Solvej99

At betale sig til planlagt kejsersnit

32 indlæg i dette emne

Jeg har en bekendt, der er bange for at skulle føde. Hun fortalte derfor forleden, at hun havde overvejet at betale sig til PKS på et privathospital for at slippe for at skulle igennem en fødsel.

Hvad synes I om folk der gør det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis de selv vil betale for det, kan jeg ikke se der er noget galt i det :) Det er da bedre, end at insistere på et KS på det offentlige sygehus, som man af medicinske eller andre årsager andet end frygt, ikke har brug for.

Der hvor jeg skal føde, ved jeg at hvis moderen insisterer på at få KS, så får hun det. Det ved jeg til gengæld ikke hvad jeg synes om, hvis der ikke er konkrete årsager andet end frygt for at skulle føde (med mindre den frygt er så omfattende at det bliver for voldsomt). Så i de situationer, synes jeg da det er fint, hvis der er nogen der er villige til at betale for det selv- så tager de da ikke ressourcerne et sted, hvor der er begrænsninger på samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det syntes jeg er helt ok, for så ligger man ikke det offentlige til last for det.

Grunden til at hun selv betaler er det fordi at hun ikke ved at man kan få det på et offentliges regning?

Men i bund og grund syntes jeg det e hendes beslutning og kan ikke se det er noget problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan man godt få ks på et privat hospital?? synes ikke man hører om det som sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg sådan politisk skal se på det, så synes jeg det er skrækkeligt, at folk kan betale sig fra ting, som dem, der ikke har råd ikke får mulighed for.

Men hun skal gøre det, som hun har det bedst med. Og hvis frygten for almindelig fødsel er så stor, og hun ikke kan beroliges af hverken jordmor eller andre fagpersoner, så er man nød til at tage den frygt seriøst, for hende vil en almindelig fødsel ikke blive en god oplevelse (hvis den kan blive det for nogle) og det synes jeg faktisk, at man skal anderkende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det syntes jeg er helt ok, for så ligger man ikke det offentlige til last for det.

Grunden til at hun selv betaler er det fordi at hun ikke ved at man kan få det på et offentliges regning?

Men i bund og grund syntes jeg det e hendes beslutning og kan ikke se det er noget problem

Jamen man kan da ikke få planlagt kejsersnit på det offentliges regning, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg troede i hvert fald at man skulle have nogle komplikationer før man fik lov til at få kejsersnit.

kan man godt få ks på et privat hospital?? synes ikke man hører om det som sådan.

Hmm... Det vil jeg da tro? Men jeg ved ikke noget om det, da det ikke lige er noget jeg har undersøgt selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen man kan da ikke få planlagt kejsersnit på det offentliges regning, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg troede i hvert fald at man skulle have nogle komplikationer før man fik lov til at få kejsersnit.

Det kan man så alligevel en del steder ;) Altså der er jo en del, der vælger kejsersnit, fordi det er dét der "passer" dem bedst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan man så alligevel en del steder ;) Altså der er jo en del, der vælger kejsersnit, fordi det er dét der "passer" dem bedst :)

Det vidste jeg slet ikke :) Og det ved hun da nok heller ikke siden hun har overvejet privathospital. Jeg synes bare altid at man hører, at det er bedst for barnet at blive født "normalt" og at hospitalerne derfor kun vil foretage kejsersnit, hvis det er nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vidste jeg slet ikke :) Og det ved hun da nok heller ikke siden hun har overvejet privathospital. Jeg synes bare altid at man hører, at det er bedst for barnet at blive født "normalt" og at hospitalerne derfor kun vil foretage kejsersnit, hvis det er nødvendigt.

Det kan godt være, at det er sådan nogle steder :) Men der er ligeså mange steder, hvor de gør det, hvis moderen insisterer. Min svigerinde fik PKS på baggrund af "insisteren". Jeg mener at begundelsen var, at hvis moderen slet ikke er indstillet på at samarbejde til at få barnet ud på "normal" vis, kan det alligevel ende i KS, og så er det AKS, fordi det så tit pludselig skal gå hurtigt. Men vi er da enige om, at man kan diskutere, om det er "korrekt" at man "bare" kan gøre det sådan ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hørte for et stykke tid siden om et offentligt hospital, der lavede den aftale med de gravide, der var bange for en normal fødsel, at de skulle starte normalt og hvis de så under fødslen stadig ønskede KS, så kunne de stadig få dette. Denne aftale havde faktisk fået antallet af KS ned.

Jeg ved at man helst ser at man føder vaginalt, men jeg kom til at overveje om det egentlig er dyrere for det offentlige at udføre et KS end en normal fødsel? KS er jo noget hurtigere overstået??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at have læst at det er KS der er dyrest..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hørte for et stykke tid siden om et offentligt hospital, der lavede den aftale med de gravide, der var bange for en normal fødsel, at de skulle starte normalt og hvis de så under fødslen stadig ønskede KS, så kunne de stadig få dette. Denne aftale havde faktisk fået antallet af KS ned.

Jeg ved at man helst ser at man føder vaginalt, men jeg kom til at overveje om det egentlig er dyrere for det offentlige at udføre et KS end en normal fødsel? KS er jo noget hurtigere overstået??

Jeg mener at have læst, at KS koster knap det dobbelte af en almindelig fødsel. Jo det går hurtigere, men til gengæld er fødselsholdet også på en 7-8 stykker- nogle gange flere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen man kan da ikke få planlagt kejsersnit på det offentliges regning, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg troede i hvert fald at man skulle have nogle komplikationer før man fik lov til at få kejsersnit.

Min kusine fik lov til at få planlagt kejsersnit - udelukkende pga. frygt.

Der var ingen tvivl om at hun skulle ha KS, fra dag 1 snakkede hun ikke om andet.

hun skulle bare IKKE føde normalt og det var helt sikkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen man kan da ikke få planlagt kejsersnit på det offentliges regning, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg troede i hvert fald at man skulle have nogle komplikationer før man fik lov til at få kejsersnit.

Man kan godt få kejsersnit hvis man selv ønsker det. Også selvom der ikke foreligger nogen medicinsk årsag.

Så hedder det "sectio på maternal request" = kejsersnit efter moderens ønske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg sådan politisk skal se på det, så synes jeg det er skrækkeligt, at folk kan betale sig fra ting, som dem, der ikke har råd ikke får mulighed for.

Men hun skal gøre det, som hun har det bedst med. Og hvis frygten for almindelig fødsel er så stor, og hun ikke kan beroliges af hverken jordmor eller andre fagpersoner, så er man nød til at tage den frygt seriøst, for hende vil en almindelig fødsel ikke blive en god oplevelse (hvis den kan blive det for nogle) og det synes jeg faktisk, at man skal anderkende

Hehehe :D Åhhh søde Gitte, det er så skægt hvor langt vi kan ligge politisk fra hinanden, men fedt :D Det er jo det der rykker meninger og skaber debat :)

Jeg synes det er så fint at man har den mulighed for at betale sig til et KS uanset hvad grunden er. Det må folk da selv bestemme. Det er netop det der er godt ved vores samfund, at fx hende her som er angst for en fødsel, ikke skal tvinges til at gennemleve den, fordi andre ikke har råd, hvad kommer det hende ved? Det kan jeg altså ikke se. Det er ikke Rusland og bliver det forhåbentlig heller aldrig, hvor alle kører hvide Ladaer og får det samme i løn uanset hvad de laver, fordi Staten er bange for de får det for godt... :rolleyes:

Der findes immervæk en stor gruppe folk som bare ødsler deres penge bort på alskens ting og derfor ikke har råd til så meget som dem som har formået at spare en masse sammen, og så synes jeg man straffer dem som formår at spare, ved at sige de ikke må dit og dat fordi "ødslerne" ikke kan for eksempel...

Jamen man kan da ikke få planlagt kejsersnit på det offentliges regning, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg troede i hvert fald at man skulle have nogle komplikationer før man fik lov til at få kejsersnit.

Hmm... Det vil jeg da tro? Men jeg ved ikke noget om det, da det ikke lige er noget jeg har undersøgt selv.

Man kan sagtens få et pks på det offentliges regning, det er bare at bede om det. Der er dog nogle jordemødre der mener DE skal bestemme det, det skal de ikke, det er kvindens eget valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg sådan politisk skal se på det, så synes jeg det er skrækkeligt, at folk kan betale sig fra ting, som dem, der ikke har råd ikke får mulighed for.

Men hun skal gøre det, som hun har det bedst med. Og hvis frygten for almindelig fødsel er så stor, og hun ikke kan beroliges af hverken jordmor eller andre fagpersoner, så er man nød til at tage den frygt seriøst, for hende vil en almindelig fødsel ikke blive en god oplevelse (hvis den kan blive det for nogle) og det synes jeg faktisk, at man skal anderkende

Gitte du er bare noget af det sødeste, hvorfor skal folk ikke kunne betale sig fra et kejsersnit?

Jeg ser det sådan her folk betaler jo også for nye bryster og det er vi ligeglade med sålænge de selv betaler.

Det er vel i bund og grund det samme.

Jeg stiller det lige lidt firkantet op, en mand som har mange penge skal have udført en operation hvor der er lang venteliste, han har selv pengene og derfor betaler han selv. Med det resultat at han formindsker ventelisten i det offentlige samt sparer dem for penge. Det kan man da ikke modargumenter.

Nå tilbage til emnet :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen man kan da ikke få planlagt kejsersnit på det offentliges regning, hvis der ikke er nogen grund til det? Jeg troede i hvert fald at man skulle have nogle komplikationer før man fik lov til at få kejsersnit.

Jo det kan man, og jeg tror jeg understreger tro at man næsten kan få det allesteder.

Jeg har to veninder der har fået det pga. Frygt og ikke andet og det indrømmer de selv.

Og jeg kan virkelig ikke se noget problem i deres valg, og det er ikke noget der kan få mit tis i kog over at folk vælger det.

det der bekymre mig bare er den stigning på regningen i det offentlige. Men det er ikke min hovedpine da man har valgt at tilbyde det. Så er det vel med i de off. Budgetter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En kvinde der er meget bange for at føde vaginalt kan få lov til at få PKS.

Med sådan en frygt vil hun modarbejde fødslen og barnet kommer altså ikke ud af sig selv - hun SKAL hjælpe til.

Ja det er bedst for barnet at blive født vaginalt, hvis det er en god og kontrolleret fødsel. Men en fødsel er meget stressende for barnet, så hvis mor modarbejder, vil fødslen trække meget ud, mor vil blive udmattet fysisk og psykisk og vil højst sandsynlig ikke kunne presse barnet ud = AKS.

Og AKS er meget dyrere end PKS, så gennem flere samtaler med kvinden mens hun er gravid, er det op til JM og læger at finde ud af om kvinden vil kunne samarbejde og prøve at gå i fødsel (evt. med løfte om KS undervejs hvis hun føler hun ikke kan klare det) eller det er bedst med PKS.

Jeg havde selv en meget slem første fødsel og da jeg blev gravid anden gang ville jeg også have PKS. Fik mange samtaler med en super JM mens jeg var gravid og fik lavet en aftale der gjorde at jeg fik lyst til at prøve igen, men at jeg til hver tid kunne stoppe og få KS.

(det gik så rigtigt dårligt så det endte i KS, men har hørt om mange som var rigtig glade for at få lov til at prøve igen og har haft en fantastisk oplevelse. Ofte kvinder der har haft en dårlig fødsel bag sig (både AKS og vaginalt) som ikke tør gå sådan en fødsel igennem igen og derfor vil have PKS)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gitte du er bare noget af det sødeste, hvorfor skal folk ikke kunne betale sig fra et kejsersnit?

Jeg ser det sådan her folk betaler jo også for nye bryster og det er vi ligeglade med sålænge de selv betaler.

Det er vel i bund og grund det samme.

Jeg stiller det lige lidt firkantet op, en mand som har mange penge skal have udført en operation hvor der er lang venteliste, han har selv pengene og derfor betaler han selv. Med det resultat at han formindsker ventelisten i det offentlige samt sparer dem for penge. Det kan man da ikke modargumenter.

Nå tilbage til emnet :whistling

Jeg siger jo bare at min politiske holdning er bare, at jeg synes ikke, at man bør hverken kunne komme foran i køen nogle steder, fordi man har pengene. Og jeg synes det er så usmageligt at samfund, at har du penge så kan du få, men har du ingen så må du gå. Og dem, som har råd de kan få lov til at få kejsersnit - "kun" grundet af frygt, mens dem som ikke har råd ikke kan også selvom den kvinde er lige så bange for at føde almindeligt.

Det er min holdning, for så ender vi med at opdelt samfund med rige og fattige, hvor de dygtigste læger og læærer kun vil arbejde, hvor der er mest prestige og resten kan være på de offentlige, for dem, hvor man ikke selv skal betale.

Men :btopic som jeg også skrev før, så hvis hun ikke kan få afhjulp den angst, som hun føler fra fagfolkende ´, hvor fødslen skal finde sted, og de ikke vil give hende et kejsersnit, så er der vel ikke andet for, end at hun selv betaler for det. For det andet vil ikke der ikke komme noget godt ud af

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger jo bare at min politiske holdning er bare, at jeg synes ikke, at man bør hverken kunne komme foran i køen nogle steder, fordi man har pengene. Og jeg synes det er så usmageligt at samfund, at har du penge så kan du få, men har du ingen så må du gå. Og dem, som har råd de kan få lov til at få kejsersnit - "kun" grundet af frygt, mens dem som ikke har råd ikke kan også selvom den kvinde er lige så bange for at føde almindeligt.

Det er min holdning, for så ender vi med at opdelt samfund med rige og fattige, hvor de dygtigste læger og læærer kun vil arbejde, hvor der er mest prestige og resten kan være på de offentlige, for dem, hvor man ikke selv skal betale.

Men :btopic som jeg også skrev før, så hvis hun ikke kan få afhjulp den angst, som hun føler fra fagfolkende ´, hvor fødslen skal finde sted, og de ikke vil give hende et kejsersnit, så er der vel ikke andet for, end at hun selv betaler for det. For det andet vil ikke der ikke komme noget godt ud af

Er (som sædvanligt) meget enig i din politiske anskuelse af emnet..... :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gitte du er bare noget af det sødeste, hvorfor skal folk ikke kunne betale sig fra et kejsersnit?

Jeg ser det sådan her folk betaler jo også for nye bryster og det er vi ligeglade med sålænge de selv betaler.

Det er vel i bund og grund det samme.

Jeg stiller det lige lidt firkantet op, en mand som har mange penge skal have udført en operation hvor der er lang venteliste, han har selv pengene og derfor betaler han selv. Med det resultat at han formindsker ventelisten i det offentlige samt sparer dem for penge. Det kan man da ikke modargumenter.

Nå tilbage til emnet :whistling

Er simpelthen så enig med dig. :sc

Men når det så er sagt, så kan jeg også godt se pointen i Vannis argument.

Det er nemlig usmageligt at man skal behandles som "rige og fattige".

Men det er jo desværre sådan det er.

og så ser jeg ingen skade i at man selv betaler, hvis ventelisten er for lang og smertefuld. eller hvis fagfolkene ikke vil afhjælpe ens frygt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er simpelthen så enig med dig. :sc

Men når det så er sagt, så kan jeg også godt se pointen i Vannis argument.

Det er nemlig usmageligt at man skal behandles som "rige og fattige".

Men det er jo desværre sådan det er.

og så ser jeg ingen skade i at man selv betaler, hvis ventelisten er for lang og smertefuld. eller hvis fagfolkene ikke vil afhjælpe ens frygt.

Jeg forstår ikke hvem det er usmageligt for? Vi har vel alle SELV valgt hvilken uddannelse og dermed ca løn vi ville få?

Vi ER forskellige. Nogle mennesker slider og pukler, fysisk eller mentalt, mens andre dalrer rundt og laver ingenting....

Skal dem som har slidt og slæbt så ikke ha lov til at nyde deres fede gulerod når nu de (imo) har fortjent den? Ellers skal de dele deres gulerod med dem som dalrer rundt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke hvem det er usmageligt for? Vi har vel alle SELV valgt hvilken uddannelse og dermed ca løn vi ville få?

Vi ER forskellige. Nogle mennesker slider og pukler, fysisk eller mentalt, mens andre dalrer rundt og laver ingenting....

Skal dem som har slidt og slæbt så ikke ha lov til at nyde deres fede gulerod når nu de (imo) har fortjent den? Ellers skal de dele deres gulerod med dem som dalrer rundt?

det er jo ikke helt rigtigt. Det er altså ikke altid fordi man selv vælger, og det bliver det jo slet ikke, hvis folk selv skal til at betale for undervisningen, ved at privatisere eks. skolerne. Så vil det igen kun være dem, som har råd, der vil komme på de skoler, som har succes, og dem som ikke har råd må nøjes.

Men det er altså ikke alle, som har lige muligheder indenfor uddannelsessystemet. Jeg ville eks. da gerne være præst eller lignende, men jeg har bare ikke evnerne til at studere på teologistudiet...

mem :btopic kan jeg stadig godt forstå, at kvinden, som ikke kan beroliges af fagfolk og få en følelse af tryghed ved en almindelig fødsel, vælger at betale sig fra det, hvis hun har muigheden. ( selvom jeg mener det er usmageligt, for den kvinde, som står med samme frygt, men ikke har pengene til det, hun er tvunget gennem en almindelig fødsel, som bliver en rigtig træls oplevelse for hende)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke hvem det er usmageligt for? Vi har vel alle SELV valgt hvilken uddannelse og dermed ca løn vi ville få?

Vi ER forskellige. Nogle mennesker slider og pukler, fysisk eller mentalt, mens andre dalrer rundt og laver ingenting....

Skal dem som har slidt og slæbt så ikke ha lov til at nyde deres fede gulerod når nu de (imo) har fortjent den? Ellers skal de dele deres gulerod med dem som dalrer rundt?

Jeg ved ikke lige hvorfor du begynder at debatere med mig ?

Jeg skrev bare at jeg kunne se meningen med begge deres synspunkter. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en bekendt, der er bange for at skulle føde. Hun fortalte derfor forleden, at hun havde overvejet at betale sig til PKS på et privathospital for at slippe for at skulle igennem en fødsel.

Hvad synes I om folk der gør det?

Det er jo en meget individuel sag, hvordan man ønsker at føde. Så længe moderen får en god oplevelse, så er det mig et fedt, om det bliver PKS eller en vaginal fødsel. Jeg syntes det er helt ok, at man kan betale sig til PKS, hvis det er ønsket. Om det koster det offentlige mere eller mindre at foretage et KS aner jeg ikke...

Men personligt vil jeg gøre meget for ikke at skulle igennem et KS, jeg kan ikke have tanken om at blive stukket i ryggen <_< Så jeg vil heller (på nuværende tispunkt, måske det ændre sig når jeg ligger i fødselssengen!) arbejde med smerterne end at skulle have PSK/KS.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER