Anna1980

Glukose belastningstest

17 indlæg i dette emne

på tirsdag skal jeg til den "berømte og frygtede" glukose belastningtest.... ser godt nok ikke frem til den, og glæder mig meget til den er overstået...

Ved i om man må drikke noget vand i de 2 timer som man skal sidde og vente?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg måtte ikke drikke noget efter. Kan du ikke tage en halv citron med og presse i, så smager det ikke så slemt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej du må intet drikke i de to timer...

Jeg udfører disse belastninger på mit job og jeg får spørgsmålet hvergang :rolleyes Først når de to timer er gået og du har fået målt dit blodsukker/taget blodprøve, må du drikke noget vand..

Hos os putter vi altid et par dråber citron i for at tag den væreste smag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også citronsaft i og det kan virkelig anbefales og ja det med vandet har du jo fået svar på..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal selv afsted for 2.gang i denne graviditet på onsdag - det er ikke så slemt som man hører - synes jeg.

At sidde stille i 2 timer er nok det værste.. men udover det var det nu altså nemt klaret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er forskelligt fra sted til sted, lader det til. Jeg har hørt mange sige som de andre her i tråden, at man ikke må få noget som helst, og jeg har også selv været til en enkelt glukosebelastning på Ringsted Sygehus, hvor jeg ikke måtte få noget. Det lader til at være det almindelige. Men på Roskilde Sygehus, hvor jeg har været afsted hele 3 gange (!) lader de én få et enkelt glas vand (måske de på en eller anden måde tager højde for det i testen, f.eks. ved at lave blandingen en lille smule ekstra koncentreret?) - det er virkelig rart, fordi man så ikke skal sidde med smagen af sukkerstadset i munden. Selvom det hjælper, at de kommer citron i og sørger for, at det er koldt, så er det en temmelig kvalmende smag.

Hvis du kommer til et sted, hvor du må få et enkelt glas vand (jeg ved ikke, om der er andre steder end Roskilde, hvor man får lov, men der er om ikke andet det, og da jeg ikke kan se, hvor du er fra, så kunne det jo være, det var dér, du skulle hen), så lad være at drikke det hele med det samme. Der kommer gerne lidt små opstød i løbet af de to timer, hvor der pludselig kommer lidt af smagen tilbage i munden, og så er det rart at kunne tage en slurk vand til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var afsted, måtte vi ikke drikke noget.

Jeg syndes nu ikke at det var så slemt, som jeg hade hørt fra så mange, syndes at de 2 timer gik hurtig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

jeg troede, at jeg kunne tage på arbejde i de to timer... skal man sidde der og vente? <_< Jeg skal afsted i uge 23 og få det gjort. I grunden har jeg slet ikke tænkt så meget på det endnu...

Knus fra Hilde :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

jeg troede, at jeg kunne tage på arbejde i de to timer... skal man sidde der og vente? <_< Jeg skal afsted i uge 23 og få det gjort. I grunden har jeg slet ikke tænkt så meget på det endnu...

Knus fra Hilde :kram2

Ja, man skal sidde der og vente - man skal sidde helt stille i de to timer og ikke gå rundt eller sådan noget, for så forbrænder man sukkeret hurtigere, og dermed kan de ikke bruge resultatet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm det lyder som om det er forskelligt fra sygehus til sygehus, for de to gange jeg var af sted, fik jeg at vide, at jeg måtte drikke 2 krus vand (de der hvide plastkrus) fordi de før havde været ude for, at nogle var blevet så skidt af ikke at måtte drikke noget. Men ellers skal man sidde stille og ikke foretage sig noget der kan få pulsen meget op at køre. Jeg havde min computer med, så jeg sad og læste og spillede lidt for at slå tiden ihjel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik flasken med hjem, og skulle drikke det om morgen. Jeg måtte drikke et halv glas vand bagefter - hvilket jeg gjorde!!!

Jeg måtte ikke lave NOGET, de sagde jeg endda skulle forsøge at undgå selv at køre derind...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at det er utroligt at der er så meget forskel på det, når jeg i form af mit job som bioanalytiker altid har fået af vide, at der må ikke drikkes vand, når det er glukosebelastning og at man skal sidde stille i de 2 timer (toiletbesøg er tilladt).

Men ja, jeg holder mig til vores procedurer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Jeg skulle til glukosebelastning, da min datter var ca. 1½ måned. Hun vejede over 4500 gr. og på Holbæk Sygehus betyder det, at man skal igennem testen. Sukkerstadset var heldigvis iskoldt, så det var ikke så slemt som jeg havde forventet.

På Holbæk Sugehus må man heller ikke drikke vand og man skal sidde stille. Der blev taget blodprøve inden jeg drak det. 2. blodprøve blev taget efter en time - der stod jeg og skiftede min lille bebs, mens hun prikkede mig i øret :D 3. blodprøve blev taget 2 timer efter - der sad jeg og ammede :rolleyes Og så måtte vi tage hjem :P En begivenhedsrig dag... hi hi...

Mange hilsener fra Anne Mette

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ventede min ældste datter fik jeg lavet testen på Hvidovre Hospital. Jeg måtte drikke lidt vand, mens jeg ventede, men jeg skulle blive siddende stille. Måtte gå på toilettet, men måtte ikke gå ned og stille p-skiven - fik heldigvis ikke en bøde :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det var slet ikke så slemt som jeg havde frygtet... Det smagte ikke ret godt, men slet ikke så slemt som jeg troede, synes faktisk de 2 timer som jeg skulle sidde og vente var det væreste... selvom jeg havde bog, krydsord og ipod med.. Men heldgivis var det et godt resultat så det var dejligt.. Er bare glad for det er overstået, men ja det er altså underligt at der ikke er de samme regler alle steder, når det er de samme ting de måler på.. det forstår jeg ikke rigtig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt du har været afsted, men vil alligevel skrive. På RH er det en færdig cocktail med vand, glukose og saften af en ½ citron man får (det hele i en lille stålkande). Når det er drukket kan man få et af de medicinske tyggegummi for alt holde den værste halsbrand væk. Så er det ellers bare at vente de 2 famøse timer. Jeg plejer at tage noget håndarbejde med, og nyde at jeg har tiden for mig selv :lol Jeg skal afsted på fredag, 1. omgang i denne graviditet. Næste gang bliver 1. juli.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det var slet ikke så slemt som jeg havde frygtet... Det smagte ikke ret godt, men slet ikke så slemt som jeg troede, synes faktisk de 2 timer som jeg skulle sidde og vente var det væreste... selvom jeg havde bog, krydsord og ipod med.. Men heldgivis var det et godt resultat så det var dejligt.. Er bare glad for det er overstået, men ja det er altså underligt at der ikke er de samme regler alle steder, når det er de samme ting de måler på.. det forstår jeg ikke rigtig.

Ja de to timer virker bare uendeligt, når man bare sidder plantet på sin bagdel og skal vente :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER