Tumlepigen

Min nyfødtes søvn- og spisemønster

8 indlæg i dette emne

Min datter er 5 dage gammel. Jeg har fra starten forsøgt at amme hende og synes, at det har været svært at få hende lagt til. I går blev vi bekymrede, fordi hun var meget sløv og ukontaktbar og var derfor på hospitalet, hvor de sagde, at det var grundet manglende mad og at hun derfor havde tabt sig næsten 10% - det skal nævnes, at mælken ikke var løbet helt til endnu.. Der blev ordineret udmalkning til flaske suppleret med erstatning indtil en kontrolvejning i dag. Her havde hun heldigvis taget på og vi følte, at hun var mere frisk og kontaktbar. Planen blev derfor, at hun nu skulle ammes så meget hun vil hver tredje time, hvorefter jeg malker ud til at hun kan få modermælk på flaske for resten af måltidet.

Efter 1/2 døgn på denne måde går bekymringen nu på to ting:

1) jeg undrer mig over, at hun ikke vågner af sig selv - vi skal altid vække hende. Jeg ved godt, at spædbørn sover meget, men alligevel...

2) får hun nok at spise? Mælken er nu løbet til, for der er en del, når jeg malker ud.Når hun bliver lagt til, gider hun max sutte 10 min, så falder hun i søvn - også selvom det er fire timer siden hun sidst fik noget. Modermælken på flasken er hun delvist interesseret i, men spiser sjældent op. Kan det tolkes til, at hun får nok ud af mit bryst på den korte tid hun sutter og derfor ikke er sulten? Vi har fået at vide, at hun skal spise hver tredje time og vækkes, hvis hun ikke vågner, men det hjælper jo et fedt, når hun er så træt eller mæt, at hun alligevel ikke spiser...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er svært August spiste også kun hos mig ca ti minutter af gangen og faldt i søvn.

Han havde forstrakt tungebånd og kunne faktisk ikke sutte. Derfor fik han flaske.

Men jeg kan huske at jeg skulle tage ham fra inden han faldt i søvn og kilde ham under russerens eller nakken for at holde ham vågen.

At hun ikke spiser op det er jo positivt for så får hun jo nok :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder meget normalt i mine ører.

Jeg var selv så mega bekymret fordi Jamie altid faldt i søvn under måltidet.

men det ændrer sig efter 3 uger ca.

Ta det stille og roligt, hun skal nok tage det hun har behov for her i den første tid.

Snart vågner hun op og blir mere vågen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at nusse/kilde ham under fødderne eller i nakken, kan være han vågner lidt op igen og spiser videre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nyt spørgsmål:

Filippa er nu 10 dage gammel og så vidt jeg forstår, så har de ingen rytme endnu. Det vil sige, at det er normalt, at hun nogle gange må vækkes for at få mad (efter fx 4 timers søvn) og at hun andre gange vågner af sig selv (efter fx 1 time eller 4). Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser og hvor længe og om hun så efterfølgende er vågen i kort tid eller længere tid, fx 2 timer... Vi har også oplevet, at hun nærmest ikke sov i 6 eller 12 timer... :o

Uha, der er hele tiden spørgsmål, når man har sådan en lille én...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smilla skulle vækkes hver 3. time for at få mad den første yge, fordi hun var gul. Siden har hun sovet mellem 5 og 9 timer i træk om natten og sundhedsplejersken siger vi ikke skal vække hende og hun tager fint på, rigtig fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe hun tager på og virker i trivsel, dvs har vågne og klare tidspunkter i løbet af en dag, så ville jeg ikke bekymre mig om at hun ind i mellem tager en ordentlig skraber eller ikke "spiser op". Husk at hendes muskler endnu er helt nye og at sutte mælk er hårdt arbejde. Hun bliver formentlig hurtigere træt indtil hun har trænet suttemusklerne op.

Vi satte også ur og prøvede at amme hver 4. time og vække ham, men det var helt umuligt. Når han sov var han ikke til at vække og det kunne nemt tage 2-3 timer at vække ham og få ham til at sutte en passende mængde og få ham til at falde i søvn igen. Han fik noget erstatning på hospitalet på 3. dagen fordi han havde tabt for meget i vægt og efterfølgende fik han supplerende modermælk på flaske som jeg malkede ud. Efter et par uger droppede vi ur og noter, og lod ham sove når han var træt og spise når han var sulten og så gik alt fuldstændig smertefrit og han tog på og trivedes og vi holdt op med at stresse. Sådan er det at være førstegangsforældre - man skal lige lære at finde rundt i det hele og få en fornemmelse for, hvordan man indretter sig efter sin baby :-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nyt spørgsmål:

Filippa er nu 10 dage gammel og så vidt jeg forstår, så har de ingen rytme endnu. Det vil sige, at det er normalt, at hun nogle gange må vækkes for at få mad (efter fx 4 timers søvn) og at hun andre gange vågner af sig selv (efter fx 1 time eller 4). Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser og hvor længe og om hun så efterfølgende er vågen i kort tid eller længere tid, fx 2 timer... Vi har også oplevet, at hun nærmest ikke sov i 6 eller 12 timer... :o

Uha, der er hele tiden spørgsmål, når man har sådan en lille én...

Jeg vil lige starte med at skrive, at jeg ikke er ude på at gøre dig mere bekymret, men jeg synes du skal tage fat i SP set i lyset af den start I har haft. 10 minutters amning KAN være nok, 2 af mine var næsten altid færdig på 10 min., men at hun ikke vågner og melder sig, ville jeg lige vende. Og så iøvrigt få hende kontrolvejet igen, så I er sikre på at hun får nok mad.

Det er rigtigt at man ikke kan forvente en rytme så tidligt, men så længe I ikke er helt sikre på at hun får mad nok, er det vigtigt at der bliver holdt lidt styr på spisetiderne.

Jeg håber det retter sig snart, men ville selv lige kontakte SP - for en sikkerheds skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER