Guest

Udmalkning

17 indlæg i dette emne

Jeg havde egentlig postet det her under babyudstyr, men der kom ikke så meget respons så nu prøver jeg lige her :)

Jeg har tænkt meget på at jeg gerne vil gerne malke ud engang imellem så Ronja kan blive passet af nogen andre. Bl.a. fordi jeg længe har udskudt at bestille tid til en læge pga. jeg ikke lige kan overskue hvordan jeg skal gøre med Ronja imens og fordi vi gerne vil til koncert i slutningen af oktober.

Hvad bruger I til at malke ud? elektronisk, hånd, håndpumpe eller....?

Og hvordan gør I? Malker I ud mellem amningerne, imens eller....? Hvornår på dagen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De gange jeg har gjort det har det været i dagtimerne - aldrig om aftenen da Silje spiser betydeligt mere der.

- Jeg bruger en manuel pumpe.. og det fungerer fint :)

Som regel tager jeg det bryst hun lige har spist ved.. og tømmer helt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også en masse spørgsmål mht udmalkning - og kom frem til at det nemmeste var at lade være og fgive hende mme de få gange det handlede om!

Mht lægen - så har jeg bare taget hende med, de gange jeg har været afsted... Ellers kan du vel også amme hende og tage til lægen - så længe tager det jo ikke ved lægen at hun bliver sulten igen inden du er hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke set at du har spurgt før :)

Jeg malker ud hver mandag, fordi far passer tirsdag formiddag, hvor jeg er i skole.

Jeg bruger Philips Avent manuel pumpe og det fungerer rigtig fint. Jeg havde dog lidt problemer i starten, som du også kan læse i min tråd.

Nu har jeg fundet ud af at det er bedst om morgenen, fordi der er mest mælk. Og så malker jeg ved det ene, mens han sutter på det andet, for så løber det nærmest ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. til lægen så kan du da bare tage Ronja med? Det er lægen vel vant til. Når jeg skal til 8 ugers undersøgelse tager farmand med og sidder med Theo i venteværelset.

Men ellers havde jeg helt sikkert bare tage ham med ind til lægen i liften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også en masse spørgsmål mht udmalkning - og kom frem til at det nemmeste var at lade være og fgive hende mme de få gange det handlede om!

Mht lægen - så har jeg bare taget hende med, de gange jeg har været afsted... Ellers kan du vel også amme hende og tage til lægen - så længe tager det jo ikke ved lægen at hun bliver sulten igen inden du er hjemme.

Mht. til lægen så kan du da bare tage Ronja med? Det er lægen vel vant til. Når jeg skal til 8 ugers undersøgelse tager farmand med og sidder med Theo i venteværelset.

Men ellers havde jeg helt sikkert bare tage ham med ind til lægen i liften :)

Det er en kirurg jeg skal til og jeg ved ikke lige hvor lang tid det tager og jeg skal bedøves i armhulen, så det kan måske påvirke amningen lidt tid. Men ellers ville jeg også bare tage hende med :)

Jeg har også overvejet mme, men ville lige høre herinde først :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en kirurg jeg skal til og jeg ved ikke lige hvor lang tid det tager og jeg skal bedøves i armhulen, så det kan måske påvirke amningen lidt tid. Men ellers ville jeg også bare tage hende med :)

Jeg har også overvejet mme, men ville lige høre herinde først :balloons

Så forstår jeg godt at du ikke vil have hende med ind.

Kan din mand ikke tage med og sidde med hende udenfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så forstår jeg godt at du ikke vil have hende med ind.

Kan din mand ikke tage med og sidde med hende udenfor?

Det skal jeg lige have fundet ud af. Ellers kan min stedmor formentlig tage med :) Der er også begyndt at komme lidt mere rytme herhjemme så det bliver måske nemmere at finde et tidspunkt der ikke lige rammer sammen med en amning. Men rytmen kan hurtigt ændre sig igen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal jeg lige have fundet ud af. Ellers kan min stedmor formentlig tage med :) Der er også begyndt at komme lidt mere rytme herhjemme så det bliver måske nemmere at finde et tidspunkt der ikke lige rammer sammen med en amning. Men rytmen kan hurtigt ændre sig igen :P

Ja, det har du ret i ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan kun anbefale dig at begynde at malke ud - det giver en masse frihed altid at have lidt modermælk i køleskabet/fryseren, som farmand eller en anden kan give. Fx kan du lade far stå op og "nat-amme" hvis du kan mærke at du har brug for en god nats søvn, eller lade bedsteforældre babysitte - og din mand får et meget mere tæt forhold til baby, når han også får lov at være "den med den dejlige brystmælk" en gang i mellem :-)

Jeg har brugt en Ameda elektrisk pumpe med 2 "trompeter" - Det tager jo kun halv tid når man malker på begge bryster samtidig! Plejede at malke ud mellem måltiderne når det nu passede ind ind på dagen. Behøvede typisk kun malke ud en enkelt gang af 20 minutter på en dag, for at der var mælk nok til 2-3 måltider.

Hvis du holder en god hygiejne omkring det, kan mælken holde sig på køl i 2-3 dage og i fryseren i 3 mdr.

Det har i øvrigt også været guld værd med en brystpumpe når der har været optræk til brystbetændelse. Så har jeg lige kunnet tømme HELT ud og undgå at det udviklede sig.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad lige og skulle købe noget på amazon og tænkte at jeg for sjov lige ville se om de havde en brystpumpe derinde og det har de :D

Så vidt jeg kan se er det væsentlig billigere at købe både flasker og pumpe meget billigere der inde. En Phillips Avent manuel pumpe koster 15 pund (ca. 130 kr.) så den er nu bestilt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad lige og skulle købe noget på amazon og tænkte at jeg for sjov lige ville se om de havde en brystpumpe derinde og det har de :D

Så vidt jeg kan se er det væsentlig billigere at købe både flasker og pumpe meget billigere der inde. En Phillips Avent manuel pumpe koster 15 pund (ca. 130 kr.) så den er nu bestilt.

Min Philips Avent manuel brystpumpe er også bestilt derfra. Der er væsentlig prisforskel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min Philips Avent manuel brystpumpe er også bestilt derfra. Der er væsentlig prisforskel :)

Ja det er de godt nok. Jeg kiggede lige en ekstra gang da jeg så det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille tillægsspørgsmål: når den lille skal havde mælken skal den så egentlig varmes? Hvis ja, hvordan gør i så det?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi varmede i vandbad ved at koge vand og putte det i en kop for derefter at putte flasken med mælk ned i til den var lun. Når mælken bliver varmet i mikroovnen bliver mælken ikke varmet jævnt over det hele, hvilket dræber næringen. Og man skal huske at tjekke den tit da den ikke må blive for varm og den skal rystes lidt. Men for os var der ikke andet valg end vandbad fordi vi ikke ejer en mikroovn endnu. Vi får først mine forældres i næste uge. Men nu får hun så også MME fordi jeg måtte stoppe med at amme efter 1 måned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille tillægsspørgsmål: når den lille skal havde mælken skal den så egentlig varmes? Hvis ja, hvordan gør i så det?

:balloons

For en måneds tid siden oprettede jeg et par tråde, som jeg tror du kan bruge. De ligger her og her :)

Når du har malket ud skal du sætte mælken i køleskabet. Her kan den holde sig i 2 døgn.

Det mest optimale er at varme mælken i vandbad, men det nemmeste er klart at varme den i microovnen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For en måneds tid siden oprettede jeg et par tråde, som jeg tror du kan bruge. De ligger her og her :)

Når du har malket ud skal du sætte mælken i køleskabet. Her kan den holde sig i 2 døgn.

Det mest optimale er at varme mælken i vandbad, men det nemmeste er klart at varme den i microovnen.

Tak :) dem havde jeg ikke set.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER