AgnetheV

Baby Thorsens barndåb

79 indlæg i dette emne

Rigtig hyggelig tråd :glad Og rigtig søde invitationer :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Agnethe altså! Sikke en fin tråd og det er jo præcis som dengang på den anden BK :) Skøn tråd med masser god inspiration. You rock girl! Du har bare kreativiteten til det og skal nok få stablet en fantastisk dåb op. :)

Eeeeelsker at det er plys tema og med grøn, gul og orange farvar for det er så anderledes end det klassiske blå og lyserøde. Rigtig smart.

Glæder mig til at følge dig herinde også. :)

Kæmpe :kram fra mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mere pyntningsinspiration

Jeg kan godt lide idéen med et dåbstræ - et træ, hvor alle gæsterne hænger en lille lap papir på, hvor der står et ønske de har for barnet... Sedlerne kan så limes i en dåbsbog bagefter...

Det var da en rigtig god ide :glad Den må jeg lige huske til næste gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og forresten, hvor er det bare en flot kirke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh, alt den inspiration jeg får herinde, håber det er i orden jeg stjæler lidt, til egen barnedåb?

Specielt det med træet og de der pom'pom'ere :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Agnethe altså! Sikke en fin tråd og det er jo præcis som dengang på den anden BK :) Skøn tråd med masser god inspiration. You rock girl! Du har bare kreativiteten til det og skal nok få stablet en fantastisk dåb op. :) Eeeeelsker at det er plys tema og med grøn, gul og orange farvar for det er så anderledes end det klassiske blå og lyserøde. Rigtig smart. Glæder mig til at følge dig herinde også. :)Kæmpe :kram fra mig

Taaark søde :kram2 Jamen du ved jo hvor meget jeg elsker at planlægge, så det gav næste sig selv med sådan en tråd også... :bunny

Det var da en rigtig god ide :glad Den må jeg lige huske til næste gang ;)

Ja, synes også det er en sød lille ting i stedet for den der evindelige gæstebog, som ingen får skrevet i!

Og forresten, hvor er det bare en flot kirke :)

Tak tak :)

Uhh, alt den inspiration jeg får herinde, håber det er i orden jeg stjæler lidt, til egen barnedåb?Specielt det med træet og de der pom'pom'ere :P

Jamen du må da suge al den inspiration til dig, som du overhovedet kan, det er jo det tråden også er til for :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2. dåbsforberedelse

Sidste mandag var vi igen af sted hos præsten til dåbsforberedelse, men denne gang var der ikke så meget - vores præst er og har været ret så ophængt hele Maj måned, så han har en del at se til...

Denne gang handlede det om, at dåben er en renselse fra ens gamle liv og synder og man får igennem dåben et nyt liv, hvor man kan elske ligesom Gud gør det. Det er så at sige menneskets indvielse til Kristus og indføring i Kirken som kristen.

Johannes Døberens dåb var en "omvendelsesdåb til syndernes forladelse" og en forberedelse til Jesu dåb. Den kristne dåb er en ny fødsel, en åndelig genfødelse, en dåb med Helligånden til livet som Guds barn. Kirken kalder dåbsbarnet (eller på dets vegne forældre og faddere) til omvendelse og tro: "Forsager du djævelen... Tror du på Gud...". Den beder Gud sende Helligåndens kraft ned over dåbsvandet for at dåbsbarnet kan blive renset for al synd, både arvesynd og evt. personlige synder. Dåben er således en død fra synden og en opstandelse med Jesus til at vandre med ham i et helt nyt liv. Den sker ved neddykning eller overøsning med vand "i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn".

Dette er retfærdiggørelsen. For hermed er det faldne menneske "friet ud af mørkets magt og ført over i Guds elskede Søns rige". Dåben sletter arvesynden, men ikke dens følger = den faldne natur. Med den helliggørende nåde og troen på Guds virkekraft skænkes håbet om det evige liv og kærligheden, for at troen kan blive virksom i gerning. Dåbspagten er radikal og total, både fra Guds og menneskets side. Den er det grundlag, hvorpå Gud vil handle med sit menneske og mennesket skal leve, dø og opstå til evigt liv. Derfor kan dåben ikke gentages. Den præger tværtimod dåbsbarnet med et uudsletteligt kendemærke, en dåbskarakter, der betyder, at den døbte nu er Jesu ejendom for altid.

Alt dette var vi igennem denne gang og fik endda tilbudt at få Elias neddykket helt i vand i et kar - det havde vores præst gjort en del gange i forvejen og han synes det er en rigtig god måde at markere dåben på. Jeg tror ikke umiddelbart, at det er et tilbud vi vil tage imod, da der er en masse mennesker til messe og vi synes måske, at det er lige privat nok...

Vi talte også om Elias' navn denne gang, men det vil jeg berette om senere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dåbsnavnet

Elias Lillie Thorsen

Elias stammer fra hebraisk og betyder "Herren, Gud"

Profeten Elias

Profeten Elias kom fra Tishbe i Gile­ad, Israel. Han levede på kong Akabs tid. En central begivenhed i Elias' liv er den store kamp mellem Ja­hve og de kanaanæiske Ba’al-dyrkere. Denne sidste begunstigedes af Akab og navnlig hans dronning Jezabel. I Ba’alernes tjeneste stod store præsteskaber og profetsamfund, og Jahve-profe­terne havde været genstand for forfølgelser.

Eli­as forkynder Akab, at der vil komme en stor tørke som Herrens straf. Selv drager Elias til bækken Kerit øst for Jordan, hvor han drikker af bækken og får kød og brød bragt af ravne, ud­sendt fra Herren. Da bækken tørrer ud, byder Herren ham gå til Sarepta ved Sidon. Der tager han ind hos en enke; hun bager brød til ham af sit sidste forråd af mel og olie. Som løn får hun nok af begge dele under hungers­nøden. Da hendes søn dør, vækker Elias ham op.

Elias mødes med Akab og de enes om at lade det komme an på en prøve, om hvem der kan få ild fra himlen til at antænde et offer, Elias eller Ba’al-profeterne. Da Elias vin­der, ka­ster folket sig ned og hylder Herren som Gud, hvorefter Elias lader sine modstandere hug­ge ned ved Kishonbækken. Regnen kommer straks ef­ter.

Elias flygter nu for Jezabels hævn til Beersheba i Juda. Ude i ørkenen bringer en Herrens engel ham føde, hvorpå han i 40 dage vandrer fastende til Guds bjerg Horeb. Her åbenbarer Herren sig for ham i en mild susen og byder ham vende til­bage til Damaskus og salve Hazael til konge over Aram, Jehu til konge over Israel og Elisa til sin efterfølger som profet.

Efter Akab’s for­brydelse mod Nabot sen­des Elias hen for at forkynde ham hans dynastis undergang.

Også under Akazja, Akabs søn, optrådte Elias som forsvareren af Herrens ære, således da den syge konge ville rådspørge en fremmed Gud, Ba’al-Zebub i Ekron, om sin sygdom

Om Elias’ endeligt fortælles der, at han engang gik fra Gilgal over Betel og Jeriko til Jordan sammen med Elisa, som bad om at få to tredjedele af Eli­as’ ånd. Medens de taler sammen, kommer der en ildvogn med ildheste og borttager Elias i en storm.

Det senere Israel ventede Elias’ genkomst for at forene fædres og sønners hjerter før Her­rens dom. Denne forventning om Elias’ kom­me før Mes­sias var almindelig på Det Nye Testamentes tid og i følge Matt 11,14 så nogle dette opfyldt i Johannes Døberens optræden.

Mellemnavnet Lillie

Elias får sin fars mellemnavn, som er fransk og stammer fra Thomas' bedstemors side af familien. Elias' tipoldefar deltog i 2. Verdenskrig, han var kaptajn på et stort skib og tog til England for at kæmpe, hvilket betød at han måtte forlade sin familie. De så ham ikke i 5 år. Han omkom senere på sit skib ved en ulykke til søs.

Efternavnet Thorsen

Efternavnet stammer fra Elias' anden tipoldefar Thorsen, som var en indflydelsesrig mand i Aalborg, gaden Thorsens Alle i Aalborg er opkaldt efter ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3. Dåbsforberedelse

Vi var igen af sted i går til dåbsforberedelse og denne sidste gang inden vi får alt det praktiske på plads gik med at snakke om, at vi som forældre jo får et kæmpe ansvar med at lære Elias om sin tro - kærligheden til Gud, Guds kærlighed til ham, at lære ham at elske som Gud, at lære at elske sig selv og sin næste. Egentlig er det bare at lære ham de ting, som vi går og tager for givet i dag, at man skal dele med andre (her kunne vi vise ham, at det ikke kun er at dele med andre evt. søskende, men også at dele med de, som ikke har så meget), lære at elske sig selv, som Gud har skabt en, lære ham tilgivelse og lære ham at respektere sine ældre og ikke mindst sin mor og kvinder generelt.

Vi skal lære ham om de 3 altre (som vi også lærte om gennem vores ægteskabsforberedelse) spisebordet, ægtesengen og kirkens alter. Spisebordet, hvor man samles og er en familie, Ægtesengen, hvor man udlever sin seksualitet og bliver tryg ved sin seksualitet (dermed ikke sagt, at han skal vide alt lige med det samme, men hvis han spørger, hvor han kommer fra, så skal han have det gradvist at vide, alderstilsvarende) og Kirkens alter, hvorigennem forholdet til Gud etableres og vedligeholdes.

Vi snakkede om, at når han bliver ældre, så afhænger han en del af ritualer specielt omkring sengetid og der var det en god idé at introducere aftenbønnen som en del af dette ritual og lære ham at være tryg ved at tale til Gud.

Næste gang skal vi have alt det praktiske på plads, mht. hvad der skal foregå i kirken. Det bliver jo en stor dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dåbsnavnet

Elias Lillie Thorsen

Elias stammer fra hebraisk og betyder "Herren, Gud"

Profeten Elias

Profeten Elias kom fra Tishbe i Gile­ad, Israel. Han levede på kong Akabs tid. En central begivenhed i Elias' liv er den store kamp mellem Ja­hve og de kanaanæiske Ba’al-dyrkere. Denne sidste begunstigedes af Akab og navnlig hans dronning Jezabel. I Ba’alernes tjeneste stod store præsteskaber og profetsamfund, og Jahve-profe­terne havde været genstand for forfølgelser.

Eli­as forkynder Akab, at der vil komme en stor tørke som Herrens straf. Selv drager Elias til bækken Kerit øst for Jordan, hvor han drikker af bækken og får kød og brød bragt af ravne, ud­sendt fra Herren. Da bækken tørrer ud, byder Herren ham gå til Sarepta ved Sidon. Der tager han ind hos en enke; hun bager brød til ham af sit sidste forråd af mel og olie. Som løn får hun nok af begge dele under hungers­nøden. Da hendes søn dør, vækker Elias ham op.

Elias mødes med Akab og de enes om at lade det komme an på en prøve, om hvem der kan få ild fra himlen til at antænde et offer, Elias eller Ba’al-profeterne. Da Elias vin­der, ka­ster folket sig ned og hylder Herren som Gud, hvorefter Elias lader sine modstandere hug­ge ned ved Kishonbækken. Regnen kommer straks ef­ter.

Elias flygter nu for Jezabels hævn til Beersheba i Juda. Ude i ørkenen bringer en Herrens engel ham føde, hvorpå han i 40 dage vandrer fastende til Guds bjerg Horeb. Her åbenbarer Herren sig for ham i en mild susen og byder ham vende til­bage til Damaskus og salve Hazael til konge over Aram, Jehu til konge over Israel og Elisa til sin efterfølger som profet.

Efter Akab’s for­brydelse mod Nabot sen­des Elias hen for at forkynde ham hans dynastis undergang.

Også under Akazja, Akabs søn, optrådte Elias som forsvareren af Herrens ære, således da den syge konge ville rådspørge en fremmed Gud, Ba’al-Zebub i Ekron, om sin sygdom

Om Elias’ endeligt fortælles der, at han engang gik fra Gilgal over Betel og Jeriko til Jordan sammen med Elisa, som bad om at få to tredjedele af Eli­as’ ånd. Medens de taler sammen, kommer der en ildvogn med ildheste og borttager Elias i en storm.

Det senere Israel ventede Elias’ genkomst for at forene fædres og sønners hjerter før Her­rens dom. Denne forventning om Elias’ kom­me før Mes­sias var almindelig på Det Nye Testamentes tid og i følge Matt 11,14 så nogle dette opfyldt i Johannes Døberens optræden.

Mellemnavnet Lillie

Elias får sin fars mellemnavn, som er fransk og stammer fra Thomas' bedstemors side af familien. Elias' tipoldefar deltog i 2. Verdenskrig, han var kaptajn på et stort skib og tog til England for at kæmpe, hvilket betød at han måtte forlade sin familie. De så ham ikke i 5 år. Han omkom senere på sit skib ved en ulykke til søs.

Efternavnet Thorsen

Efternavnet stammer fra Elias' anden tipoldefar Thorsen, som var en indflydelsesrig mand i Aalborg, gaden Thorsens Alle i Aalborg er opkaldt efter ham.

:loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja så er det jo i morgen vi holder barnedåb, men jeg har da været rigtig dårlig til at holde liv i min lille planlægningstråd herinde... Derfor får i lige en omgang billedspam af ting jeg har lavet og købt :)

Bordkort

post-1514-056969700 1308421712_thumb.jpg

Serviet

post-1514-087666600 1308421743_thumb.jpg

Bordpynt

post-1514-032382600 1308421759_thumb.jpg

Kagetallerkener og Servietter

post-1514-012516600 1308421860_thumb.jpg

Topfigur til kagen

post-1514-012516600 1308421860_thumb.jpg

post-1514-050822100 1308421926_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det nogle fine ting :glad Håber I får en helt fantastisk dag :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber I får en dejlig dag i morgen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maden:

Vi har planlagt en pålægsbuffet med ostebord og kagebord som dessert.

Pålægsbuffet

  • Roastbeef m/ hvad der tilhøre
  • Kamsteg m/ rødkål
  • Æg og rejer m/kaviar
  • Hamburgerryg m/ asparges og italiensk salat
  • Spegepølser
  • Serranoskinke
  • Rullepølse m/ sky
  • Leverpostej med bacon
  • Saltkød (til dyrlægens natmad)
  • Tunmousse

Ostebord

  • Klovborg skæreost
  • Gouda
  • Emmentaler
  • Brie
  • Port salut
  • Høng Råhvid

Kagebord

  • Marengskys (grønne og gule)
  • Kransekagetoppe
  • Træstammer
  • Dåbskagen (lyse bunde lagt sammen med hvid tobleronemousse og bærsymfonimousse)
  • Chokolader (Quality Street og Favoritmix)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det nogle fine ting :glad Håber I får en helt fantastisk dag :loveshower

Jeg håber I får en dejlig dag i morgen :loveshower

Tusind tak piger :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dåbskjolen

Den blev lige prøvet i går, for at se om Elias kunne passe den og det kunne han fint - dåbsritualet i den katolske kirke er noget anderledes fra den i den danske folkekirke, men det skal jeg nok fortælle alt om, når dagen er overstået... Her er dog lige et lille billede af arve-dåbskjolen, som min mand også blev døbt i (samt hans bror, fætter og kusine) - der er også tilhørende kyse, men den får Elias altså ikke på, så ligner han nemlig en pige! Det ska vi ikke have noget af :lolhit

post-1514-041413800 1308424381_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dåbskageinspitation

Min kage inspiration har været lidt begrænset, men her er det, som har givet mig mest inspiration til kagen:

46850.jpg

Pooh%20and%20Tigger%20hugging%20cake%20kit.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare en rigtig fin dåbskjole :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvor bliver det bare godt Agnethe. Og glæder mig meget til at høre mere om den katolske dåb. Jeg husker ikke helt, men er du også katolik? jeg mener at huske, at din mand er, men at du var luthersk, men har du valgt at blive katolik???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare en rigtig fin dåbskjole :loveshower

Tak :biglove Jeg var ikke begejstret for den i starten, men det er den nemmeste dåbskjole i forhold til cermonien fordi den er åben i ryggen og bare med knapper for oven bagpå... Synes nu den er sød alligevel, når det kommer til stykket...

hvor bliver det bare godt Agnethe. Og glæder mig meget til at høre mere om den katolske dåb. Jeg husker ikke helt, men er du også katolik? jeg mener at huske, at din mand er, men at du var luthersk, men har du valgt at blive katolik???

Nej jeg har ikke konverteret (hvilket betyder at jeg ikke kan deltage i altergang sammen med resten af menigheden, jeg kan kun blive velsignet og det samme med de andre ikke katolikker, som er med til dåben), men da vi blev gift, skrev jeg under på, at mine børn skulle døbes og opdrages i den katolske tro. Når det nu er den samme præst, der viede os, som også skal døbe Elias, så gør det nu ikke noget - det er vigtigt for min mand og så er det også vigtigt for mig :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber I har haft en fantastisk dag og tillykke :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med Elias´ navn. Håber i har fået lige den dag, som i havde forventet og forberedt. Jeg vil glæde mig til beretningen, da den jo er anderledes end de barnedåber jeg har været til som luthers kristen, som de fleste andre dansker er.. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber I har haft en rigtig dejlig dag i dag! :loveshower

Glæder mig til at se billeder - kan rigtig godt lide den bordpynt/tema du har valgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med Elias´ navn. Håber i har fået lige den dag, som i havde forventet og forberedt. Jeg vil glæde mig til beretningen, da den jo er anderledes end de barnedåber jeg har været til som luthers kristen, som de fleste andre dansker er.. :D

Tak Gitte :biglove Vi havde helt sikkert en rigtig dejlig dag og nu vil jeg begynde på beretningen, så i kan få stillet jeres nysgerrighed, den er lang, så jeg opdeler den i dåben og fest (hvor der er flest billeder) :loveshower

Håber I har haft en rigtig dejlig dag i dag! :loveshower

Glæder mig til at se billeder - kan rigtig godt lide den bordpynt/tema du har valgt.

Tusind tak :lovebk - nogle ting måtte dog udgå pga. det drillede eller jeg ik lige havde fået fat i det eller andre årsager, men jeg synes nu det blev ganske vellykket alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dåbsberetning

Først lidt overordnet

Dåbsritualet er opbygget i fire dele: 1) Modtagelsen, hvorunder forældrene beder om dåb for deres barn, 2) Ordets litugi, hvorunder bibellæsning med forklarende prædiken uddyber dåbens betydning , forbønner bedes, helgener påkaldes og barnet salves med katekumenolie, 3) Dåben. Først kommer velsignelsen over dåbsvandet, derpå forældrenes og faddernes forsagelse og trosbekendelse. Herefter følger selve dåbshandlingen, Dåben af vand og Helligånd i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn udføres enten ved neddykning i vand eller ved at overøse vand. Præsten holder barnet under dette. Efter selve dåben følger leddene: salvelse, dåbsklædning og dåbslys. 4) Fader Vor og velsignelse af barn, forældre og fadder. Ovenstående led føres ind i messens forløb i den angivne rækkefølge.

Modtagelsen:

Præsten modtager barnet, forældre og faddere ved kirkedøren. Ved dåb under messe finder modtagelsen sted straks efter messens indledende korstegn og hilsen. Præsten spørger barnets forældre: ”Hvilket navn har i bestemt for jeres barn?” Forældrene svarer med barnets fulde navn (Elias Lillie Thorsen). Præsten spørger: ”Hvad ønsker i af Guds kirke?” Forældrene svarer ”at vort barn bliver døbt.”

Præsten henvender sig til forældrene med følgende ord: ”Når i nu ønsker dåben for jeres barn, er I så klar over den forpligtelse, I påtager jer, nemlig at I skal opdrage barnet i troen, så det kan elske Gud og næste, således som Kristus har lært os?”

Forældrene svarer herpå: ”Ja, vi er.”

Præsten henvender sig derefter til fadderne med følgende ord: ”I, som har påtaget jer at være faddere for dette barn, er I rede til at hjælpe forældrene i deres opgave?”

Fadderne svarer herpå: ”Ja, vi er.”

Præsten siger herefter: ”Elias Lillie Thorsen, den kristne menighed tager imod dig med glæde. På dets vegne betegner jeg dig med vor Frelsers Jesu Kristi kors og efter mig vil din far, din mor og dine faddere ligeledes betegne dig med korsets tegn.” Præsten tegner et kors på barnets pande og forældre og faddere gør det samme.

Dåbsfølget indbydes til at deltage i Ordets liturgi og føres ind i kirken hertil.

Ordets litugi

Ordets litugi består af bibellæsning og prædiken – i prædiken inddrages dåbens betydning og efter prædiken er der en kort stilhed. Herefter følger menighedens forbønner. Disse bønner bedes for barnet, dets forældre og faddere og menigheden.

Dernæst sker der påkaldelse af helgene; Hellige Maria, Hellige Johannes Døberen, Hellige Josef, Hellige Peter og Paul, Hellige Ansgar og Alle Guds helgener.

Bøn og salvelse med katekumenolie: Præsten beder og siger mens han salver barnets bryst med katekumenolie: ”Kristi frelsende styrke dig. Som tegn herpå salver jeg dig med frelsens olie i vor Herre Kristi navn, han som lever og råder i al evighed.”

Dåben

Præsten minder de tilstedeværende om, at det er Guds frelsesplan, at mennesket helliges gennem vandet med følgende ord: ”I dåbens sakramente har Gud gennem vandet ville meddele sit liv i rigeste mål til de troende. Lad os derfor vende vort sind mod ham og med ét hjerte bede om, at han fra denne kilde vil udgyde sin nåde over Elias Lillie Thorsen, som han har udvalgt sig.”

Herefter velsignes dåbsvandet og der sker trosbekendelse og forsagelse på barnets vegne af forældrene og fadderne:

Præsten spørger: ”Forsager I djævlen, alle hans gerninger og alt hans væsen?” Forældre og faddere svarer. ”Ja, jeg forsager”

Præsten spørger: ”Tror I på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens Skaber?”

Forældre og faddere svarer: ”Ja, jeg tror”

Præsten spørger: ”Tror I på Jesus Kristus, hans énbårne Søn, vor Herre, som er ødt af Jomfru Maria, som har lidt og er blevet begravet, som opstod fra de døde og sidder ved Faderens højre?”

Forældre og faddere svarer: ”Ja, jeg tror.”

Præsten spørger: ”Tror i på Helligånden, den hellige katolske kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv?”

Forældre og faddere svarer: ”Ja, jeg tror.”

Dåbens meddeles

Præsten henvender sig nu til forældre og faddere: ”Vi har nu sammen bekendt kirkens tro. Vil I, at Elias Lillie Thorsen skal modtage dåben i denne tro?”

Forældre og faddere svarer: ”Ja, vi vil”

Herefter døbes barnet (Præsten holdt Elias mens hans hoved blev overøst med vand og det var vidst lidt koldt) i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.

Efter dåben salves der med Krisam (en anden slags olie tror jeg) på barnets isse og forældrene kan nu iføre barnet i dåbskjolen.

Dåbslyset præsenteres her og en fadder tænder dette mens præsten siger: ”Tag imod Kristi lys! Dette lys betros i jeres varetægt, for at jeres barn, oplyst af Kristus, må gå gennem livet som et lysets barn, være udholdende i troen og ile Herren i møde sammen med alle hans helgener.”

Effetah: Præsten rører med tommelfingeren ved barnets ører og mund og siger: ”Vor Herre Jesus gav døve at høre og stumme at tale. Han giver dig snart at modtage hans ord i dine ører og at bekende troen til Gud Faders pris og ære.”

Herefter løftede præsten Elias op med ansigtet ud mod menigheden og introducere ham til menigheden og introducere menigheden til ham og alle klappede til velkomst.

Afslutning

Herefter fortsættes messen som normalt og ved messens slutning kaldes forældre og faddere frem for præsten og modtager hver især velsignelse:

”Almægtige Gud! Ved din Søn, der blev født af Jomfru Maria, skænker du kristne mødre håbet om evigt liv for deres børn. Velsign dette barns moder, så at hun, der nu takker dig for sit barn, altid må takke dig sammen med sit barn i Kristus Jesus, vor Herre.”

”Almægtige Gud! Velsign dette barns fader, så at han sammen med sin hustru ved ord og eksempel kan være sit barn det første vidnesbyrd om tro i Kristus Jesus, vor Herre.”

Velsignelse af faddere (som jeg ikke kan huske) og herefter velsignelse af hele menigheden og opmødte i kirken: ”Almægtige Gud! Du har genfødt os af vand og Helligånd til det evige liv. Velsign i rigt mål disse troende, så de altid og overalt må værende lemmer på dit folk. Skænk alle, som er her tilstede, din fred, i Kristus Jesus, vor Herre."

Herefter gik vi på plads igen, præsten og hans følge gik ned ad kirkegulvet og præsten stod ved udgangen for at sige tak til folk. Vi kom ud sammen med vores følge og fik taget lidt billeder og tog videre til festen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER