Solvej99

Når far skal passe alene

18 indlæg i dette emne

(Gode råd søges)

Jeg har valgt at tage et enkelt fag på seminariet, mens jeg er på barsel.

Det foregår én gang om ugen i 3 timer. Her skal farmand altså passe Theo alene.

Jeg søger derfor gode råd og erfaringer:

-Jeg vil gerne malke ud, så han stadig får modermælk. Nogen erfaringer med om de bliver dovne af at få sutteflaske? (Det er jo heldigvis kun én gang om ugen)

-Er der nogen, der kan anbefale en brystpumpe?

Åh, jeg er spændt på om jeg kan undvære min lille baby allerede 3 uger efter fødslen :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan du da, og det er da bare super for dem at være alene :loveshower

Bare malk og og giv det på flaske, han når ikke at blive doven ( det er min overbevisning)

:goodluck til far og prinsen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror bestemt heller ikke han når at blive doven. Leo får en flaske om morgenen og en om aftenen og resten af dagen og natten sutter han lystigt.

Hvor er det en god ide, tror bestemt det er godt for jer alle tre :loveshower Men kan godt forstå din bekymring, det bliver nok hårdt for dig de første par gange :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan du da, og det er da bare super for dem at være alene :loveshower

Bare malk og og giv det på flaske, han når ikke at blive doven ( det er min overbevisning)

:goodluck til far og prinsen :loveshower

Tror bestemt heller ikke han når at blive doven. Leo får en flaske om morgenen og en om aftenen og resten af dagen og natten sutter han lystigt.

Hvor er det en god ide, tror bestemt det er godt for jer alle tre :loveshower Men kan godt forstå din bekymring, det bliver nok hårdt for dig de første par gange :goodluck

Ih, hvor er jeg glad for jeres svar :loveshower

Det lyder måske hysterisk, men jeg kan bare slet ikke lide at skulle være væk fra ham :unsure

Men det er virkelig rart at vide at det sagtens kan fungere med flaske. Så er jeg meget mere rolig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie er blevet vænnet til flasken lige fra starten af - når jeg skulle ud i mere end 2 timer, så malkede jeg ud, hvor han så fik det på flaske.

det har også kun været 1 gang i ugen - i gennemsnit. +-

og tror faktisk at det er en rigtig god måde at gøre det på,

så flasken også blir introduceret.

Nu får han så godt nok en flaske med mme hver aften inden sengetid,

men blir stadig ammet om dagen, så det har ikke gjort ham "doven" ved brystet.

Heldigvis.

Han har dog bare ikke så meget tålmodighed om aftenen,

men tror det er ligeså meget fordi der er udsolgt :rolleyes

Har en veninde, der har en dreng der er 14 dage ældre end Jamie - og han har kun fået bryst indtil nu.

Og nu da hun gerne vil lidt mere ud, så nægter han at tage en flaske.

og han nægter også at tage en sut, fordi der også gik for mange dage før han blev tilbudt en til at starte med.

Det er sg* så synd for hende, han laver ikke andet end at hænge i hendes babser.

og endnu mere synd for hende at han har fået tænder :lol :wacko

Synes ellers at Jamie tit ville spise ved mig (hver 2. time), men

hun ligger ham til hver time - nogle gange oftere.

Jeg har en gammel pumpe fra da vi fik Chloe.. en elektronisk fra pigeon..

Den virker stadig fint og upåklageligt.

Dengang kostede den kun 500 - men den nye model koster vist 1000.

jeg har prøvet en manuel, men det kunne jeg slet ikke finde ud af.

Måske kan man finde en billig elektronisk på trendsales - det hele kan jo steriliseres.

Ellers så kan jeg anbefale at købe fra england, de er billigere der. f.eks. Babycity.co.uk.

men så skal du bare ha sådan en dims du kan sætte i stikket, så den kan bruges i dk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie er blevet vænnet til flasken lige fra starten af - når jeg skulle ud i mere end 2 timer, så malkede jeg ud, hvor han så fik det på flaske.

det har også kun været 1 gang i ugen - i gennemsnit. +-

og tror faktisk at det er en rigtig god måde at gøre det på,

så flasken også blir introduceret.

Nu får han så godt nok en flaske med mme hver aften inden sengetid,

men blir stadig ammet om dagen, så det har ikke gjort ham "doven" ved brystet.

Heldigvis.

Han har dog bare ikke så meget tålmodighed om aftenen,

men tror det er ligeså meget fordi der er udsolgt :rolleyes

Har en veninde, der har en dreng der er 14 dage ældre end Jamie - og han har kun fået bryst indtil nu.

Og nu da hun gerne vil lidt mere ud, så nægter han at tage en flaske.

og han nægter også at tage en sut, fordi der også gik for mange dage før han blev tilbudt en til at starte med.

Det er sg* så synd for hende, han laver ikke andet end at hænge i hendes babser.

og endnu mere synd for hende at han har fået tænder :lol :wacko

Synes ellers at Jamie tit ville spise ved mig (hver 2. time), men

hun ligger ham til hver time - nogle gange oftere.

Jeg har en gammel pumpe fra da vi fik Chloe.. en elektronisk fra pigeon..

Den virker stadig fint og upåklageligt.

Dengang kostede den kun 500 - men den nye model koster vist 1000.

jeg har prøvet en manuel, men det kunne jeg slet ikke finde ud af.

Måske kan man finde en billig elektronisk på trendsales - det hele kan jo steriliseres.

Ellers så kan jeg anbefale at købe fra england, de er billigere der. f.eks. Babycity.co.uk.

men så skal du bare ha sådan en dims du kan sætte i stikket, så den kan bruges i dk.

Tusind tak for dit svar :kram2

Det har gjort mig meget mere rolig. Da jeg nævnte projektet for sundhedsplejersken virkede hun som om, at det var en rigtig dårlig idé og hun foreslog ligefrem at min kæreste skulle komme hen på skolen med Theo, så jeg kunne amme ham <_<

Derfor har jeg været i tvivl om det ville være "dårligt" af mig at lade far give ham flaske. Men ud fra det du fortæller, så skal jeg da ikke have dårlig samvittighed :)

Hvornår begyndte I at give sut? Vi er begyndt lidt, når han har spist godt og skal sove, men stadig ligger og søger efter at sutte. Så falder han til ro og som regel i søvn og så tager jeg den ud igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også mine første møder nogle få uger efter fødslen. Jeg malkede ud og Far passede i nogle timer - det var slet ikke noget problem og jeg del-ammede da også til vores søn var over 1½ år, så det lod ikke til at have indflydelse på amningen.

Mht. sut, det har vi aldrig brugt.

Mht. at købe malkemaskine brugt eller låne, så er det en RIGTIG dårlig ide! Det er kun de helt store proffessionelle maskiner der kan gennemsteriliseres og kører med lukket system.

På de almindelige kan kun enkelte dele steriliseres og de kører ikke med lukket system, dvs at der er luft i systemet og i maskineriet som optager partikler af mikroskopiske dråber modermælk som ligger i systemet, ligesom de bløde dele ikke tåler sterilisation ved høje nok temperaturer til at dræbe alle smittekilder. I nogle tilfælde er skoldning slet ikke tilstrækkeligt, der kræves proffessionel autoklavering.

Brystmælk kan smitte med alt muligt fra bakterieinfektioner, virus og svampesygdomme og også meget farlige sygdomme som fx HIV, Hepatitis og CMV (Cytomegalovirus, der kan medføre døvhed, synstab og mental retardering, så det er absolut ikke noget at spøge med.

Både FDA og vores egen Sundhedsstyrelse anbefaler at ammemaskiner kun bruges af een kvinde og kasseres efter brug, samt at man skifter til en ny maskine hvis man har været i behandling for særligt vedholdende svampe, virus eller bakterie infektioner.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan du sagtens, tror vist din SP er lidt pylret. Smilla har ofte været alene med sin far og hvorfor skulle det være et problem, det er hendes far.

Smilla fik sut allerede på sygehuset og det er det bedste vi har gjort :) Jeg vil anbefale dig Avents pumpe, den er fantastisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leo fik også flaske ved siden af med MME, da jeg ikke havde nok mælk. Men det spillede ingen rolle, han ville gerne have begge dele.

Jeg tror faktisk, at du vil opleve det at komme lidt væk som en dejlig ting.

Jeg husker selv, at en tur i supermarkedet HELT ALENE var en fornøjelse som nybagt mor, det var dejligt lige at komme lidt væk og få bare et øjeblik i fred og ro, selvom det kun var i supermarkedet :rolleyes

Og så lige en sidste ting: Hvis det nu skulle vise sig, at være alt for meget bøvl og ballade med at få malket nok ud, så ville jeg ikke tøve et sekund med at give en flaske MME som supplement den ene gang om ugen.

Pøj pøj med det - jeg tror også din mand kommer til at synes om at være alene med baby

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også mine første møder nogle få uger efter fødslen. Jeg malkede ud og Far passede i nogle timer - det var slet ikke noget problem og jeg del-ammede da også til vores søn var over 1½ år, så det lod ikke til at have indflydelse på amningen.

Mht. sut, det har vi aldrig brugt.

Mht. at købe malkemaskine brugt eller låne, så er det en RIGTIG dårlig ide! Det er kun de helt store proffessionelle maskiner der kan gennemsteriliseres og kører med lukket system.

På de almindelige kan kun enkelte dele steriliseres og de kører ikke med lukket system, dvs at der er luft i systemet og i maskineriet som optager partikler af mikroskopiske dråber modermælk som ligger i systemet, ligesom de bløde dele ikke tåler sterilisation ved høje nok temperaturer til at dræbe alle smittekilder. I nogle tilfælde er skoldning slet ikke tilstrækkeligt, der kræves proffessionel autoklavering.

Brystmælk kan smitte med alt muligt fra bakterieinfektioner, virus og svampesygdomme og også meget farlige sygdomme som fx HIV, Hepatitis og CMV (Cytomegalovirus, der kan medføre døvhed, synstab og mental retardering, så det er absolut ikke noget at spøge med.

Både FDA og vores egen Sundhedsstyrelse anbefaler at ammemaskiner kun bruges af een kvinde og kasseres efter brug, samt at man skifter til en ny maskine hvis man har været i behandling for særligt vedholdende svampe, virus eller bakterie infektioner.

Mange hilsner

Solskin

Super dejligt at høre nogle gode erfaringer med far, der giver flaske :)

Jeg har ikke tænkt mig at købe en brugt brystpumpe - og da slet ikke efter det du skriver <_<

Tak for dit svar :)

Det kan du sagtens, tror vist din SP er lidt pylret. Smilla har ofte været alene med sin far og hvorfor skulle det være et problem, det er hendes far.

Smilla fik sut allerede på sygehuset og det er det bedste vi har gjort :) Jeg vil anbefale dig Avents pumpe, den er fantastisk :)

Ja, hun er nok lidt pylret. Men hun fik da lige gjort mig nervøs i hvert fald.

Dejligt at I herinde kan komme med sådan nogle gode erfaringer :lovebk

Du har helt ret. Hvorfor skulle far dog ikke kunne passe? Især i mit tilfælde, hvor han både har muligheden og lysten. Så skal han da i hvert fald også have lov :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leo fik også flaske ved siden af med MME, da jeg ikke havde nok mælk. Men det spillede ingen rolle, han ville gerne have begge dele.

Jeg tror faktisk, at du vil opleve det at komme lidt væk som en dejlig ting.

Jeg husker selv, at en tur i supermarkedet HELT ALENE var en fornøjelse som nybagt mor, det var dejligt lige at komme lidt væk og få bare et øjeblik i fred og ro, selvom det kun var i supermarkedet :rolleyes

Og så lige en sidste ting: Hvis det nu skulle vise sig, at være alt for meget bøvl og ballade med at få malket nok ud, så ville jeg ikke tøve et sekund med at give en flaske MME som supplement den ene gang om ugen.

Pøj pøj med det - jeg tror også din mand kommer til at synes om at være alene med baby

:balloons

Dejligt at han gerne ville have begge dele. Så håber jeg heller ikke, at det bliver et problem her :)

Jeg tror helt sikkert også at jeg har godt af at komme lidt ud og væk. Det glæder jeg mig også til, samtidig med at jeg er bange for at komme til at savne ham HELT vildt :blush Men er jo heldigvis kun væk 3 timer. Så det går jo nok.

Tak for dine gode råd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg tid at svare :)

Jeg starter op her den 5 september to en halv dag om ugen på seminariet :) Når jeg er på semi har min mand barsel herhjemme og skal være alene med Sofia.. Jeg frygter det overhoved ikke, tvært imod.. Min SP synes det er vildt fedt det kan lade sig gøre og hun ville ønske der var langt flere par der gjorde det, da tiden mellem far og barn er noget helt specielt :loveshower

Hånden på hjertet så glæder jeg mig til, at komme igang igen - jeg kan godt savne livet som mig og ikke livet som mor. Somme tider synes jeg det hele går op i bleer, gylp og grød ( forstå mig ret ) Jeg vil savne min lille pige forfærdeligt og jeg ved jeg nogle dage kommer til at hyle hele vejen til semi, men jeg gør det jo også for hendes skyld, så jeg kan blive før færdig :) Så jeg kommer slet ikke til at fortryde.. Min dag løber fra 9-14, så det er 5 timers adskilelse

Min mand glæder sig enormt til det kun skal være hende og ham :loveshower så de kan få en helt speciel tilknytning..

Med hensyn til MME og malke ud kan jeg ikke rigtig bidrage med gode råd, da vores datter kun får MME nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg tid at svare :)

Jeg starter op her den 5 september to en halv dag om ugen på seminariet :) Når jeg er på semi har min mand barsel herhjemme og skal være alene med Sofia.. Jeg frygter det overhoved ikke, tvært imod.. Min SP synes det er vildt fedt det kan lade sig gøre og hun ville ønske der var langt flere par der gjorde det, da tiden mellem far og barn er noget helt specielt :loveshower

Hånden på hjertet så glæder jeg mig til, at komme igang igen - jeg kan godt savne livet som mig og ikke livet som mor. Somme tider synes jeg det hele går op i bleer, gylp og grød ( forstå mig ret ) Jeg vil savne min lille pige forfærdeligt og jeg ved jeg nogle dage kommer til at hyle hele vejen til semi, men jeg gør det jo også for hendes skyld, så jeg kan blive før færdig :) Så jeg kommer slet ikke til at fortryde.. Min dag løber fra 9-14, så det er 5 timers adskilelse

Min mand glæder sig enormt til det kun skal være hende og ham :loveshower så de kan få en helt speciel tilknytning..

Med hensyn til MME og malke ud kan jeg ikke rigtig bidrage med gode råd, da vores datter kun får MME nu :)

Tak for dit svar :)

Jeg havde faktisk også tænkt på dig, da jeg lavede tråden. Jeg kunne godt huske at du også ville tage nogle fag på seminariet imens :)

Det er rigtig dejligt at have sådan nogle fædre, der gerne vil og glæder sig til at passe baby. Min kæreste glæder sig rigtig meget. Det sætter jeg virkelig stor pris på :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De får et helt specielt bånd sammen og det er jeg bare super glad for :loveshower :loveshower Kører du fuldt skema eller er det "kun" deltid ?? For hvis du kører fuldt skema kan du jo få dobbelt SU, hvis du fravælger barsel.. Bare hvis du ikke var klar over det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De får et helt specielt bånd sammen og det er jeg bare super glad for :loveshower :loveshower Kører du fuldt skema eller er det "kun" deltid ?? For hvis du kører fuldt skema kan du jo få dobbelt SU, hvis du fravælger barsel.. Bare hvis du ikke var klar over det :)

Ja, det synes jeg også er rigtig hyggeligt :7himmel

Jeg har valgt at tage et enkelt fag, så jeg har et fag mindre, når jeg starter på 2. år til næste sommer.

Jeg kender godt reglen med dobbelt SU, men jeg har allerede brugt 2 år af min SU på at læse jura og nu 1 år på det første år på semi. Så jeg har kun 3 års SU tilbage. De skal bruges på mine sidste 3 år.

Det blev vist lidt rodet :)

Men min kæreste får dobbelt SU her det første halve år :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit svar :kram2

Det har gjort mig meget mere rolig. Da jeg nævnte projektet for sundhedsplejersken virkede hun som om, at det var en rigtig dårlig idé og hun foreslog ligefrem at min kæreste skulle komme hen på skolen med Theo, så jeg kunne amme ham <_<

Derfor har jeg været i tvivl om det ville være "dårligt" af mig at lade far give ham flaske. Men ud fra det du fortæller, så skal jeg da ikke have dårlig samvittighed :)

Hvornår begyndte I at give sut? Vi er begyndt lidt, når han har spist godt og skal sove, men stadig ligger og søger efter at sutte. Så falder han til ro og som regel i søvn og så tager jeg den ud igen.

Vi gav Jamie en sut allerede da han var 2-3 dage gammel.

Amningen fungerede fint og hans suttebehov var stort.

Han bruger sin sut MEGET, selv når han lige har spist får han den.

men det er mest fordi at han bøvser nemmest når han har den i munden, underligt nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også mine første møder nogle få uger efter fødslen. Jeg malkede ud og Far passede i nogle timer - det var slet ikke noget problem og jeg del-ammede da også til vores søn var over 1½ år, så det lod ikke til at have indflydelse på amningen.

Mht. sut, det har vi aldrig brugt.

Mht. at købe malkemaskine brugt eller låne, så er det en RIGTIG dårlig ide! Det er kun de helt store proffessionelle maskiner der kan gennemsteriliseres og kører med lukket system.

På de almindelige kan kun enkelte dele steriliseres og de kører ikke med lukket system, dvs at der er luft i systemet og i maskineriet som optager partikler af mikroskopiske dråber modermælk som ligger i systemet, ligesom de bløde dele ikke tåler sterilisation ved høje nok temperaturer til at dræbe alle smittekilder. I nogle tilfælde er skoldning slet ikke tilstrækkeligt, der kræves proffessionel autoklavering.

Brystmælk kan smitte med alt muligt fra bakterieinfektioner, virus og svampesygdomme og også meget farlige sygdomme som fx HIV, Hepatitis og CMV (Cytomegalovirus, der kan medføre døvhed, synstab og mental retardering, så det er absolut ikke noget at spøge med.

Både FDA og vores egen Sundhedsstyrelse anbefaler at ammemaskiner kun bruges af een kvinde og kasseres efter brug, samt at man skifter til en ny maskine hvis man har været i behandling for særligt vedholdende svampe, virus eller bakterie infektioner.

Mange hilsner

Solskin

Puha, det var jeg slet ikke klar over - købte selv min fra ny, men har da haft lånt den ud til et par veninder.

Der er ikke sket noget ved det, heldigvis.

men er da glad for at jeg takkede nej til at leje den ud til naboen veninde... Hvor jeg i øvrigt selv lige havde født :huh

Hvad så med hospitaler osv ?

Hvis man jo bruger en bryst pumpe der, eller f.eks. lejer en hos babysam, er det ligeså farligt.?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, det var jeg slet ikke klar over - købte selv min fra ny, men har da haft lånt den ud til et par veninder.

Der er ikke sket noget ved det, heldigvis.

men er da glad for at jeg takkede nej til at leje den ud til naboen veninde... Hvor jeg i øvrigt selv lige havde født :huh

Hvad så med hospitaler osv ?

Hvis man jo bruger en bryst pumpe der, eller f.eks. lejer en hos babysam, er det ligeså farligt.?

Det kommer helt an på om det er en brystpumpe med lukket system og godkendt til hospitalsbrug. Det burde det være de fleste steder, men jeg har desværre set brystpumper både på en barselsafdeling på et stort hospital og i en forretning til udlejning, der IKKE var med lukket system og så hjælper det jo ikke en dyt at de udleverer sterile "trompeter" til når man skal bruge den.

Selv er jeg afklaret med at jeg ikke har lyst til at bruge nogen form for delemaskiner.

Vi købte en Ameda (som forøvrigt har lukket system)og den har været helt fantastisk. Det sparer virkelig tid at kunne malke fra begge bryster samtidig og det er alfa og omega at have en god maskine der kan justeres efterhånden som barnets sugeevne ændrer sig og som er nem at gøre rigtig ren. - Og så var det maskinen der fik min mæælkeproduktion i gang i begyndelsen da der slet ingen mælk var og vores søn bare tabte sig og tabte sig, indtil jeg begyndte at malke 10-15 minutter med maskinen hver 4-5 time. Så kom det lige så stille og siden da var amningen problemfri de næste 1½ år - vores søn har aldrig fået MME.

Det gav også min mand et nært forhold til vores søn og mig en masse frihed til at tage afsted eller holde "ammefrie" nætter, hvor min mand stod op og gav modermælk på flaske.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER