Guest

Julenisse, som skal på hjemmebesøg

47 indlæg i dette emne

jeg synes, at det er skønt, at i ser så positivt på det med nissen :jul2:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sød ide

I Liva inst har de en Malle mus med samme koncept, det er så bare hele året den er med hjemme hos børnene

Den er i en lille papkuffert med tøj, og forskellige ting som børnene efterhånden har givet den og som man kan læse om i bogen - så drøfter de det dernede når den har været på weekend og børnene får også på den måde fortalt om havd de har lavet

Feks satte lille Louie sig på kufferten da vi havde den, og derfor måtte Malle mus have en ny, som Liva og jeg var inde og købe i søstrene Greene. Og så fik den en ny bluse som Famor havde strikket. Liva var SÅ stolt da den skulle afleveees

Så jeg ville syntes det var drøn hyggeligt, det behøver jo ikke at gøres til mere end det er

"Vores" malle mus har både korte og laaaange beskrivelser fra forskellige forældre, man vælger selv hvor meget man vil gøre ud af det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en rigtig god ide om det så er en historie eller hvad der opleves er mig lige sjovt :)

Vores børn har sådan en nisse med hjem fra børnehave og der hænger en liste på opslagstavlen over hvornår hvem skal ha den med hjem. Så kan vi forældre bytte hvis det er en dag det passer os dårlig.

Det er bare så hyggeligt!

Og når børnene kommer i skole er der jo ofte lektier som man også som forældre skal hjælpe med, så synes det er lidt noget pjat hvis man ikke kan overskue at skrive en lille smule i en nissebog :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores drengs børnehave, havde de også sådan én. Men i stedet for at skulle skrive på en historie, skulle han selv fortælle hvad nissen havde oplevet mens han havde været med hjemme. Tror nok det blev ret langt, for han havde nisse med hjemme over en weekend, og drengen har et meget godt snakketøj, og en fantastisk fantasi :D :D Der var vist ikke grænser for, hvad "nisse" havde oplevet den weekend :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores drengs børnehave, havde de også sådan én. Men i stedet for at skulle skrive på en historie, skulle han selv fortælle hvad nissen havde oplevet mens han havde været med hjemme. Tror nok det blev ret langt, for han havde nisse med hjemme over en weekend, og drengen har et meget godt snakketøj, og en fantastisk fantasi :D :D Der var vist ikke grænser for, hvad "nisse" havde oplevet den weekend :lolhit

ej hvor skønt, det jo dejligt, når der er fantasi nok til en lang fortælling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her har jeg været igennem det med nissen med alle 4 drenge

og det varer ikke længe før vi skal igang med den igen

vil helst have den en hverdag,da jeg synes weekenden er for meget,alt det der skal skrives

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik vi lige sådan en med hjem i dag og en blank bog. Og min kære fortravlede mand har ikke fået en pind at vide.

De foregående to år i børnehaven har den ikke været med hjemme, så det er noget nyt for mig og ingen forvarsler her.

Jeg synes måske det havde været fint, hvis de lige havde skrevet to linier på første side om hvad de forventer.

Er det nissen der skriver om sine oplevelser eller er det mig der skriver om hans besøg, eller min datter?

Og hvor meget skal man skrive?

Vi var hjemme kl 16 og hun kom i seng kl 19, så der er selvsagt ikke meget at fortælle om.

Ja, jeg jubler altså ikke ligefrem, men kan da godt se at tøsen syntes det var spændende.

Ej, det er da træls at være den første! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik vi lige sådan en med hjem i dag og en blank bog. Og min kære fortravlede mand har ikke fået en pind at vide.

De foregående to år i børnehaven har den ikke været med hjemme, så det er noget nyt for mig og ingen forvarsler her.

Jeg synes måske det havde været fint, hvis de lige havde skrevet to linier på første side om hvad de forventer.

Er det nissen der skriver om sine oplevelser eller er det mig der skriver om hans besøg, eller min datter?

Og hvor meget skal man skrive?

Vi var hjemme kl 16 og hun kom i seng kl 19, så der er selvsagt ikke meget at fortælle om.

Ja, jeg jubler altså ikke ligefrem, men kan da godt se at tøsen syntes det var spændende.

Ej, det er da træls at være den første! <_<

jeg tænker jo netop her, er det så op til dig, hvordan jeres nisses bog skal forme sig... du lægger standarten :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, ja, det lykkedes alligevel at få skrevet noget. Eller printet og klistret i mit tilfælde. Jeg foretrækker at skrive på pcen hvor man kan slette undervejs og tilføje bagefter når man har læst det igennem. Der var jo ikke nogen regler for legen, så det må jo være i orden.

Til andre der får panikfølelser af nissebesøg kan jeg lige poste mit indlæg, der er måske noget i den der kan genbruges.

Det var ikke slemt da jeg først kom i gang, men jeg ville nu stadig gerne have haft en advarsel om legen.

Håber ikke det er helt tosset...

Og det skal lige siges at det altså ikke var med vilje at frikadellerne blev så stærke at kun knægten ville have dem, det var... ja det var jo nissen der skubbede! :P

Det er rigtigt hyggeligt at få julebesøg af sådan en sød lille nisse.

Men måske skulle pædagogerne tage en lille snak med Julle, for han er vist lidt fræk.

Vi plejer godt nok selv at få besøg af en drillenisse i december, en rigtig bandit der gemmer sig på loftet og laver nissestreger om natten, så måske er det ham, der har lokket Julle med til numre.

Selina husker stadig nogle af de narrestreger han bedrev sidste jul, prøv bare at spørg om havregryn med blå mælk smager godt!

Da Selina kom hjem i dag og skulle åbne pakken med nummer 1 i hendes pakkekalender var den væk! Og det var lillebrors også!

Heldigvis er både Selina og lillebror godt trænet i gemmeleg og fandt dem hurtigt under sofaen.

Julle fik alligevel lov at være med da vi lavede aftensmad. Selina lavede mexicanske frikadeller og mor skrællede kartofler. Men lur mig om ikke Julle så sit snit til at skubbe til det stærke chili glas.

Frikadellerne var så stærke at det kun var lillebror der syntes om dem (han spiser alt!).

Så er det jo ikke så sært at Julle ikke ville have nogen frikadeller!

Selina tog Julle med på sofaen og så julekalender, det var vist noget Julle syntes om.

Selv om Julle fik lov at sove i Selinas seng har han alligevel sneget sig op i nattens løb og lavet flere numre.

Det går da helt galt, når der er to drillenisser under samme tag!

Da vi vågnede i morges havde de frække nisser spist alle pebernødderne. Så hvis I har pebernødder omme i børnehaven, må I hellere gemme dem godt.

Men vi kan da godt forstå at Julle var sulten, han fik jo ingen frikadeller.

Og prøv så lige at se Selinas hånd - nisserne har tegnet julehjerter på vores hænder. Sikke en gang nissefniseri der har været i nat!

Men det er da sødt af dem at sprede lidt julestemning over os.

Ej, men se nu der... Hvor er gummistøvlerne nu blevet af? Vi har jo travlt, vi skal i børnehave!

Så kan hun selv fortælle at de fandt dem i vaskemaskinen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville modtage nissen med åbne arme!! :) synes det er en smadder hyggelig ide. kan godt li når skole o.lign tager initiativ til noget mere. Har man haft en dum dag, kan man jo vente til bette trolden er lagt i seng og man har fået sig en kop the/kaffe og fået pusten igen. Medmindre man siger - hey alternativ godnathistorie - hva skal vi skrive i bogen skat?

at der opfordres til godter synes jeg måske er lidt hmm,, hvis man nu ikke har noget derhjemme, eller har råd eller lign. så er det en dum en at få på, hvis lille søren ikke har noget med, mens lille gitte havde store flødeboller med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er hyggeligt :-)

Vi har det i vores børnehave og min datter på 4 taler stadig om, hvad nissen gjorde, da den var hjemme hos hendes storebror (ja, så begynder det altså at være svært at finde på nye ting) :-)

Jeg syntes ikke man behøver at gøre en hel masse ud af det, det er jo bare at børnene hygger sig med bamsen og er glad for, at det er deres tur til at få den med hjem.

Vi flyttede lidt rundt på deres ting og farvede mælken med grøn frugtfarve og skrev især i bogen om, hvor bange den stakkels julebamse var for vores kat :-)

Nu syntes jeg faktisk det er meget sjov at få bogen med hjem - så kan jeg se, hvad jeg har skrevet de andre år :-))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er en rigtig sød og god ide, i Mads Emils (ME)børnehave, har de to nisse bamser "Kanel" og "Sukker" hedder de og den ene er en pige og den anden en dreng. De har hver en lille taske med lidt ekstra tøj med og en bog man kan skrive i hvad de har oplevet hjemme ved det enkelte barn....

Sidste år havde ME "Sukker" med hjem, den var med til gymnastik og den havde lavet ballade om natten, ME syns det var sjovt at den havde lavet "ulykker" om natten :loveshower

I år skal han have den anden med hjem inden længe og han er allerede i fuld gang med at digte om hvad den skal lave om natten når vi sover..... (Læs; Moderen får travlt den aften .. ;) )

Alt i alt... SYNS DET ER EN HERLIG OG SØD IDE :yay

Og til spørgsmålet om "Hvad hvis det lige er på en dag med minus overskud mv.?" - så tror jeg bare jeg ville "finde" overskuddet de 5-10 minutter det drejede sig om, sammen med ham, f.eks. sidde og snakke om det over aftensmaden eller lign.

Knus Katrine

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mine børns institution har de også sådan en nisse og Sarah havde den med hjem igår. Nissen, som hedder Nisse-Fie er en rigtig balladenisse som både farvede mælken rød og forsøgte at lave risengrød midt om natten og spildte ris over hele køkkenbordet.

Og så har hun skrevet i en lille bog hvad hun har lavet hos Sarah.

Børnene elsker det, og det kan da godt være at man som forældre ikke lige kan finde på det store, men det er en dag om året, så det går nok.

Jeg synes det er en super ide.

Kranm Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige haft nissen med hjem fra torsdag til tirsdag morgen (meningen var kun en dag, men vi skulle på lang weekend på sjællan til barnedåb)

Så vi fik skrevet en dejlig lang beretning med masser af billeder på 5 sider, som vores datter stolt kunne vise frem i går.

Jeg kendte intet til denne tradition fra vores gl. børnehave på sjælland, men nåede at høre lidt om den fra en veninde inden decemner. Og sørme om vi ikke blev udtrukket som de første.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her har jeg været igennem det med nissen med alle 4 drenge

og det varer ikke længe før vi skal igang med den igen

vil helst have den en hverdag,da jeg synes weekenden er for meget,alt det der skal skrives

puha det må være hårdt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt lide at lege drillenisse, men jeg ville synes det var irriterende at blive "påduttet" det og især at skulle skrive om det. Så jeg glæder mig over, at vi endnu ikke har oplevet det. Jeg vil meget hellere selv styre hvornår nissen skal farve mælken blå...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt lide at lege drillenisse, men jeg ville synes det var irriterende at blive "påduttet" det og især at skulle skrive om det. Så jeg glæder mig over, at vi endnu ikke har oplevet det. Jeg vil meget hellere selv styre hvornår nissen skal farve mælken blå...

r46.gif

I'm not alone :rolleyes ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes det er rigtig dejligt, at alle gider kommentere også den, som ikke er så begejstret for ideen. Jeg oprettede jo tråden, for at se, hvad folk havde af meninger, fordi en anden havde oprettet en tråd på et andet forum om samme emne, hvor folk var meget imod.

Men det er ikke oplevelsen herinde. Nogle er knap så begejstret, men ikke fuldkommen imod....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har vi haft drillenissen "Oliver" med hjemme af 2 omgange i år, og synes det er meget hyggeligt- men i år har vi bare fået den med hjem på nogle tidspunkter der passede rigtig dårligt = dage hvor vi intet lavede fordi vi simpelthen var så trætte, og den anden gang havde manden hovede på det halve af weekenden, så er det altså svært at finde på narrestreger når man har 3 unger at tage sig af samtidig :blush

Altså holder stadig ved det er en sød ide, men lige i år ville jeg gerne have været den foruden :blush

Men fred være med det, ungerne synes vist det var meget sjovt alligevel, så det er jo det vigtigste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg overlevede første omgang nisse - men det var altså ikke noget der lige blev gjort i et svuptag.

Der gik godt 1½ time med 'nisseballade' og få skrevet i bogen.

Og ja barnet syntes det var det mest fantastiske i verden, og hurra for det, men jeg hader det stadig! :rolleyes

:gal

EDIT:

Afleverede Nissen Mikkel og så kom næste barn hjem med Nissen Hannibal .. fantastisk!

Redigeret af Abelka

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har lige haft besøg af nisse-Fritz

Synes det er en rigtig god ide og den lille nisse lavede en masse ballede herhjemme

Ungerne er vilde med det så hvis man har en dårlig dag lige den dag den skal med hjem, så må man lige stramme sig an for børnenes skyld

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER