidt muligt skal leve som du plejer, for der er ingen der ved hvor lang vejen til en graviditet bliver... Hvis I snart påtænker at gå i gang med babyprojekt, så skal du snart ud og købe nogle vitaminpiller med folinsyre - mener at det er 400 mg du skal have om dagen fra det øjeblik I begynder at prøve - det forebygger så vidt jeg ved rygmarvsbrok.... :goodluck med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager nogle vitaminer.

Spiser sundt - men det er fordi jeg skal tabe mig.

ellers gør vi intet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil råde dig til det samme som Nitzen1987.

Personligt har vi ændret en hel del. Vi begyndte at dyrke motion i langt større mængder end tidligere. Vi lavede kostomlægning og denne forbindelse pga kost og motion tabte vi os begge. Jeg har tabt ca. 12 kg og haft stabil vægt de sidste 6-8 måneder. Herudover har jeg de sidste 4 måneder gået til akupunktur. Alt dette har helt sikkert haft en positiv effekt på livskvaliteten der helt sikkert er blevet øget, men efter 2 år står vi som sagt stadig uden 2 streger.

Jeg æææælsker ligesom dig rødvin og skar osse kraftigt ned på alkoholen. Dette holdt dog ikke i længden og drikker nu rødvin, når jeg har lyst. Dog ikke i hverdagen og heller ikke hver weekend. Men siger ikke længere ned tak så ofte, da Rødvin osse er en del af min livskavilitet og det at nyde livet. Gider ikke det skal være surt at have gang i PB og det blev det en periode.

Så nu prøver vi at være mere afslappet omkring det. Kost og motion er blevet en livsstil ( :yiepie ) og fortsætter da osse med akupunkturen. Men rødvinen ligger jeg ikke på hylden før jeg får ordre fra lægen om det.

Har i en periode også taget gravitamin og min mand c-vitaminer. Men dette har vi ikke gjort et stykke tid nu....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser sundere, er i gang med projekt rygestop, går tur hver dag med hunden. Jeg træner når jeg har tid til det og ellers går jeg MEGET på mit arbejde :)

Derudover tager jeg gravitamin og min kæreste/mand tager også vitaminer.

Mht alcohol, drikker jeg nok 1 genstand i ugen ifm. samkoster med venner osv. Nogle gange gider jeg ikke og så lader jeg bare være. Min mand drikker også færre genstande pr. uge. Han er håndværker, så traditionen med fyraftensbajer, er nok hans største synd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager vitaminer (GraVitamin, Kalk, B-complex og fiskeolie) men det er lige så meget for at have "noget at give af" når jeg bliver gravid, egentlig ikke så meget for at optimere chancerne for at blive det. :) Og så er jeg så småt begyndt at rydde op i plejeprodukter med parabener og parfume, men igen, det er ikke for at blive gravid, det er for at kunne give spiren de bedste vilkår, når jeg ER blevet gravid :)

Ellers gør jeg egentlig ikke rigtig noget? :unsure Er ret sløv til at få dyrket motion og har ikke umiddelbart planer om at sætte det igang igen for alvor før efter jul (bliver jo alligevel tyk af alle julegodterne :lolhit ), jeg har aldrig gjort ret meget i alkohol, så ingen ændring der. Jeg ryger heller ikke, men det er ikke noget, jeg er stoppet med for at øge chancerne for at blive gravid, jeg har aldrig røget. Madmæssigt har jeg heller ikke ændret noget.

Vi har en hel del mere sex nu, end før jeg smed p-pillerne, og det øger da nok chancerne, men jeg føler egentlig ikke at vi gør det decideret for at øge chancerne. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja vi er igang på 4 mdr, men endnu har vores eneste ændring været at have sex hver 2-3 dag især omkring æl.

Jeg har lovet jeg lægger smøgerne når jeg er gravid, og festerne bliver også lidt kedeligere der;)

MEn indtil jeg har testet posetiv lever jeg som jeg plejer. Er rigeligt fokuseret på tegn fra kroppen osv til at drive mig selv til vanvid, hvis jeg os lavede mit liv om kun efter projekt barn tror jeg det blev for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, godt det ikke kun er mig :D Hahaha, jeg kom bare til at læse en artikel inde på minmave.dk, hvor jeg altså næsten blev helt panisk ved tanken og tænkte jo straks, at jeg ALDRIG blev gravid.

Som sagt lever jeg forholdsvist sundt allerede. Dyrker motion ca. 4 gange om ugen - nogle gange 3, nogle gange 5 og forsøger at leve så sundt som muligt rent kostmæssigt. Jeg ryger ikke og er generelt ikke særlig udsat for passiv rygning. Det lyder utroligt grimt at skrive, men jeg får altså ret tit alkohol. Jeg bliver sjældent fuld, men vi har bare en stor omgangskreds med masser af fester og sammenkomster, hvor det er kutyme at man drikker vin til maden etc. Som sagt er det mest i weekenderne, for jeg har bevidst skåret ned på det i hverdagene, da det ikke gør noget godt for hverken nattesøvn eller generel velvære. Men altså, bare lige for at gøre det helt klart - kunne ALDRIG finde på at drikke alkohol under graviditet :)

Tror jeg vil forsøge at tage det stille og roligt og så først sætte rigtig ind, når vi for alvor går i gang med babyaction.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, godt det ikke kun er mig :D Hahaha, jeg kom bare til at læse en artikel inde på minmave.dk, hvor jeg altså næsten blev helt panisk ved tanken og tænkte jo straks, at jeg ALDRIG blev gravid.

Som sagt lever jeg forholdsvist sundt allerede. Dyrker motion ca. 4 gange om ugen - nogle gange 3, nogle gange 5 og forsøger at leve så sundt som muligt rent kostmæssigt. Jeg ryger ikke og er generelt ikke særlig udsat for passiv rygning. Det lyder utroligt grimt at skrive, men jeg får altså ret tit alkohol. Jeg bliver sjældent fuld, men vi har bare en stor omgangskreds med masser af fester og sammenkomster, hvor det er kutyme at man drikker vin til maden etc. Som sagt er det mest i weekenderne, for jeg har bevidst skåret ned på det i hverdagene, da det ikke gør noget godt for hverken nattesøvn eller generel velvære. Men altså, bare lige for at gøre det helt klart - kunne ALDRIG finde på at drikke alkohol under graviditet :)

Tror jeg vil forsøge at tage det stille og roligt og så først sætte rigtig ind, når vi for alvor går i gang med babyaction.

Nogle gange synes jeg også at det lyder til at de der min-mave-mødre går ret meget amok. Jeg læste om en, der hver dag lavede en smoothie til hele familien med dadler, frisk frugt, acaibær, et-eller-andet-pulver, oil of life og en masse andet gøgl. Og så fyldte hun hele familien løbende med alt muligt øko-super-food. Og spørger så meget bekymret den her ekspert om hendes familie er dækket ind? Og så siger eksperten gud-døde-mig, at det er de måske ikke?!?!?!? Altså alt ære og respekt for den mor, der har overskud til at lave alt det halløj, der stod om, men JEG fik altså stress af at læse det :P Og hvis familien så alligevel er underernæret. Shiiiiiiiit! :rolleyes - Nå, det var bare lige en bikommentar :)

Synes det lyder meget fornuftigt, både sådan som du lever og at du ikke vil lave for store ændringer før du er gravid. :) Men... Jeg synes jeg har hørt at alkohol nedsætter fertiliteten, så HVIS du skulle døje med at blive gravid (og det gør du selvfølgelig ikke! :kram2), så kan du jo bare have det i baghovedet at det er et "åbenlyst" sted at sætte ind. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle gange synes jeg også at det lyder til at de der min-mave-mødre går ret meget amok. Jeg læste om en, der hver dag lavede en smoothie til hele familien med dadler, frisk frugt, acaibær, et-eller-andet-pulver, oil of life og en masse andet gøgl. Og så fyldte hun hele familien løbende med alt muligt øko-super-food. Og spørger så meget bekymret den her ekspert om hendes familie er dækket ind? Og så siger eksperten gud-døde-mig, at det er de måske ikke?!?!?!? Altså alt ære og respekt for den mor, der har overskud til at lave alt det halløj, der stod om, men JEG fik altså stress af at læse det :P Og hvis familien så alligevel er underernæret. Shiiiiiiiit! :rolleyes - Nå, det var bare lige en bikommentar :)

Synes det lyder meget fornuftigt, både sådan som du lever og at du ikke vil lave for store ændringer før du er gravid. :) Men... Jeg synes jeg har hørt at alkohol nedsætter fertiliteten, så HVIS du skulle døje med at blive gravid (og det gør du selvfølgelig ikke! :kram2), så kan du jo bare have det i baghovedet at det er et "åbenlyst" sted at sætte ind. :)

Ja, jeg kunne aldrig leve på den måde. Synes det er SÅ fedt for dem, der får et bedre liv af at lægge deres kost helt om og holde sig fra alt det usunde. Jeg kunne bare ikke.

Du har helt ret. Alkohol ER en fertilitetsdræber, så derfor nedsætter jeg helt sikkert forbruget, når jeg først smider præventionen og vi går i gang med at prøve. Også bare fordi det jo heller ikke er sundt for MIG, uanset om jeg får barn eller ej. Det er allerede blevet skåret meget ned fra dengang jeg læste og var single. Ægteskab, parforhold og ISÆR fuldtidsjob sætter nu sin naturlige grænse, i hvert fald herhjemme, for drukture.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det ligesom dig! Jeg æææælsker vin og champagne. :rolleyes Jeg forsøger at skære ned på det, men tænker nok også lidt, at det er jo nu jeg skal nyde det, for når jeg bliver gravid, må jeg jo ikke få det. Men prøver som sagt at skære ned på det. Jeg er også ved at tabe mig og dyrker meget mere motion, end jeg nogensinde har gjort. Har været gravid 2 gange før, og det er da gået godt. Men vil bare veje så lidt som muligt, når vi går igang. Jeg har har haft nogle lidt dumme fødsler, og håber det kan blive bedre næste gang, hvis jeg er i bedre form.

Skal også til at begynde på vitaminpiller og folsyre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet nogle enkelte ændringer.. Jeg har altid trænet 1-2 gange om ugen som jeg nu har sat op til 3 gange i ugen (bodycombat, zumba og steptoning) - mest fordi jeg gerne vil i bedre form og dermed have de bedste muligheder under en evt fødsel..

På madfronten gør jeg ikke noget specielt - tænker mere over ikke at proppe hovedet med usunde sager :sandie , meeen de hænder dig alligevel :whistling

Jeg ryger ikke og har heller ikke sinde at begynde :lolhit

Alkohol har jeg dog drukket - men aldrig mere end 2 genstande ad gangen.. Det bliver jeg også ved med indtil jeg står med de famøse II :7himmel

Shampoo bruger jeg stadig det jeg brugte før PB blev igangsat - er dog stille og roligt begyndt at skifte ud til neutrals produkter, efterhånden som de andre er tomme.. Mest fordi jeg egentligt lider lidt af allergi og derfor vil skåne et evt barn så vidt det er muligt på den front..

Er mere eller mindre også stoppet med makeup i hverdagen - ikke fordi jeg brugte meget før.. Giver den dog fuld gas med krigsmalingen når der er fest i sigte... Bare fordi man er startet PB er man jo ikke indlagt til at være kedelig... ;)

Nu når jeg lige sidder og læser det igennem har jeg måske gjort en del tiltag alligevel :D Sådan rent ubevidst - skræmmende... Jeg ender nok med at blive en rigtig pregzilla... Hahah ups :sm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER