Guest baby2011

Hjemmelavet VS. Købegrød ?

24 indlæg i dette emne

Hvad gør i hjemme hos jer ??? :)

Jeg må indrømme at jeg køber risgrød og hirsegrød laver jeg selv ..

Jeg er overbevist om at købegrøden er rigtig god for de små og er lavet på gode og sunde råvarer..Men det er noget dyrere end at lave det selv, men for mig er det også meget lettere med købegrød...

Kartoffel/squash/gulerodsmosen laver jeg selv og det er udelukkende grundet prisen, men synes også det hjemmelavede ser mere indbydende ud end det man kan købe på glas..

Frugtgrød laver jeg også selv, da det ikke tager ret lang tid at mose en banan eller koge et æble :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad gør i hjemme hos jer ??? :)

Jeg må indrømme at jeg køber risgrød og hirsegrød laver jeg selv ..

Jeg er overbevist om at købegrøden er rigtig god for de små og er lavet på gode og sunde råvarer..Men det er noget dyrere end at lave det selv, men for mig er det også meget lettere med købegrød...

Kartoffel/squash/gulerodsmosen laver jeg selv og det er udelukkende grundet prisen, men synes også det hjemmelavede ser mere indbydende ud end det man kan købe på glas..

Frugtgrød laver jeg også selv, da det ikke tager ret lang tid at mose en banan eller koge et æble :)

Nu får Marlon jo kun risgrød, og det laver jeg selv, men det er sådan set kun fordi jeg ikke har kunnet finde færdiglavet risgrød uden tilsat frugt (så længe han vil spise det uden, synes jeg det er super :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kapitulerede også, og benyttede mig af købegrøden :rolleyes For det første, var mors evner til at laev grød, åbenbart ikke efter den unge dames smag. Hun ville i hvert fald ikke spise det. Til gengæld guffede hun købegrøden i sig, ligegyldigt hvilken slags vi prøvede at give hende. Jo, det er dyrere men i forhold til at hun spiste= hold op med at hyle af sult plus alt det vi IKKE skulle smide ud, synes jeg pengene var godt givet ud. Og så synes jeg jo også det var meget lettere- både at dosere og have med rundt omkring.

Og Troldemor- jeg købte noget risgrød fra Nestle, hvor der ikke var tilsat frugt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elias får majsgrød, som jeg selv laver og tilsætter lidt MME-pulver, han har ikke fået andet og jeg vil hellere end gerne lave min egen grød til ham også mos, når han skal til at have det. Jeg elsker at stå i køkkenet, så det rækker ikke vidt om jeg lige skal lave en grød eller mos - tænker også at jeg ville lave større portioner og så fryse ned, så er der jo til de dag, hvor det bare skal være nemt og hurtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elias får majsgrød, som jeg selv laver og tilsætter lidt MME-pulver, han har ikke fået andet og jeg vil hellere end gerne lave min egen grød til ham også mos, når han skal til at have det. Jeg elsker at stå i køkkenet, så det rækker ikke vidt om jeg lige skal lave en grød eller mos - tænker også at jeg ville lave større portioner og så fryse ned, så er der jo til de dag, hvor det bare skal være nemt og hurtigt :)

Det håber jeg også, at jeg kommer til, når det bliver den tid ^_^

Men jeg kommer nok også til at benytte købegrød/-mos af og til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også købt en risgrød fra Nestle´uden frugtsmag :)

Nu er det også fordi Sofia stadig er så lille at hun oftest kun får grød 1-2 gange i døgnet, at jeg ikke rigtig opdager hvor dyrt købegrøden er :) Når hun bliver større og spiser mere grød og større portioner, kan det godt ske jeg laver det hele selv..

Manden skal snart have barsel 2 dage om ugen, så måske jeg skulle fryse noget ned, jeg er ikke heeeelt sikker på hans gastronomiske evner :D :D Ellers må den stå på købegrød de par dage..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også købt en risgrød fra Nestle´uden frugtsmag :)

Nu er det også fordi Sofia stadig er så lille at hun oftest kun får grød 1-2 gange i døgnet, at jeg ikke rigtig opdager hvor dyrt købegrøden er :) Når hun bliver større og spiser mere grød og større portioner, kan det godt ske jeg laver det hele selv..Manden skal snart have barsel 2 dage om ugen, så måske jeg skulle fryse noget ned, jeg er ikke heeeelt sikker på hans gastronomiske evner :D :D Ellers må den stå på købegrød de par dage..

Se det tænkte jeg jo også. Men tror du ungen ville have det? Næææææ nej :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun anvendt havregrød til Leo.

I starten købte jeg den i pulverform, det var nemt.

Men så var det, at jeg så et program i tv, hvor de havde teste diverse havregrød'er og det var komplet hen i vejret. Stort set alle havde et mega højt indhold af maltodextrin. Eftersom det kategoriseres som stivelse, så skal producenten ikke skrive det som sukkerindhold, men når det kommer i mavsen så reagerer det fuldstændig som sukker. Så det er skjult sukker.

Efter det program lavede jeg havregrøden selv, det tager 1 minut hvis du har en mikroovn.

Jeg skal ikke gøre mig klog på alt det andet grød, men lur mig om de ikke laver samme finte og putter maltodextrin i rigelige mængder i.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun anvendt havregrød til Leo.

I starten købte jeg den i pulverform, det var nemt.

Men så var det, at jeg så et program i tv, hvor de havde teste diverse havregrød'er og det var komplet hen i vejret. Stort set alle havde et mega højt indhold af maltodextrin. Eftersom det kategoriseres som stivelse, så skal producenten ikke skrive det som sukkerindhold, men når det kommer i mavsen så reagerer det fuldstændig som sukker. Så det er skjult sukker.

Efter det program lavede jeg havregrøden selv, det tager 1 minut hvis du har en mikroovn.

Jeg skal ikke gøre mig klog på alt det andet grød, men lur mig om de ikke laver samme finte og putter maltodextrin i rigelige mængder i.

:balloons

Sikke hurtigt jeg glemmer, men havregrød er først fra 6 måneder ikke eller er det 8 måneder ??

Jeg kan huske jeg lavede det selv til Mille for det var godt nok let at lave, men det var bare ikke altid hun gad have det :rolleyes Købegrøden glider altid fint ned, så der er nok godt med sukker i som jo smager godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se det tænkte jeg jo også. Men tror du ungen ville have det? Næææææ nej :P

Det er bare SÅ typisk :lolhit

Men uden at vide det, så smager købegrøden sikkert også 100 gange bedre end den hjemmelavede, son jo ikke er tilsat sukker ( Jeg tilsatte ikke sukker ihvertfald ) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun anvendt havregrød til Leo.

I starten købte jeg den i pulverform, det var nemt.

Men så var det, at jeg så et program i tv, hvor de havde teste diverse havregrød'er og det var komplet hen i vejret. Stort set alle havde et mega højt indhold af maltodextrin. Eftersom det kategoriseres som stivelse, så skal producenten ikke skrive det som sukkerindhold, men når det kommer i mavsen så reagerer det fuldstændig som sukker. Så det er skjult sukker.

Efter det program lavede jeg havregrøden selv, det tager 1 minut hvis du har en mikroovn.

Jeg skal ikke gøre mig klog på alt det andet grød, men lur mig om de ikke laver samme finte og putter maltodextrin i rigelige mængder i.

:balloons

Jeg lavede/laver så også alt havregrød selv- det har vi ikke prøvet at købe. Det er nemlig også rigtig nemt i microovnen. Isabella spiser det stadig til morgenmad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare SÅ typisk :lolhit

Men uden at vide det, så smager købegrøden sikkert også 100 gange bedre end den hjemmelavede, son jo ikke er tilsat sukker ( Jeg tilsatte ikke sukker ihvertfald ) :)

Ærligt, så synes jeg den grød jeg lavede smagte af :puke og jeg kunne egentlig godt forstå Isabella ikke ville spise den :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke hurtigt jeg glemmer, men havregrød er først fra 6 måneder ikke eller er det 8 måneder ??

Jeg kan huske jeg lavede det selv til Mille for det var godt nok let at lave, men det var bare ikke altid hun gad have det :rolleyes Købegrøden glider altid fint ned, så der er nok godt med sukker i som jo smager godt :)

Jeg er ligeså glemsom, jeg kan ikke huske, hvornår vi startede med havregrød :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gaia har endnu ikke i en alder af 8 mdr prøvet at få færdiglavet mad. Jeg har lavet grød, mos og små retter selv hele tiden og jeg syntes ikke det tager så lang tid.

På den måde ved vi hvad hun får og sparer en masse penge som vi sagtens kan bruge på noget andet.... :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg lavede alt grød og tilsatte lidt frugt mos men jeg begyndte også først ved 6 mdr pga kolik mavse.

Jeg tilsatte bare lidt frugtmos. Det havde jeg i isterningsposer og så lige to klumper i meget varm grød så var det perfekt.

Jeg brugte så købegrød når vi skulle ud fordi det var nemt. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener bestemt at havregrød først er fra 6 mdr :)

Lukas får risgrød og majsgrød, og så pære eller banan mos, han får stadig kun et ske måltid om dagen, og hvis jeg kan mærke han er meget træt springer vi over, så får han bare en flaske istedet :) men nu er han jo også kun 4½ mdr :whistling

Sofia er også 4½ måned :biglove

Og det er helt rigtigt.. Her får hun også kun grød en gang i døgnet, sommetider to gange, men oftest en gang.. Men er hun meget træt og sulten dropper vi grøden og giver hende en flaske i stedet :) Jeg har prøvet at give hende grød i meget sulten og træt tilstand og det går bare slet slet ikke.. Hun får slet ikke spist noget af det og græder bare :( Så hvis vi når til det punkt, så står den på flaske og så falder hun altid i søvn i vores arme :kuller :kuller :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hannah fik hjemmelavet grød indtil hun var et halvt år gammel, så gad hun ikke det mere. Købegrød ville hun gerne have, så det fik hun efterfølgende..:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver det selv... kartoffel, grøntsags mos, hirsegrød og majs grød.

men jeg har købt noget købe grød - risgrød, da jeg ikke ku få rismel, men han har ikke smagt det endnu. jeg vil helst lige køre det hjemmelavede ind først, da jeg ellers er bange for at han ikke vil spise det, når han først har smagt det søde risgrød.

frutmos laver jeg også selv, indtil videre har jeg lavet blommemos og pæremos,jeg fryser det ned i isterning bægere, og så tager jeg en brik op af gangen til grøden.

på den måde køler grøden også hurtigere af.

det er meget billigere end det på glas.

specielt når man kun bruger et halvt glas over 3 dage.

Hirsegrød med pæremos er et stort hit her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jeg er ret hellig med det

Jeg laver al maden selv

Af grød har han fået 'Holle' som er økologisk spelt og de har en hirseudgave også som kun skal have kogt vand i (mælkefri) og så kan man komme hjemmelavet frugtmos i. Det er det primære grød han har fået og så har jeg selv kogt boghvedegrød også. Havregrød laver vi selv (fra 6 mdr), til at starte med kværnede jeg det i en foodprocesser så det var mere finvalset, nu får han det alm. Hver morgen er der noget nyt i, f.eks. revet æble og kanel, sveskemos, most banan eller kiwi/melon eller hjemmelavet jordbær/solbær/hindbær-pure.

Til frokost får han rugbrød eller pandekager lavet på rugmel og havregryn med broccoli, kartoffel, gulerød eller squash/græskar - med forskelligt pålæg som f.eks. laksepate/torskerogn fra glas (super at have da det også kan puttes i aftensmadsgrøntsagerne), smøreost, leverpostej, port salut ost eller karrysild (Som han elsker:))

Så får han ostehapsere og frugt ti..

Mellemmåltider er meget forskelligt men gerne 'smoothie' af sødmælksyoughurt og frugtmos af alt muligt forskelligt - varierer det en del.

Til aften har jeg lavet en del forskellige grøntsagsmos (samt ærte og majsmos) som er ret groft nu her og frosset det i en plade i fryseren som jeg så brækker et stykke af. Nu spiser han jo hvad vi spiser men det er dejligt at have lidt i fryseren :) Han har aldrig fået et glasmåltid - de lugter SERIØST dårligt. Har prøvet Lovemades fordi vi fik det til at teste i mødregruppen og det er lækkert men MEGET vandet/tyndt og portionen var LIDT lille til Carl. (nettovægt 190 gr) Det er så nemt selv at lave mad og fryse og tage op efter behov og så ved man 100% hvad de får.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøvede lige med lidt købe-kartoffel/gulerodsmos i grøden i går..... Han ville gerne spise det, men det var uden den store entusiasme, og efter et stykke tid begyndte han at lave opkast-bevægelser efter hver skefuld..... Søde lille mand, der bare spiser løs af noget han synes smager helt forfærdeligt :wub

Gav ham altså ikke mere da han begyndte på det, for det var da synd for det stakkels pus :rolleyes Så han fik en portion alm. Hjemmelavet risgrød uden klamt på ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lavede også det hele selv, det er faktisk først nu, hvor Elisa går i dp og det kun er weekenderne at hun måske skal have lidt grød, at vi er hoppet på pulvergrøden.

Ej, det passer faktisk ikke helt, for øllebrøden har vi kun haft i pulver, for det er så ulækkert synes jeg ;)

Mos på glas har hun aldrig ville spise, heller ikke frugtmos.

Jeg synes ikke det er besværligt at lave den selv, jeg lavede altid store portioner, så det kunne fryses ned. Det eneste minus var at jeg ikke var super opfindsom, men på den anden side er der også begrænset udvalg med pulveret, så hun har nok ikke manglet noget alligevel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh jeg er ret hellig med det

Jeg laver al maden selv

Af grød har han fået 'Holle' som er økologisk spelt og de har en hirseudgave også som kun skal have kogt vand i (mælkefri) og så kan man komme hjemmelavet frugtmos i. Det er det primære grød han har fået og så har jeg selv kogt boghvedegrød også. Havregrød laver vi selv (fra 6 mdr), til at starte med kværnede jeg det i en foodprocesser så det var mere finvalset, nu får han det alm. Hver morgen er der noget nyt i, f.eks. revet æble og kanel, sveskemos, most banan eller kiwi/melon eller hjemmelavet jordbær/solbær/hindbær-pure.

Til frokost får han rugbrød eller pandekager lavet på rugmel og havregryn med broccoli, kartoffel, gulerød eller squash/græskar - med forskelligt pålæg som f.eks. laksepate/torskerogn fra glas (super at have da det også kan puttes i aftensmadsgrøntsagerne), smøreost, leverpostej, port salut ost eller karrysild (Som han elsker:))

Så får han ostehapsere og frugt ti..

Mellemmåltider er meget forskelligt men gerne 'smoothie' af sødmælksyoughurt og frugtmos af alt muligt forskelligt - varierer det en del.

Til aften har jeg lavet en del forskellige grøntsagsmos (samt ærte og majsmos) som er ret groft nu her og frosset det i en plade i fryseren som jeg så brækker et stykke af. Nu spiser han jo hvad vi spiser men det er dejligt at have lidt i fryseren :) Han har aldrig fået et glasmåltid - de lugter SERIØST dårligt. Har prøvet Lovemades fordi vi fik det til at teste i mødregruppen og det er lækkert men MEGET vandet/tyndt og portionen var LIDT lille til Carl. (nettovægt 190 gr) Det er så nemt selv at lave mad og fryse og tage op efter behov og så ved man 100% hvad de får.

Du er en skrapsak Anna :) meget inspirerende...skal da prøve laksepaté!

Kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er en skrapsak Anna :) meget inspirerende...skal da prøve laksepaté!

Kram

:) Tak eller ja... Det er ikke sååå dyrt ca. 18 kr fro et glas og det holder længe så det er værd at have i køleskabet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER