Barbamama

Den der voksi-pose...

23 indlæg i dette emne

Ja, idag var min mand og jeg ude at smugkigge babyudstyr (Han foreslog det SELV :whistling )

Og der så vi blandet andet voksiposen. Manden anede ikke hvad det var, og det var første gang i mit liv, at jeg så en "in real life". Og nu havde jeg bare hørt så meget godt om den, så forventede lidt at jeg ville tænke "WAUW, den MÅ jeg eje" (ligesom jeg gjorde med Emmaljunga Big Star Supreme, en seng, et puslebord, et sengesæt med lilla drager og nogle andre ting :kuller ), men jeg havde faktisk svært ved at se det fantastiske i den... Helt ærligt, er det ikke bare en dyne med snørrer???

Manden var heller ikke forelsket. Han synes det var meget smartere at bruge sådan en lift, som man kan købe med til barnevognen.

Så vi hælder til at vi ikke gider bruge penge på en voksi... Men jeg synes bare jeg har hørt så mange rose den til skyerne. :unsure

Hvad er det, vi går glip af, ved ikke at have den? Hvorfor er den så vidundelig? Oplys mig, kære voksi-elskende mødre! :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, den er jo ikke fantastisk pga udseendet ;)

Den er fantastisk fordi:

- Den er lavet af uld (altså den originale) hvilket betyder, at temperaturen bliver meget bedre reguleret, når barnet sover i den.

- Barnet bliver nærmest "svøbt", når de bliver lagt i posen, hvilket giver mange børn en tryg fornemmelse (Isabella er stadig rigtig glad for at ligge i den)

- Du kan bruge den meget længere tid end en lift (og er i øvrigt ikke at sammenligne med en lidt, da voksiposen jo har en anden funktion) Vi brugte kun liften 3 måneder ca, men voksiposen bruger vi stadig.

- Den er superpraktisk, når man har et barn der gerne sparker dynen af (det er der rigtig mange børn der gør)

Jeg kan da godt forstå, at I ikke er blevet forelsket i den, bare ved at kigge på den, for det er jo ikke fordi den ser super smart ud eller noget. Men for mit/vores vedkommende blev den meget, meget hurtigt helt uundværlig. Isabella sov også i den indenfor i meget lang tid (i stedet for med dynen) Hun var ganske enkelt bare tryg i den.

Og så kan man jo sy/få syet et fantastisk betræk til den, hvis man synes den også skal være fantastisk at se på :)

Det skal så også siges, at vi er store fans af uld herhjemme. Jeg har også købt en ny voksi til Karoline. Isabella kan ikke undvære sin endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, det gav god mening (men kom endelig med flere erfaring, kære voksi-mødre!)

Jeg synes faktisk at BabySam havde nogle voksi-poser med et helt vildt fint betræk (nogle med pink sommerfugle blandt andet, SÅ fint!) men var bare lidt forvirret over det... Men jeg kan godt følge det med at det er trygt at være svøbt, og temperaturreguleringen kunne vi jo selvfølgelig ikke se da vi stod og pillede ved den. :)

Sover Isabella så i voksi'en når hun sover lure og sådan? Og så uden dyne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker voksi!! Mega skønt at barnet ikke skal sove i overtøj! Theo sov i snevejr og minus grader i uld body, heldragt, uldsokker, uldvanter, uld hue og intet andet og han var lækker lun :D nemt og hurtigt at putte + man kan amme ungen liggende i voksi hvis de skal have en ekstra tår babs :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, det gav god mening (men kom endelig med flere erfaring, kære voksi-mødre!)

Jeg synes faktisk at BabySam havde nogle voksi-poser med et helt vildt fint betræk (nogle med pink sommerfugle blandt andet, SÅ fint!) men var bare lidt forvirret over det... Men jeg kan godt følge det med at det er trygt at være svøbt, og temperaturreguleringen kunne vi jo selvfølgelig ikke se da vi stod og pillede ved den. :)

Sover Isabella så i voksi'en når hun sover lure og sådan? Og så uden dyne?

Ja, hun sover alle sine lure i den, undtagen når det er mega-varmt om sommeren. Der sover hun kun med dynebetræk eller ingenting. Du behøver ingen dyne. Faktisk var min dårligste investering en møg-dyr babydyne til 550 kr, som for det første blev flad rigtig hurtigt, men også bare en dyne Isabella ingen glæde havde af. Om sommeren har hun sommerdynen i, som man kan købe eller sy til den. På den måde kan den bruges hele året rundt.

Nårh ja, en anden fordel er jo, at man ikke behøver købe sovedragter. Isabella sover i en uldfleece-jakke om vinteren, og så hue og luffer. Man behøver ikke købe de dyre sovedragter i uld, når man har en voksi.

Vi bruger den i øvrigt også i klapvognen om vinteren i stedet for en kørepose. Så sådan én behøver man så heller ikke at købe.

Jeg synes også voksiposen er dyr, men man kan være heldig at købe på tilbud. Babysam har også tilbud lige nu til 1500 kr inkl plade. Og når man tænker på at man så kan spare nogle andre ting, synes jeg ikke det er så galt igen.

Vi har i øvrigt også haft en "kopi" af voksien, som hed Basson uldpose. Man kan også få andre lignende modeller der er lidt billigere. Men da jeg først havde prøvet den originale voksi turde jeg ikke købe kopien igen. Voksien virker bare det mere lækker og tyk og holder faconen bedre- efter min mening. Men indrømmet; jeg ER også ret stor voksi fan. Tror det hænger sammen med, at jeg bare ved den hjalp os rigtig meget, i forhold til tryghedsfølelsen med Isabella :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aldrig ejet en Voksi. Da Hannah var omkring 5 mdr. købte jeg dog en billig efterligning fordi Hannah sparkede dynen af og sov i det hele taget meget uroligt i barnevognen, men på det tidspunkt var hun jo ikke vant til at at sove i sådan en og brød sig ikke om det. Så det var ikke et hit.

Jeg er dog allerede ret overbevist om at jeg vil have en original Voksi til det næste barn og bruge den fra starten. Jeg synes det er meget besværligt - særligt i vintermånederne - at pakke Hannah i ulddragter, tæpper og dyner, så hun kan holde varmen. Plus at det er en temmelig bekostelig affære, da hun jo ikke kan passe "barnevognstøjet" fra sidste vinter igen denne vinter.. Så ville det være noget lettere at putte hende i en Voksi og så er der heller ikke den store sandsynlighed for at hun får pakket sig selv ud og kommer til at fryse.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, den er jo ikke fantastisk pga udseendet ;)

Den er fantastisk fordi:

- Den er lavet af uld (altså den originale) hvilket betyder, at temperaturen bliver meget bedre reguleret, når barnet sover i den.

- Barnet bliver nærmest "svøbt", når de bliver lagt i posen, hvilket giver mange børn en tryg fornemmelse (Isabella er stadig rigtig glad for at ligge i den)

- Du kan bruge den meget længere tid end en lift (og er i øvrigt ikke at sammenligne med en lidt, da voksiposen jo har en anden funktion) Vi brugte kun liften 3 måneder ca, men voksiposen bruger vi stadig.

- Den er superpraktisk, når man har et barn der gerne sparker dynen af (det er der rigtig mange børn der gør)

Jeg kan da godt forstå, at I ikke er blevet forelsket i den, bare ved at kigge på den, for det er jo ikke fordi den ser super smart ud eller noget. Men for mit/vores vedkommende blev den meget, meget hurtigt helt uundværlig. Isabella sov også i den indenfor i meget lang tid (i stedet for med dynen) Hun var ganske enkelt bare tryg i den.

Og så kan man jo sy/få syet et fantastisk betræk til den, hvis man synes den også skal være fantastisk at se på :)

Det skal så også siges, at vi er store fans af uld herhjemme. Jeg har også købt en ny voksi til Karoline. Isabella kan ikke undvære sin endnu :)

Kunne ikke ha skrevet det bedre selv..

sidder og nikker til alle punkterne.

specielt den med at sparke dynen af... uhh så irriterende det kan være.

men så er det bare lige at binde snorene og vola... :)

- og ja uld er bare så godt til de små.

Jeg havde ikke en voksi til Chloe og det fortryder jeg virkelig meget,

nu hvor jeg har set hvor fantastisk den er.

og ja, måske lidt kedelige, men helt korrekt at man kan få syet et betræk til.

Jeg har selv købt en med "special" syet blå katvig betræk. :biglove elsker katvig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en til begge to og der var ingen af dem som brød sig om at være.i den. De var begge meget varme børn, så syntes det var meget besværligt at få dem klædt passende på. Foretrak min lift hvor de nød at ligge i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe kan man bruge sådan en voksi pose? Hvor gamle er de når de vokser ud af den? overvejer kraftigt at få en

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe kan man bruge sådan en voksi pose? Hvor gamle er de når de vokser ud af den? overvejer kraftigt at få en

De kan ligge i den længe. Ca 3 år. I hvert fald indtil de ikke skal bruge barnevogn mere :) Min datter er 2 år og 3 måneder, og har ingen pladsproblemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser stadig lidt med på sidelinjen... :) Godt at høre både gode og mindre gode erfaringer. :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ser det ikke som enten eller. Jeg har både lift og voksipose og har brugt liften indtil videre fordi det har været varmt.

Men nu hvor det begynder at blive koldt, så skal jeg helt sikkert have gang i voksien :) Har egentlig hele tiden set den som en sovepose man bruger om vinteren for at undgå at skulle lægge dem i fleecedragt osv.

Men kan da læse nu at nogen af jer bruger dem året rundt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror helt klart, at det er materialet altså det at den er af uld, som skiller sig meget ud i forhold til alle andre typer poser, for de kan jo også give tryghed og pakke barnet godt sammen, så de ikke sparker en dyne af.

Leo brugte sin i et års tid, det er ikke så længe, men de kolde måneden var den helt genial, han kunne ligge ude i 5-6-7 graders frost bare i en uld body og så med bare ben i voksiposen, og være dejlig varm når han kom ind men ikke for svedig.

Så jeg vil klart anbefale at købe den rigtige voksi, det er en SPENDER ting i mine øjne :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil som LilleMi sige, det ikke er et spørgsmål om lift eller voksi. Vi har brugt lift grovere sommeren, men regner med at skifte over, nu hvor det bliver koldt.

Mht om det skal være voksi, har jeg fra fagfolk hørt det kommet an på dine gener. Uld er smart, men kan ikke vaskes ved tres grader, som astma/allergi foreningen anbefaler. Så er der astma/allergi i din familie er det måske bedre at købe en af de billigere og vaskbare poser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte liften de første 3 mdr. og gik derefter over til Voksiposen - for mig er den et must! - har været så mega glad for den.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil som LilleMi sige, det ikke er et spørgsmål om lift eller voksi. Vi har brugt lift grovere sommeren, men regner med at skifte over, nu hvor det bliver koldt.

Mht om det skal være voksi, har jeg fra fagfolk hørt det kommet an på dine gener. Uld er smart, men kan ikke vaskes ved tres grader, som astma/allergi foreningen anbefaler. Så er der astma/allergi i din familie er det måske bedre at købe en af de billigere og vaskbare poser.

Ulddynen skal selvfølgelig luftes, og puttes i fryseren for at dræbe bakterier. Man kan også få dem med silkedyne, der har samme egenskaber som uld. De andre jeg har set er med dun-fyld, og det synes jeg faktisk er værre til astma/allergibørn. Isabella har astma og allergi men har ingen problemer med voksiposen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men jeg er forresten enig i, at man sagtens også kan bruge lift i starten, hvor baby er så lille. Det gjorde vi også i ca 3 måneder. Jeg har købt en voksi mini, der skulle passe til liften og kombivognen, så hun også kan bruge voksien i stedet for dyne i starten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er intet mindre end fantastisk :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man bruge den til en helt lille? Tænker på fra fødsel af?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man bruge den til en helt lille? Tænker på fra fødsel af?

Ja :) Theo var under et døgn første gang han sov i den

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, det gav god mening (men kom endelig med flere erfaring, kære voksi-mødre!)

Jeg synes faktisk at BabySam havde nogle voksi-poser med et helt vildt fint betræk (nogle med pink sommerfugle blandt andet, SÅ fint!) men var bare lidt forvirret over det... Men jeg kan godt følge det med at det er trygt at være svøbt, og temperaturreguleringen kunne vi jo selvfølgelig ikke se da vi stod og pillede ved den. :)

Sover Isabella så i voksi'en når hun sover lure og sådan? Og så uden dyne?

har selv den med de pink sommerfugle :loveshower men nu sover trunten ikke i bv mere, så den ligger og hygger sig. MEN har været super glade for den. Man behøver ikke pakke ungerne ind i mega meget tøj netop pga uldfunktionen i den originale. det er åndbart. Temp regulerende mm. Og så giver det tryghed for nogen børn at ligge i en hule.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er bare SÅ glade for vores..

Når Sofia skal sove har hun strømpebukser, en langærmet body og en lille striktrøje på og en tynd hue :) Så det er bare så let hun ikke skal pakkes i en masse tøj..

Desuden er det dejligt hun også er varm i ryggen, da hun er godt isoleret under sig. Ligesom det er lækkert hun har dyne hele vejen rundt om sig, så hun ikke får træk fra siderne..

Jamen jeg kan blive ved - den er bare SÅ fantastisk :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er også rigtig god når barnet bliver så stort at det sidder i klapvogn.

Om vinteren bliver de jo kolde når de sidder stille i en klapvogn, så der er det rart for dem at have noget over sig. Og en dyne eller et tæppe er bare ikke smart, når ungen sidder og sparker med benene. Så kan man få lov at samle dynen op fra jorden rigtig mange gange på en tur igennem byen, og det bliver sådan en dyne ikke ligefrem lækker af ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER