Guest

tøjstørrelser

21 indlæg i dette emne

hej kvinder

jeg har et lille råb om hjælp. Jeg er jo kommet på venteliste til vores kommende barn, det betyder jo, at jeg nu tør tro på, at vores drøm om barn, nok skal gå i opfyldelse. Derfor tør jeg nu begive mig ud i tøjjunglen. Meeeen så kommer problemet jo, hvad størrelse skal jeg købe?? Er der nogle af jer, som har nogle retningslinjer eller et ca skema over tøjstørrelser i forhold til alder??

Altså sådan at man siger alder ca= størrelse`

Kunne vi lave en lille ca. liste her?

12 mdr

13 mdr

14 mdr

15 mdr

16 mdr

17 mdr

18 mdr

19 mdr

20 mdr

21 mdr

22 mdr

23 mdr

24 mdr

25 mdr

26 mdr

27 mdr

28 mdr

29 mdr

30 mdr

31 mdr

32 mdr

33 mdr

34 mdr

35 mdr

36 mdr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har fundet dette skema :)

Alder, mdr. Str.

1 50

2 56

3 62

6 68

9 74

12 80

18 86

24 92

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på det er ca. Nogle børn er jo større og mindre i de forsk. aldre.

Ligesom vi også er er det ;o)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også noget tøj der er stort/småt i størrelsen. Jeg kender ikke de specifikke mærker, men jeg er sikker på nogen af de erfarne mødre herinde ved, hvilke mærker der er små/store :)

Jeg tænker dog at noget tøj må være svært at købe nu, da I endnu ikke ved hvor gammel Jeres lille trold er på den specifikke årstid? De kan jo ikke passe tøjet så lang tid, så det vil være ærgerligt at købe en masse vintertøj i en bestemt størrelsen, hvis trolden slet ikke passer den størrelse henover vinteren.

Men jeg kan godt forstå du gerne vil i gang. Det kribler også i mine fingre hver gang jeg ser babytøj ;) Jeg trøster mig dog med at jeg har en god veninde med stram økonomi der snart får en dreng. Så jeg satser på jeg gerne må købe lidt tøj til ham ind i mellem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget svært at sige... hvis du kigger i nakken på str. 74 fx - så er det str 6-9 mdr og 80 er 9-12 mdr. Silke bruger stadig str.74 på vej i str 80 med noget af tøjet. Hun er så 16 mdr - men hun er jo så også en lille l*rt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker dog at noget tøj må være svært at købe nu, da I endnu ikke ved hvor gammel Jeres lille trold er på den specifikke årstid? De kan jo ikke passe tøjet så lang tid, så det vil være ærgerligt at købe en masse vintertøj i en bestemt størrelsen, hvis trolden slet ikke passer den størrelse henover vinteren.

Også min tanke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være rigtig svært at sige. I går købte jeg 3 t-shirts til Tilde, 2 i str. 98 hvor der var kæmpe forskel i størrelsen og 1 i str. 104 og den var mindre end den ene str. 98 :blink Men Tilde er jo meget snart 2 år og er på vej op i str. 98 :) Meget af hendes tøj er allerede str. 98, men Tilde er også stor :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv om du kan vente - selvom det er vildt svært.

Børn kan være meget forskellige og også tøjmærker varierer meget.

Frida er 13 mdr. + 1 dag og bruger str. 74, 80 og 86 alt efter hvilket tøjmærke det er.

Nogle tøjmærker er gode til buttede børn mens andre er gode til spinkle.

Og årstiden spiller også meget ind. Skal du have tykke bukser eller shorts? Langærmede bodyer eller tynde undertrøjer? Termosokker eller små sokletter?

Jeg kan huske fra Xander at jeg havde haft meget svært ved at vente og da jeg ikke kendte kønnet blev de første måneder meget triste da alt var i neutrale farver. Havde jo købt det hele så at supplere med farvestrålende var der ikke råd til da han først blev født dry.gif

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at glemme alt om tøj og i stedet gå i gang med værelset. Male, wallstickers, renovere gamle møbler med tapet, købe gode børnebøger og legetøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

for mit vedkomne, så handler det mest om, at jeg ikke køber det for småt, for som i siger, så kender jeg ikke alderen på det barn, som vi får. Men ville gerne kunne købe et par småting løbende :), og så er det altså rart nok, at vide, hvilke ca. størrelser, jeg skal kigge efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine unger har bedst fuldt H&M´s tøj størrelser. Du skal tænke på, at et barn fra korea nok ikke er så stor som danske børn, så derfor skal du måske have en str. mindre end du regner med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

for mit vedkomne, så handler det mest om, at jeg ikke køber det for småt, for som i siger, så kender jeg ikke alderen på det barn, som vi får. Men ville gerne kunne købe et par småting løbende :), og så er det altså rart nok, at vide, hvilke ca. størrelser, jeg skal kigge efter.

Kan godt forstå at du gerne vil købe lidt tøj ;) Tror jeg ville købe lidt i de større størelser (86 og opefter) for så er der måske størrer sandsynlighed for, at han/hun når at kunne bruge det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv om du kan vente - selvom det er vildt svært.

Børn kan være meget forskellige og også tøjmærker varierer meget.

Frida er 13 mdr. + 1 dag og bruger str. 74, 80 og 86 alt efter hvilket tøjmærke det er.

Nogle tøjmærker er gode til buttede børn mens andre er gode til spinkle.

Og årstiden spiller også meget ind. Skal du have tykke bukser eller shorts? Langærmede bodyer eller tynde undertrøjer? Termosokker eller små sokletter?

Jeg kan huske fra Xander at jeg havde haft meget svært ved at vente og da jeg ikke kendte kønnet blev de første måneder meget triste da alt var i neutrale farver. Havde jo købt det hele så at supplere med farvestrålende var der ikke råd til da han først blev født dry.gif

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at glemme alt om tøj og i stedet gå i gang med værelset. Male, wallstickers, renovere gamle møbler med tapet, købe gode børnebøger og legetøj :)

Jeg tror også, det er en god idé primært at fokusere på nogle af de andre forberedelser. Men hvis du gerne vil købe noget tøj, og det kan jeg godt forstå, så tror jeg godt, du kan slippe afsted med det på trods af forskelle i størrelser og manglende viden om årstider. Sørg for hellere at købe noget, der måske bliver for stort end noget, der risikerer at være for småt, for så er det jo bare at vente. Og så køb tøjtyper, der kan bruges det meste af året - sådan noget som langærmede bodyer/bluser og lange bukser, der ikke er hverken vildt tynde eller vildt tykke. Der skal nok komme sommerdage eller i hvert fald -aftener, hvor der skal lange ærmer og bukser til, og hvis det er vinter, kan der altid komme en undertrøje under, hvis det er lidt for koldt uden, eller en varmere trøje over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en del skønne adoptiv unger i vennekredsen, som er jævnaldrende med vores søn og de har alle været ret små det første år sammenlignet med "dansk producerede børn". Vores søn har været ret lille af sin alder og de har haft samme størrelse som ham, selvom de er fra områder i Afrika hvor folk ellers er ret høje... Det virker så som om de har indhentet det efter 1½-2 år, men det har måske noget med kosten at gøre. Husker en der passede str. 68 et pænt stykke tid efter han kom som 8 mdr gammel..

- Og tillykke med det i øvrigt!! Det er en fantastisk proces - fuldstændig lige så fantastisk og utrolig som det traditionelle forløb med 9 måneder i maven! :loveshower

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i slynger nogle tøjstørrelser ud, og så kommer rookien hvad betyder str. 86? hvad alder er det ca. tilsvarende?

Og jeg ved godt, at det kommer til at hedde Ca. størrelse og ca. alder, da børn er forskellige og det er tøjstørrelserne også afhængig af mærkerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i slynger nogle tøjstørrelser ud, og så kommer rookien hvad betyder str. 86? hvad alder er det ca. tilsvarende?

Og jeg ved godt, at det kommer til at hedde Ca. størrelse og ca. alder, da børn er forskellige og det er tøjstørrelserne også afhængig af mærkerne...

Str. 86 er ca. str 1½ år :) 86 er også den størrelse som Isabella har kunnet passe i længst tid. De fleste børn vokser rigtig meget det første år, hvor det så står lidt mere stille det næste år- der er ikke så ofte udskiftning i tøjet som det første år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Str. 86 er ca. str 1½ år :) 86 er også den størrelse som Isabella har kunnet passe i længst tid. De fleste børn vokser rigtig meget det første år, hvor det så står lidt mere stille det næste år- der er ikke så ofte udskiftning i tøjet som det første år :)

taaak for svaret, for det gav lidt et billede af, hvordan og hvorledes. Og i Hammel, hvor jeg arbejder, og skal igennem centeret for at komme ned til bussen, for at komme hjem, er der nemlig en børnetøjsbutik, hvor man kan få 3 stk. tøj for næsten ingen penge, og tænkte, om jeg lige skulle et smut forbi en af dagene, for det ser super lækker ud... :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i slynger nogle tøjstørrelser ud, og så kommer rookien hvad betyder str. 86? hvad alder er det ca. tilsvarende?

Og jeg ved godt, at det kommer til at hedde Ca. størrelse og ca. alder, da børn er forskellige og det er tøjstørrelserne også afhængig af mærkerne...

Nitzen har skrevet en liste til dig længere oppe hvor du kan se at str 86 svarer til 18 mdr. Efter str 92 som er 2 år fortsætter tøjstørrelserne opad med mellemrum på 6 cm.

98 = 3 år

104 = 4 år

110 = 5 år

osv....

Jeg forstår godt at du gerne vil købe lidt tøj nu, men er enig med de andre i at du skal vente.

Neutralt tøj er bare vildt kedeligt.,.. I hvert fald som nybagt mor ( uanset om dit barn er nyfødt eller adopteret 2 år gammel) er jeg ret sikker på du synes det er fedest at iklæde din lille pige i en tøset bluse eller kjole eller din lille dreng i en fed bluse med biler eller lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

taaak for svaret, for det gav lidt et billede af, hvordan og hvorledes. Og i Hammel, hvor jeg arbejder, og skal igennem centeret for at komme ned til bussen, for at komme hjem, er der nemlig en børnetøjsbutik, hvor man kan få 3 stk. tøj for næsten ingen penge, og tænkte, om jeg lige skulle et smut forbi en af dagene, for det ser super lækker ud... :D

Nu bliver jeg nysgerrig.. Hvor I Hammel og som hvad arbejder du med/som? :) Har sikkert spurgt om det før, men husker det ikke :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luca er 1½ og burger str. 92, som han nu har gjort i et par mdr.

Det vil sige str. 92 i h&m, kvickly bodyer og andet ikke dyrt tøj.

F.eks men molo, og katvig bruger han også 92, hvis de har korte ærmer, alle bluser med lange ærmer er alt for lange endnu.

Men det kommer jo meget an på hvor stort det enkelte barn er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh det er så svært at købe tøj når man ikke kan kender størrelsen på barnets krop :)

Mine børn har altid været store af deres alder og Emilie har vejet 14 kg siden hun var 9 mdr (ja tykbasse) men hun vejer stadig 13,5 - 14 kg den dag i dag, og har heldigvis kun strukket sig :)

Men det betyder også at hun har passet str 86 rigtig længe, næsten ikke 92, men nu er en 98 -104.

Når det kommer til hendes ben, så bruger hun 92-98....men bodyer der bruger hun 98-104.(3-4 år) Bluser bruger hun 98-104 (3-4 år) alt efter hvilket mærke det er. Og hun er kun 1½ år på vej til 2 år.

Hollys er i mine øjne til slanke børn, Katvig, småfolk og Molo er generelt småt i størrelserne, undtaget Katvigs regnjakker, de er 2 nr større end de siger, og H&Ms størrelser der bruger E str 98. Det er mere alderssvarende.

Ja...nu er du garanteret mere forvirret end da du startede i tråden, men gem dine penge lidt eller køb istedet ting til værelset :) Det kræver ikke en bestemt størrelse.

Og man kan VIRKELIG få meget fint til børneværelserne!!! Nåårhhh!!! Og autostol skal du også have :) Kan virkelig godt forstå det kribler i dine fingre, det gør det stadig i mine selvom E er 1½ :D

PS: Jonas er 10 år og bruger str 170-176 hvilke er str 16 år.... :rolleyes: fordi han er så MEGA høj af sin alder :)

Kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige så svært til børn, som til os selv. Jeg har f.eks. en dreng, på knap tre, som bruger 110 i næsten alt, mens hans kusine på samme alder kun lige er på vej i en 98

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER