Tina80

Hjælp til opdragelse af hundehvalp

21 indlæg i dette emne

Vi har lige købt en hundehvalp, men den hyler hele natten, hvordan får vi den til at stoppe med det????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er den?

Vi fik vores, da han var 8 uger. Og det er helt normalt at de hyler om natten den første tid. De er jo hevet væk fra de trygge rammer i kurven med mor og søskende.

Jeg havde kurven stående ved siden af sengen. Når han pev, så kunne jeg stikke armen ned og ae ham og prøve at gøre ham tryg. Så faldt han som regel i søvn igen. Men det skete flere gange hver nat i starten. Lidt som at have en baby faktisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige tryghed hjælper....

Sørg for at hunden er i samme rum som jer - Måske bare med åben dør.. Så den ikke føler sig alene og forladt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

eller giv den et tæppe med din lugt at sove med.. det kan gøre den mere tryg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

eller giv den et tæppe med din lugt at sove med.. det kan gøre den mere tryg

Vores havde faktisk fået et tæppe med, der lugtede af den egen mor :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm her har vi faktisk indrettet køkkentet til ham så vi kan lukke dørene så vi har tjek på høm høm og tis....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror helt sikkert grunden til at han hyler, er at I "forlader ham".. Det er jo noget hundehvalpe skal vænnes til - det kan tage mange måneder at gøre dem trygge ved at være alene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm her har vi faktisk indrettet køkkentet til ham så vi kan lukke dørene så vi har tjek på høm høm og tis....

Hvalpe plejer for det meste ikke at tisse i det rum de sover i. Hvis den kommer ud lige inden i går i seng, og ud igen lige så snart i står op, så kan den godt holde sig natten over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres råd, vi vil straks gøre plads til dens kurv ved siden af vores seng. Håber det hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad hunden sove ved siden af sengen i soveværelset. Når den er tryg her, flytter du stille og roligt kurven længere og længere væk for til sidst at lande der hvor du vil have den til at sove. Giv det en måneds tid.

Du skal ikke regne med at hvalpen kan holde sig en hel nat. Ligesom børn har hvalpe små blærer. Stil vækkeuret og gå ud med den om natten i starten hvis den ikke kan holde sig.

Kærlig hilsen adfærdsterapeuten :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis i ikke vil have hunden i soveværelset, så tag en madres ned i køkkenet og sov ved den de første par nætter.

Da vi lige havde fået Vanni, brugte vi en uge hjemme med ham, og om natten var vi oppe og få tisset, så der ikke blev nogle uheld. Han kom ud og tisse inden vi gik i seng, og så engang i løbet af natten, som jeg så træk en time hver nat, og så om morgnen. Efter 4 nætter kunne han sagtens holde sig fra kl 23 til 6 om morgnen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering efter i nat. Han kom ud ved midnat og så gik vi i seng. Kl. 05.45 vågnede han men havde allerede lavet en bæ og tisset en gang på avisen. Jeg fik tørrede op og han begyndte at lege lidt. Men så sov vi videre til 8 stykker hvor han fik sin morgentur og så sin morgenmad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke så meget at gøre ved det andet end gå oftere ud med ham. Det er meget forskelligt hvor længe hvalpe kan holde sig.

Er han træt nok om aftenen? En understimuleret hund vil vågne om natten og når man først er vågen så skal man jo tisse. Giver i vand og mad lige inden sengetid? Måske i skal flytte aftensmaden til tidligere på aftenen og fjerne vandet et par timer inden i går i seng, så den ikke lige tyller en hel skål vand inden sengetid :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering efter i nat. Han kom ud ved midnat og så gik vi i seng. Kl. 05.45 vågnede han men havde allerede lavet en bæ og tisset en gang på avisen. Jeg fik tørrede op og han begyndte at lege lidt. Men så sov vi videre til 8 stykker hvor han fik sin morgentur og så sin morgenmad.

Godt I fik flyttet ham ind i soveværelset. Det er synd for sådan en lille "baby" at blive forladt.

Det er da flot at han allerede tisser på avisen :) Og man kan altså ikke undgå uheld i den første tid. Han skal nok lære det.

Held og lykke med ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve det med at gå ud med ham om natten... :) Tror Vannis måde er en rigtig god ide!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en hvalp på snart 4 mdr. Og i starten var det som at have en baby igen. Op kl 4 om morgenen for at lukke ham ud og besørge, og jeg ved ikke hvad. Han har så heldigvis hurtigt lært at blive renlig.

Angående hyleriet. Hvis det ikke er meningen at han skal være i soveværelset fremover, så er det næsten synd at tage ham derind - For når det så er slut, så vil han føle sig udstødt af flokken lige pludselig, uden at kunne forstå hvorfor - Og det kan såre hunden dybt. Og skal det være hans faste soveplads - jamen så er det jo bare super :)

Hvis han bliver ved at hyle, kan løsningen være at investere i et hundebur til indendørs brug. Put hans tæppe og hans ting derind, gerne det der dufter af mor også. Buret kan give en følelse af tryghed og sikkerhed idet hunden er i et "lille beskyttet rum", fremfor det "stooore" åbne soveværelse. (buret skal være åbent så han frit kan gå ind og ud selvfølgelig)Det har en ganske god effekt hvis man har en utryg hvalp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en hvalp på snart 4 mdr. Og i starten var det som at have en baby igen. Op kl 4 om morgenen for at lukke ham ud og besørge, og jeg ved ikke hvad. Han har så heldigvis hurtigt lært at blive renlig.

Angående hyleriet. Hvis det ikke er meningen at han skal være i soveværelset fremover, så er det næsten synd at tage ham derind - For når det så er slut, så vil han føle sig udstødt af flokken lige pludselig, uden at kunne forstå hvorfor - Og det kan såre hunden dybt. Og skal det være hans faste soveplads - jamen så er det jo bare super :)

Hvis han bliver ved at hyle, kan løsningen være at investere i et hundebur til indendørs brug. Put hans tæppe og hans ting derind, gerne det der dufter af mor også. Buret kan give en følelse af tryghed og sikkerhed idet hunden er i et "lille beskyttet rum", fremfor det "stooore" åbne soveværelse. (buret skal være åbent så han frit kan gå ind og ud selvfølgelig)Det har en ganske god effekt hvis man har en utryg hvalp.

Hjemme hos os havde vi hvalpen i soveværelset de 2 første nætter. De første par uger stod vi op midt nat for at han kunne komme ud og tisse. Langsomt (ca 1 meter hver dag) flyttede vi kurven længere og længere væk fra soveværelset, for at den sidst stod på den plads, der skulle være hans faste plads fremover. Så ja, det er helt rigtigt at det er synd for hunden hvis den sover i soveværelset de første mange uger, for så at blive flyttet til et helt andet sted lige pludseligt. Men hvis man gør det gradvist er der ingen probvlemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med den lille? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen det går bare super - selvfølgelig ikke renlig endnu, men både ham og os er super gode til at opfatte hvornår det er tid til tur så der ikke bliver så mange uheld indenfor.

Skal nok smide nogle billeder ind af ham snarest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SÅ er der billeder som lovet

post-1508-037087900 1312553188_thumb.jpg

post-1508-076237700 1312553200_thumb.jpg

post-1508-039934800 1312553211_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og lige et par til

post-1508-097684300 1312553239_thumb.jpg

post-1508-077671300 1312553250_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER