Heidi0601

Hvor meget sprog?

9 indlæg i dette emne

Træner i sprog med jeres unger??

Jeg synes ikke Lærke kan så mange ord endnu - men siger næsten konsekvent "A' det?" til alt. Hun siger ikke noget i retning af Mor eller Far, og jeg kan blive lidt nervøs for, om det er normalt..?:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du skal overhovedet ikke være nervøs!!! Det er helt normalt.

mht "træning" af sprog læste/læser vi rigtig mange bøger både med og uden tekst (altid billeder i seføli) og peger på ting i bøger og fortæller hva de hedder osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke du skal være bekymret. Sprog er meget individuelt og det skal nok komme lige pludseligt..:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah kan ikke huske hvor meget Leo sagde i den alder, men jeg tror ikke det var ret meget.

Hun er jo ikke så stor endnu, så det ville jeg bestemt ikke bekymre mig om.

Er du i kontakt med andre fx mødregruppe, hvor det er nemt at sammenlig de små's sprog?

Så kan du jo se, om hun er bagefter de andre, men selv det skal man selvfølgelig passe på med at lægge for meget i. Jeg har haft meget tæt kontakt med 2 tøser, som begge havde børn inden for 1 måned af Leo.

Den ene var meget hurtig rent motorisk, hun kravlede før de andre og gik før de andre.

Den anden er sprogligt meget dygtig.

Og Leo - tja - han var hverken først med sprog eller motorik men han er helt med nu.

Så don't you worry :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh, ja...

Kasper startede med at tale, da han var 13-15 mdr., Andreas, da han var 9 (!) mdr.! Han råbte hurra til sin 1 års fødselsdag til stor moro for gæsterne og havde da allerede en temmeligt stort ordforråd. Josephine... tja... vi venter stadig. Hun bliver 2 år om 3 uger og har stortset intet ordforråd. Hun siger "a deet", noget der minder om Kasper og har sagt "oar" max ti gange. Og så har hun dyrelyde - thats it! Hun snakker konstant og varierer sine lyde meget, men ingen ord kommer der og det er jeg ved at være lidt træt af. Men de kloge siger, at hun måske er senere på den fordi hun hører både fransk og dansk hver dag og derfor bruger energi på at adskille sprogene istedet for at tale.

Men jeg glæder mig til hun begynder at råbe af mig. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mellemste barn blev lige 3 år. Og hun har stort set intet sprog. :(

Hun var igennem en større undersøgelse med narkose osv i Marts månede, og siden er der ikke rigtig sket noget udover hun er blevet gladere.

De fandt ud af at hendes hørelse ikke fejlede noget, men at hun har haft væske i mellem ørene al den tid så hun fik dræn i.

Jeg har egentlig forventet at der ville ske noget med hendes sprog siden, men nej, intet. Talepædagogen vil ikke rigtig gøre noget fordi hun mener at hun er for "lille"?

Vi har lige udfyldt sådan en sprog screenings test fra børnehaven og ud af de 100 ord tror jeg hun kan 20, så det er ikke det vilde.

Hende og hendes store søster har begge svært ved sproget, men storesøster snakker da og kan forståes. De har begge været ved den samme dagpleje mor som er inder, så det har nok heller ikke været nemt at lære sproget når dp'er ikke var/er for god til dansk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores den mindste Benjamin er 1 år+ 1 mdr. han har aldrig ville pludre ret meget, og det har vi selvfølgelig været nervøse over, men han har gjort alt i sit eget tempo, og vi samlinger nok for meget med de 3 store.

nu snakker han ikke som sådan og siger stadigvæk ik vildt meget, men han er da begyndt og prøve at sige lidt ord. vi snakker med ham og kikker lidt i bøger og han hører jo også sine brødre snakke, men jeg tror børn gør det i sit eget tempo og det nok skal komme.. mon ikke bare om nogle mdr. der er sket en forandring ?

syns hvis du er nervøs sakl du ringe til sundhedsplejsken og tage en snak med hende om det, så kan det være hun lige kommer et smut for at se hvordan

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng er 2 år og 4 mdr og har været rigtig længe om at komme igang med at tale. Han har haft enormt meget væske i ørerne og utallige møb og næsten slet ikke kunnet høre i lange perioder, men nu er det bedre og nu er det begyndt at komme lige så stille. Hans ordforråd er:

Bil (det kom som det første - han ELSKER biler)

Fisk

Hej

Mer' (om mad)

Tak

Far (men ikke Mor *snøft*)

Cybel (cykel)

Blæble (æble)

Mi Mika (betyder jeg vil gerne have et glas mælk o.0)

Tog

Tuut-tuut (togets lyd)

Vov-vov

See ya (=see you)

bye bye

Forskellige sirene lyde (brandbil, politi m.m.)

Jeg har været vildt bekymret over det manglende sprog, men hverken læge eller ørelæge er særlige urolige over det, så indtil videre har vi måttet affinde os med, at det nok kommer så stille...

Til gengæld synger han meget (fuldstændig rent) og kan næsten "synge med" på sine yndlingssange (laver bare lydene til teksten) og han er motorisk meget udviklet og har en rigtig god finmotorik, så vi må nok bare stille os til tåls med, at børn udvikler sig i forskelligt tempo...

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Victor er heller ikke den hurtigste til at lærer at snakke. :)

Han kan nu sige Ba, hvilket betyder far, og generelt bare en masse andre ting, det handler vist mest om konteksten det siges i.. :rolleyes

Så kan han sige vov, rap-rap-rap, buuh (muh) og grynte som en gris :loveshower -intet af dette siges dog konsekvent kun om de dyr, men siges i en god pærevælling...

og så har han lige lært at sige mai (mad) og la (lampe)

Men for det meste er det bare volapyk der kommer fra ham.

Jeg synes jeg kan høre, at der pludselig er begyndt at komme en del flere ord indenfor de sidste par uger, hvorfor ved jeg egentlig ikke. Vi læser bøger og snakker en del med ham, og så sætter vi ord på de ting han peger på.

Jeg læste et sted, at et gennemsnitligt barn kan sige 3-50 ord, når det er 18 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER