Guest

Hvornår er man en familie?

11 indlæg i dette emne

Jeg har de sidste par dage læst forskellige steder om hvornår folk betragter folk som værende en familie.

Der er nogen der mener at det først er når der kommer barn til, andre der mener at der skal flere børn til og dem der mener man er familie når bare er to.

Selvom min mand og jeg ikke har børn endnu, så vil jeg da stadig mene vi er en familie. Vi bor sammen i en villa, er gift, har to katte og bil og alt hvad der ellers hører til. Vi venter så barn til august og der vil jeg så mene at vores familie bare vokser med en ekstra person.

Det jeg nok synes er "afgørende" at vi er en familie er at vi bor sammen og har været sammen længe. Det at to kan udgøre en familie, ser jeg også som en selvfølge. Der er jo nogen der ikke kan få børn eller vælger ikke at skulle have børn, men derfor er de stadig sammen og en familie på deres egen måde.

Hvad mener du?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For mig er man familie når man får børn - så er man bundet sammen af "blodet"..

For mig er man familie hvis man jurisk er bundet sammen (ægteskab, adaption..)..

Min eks-kæreste og jeg har jeg aldrig set som en familie - selvom vi boede sammen i 3 år..

På den anden side ser jeg jo min stedfar som IKKE er gift med min mor som familie - det samme med hans børn..

Så må jo nok også hellere sige man er familie hvis man "føler det"... :)

Men hvis folk siger FAMILIE er det første jeg tænker far, mor og barn/børn. Sådan "kernefamilien"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En vurdering af hvad familie er, er individuelt, nogen mener at man er en familie når man lever sammen også uden børn og uden at være gift, andre mener at man skal være gift først og have børn.

min mening er : min familie er dem som jeg betragter som familie. Jeg er pt alene, men hvis jeg fandt en kæreste og vi flyttede sammen, jamen så er vi da en familie.

Jeg har en veninde, som jeg har haft i 14 år, hun har en lillebror, som jeg har kendt i 12 år, jeg betrgater min veninde som en del af familien, og hendes lillebror og forældre betragter mig som er del af deres familie, så der er jeg inviteret med til større familiefeste også og omvendt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej jeg synes det fjollede.. man er da også en familie hvis man er mand og kone uden børn... Hvis man ikke vil have børn eller lever livet uden børn pga ufrivillig barnløshed er man da lige så meget en familie som dem der har, 1,2 eller 500 børn...

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja min mand og jeg (OG Mikkel Mis) vi er en familie..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det vigtigste er hvad man selv mener - altså.. At man acceptere at fordi at jeg ikke føler min kæreste og jeg er en familie når vi flytter sammen, og vi ikke er der før vi får børn - så kan andre, i samme situation stadigvæk godt føle sig som en familie..

Tror måske også det handler om hvad man har været igennem sammen... Fx, er min kusines kæreste forældreløs, og har aldrig haft en mor og far og er vokset op på et børnehjem i Frankrig.. Han er flyttet med hende til DK, og holder jul osv med "hendes" familie - jamen de to ville jeg da mene var "familie" - for han har ikke andet jo...

Så jeg tror i mit tilfælde, er det altså meget sådan.. Op til hvad folk selv mener..

Men jeg mener jo også at det at du føder et barn, ikke nødvendigvis gør dig til MOR - det er følelserne, omsorgen osv.. Og det samme med FAMILIE - Det er følelserne, omsorgen.. DET gør en til familie :) Så må jo nok ændre mit svar lidt, og sige det handler om de følelser man har for hinanden, og de ting man går igennem sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes helt sikkert, at hvis man bor sammen er man familie - man deler jo stort set alt samme. Jeg bor alene med min børn efter skilsmisse - mine børn og jeg er også en familie.

Jeg syntes faktisk også min eks-mand er lidt min familie stadig - vi deler jo stadig vores børn..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker lidt man er en familie når man er flere end 2....

fordi:

Når man flytter sammen med sin kæreste som 18-19-20 årig, ville jeg synes det ville være underligt hvis de var en familie??

jeg vil heller ikke gå rundt og sige hvis der kun var min mand og jeg, at jeg ville køre hjem til familien, eller familien og jeg skal på ferie osv... der ville jeg sige jeg skulle hjem til manden og på ferie med manden...

Jeg synes familie er en forkortelse over flere personer i husstanden man omtaler istedet for navne... herhjemme ville jeg sige familien istedet for: rene, sarahjane og cecilie...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes familien er en følelse. En følelse man kan have uanset om man har børn sammen eller ej.

For mit eget vedkommende går man over til at være en familie, når man laver langt de fleste ting sammen, så som tager på ferie, holder fri, slapper af og deler livets glæder og sorger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes da også to ægtefolk/kærester er en familie selv om de ingen børn har :) Det er nok meget individuelt hvordan man ser på det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme er to-somheden familie.

Jesper og jeg var en familie inden jeg blev gravid.

Jeg vil også som mille skriver det, mene at det er en følelse man tilvender sig. Jeg vil mene at lige så snart et forhold er af den seriøse slags, så er man en slags familie. Jeg er 21 år og jeg synes da bestemt ikke, at fordi det er gået stærkt og hurtigt med min kæreste, at det ikke gør ham til en del af vores familie.

Min xkæreste og jeg var også en familie, da vores forhold var seriøst.

Jeg kunne aldrig drømme om at kalde en fyr jeg kun var sammen med kort, en del af familien.

Men jeg tror det er meget hvad man er opdraget med hjemmefra - i vores familie har vi altid taget imod nye medlemmer med åbne arme, om det var børn eller kærester og derfor tænker jeg at jeg måske har den tilgang til det med familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER