Nitzen1987

Store Bededag

35 indlæg i dette emne

???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg troede det var om morgen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det gør vi normalvis, men jeg skal nok sidde alene, for Morten skal til træning! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg læst lidt.. HER skal man så ikke spise dem fredag aften.. ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede det var om morgen...

:lol du er så sød Sandie :kiss

Vi har det ikke som tradition- jeg spiser jo alligevel hver aften :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol du er så sød Sandie :kiss

Vi har det ikke som tradition- jeg spiser jo alligevel hver aften :rolleyes

Altså men synes ærligt talt de minder meget om krydderboller og det er da morgenmad.. ikke aftenhygge..

Men så vil jeg glæde mig til fredag eftermiddag/aften hvor nadja og jeg spiser hveder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os har det altis være aftenen før - altså torsdag :) Der står det er Store Bededagsaften, at man spiser dem, og mon ikke at det er lige som med jul, hvor juleaften er den 24/12, mens juledag er den 25/12?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså men synes ærligt talt de minder meget om krydderboller og det er da morgenmad.. ikke aftenhygge..

Men så vil jeg glæde mig til fredag eftermiddag/aften hvor nadja og jeg spiser hveder :)

:D :D :D Du ER nu en qutie-pie :kiss Det er så torsdag aften man gør det- men jo de minder meget om krydderboller :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os har det siden jeg kan huske heddet Bededag og Hvededag dagen før! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:unsure :unsure

Det jo fordi der stod sådan Baggrunden er, at end ikke bagerne måtte arbejde fra solnedgang aftenen før store bededag og hele den følgende dag. Derfor kom de helligdagen i forkøbet ved at bage ekstra store hvedeknopper dagen før, som folk så kunne købe med hjem til at varme og spise dagen efter

Det er sq da ikke nemt for sandie at regne ud..

men kan se de forsætter denne tekst på en anden side med at skrive...

Det blev imidlertid hurtigt til, at hvederne blev spist samme aften - medens de endnu var lune og sprøde. Skikken kan føres tilbage til midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre

Bagerne kan jo ikke gøre for alle andre spiste dem "før tid"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:unsure :unsure

Det jo fordi der stod sådan Baggrunden er, at end ikke bagerne måtte arbejde fra solnedgang aftenen før store bededag og hele den følgende dag. Derfor kom de helligdagen i forkøbet ved at bage ekstra store hvedeknopper dagen før, som folk så kunne købe med hjem til at varme og spise dagen efter

Det er sq da ikke nemt for sandie at regne ud..

men kan se de forsætter denne tekst på en anden side med at skrive...

Det blev imidlertid hurtigt til, at hvederne blev spist samme aften - medens de endnu var lune og sprøde. Skikken kan føres tilbage til midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre

Bagerne kan jo ikke gøre for alle andre spiste dem "før tid"

Ej du har lavet research :respekt Det vidste jeg ikke engang. Jeg er jo en af dem, der bare følger med strømmer og accepterer at man spiser hveder, uden at vide hvorfor :D

Og nej, dumme utålmodige folk!! Du kan da bare vente til fredag med at spise dine hveder sødeste :) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej du har lavet research :respekt Det vidste jeg ikke engang. Jeg er jo en af dem, der bare følger med strømmer og accepterer at man spiser hveder, uden at vide hvorfor :D

Og nej, dumme utålmodige folk!! Du kan da bare vente til fredag med at spise dine hveder sødeste :) :kiss

Et eller andet sted er det jo meget smart af dem at "proppe" sig med hveder aften inden man skal faste... Jeg gætter bare på at de fleste der spiser hveder ikke faster dagen efter.. sjovt som man vælger kun at beholde den del af traditionen som er "sjovest"

Min særhed kunne godt finde på at spise hveder om fredag, når fasten er slut bare fordi det var Bagerenes intention, men nu skal vi til fødselsdag fredag (har jeg lige opdaget) og torsdag er nadja og jeg jo alene så vi skal da hygge med hvider med et ordentlig lag smør om torsdagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvidt brød med smør til aftensmad.. ikke den bedste kombi når jeg gerne vil tabe mig ;)

Så vi skal have fisk med masser af grønt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvidt brød med smør til aftensmad.. ikke den bedste kombi når jeg gerne vil tabe mig ;)

Så vi skal have fisk med masser af grønt :)

Så spis DISSE

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg boede hjemme fik vi dem altid aften før.

Men jeg bryder mig ikke om hveder i dag. Synes de smager for meget af kardemomme tror jeg det hedder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nej det gør vi ikke.

Det har vi aldrig brug i min familie, og heller ikke i svigerfamilien

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg boede hjemme tror jeg vi gjorde det hver år.

Da St. bededag ofte falder tæt på min fødselsdag har jeg flere gange inviteret til varme hveder i stedet for boller. I år skal manden have besøg af 3 gutter, så ved ikke rigtig om de gider have varme hveder - håber jeg lidt de gør, for jeg synes det er hyggeligt og kan godt lide dem denne ene gang om året.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aftenen før... syntes nu det er hyggeligt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en af de traditioner, jeg har taget med hjemmefra. Så vi spiser hveder torsdag aften. I år vil jeg prøve at bage dem selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal spise varme hveder torsdag aften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er sådan en hyggelig tradition og jeg synes slet ikke de smager af krydderboller - det er jo kardemommen der gør den stor forskel :D

Jeg tror nu også jeg kommer til at spise dem selv, da Søren er til svømning om torsdagen <_< Men så kan det jo passende være min aftensnack i morgen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja jeg er opvokset med den tradition, og vil klart føre den videre, og gør det allerede. Jeg gjorde det også, da jeg arbejde på en skole i deres lektiecafé, der serverede jeg altid hveder torsdagen inden stor bededag :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

normalt ja, men Alexander er ikke hjemme i morgen, så det kan godt være vi glemmer det i år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

da min mor levede var det fast tradition at hele familien samledes torsdag aften før st. bededag og spiste varme hveder. det var så hyggeligt men der var desværre ingen der fulgte op på denne tradition efter hendes død, egentlig ret ærgeligt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke rigtig vokset op med at spise varme hveder dagen før bededag, men min mand er og vi fører traditionen videre til vores børn.

I år er manden dog ikke hjemme, så pigerne og jeg taget over til mine svigerforældre og hygger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER