Gantzel21

At holde ferie uden børn

22 indlæg i dette emne

Under frokosten på jobbet i dag, havde vi en snak om det med at holde ferie uden børn - forstået på den måde at mor og far har ferie, men er hjemme(her menes at de ikke rejser udenlands, men er hjemme og aflevere og henter) mens barnet bliver sendt i institution.

Min mening var, at hvis man ud af 1 uges ferie havde barnet hjemme 2 dage, så kan man godt tillade sig at barnet de andre 3 dage bliver afleveret sent (9) og hentet tidligt (14/15) og så have dagen børne-fri.

Ved selv, at min datter keder sig på 4. dagen og bare vil op og lege med de andre børn - da vi ingen børn har i nærheden - og mor og far er for kedelige da vi ikke aktiverer hende 24-7.

Min kollegas holdning var, at det kunne man bestemt ikke tillade sig, da børn også har brug for ferie og havde man ferie var det kun sammen med sit barn.

Hvad er jeres holdning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min holdning er helt den samme som din..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min holdning er den samme som din.

Manden og jeg holder i år 3 ugers sommerferie og ungerne 2 uger. Manden og jeg bruger den ekstra uge på at hjælpe med at stille op og gøre klar til Varde Open Air, når børnene bliver lidt ældre kan de komme med ned og hjælpe. Hvis vores unger skulle være hjemme i 3 uger, så VED jeg at vi ikke laver andet i den sidste uge end og gå og skælde ud på ungerne fordi de er i totterne på hinanden hele tiden og det gider jeg ikke. 14 dage kan de lige holde til at skulle være sammen hjemme ;) Når de bliver ældre og i skole, så er det jo en anden sag, men så længe de begge er i børnehave, så er det sådan det bliver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er glad for at læse, at jeg ikke er helt ved siden af :)

I år har Sandra 3 ugers sommerferie, men det er fordi der er tvangslukket i 2 uger og ugen før var der vi kunne få sommerhus. Ved også selv, at jeg kommer til at være nedslidt efter 3 uger med hende henne, så tror jeg må prøve at få hende på ferie hos morfar eller farmor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder drengene hjemme i 3 uger i sommerferien, og det vil ikke være anderledes.

Men holdningen er den samme som din, hvis man f.eks har en uge fri og sender børnene afsted et par gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå behovet for at have en børnefri dag, men må tilstå at jeg mest er enig med din kollega.

Børnene har brug for ferie hjemme hos mor og far. Vores søn keder sig bestemt ikke når han er hjemme hos os og han har som regel intet ønske om at komme i børnehave. Vi aktiverer ham ikke 24/7, men indrager ham selvfølgelig i det meste, men han kan også lege selv eller spille computer.

Vi vælger altid når han har ferie at holde ham hjemme og hvis han ikke er hjemme i ferien er det fordi han har en ferie dag hos en af bedstforældrene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har samme holdning som du.

Selv om jeg har gået hjemme om sommeren har pigerne været afsted nogle timer om dagen, da jeg mener at de har godt af at komme ud blandt deres kammerater. Dog holder vi dem hjemme sammen i 3 uger, hvor vi alle har ferie sammen.

Flere har sagt til mig, at jeg burde holde dem hjemme ved mig hele sommeren, men det indrømmer jeg gerne, at jeg ikke magter - så vil vi blive drøn uvenner og få ødelagt ferien. Skal man se det økonomisk, så betaler vi jo for ferieperioden uanset om de er i institution eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været på ferie alene en enkelt gang og min mand og jeg har været på forlænget weekend - det synes jeg der skal være plads til. Sommerferie etc kunne jeg aldrig finde på at holde uden at vores datter også holder ferie. Hun skal også have 3 uger (eller juleferie eller andre ferier) og vi nyder virkelig at være sammen. Vi kan sagtens underholde hende med diverse aktiviteter og sørger for at være sammen med venner der har børn, så hun nyder det også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid haft vores børn hjemme sammen med os, og jeg kunne ikke drømme om, at de skulle afsted, når vi havde ferie hjemme. Vores børn har 8 ugers sommerferie - sammen med os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Specielt den store på 8 år, har brug for at komme ud at røre sig, lege, råbe og tumle rundt. Hgsåan bliver helt mærkelig i hjernen, hvis der ikke sker noget. Og børn kan altså aktivere hinanden på en helt anden måde :rolleyes

Den lille kan vi også mærke i stigende grad, har brug for at komme i dp og ned og lege med andre. Hun er meget glad for at få besøg af "legekammerater" og har forstået konceptet i, "at lege sammen"

Vi har derfor samme holdning som jer/dig. Desuden; hvis vi spørger den store, om han vil blive hjemme, eller om han vil i SFO og tumle rundt, vælger han mere end 9 ud af 10 gange at komme i SFO ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne heller ikke drømme om at holde ferie uden mine børn havde fri :) kan godt tage en fridag hvis vi skal have ordnet noget hvor ungerne er afsted, men holder vi ferie, holder de ferie med os, de har mindst ligeså meget brug for at koble af som vi har

og keder de sig nogle enkelte dage, ja så er det også ganske sundt at prøve ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne heller ikke drømme om at holde ferie uden mine børn havde fri :) kan godt tage en fridag hvis vi skal have ordnet noget hvor ungerne er afsted, men holder vi ferie, holder de ferie med os, de har mindst ligeså meget brug for at koble af som vi har

og keder de sig nogle enkelte dage, ja så er det også ganske sundt at prøve ;)

Helt enig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener, at børn har lige så meget brug for ferie, som vi voksne har. Og jeg oplever i lange ferier som jul og sommerferie, at ungerne får mere ro på, når de har været hjemme i en uges tid.

Jeg kender godt følelsen af, at man synes ens barn vil aktiveres 24/7, men jeg går ind for, at børn også lærer at aktivere sig selv. Vi leger meget med vores børn, men jeg 'tvivnger' dem også til at lege selv eller kede sig, hvis det er det, det ender med.

Vores børn har 4 ugers sommerferie og har sammenlagt 8 ugers ferie om året.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu var det vist mig der bragte sommerferien på banen. Jeg mener også at børn har brug for ferie og fridage lige som os voksne. Mine unger har mange fridage i løbet af året, MEN de kan bare ikke være 3 uger hjemme sammen, ikke med den alder de har nu, det dur bare ikke. Til næste år, kan det være de er blevet lidt bedre til at ens, så der kan det være at de får alle 3 uger hjemme sammen med os i stedet for 2 uger kun.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu var det vist mig der bragte sommerferien på banen. Jeg mener også at børn har brug for ferie og fridage lige som os voksne. Mine unger har mange fridage i løbet af året, MEN de kan bare ikke være 3 uger hjemme sammen, ikke med den alder de har nu, det dur bare ikke. Til næste år, kan det være de er blevet lidt bedre til at ens, så der kan det være at de får alle 3 uger hjemme sammen med os i stedet for 2 uger kun.

Her har det også "kun" været 2 uger, synes 3 er for mange, ungerne trænger til at komme ud og lege med andre, og vi trænger sikkert til at få lavet noget på hytten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne heller ikke drømme om at holde ferie uden mine børn havde fri :) kan godt tage en fridag hvis vi skal have ordnet noget hvor ungerne er afsted, men holder vi ferie, holder de ferie med os, de har mindst ligeså meget brug for at koble af som vi har

og keder de sig nogle enkelte dage, ja så er det også

ganske sundt at prøve ;)

Helt enig. Jeg kunne aldrig finde på at holde ferie uden mine børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvorfor så ikke at hele familien holder to ugers ferie og tager den sidste uge sammen allesammen senere på året?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I sommerferien eller jul det er mere end et par dage der holder vi ferie allesammen sammen.

Men hvis det drejer sig om nogle dage fordi vi skal have lavet noget ja der kommer han afsted så det basker.

Det har jeg bar eikke dårlig samvittighed over.

Da vi lavede trolden nye værelse sove han hos mine forældre en nat da vi malede og imellem os de næste to da der lugtede men da vi skulle indrette osv der røg han bare i BH for ellers får jeg bar eikke lavet noget som helst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvorfor så ikke at hele familien holder to ugers ferie og tager den sidste uge sammen allesammen senere på året?

Nu går manden og jeg som sagt ikke hjemme den uge hvor ungerne ikke er her, vi hjælper med at stille op til Varde Open air. Jeg arbejder som dagplejer og her samlet 8 ugers ferie om året, ud af de 8 uger er der kun en uge i sommerferien som ungerne ikke er hjemme sammen med os. Så de får nu deres ferie og fridage i løbet af året.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper med på bølgen om at børn har brug for ferie - men ikke nødvendigvis på samme tid eller lige så længe som de voksne.

Ofte skal forældrene have lavet et eller andet i huset (bygge om, male vægge, ordne store haveprojekter) og så vil børnene have det sjovere i institutionen et par dage end at gå i vejen hjemme og hele tiden få at vide at de skal lege selv, for mor og far har ikke tid da de skal...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres synspunkter.

Er helt enig i at børn skal havde ferie sammen med deres forældre - og det får Sandra også. Vi holder juleferie, påskeferie og sommerferie sammen og når hun bliver ældre, ja så kommer der også efterårsferie og vinterferie. 3 ugers sommerferie kan være lang, når der ingen legekammerater er og vi voksne orker ikke at underholde 24-7, så egentlig ville jeg mene at 2 uger var nok.

Nu har vi så en uges ferie i næste uge, hvor Sandra er hjemme mandag og fredag og vi voksne har 3 dage alene til at slappe af, være et par og lade op. Samtidig skal vi gøre klar til stor rund fødselsdag om lørdagen - og det ser jeg intet galt i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres synspunkter.

Er helt enig i at børn skal havde ferie sammen med deres forældre - og det får Sandra også. Vi holder juleferie, påskeferie og sommerferie sammen og når hun bliver ældre, ja så kommer der også efterårsferie og vinterferie. 3 ugers sommerferie kan være lang, når der ingen legekammerater er og vi voksne orker ikke at underholde 24-7, så egentlig ville jeg mene at 2 uger var nok.

Nu har vi så en uges ferie i næste uge, hvor Sandra er hjemme mandag og fredag og vi voksne har 3 dage alene til at slappe af, være et par og lade op. Samtidig skal vi gøre klar til stor rund fødselsdag om lørdagen - og det ser jeg intet galt i.

Ser heller ikke noget galt i, at hun er af sted tirsdag, onsdag og torsdag, ting er nogle gang bare nemmere at få gjort uden der er børn om benene på en ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER