Tumlepigen

Tips til at tage en morfar om dagen

10 indlæg i dette emne

Jeg har en datter på 3 uger og går nu hjemme på barsel - fra i dag af alene, da manden er startet på arbejde.

Jeg bliver meget mærket af den manglende søvn, og har også læst/hørt, at man skal sove, når baby sover. Jeg har aldrig været rigtig god til at sove om dagen, men jeg kan godt en gang imellem, hvis jeg er heldig. Jeg kan godt ligge og slappe af, men jeg kunne godt tænke mig, at jeg kunne sove rigtigt - hvor tankerne ikke kører rundt, og hvor jeg kan abstrahere fra, at jeg skal reagere, hvis lillepigen vågner.

Nu vil jeg høre jer, om I har nogle tips til, hvordan man falder i søvn om dagen? Gør I noget særligt for at "lukke ned" for tankerne og falde i søvn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror næsten jeg har sovet til middag hver dag siden jeg gik i gymnasiet :blush

Så jeg bliver automatisk bare træt. Men et forslag kunne evt. være at gøre soveværelset helt mørkt og så ligge og se tv indtil du bliver træt i øjnene. Sådan plejer jeg at falde i søvn.

Det kræver selvfølgelig at du har tv i soveværelset ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne også være at du kunne investere i en cd med afstressende lyd på... fx kan man høre bølgerne fra havet... kunne forestille at det vil virke søvndyssende.... se her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg plejer at ligge og læse lidt. Det får tankerne væk fra hverdagen og når jeg så bliver træt ender jeg som regel med at falde i søvn med bogen i hånden - enkelte gange er jeg dog kommet til at slog mig selv i hovedet med den fordi jeg er nærsynet og skal have den helt op til næsen for at kunne se noget og så vågner jeg lige og lægger den væk :blush

Jeg er ikke så god til f.eks. at falde i søvn til tv'et. Det bliver en urolig søvn fordi der hele tiden er lyde og lyset ændre sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bare ligge mig.. om du så ikke falder i søvn har du fået hvilet dig og hvem ved måske om et par måneder du så falder i søvn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har generelt svært ved at falde i søvn. Nogen gange gør jeg det, at jeg tæller ned fra 100, og hvis jeg kommer til at tælle forkert, starter jeg forfra. På et eller andet tidspunkt bliver jeg ved med at tæller forkert, og så falder jeg i søvn.

Jeg hører også nogen gange lydbog inden jeg skal i sove, og falder ofte i søvn. Men det har mså den bivirkning, at jeg VIL høre bogen færdig, hvis den er spændende (det sker i sær ved krimier lol_hitting.gif) Men hvis bogen er tilpas "kedelig" falder jeg ret hurtigt i søvn...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læg dig i et andet rum end Filippa, selvfølgelig med dørene åbne - men sådan at du ikke kan høre hendes små gryntelyde, men hel sikkert kan høre hendes gråd. Og lad så være med at tænke på du SKAL sove, bare det at du får ligget ned og slappet af og måske døset hen er rigelig fint - det lader du også op af. Prøv at styre dine tanker, så du kun tænker positive ting, ikke noget med hvad du burde gøre eller hvad der kan gå galt eller andet negativt.

Håber du kan finde lidt ro :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres tips.

Jeg er god til at falde i søvn til tv'et om aftenen ;-) Dog har vi ikke tv i soveværelset, men måske det kan virke om dagen på sofaen også...

Jeg vil (fortsat) prøve at lære at sove, men også sige til mig selv at det er fint at få hvilet.

Jeg har allerede erkendt, at Filippas gryntelyde distraherer mig, så hun sover nu i sit eget værelse, da jeg erkendte at søvn for mor og dermed en gladere mor er bedre end baby i soveværelset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også generelt dårlig til at falde i søvn -undtaget foran tv'et om aftenen :-P

Et trick der som regel virker for mig, er en slags meditation. Jeg ligger og koncentrerer mig om at slappe af i hver enkelt muskel. Starter med storetåen og tager den op gennem kroppen. Hvis jeg bevæger noget af det, der er slappet af, skal jeg starte forfra. Så sover jeg som regel inden jeg når til hovedet.

Håber du får noget hvile, held og lykke med det, ved hvor hårdt det er, at gå og være træt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læsning og lydbøger virker som sendt fra himlen for mig! jeg er generelt også alt for dårlig til at få mig lagt om dagen og endnu mere dårlig til at gå tidligere i seng om aftenen så... Men nogle dage, kan jeg godt mærke, der er jeg bare nødt til det og så snart Elias er faldet i søvn, så lægger jeg mig også - han er i soveværelset og jeg er i stuen og så får jeg en lille morfar, bare på ½ time, det hjælper RIGTIG meget - håber du kan finde roen til at få sovet lidt om dagen, det kan virkelig være opslidende, hvis du køre på søvnmangel... :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER