Banshee

Min kæreste har fået en god ide..

17 indlæg i dette emne

Vi leder med lys og lygte efter en lejlighed til leje i Odense... Men de er simpelthen for dyre (Og vi er for nærige!!).. Så vi nægter simpelthen at smide 3500-4000 kr i ren husleje for en lillebitte lejlighed!!! :(

Min kæreste kom så med en god ide - at vi i stedet købte en lejlighed! MEN!

Hans er på SU og umiddelbart kommer jeg på dagpenge 1. august - er det urealistisk?

De lejligheder vi har kig på koster 450- 650.000kr... Vi har cirka 70000kr i opsparing..

Af samlede udgifter har jeg lige nu (uden nuværende husleje) udgifter for 5000 kr - min kæreste har kun hans mobilregning, så samlet set når vi flytter sammen vil vores udgifter være cirka 6000kr (a-kasse, fagforening,su-lån,forsikringer, internet osv). Vi har ingen forbrugslån..

Samlet set, ville vores indtægt være su: cirka 4800kr udbetalt, dagpenge, cirka 11000kr..

Jeg har hørt man skal have 10000kr til rådighed når man er to voksne - men kan de se bort fra det mon? Jeg mener - Jeg satser på at få arbejde, og min kæreste er kun studerende et år mere...

Jeg skal ringe til hans bank i løbet af ugen og høre dem ad, for lyder de rimelig fornuftige, flytter jeg over til dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det første jeg umiddelbart tænker er om du gerne må købe/eje ejendom, når du er på dagpenge? Det må man i hvert fald ikke, hvis man er på kontanthjælp.

Den lejlighed I vil købe er det ejer eller andel? For hvis det er andel kommer der jo også husleje oveni + man skal betale renter af lånet. Og så bliver det måske lige pludselig dyrere end en leje-lejlighed?

Bare nogle tanker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ejerlejlighed vi kigger på..

Og ja, man må gerne eje når man er på dagpenge :) Ellers ville ingen mennesker jo have råd til at være arbejdsløse, og mange ville ikke have nogen grund til at være i en a-kasse ^^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må gerne eje ejendom når man er på dagpenge. Det er kun kontanthjælp hvor du ikke må eje noget.

Jeg mener rådighedsbeløbet svinger lidt fra bank til bank, men det er omkring 9-10.000 for 2 voksne. Jeg tror dog også de kigger på ens tidligere økonomi, for at se om man har kunne spare op, om man konstant overtrækker, og om man i det hele taget har opført sig "økonomisk fornuftigt" de seneste par år.

Det gjorde min bank i hvert fald, da jeg købte lejlighed, hvilket dog også var før krisen (var vist aldrig blevet godkendt i dag, havde 1800 i rådighedsbeløb hver måned... Men da han kunne se jeg havde klaret det for mindre længe, så gik han med på det :loveshower )

Jeg håber I snart finder noget at bo i!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er sådan en virkelig.. Joachim von And type.. ellers kan man vist heller ikke spare så mange penge op når man er på SU :smilie_oster03:

Jeg har til gengæld betalt mit banklån af som det første, så har levet for næsten ingen penge så jeg kunne blive gældfri (undtaget studielånet) i sidste måned :loveshower

Er spændt på hvad de siger..

Men altså om man skal sidde i en ejerlejlighed til 3500kr i måneden eller en lejelejlighed til det samme, måske mere.. Det er jo tåbeligt ikke selv at købe... :whistling Hvis man kan. Håbe håbe!! De er så lækre de lejligheder vi kigger på, eneste minus er at man skal slææææbe sit vasketøj over i en anden blok og umiddelbart ser det ikke ud til der er mulighed for vaskemaskine i læejligheden :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at han tager et sulån, for så vil i have økonomi nok til bankens krav, så kan i jo sætte pengene ind på en opsparingskonto og så betale hele lånet om et 1års tid?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at han tager et sulån, for så vil i have økonomi nok til bankens krav, så kan i jo sætte pengene ind på en opsparingskonto og så betale hele lånet om et 1års tid?

:balloons

Gud ja.. Det ville da lige give et par tusind mere jo.. God ide, det må jeg huske..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror helt sikkert godt det kan betale sig at købe..

I får jo også højere fradrag, da man jo kan trække renteudgifter fra i skat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg ikker fan af SU lån... Men det lyder ikke helt urealistisk at klare Jer uden.. Især hvis han har et studiejob også?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg ikker fan af SU lån... Men det lyder ikke helt urealistisk at klare Jer uden.. Især hvis han har et studiejob også?

Hvorfor er du ikke fan af SU lån?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor er du ikke fan af SU lån?

Jeg er egentlig heller ikke - da man jo låner penge, til forbrug for regel! Det er jo helt sikkert bedre at få et studiejob..

Men SUlån er helt sikkert det billigste lån man kan få jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi liga laver et eksempel:

Scenarie:

- I køber lejlighed for 650.000 kr.

- I har 70.000 kr til udbetaling

- Tinglysningsomkostninger og låneoptagelsesomkostninger, ejerskifteforsikring mv påløber et beløb på ca. 20.000 kr oveni.

80% af købesummenb kan optages i et kreditforeningslån- dvs i dette tilfælde 520.000 kr.

20% af købesummen skal optages som boliglån minus udbetaling plus omkostninger andrager (130.000-70.000+20.000)= 80.000 kr.

Ved optagelse af rentetilpasningslån (X1 uden afdragsfrihed på 30 år)på kreditforening er ydelsen pr måned med rentesats 1,8% PT ca. 2150 kr

Ved optagelse af boliglån på 80.000 kr. afdraget over 10 år er ydelsen inkl. renter ca. 1.100 kr om måneden (alt efter hvilket lån I kan få forhandlet)

Dvs. I vil have en "ren" husleje på ca. 2.250 kr.

I skal dog være obs på, at det er SOM RENTERN SER UD NU.

Hvis I optager et 5% obligationslån i stedet for et X1 lån, vil ydelsen være ca. 1.000 kr mere i måneden, og så er I sikre på den samme rente.

Udgifter der er ved at have ejerbolig i stedet for lejebolig:

-Ejendomsværdiskat- trækkes over forskudsopgørelsen/skattebilletten; den er beregnet på den offentlige ejendomsværdi og kan ses på SKAT.

-Ejendomsskat; betales 2 gange årligt. Beløb afhænger af flere faktorer- herunder også kommune.

-Vedligeholdelse; man SKAL og BØR afsætte et beløb til vedligeholdelse. Der kan komme diverse uforudsete omkostninger.

Og til kernen af spørgsmålet:

Du skriver I har øvrige faste udgifter for ca. 6.000 kr. Herudover kommer så boligudgifter som ovenstående plus forbrugsafgifter (el, vand, varme) Lad os sige, det andrager 800 kr pr. måned.

Hvis vi siger, at I optager et X1 lån bliver de samlede udgifter pr måned 10.050 kr plus de andre udgifter jeg har nævnt. Hvis vi antager at ejendomsværdien er 500.000 kr, vil ejendomsværdiskatten være ca. 2500 årligt/ 210 kr pr måned, ejendomsskat ca. 4000 årligt/ 330 kr pr måned, og vedligeholdelse 500 kr pr måned. I alt 1040 kr.

Herved har I en samlet udgift på 11.090 kr.

I får fradrag for renteudgifter, hvilket jeg har regnet på giver ca. 460 kr mere udbetalt om måneden.

Det vil sige I har ca. 16.300 kr udbetalt. Det vil sige jeres rådighedsbeløb er ca. 5.200 kr.

På baggrund af disse beregninger, er jeg ked af at være lyseslukkeren og tro, at I ikke umiddelbart får lov at optage lån som tingene er nu. Mit gæt er, at de siger til jer, at I er meget velkomne til at komme tilbage, når din kæreste er færdig med at læse, eller du får et arbejde. Jeg ved godt, at man godt kan leve for de 5.200 kr. Men det handler også om, at I er førstegangskøbere, at banken ikke har den store idé om jeres økonomi endnu. Derudover ser de også ofte på, hvor længe I har boet sammen/været sammen. Din kæreste har heller ikke haft sit "eget" endnu, og der er stor forskel på at kunne spare op, når man bor "gratis" og når man har alle udgifter selv. Til sidst er der dét med dit arbejde. Som jobmarkedet ser ud nu, ved alle det er svært, og med de nye dagpengeregler, hvor der er begrænsning på dp-perioden, er bankerne endnu mere skeptiske end hvad de har været.

Jeg ser dog en større mulighed for jer, hvis I har nogen der vil kautionere for jer- altså at garantere jeres lån (altså at de hæfter for lånet, hvis I ikke selv kan betale) Men jeg skal ikke kunne sige, om det er en mulighed i den pågældende bank.

Jeg håberI kommer i en god dialog med banken, og jeg skriver heller ikke for at være en ko, der siger det ikke kan lade sig gøre- man har da hørt om banker der overrasker. Når det er sagt, vil jeg også lige kommentere, at hvis banken siger nej, er det ofte af en årsag. De er jo som udgangspunkt ude på at få kunder, og tjene penge på dem og ikke for at være irriterende overfor potentielle boligejere. Derfor mener jeg klart, man skal tænke tingene igennem en ekstra gang, hvis man får det første nej fra banken

Held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi liga laver et eksempel:

Scenarie:

- I køber lejlighed for 650.000 kr.

- I har 70.000 kr til udbetaling

- Tinglysningsomkostninger og låneoptagelsesomkostninger, ejerskifteforsikring mv påløber et beløb på ca. 20.000 kr oveni.

80% af købesummenb kan optages i et kreditforeningslån- dvs i dette tilfælde 520.000 kr.

20% af købesummen skal optages som boliglån minus udbetaling plus omkostninger andrager (130.000-70.000+20.000)= 80.000 kr.

Ved optagelse af rentetilpasningslån (X1 uden afdragsfrihed på 30 år)på kreditforening er ydelsen pr måned med rentesats 1,8% PT ca. 2150 kr

Ved optagelse af boliglån på 80.000 kr. afdraget over 10 år er ydelsen inkl. renter ca. 1.100 kr om måneden (alt efter hvilket lån I kan få forhandlet)

Dvs. I vil have en "ren" husleje på ca. 2.250 kr.

I skal dog være obs på, at det er SOM RENTERN SER UD NU.

Hvis I optager et 5% obligationslån i stedet for et X1 lån, vil ydelsen være ca. 1.000 kr mere i måneden, og så er I sikre på den samme rente.

Udgifter der er ved at have ejerbolig i stedet for lejebolig:

-Ejendomsværdiskat- trækkes over forskudsopgørelsen/skattebilletten; den er beregnet på den offentlige ejendomsværdi og kan ses på SKAT.

-Ejendomsskat; betales 2 gange årligt. Beløb afhænger af flere faktorer- herunder også kommune.

-Vedligeholdelse; man SKAL og BØR afsætte et beløb til vedligeholdelse. Der kan komme diverse uforudsete omkostninger.

Og til kernen af spørgsmålet:

Du skriver I har øvrige faste udgifter for ca. 6.000 kr. Herudover kommer så boligudgifter som ovenstående plus forbrugsafgifter (el, vand, varme) Lad os sige, det andrager 800 kr pr. måned.

Hvis vi siger, at I optager et X1 lån bliver de samlede udgifter pr måned 10.050 kr plus de andre udgifter jeg har nævnt. Hvis vi antager at ejendomsværdien er 500.000 kr, vil ejendomsværdiskatten være ca. 2500 årligt/ 210 kr pr måned, ejendomsskat ca. 4000 årligt/ 330 kr pr måned, og vedligeholdelse 500 kr pr måned. I alt 1040 kr.

Herved har I en samlet udgift på 11.090 kr.

I får fradrag for renteudgifter, hvilket jeg har regnet på giver ca. 460 kr mere udbetalt om måneden.

Det vil sige I har ca. 16.300 kr udbetalt. Det vil sige jeres rådighedsbeløb er ca. 5.200 kr.

På baggrund af disse beregninger, er jeg ked af at være lyseslukkeren og tro, at I ikke umiddelbart får lov at optage lån som tingene er nu. Mit gæt er, at de siger til jer, at I er meget velkomne til at komme tilbage, når din kæreste er færdig med at læse, eller du får et arbejde. Jeg ved godt, at man godt kan leve for de 5.200 kr. Men det handler også om, at I er førstegangskøbere, at banken ikke har den store idé om jeres økonomi endnu. Derudover ser de også ofte på, hvor længe I har boet sammen/været sammen. Din kæreste har heller ikke haft sit "eget" endnu, og der er stor forskel på at kunne spare op, når man bor "gratis" og når man har alle udgifter selv. Til sidst er der dét med dit arbejde. Som jobmarkedet ser ud nu, ved alle det er svært, og med de nye dagpengeregler, hvor der er begrænsning på dp-perioden, er bankerne endnu mere skeptiske end hvad de har været.

Jeg ser dog en større mulighed for jer, hvis I har nogen der vil kautionere for jer- altså at garantere jeres lån (altså at de hæfter for lånet, hvis I ikke selv kan betale) Men jeg skal ikke kunne sige, om det er en mulighed i den pågældende bank.

Jeg håberI kommer i en god dialog med banken, og jeg skriver heller ikke for at være en ko, der siger det ikke kan lade sig gøre- man har da hørt om banker der overrasker. Når det er sagt, vil jeg også lige kommentere, at hvis banken siger nej, er det ofte af en årsag. De er jo som udgangspunkt ude på at få kunder, og tjene penge på dem og ikke for at være irriterende overfor potentielle boligejere. Derfor mener jeg klart, man skal tænke tingene igennem en ekstra gang, hvis man får det første nej fra banken

Held og lykke :)

Mange tak for dit gode svar :)

Jeg kan godt se det ser lidt sort ud...

Min kærestes forældre overvejer i forvejen at lave et "forældrekøb", så kunne jo også være det var en mulighed.

Lige nu, grundet hele situationen, er det dog urealistisk at købe noget..

I øvrigt er min kæreste færdig på HF til næste sommer, ogsåvil han arbejde nogle år inden han søger ind til politiet - så han er jo egentlig også studerende de næste mange mange år...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for dit gode svar :)

Jeg kan godt se det ser lidt sort ud...

Min kærestes forældre overvejer i forvejen at lave et "forældrekøb", så kunne jo også være det var en mulighed.

Lige nu, grundet hele situationen, er det dog urealistisk at købe noget..

I øvrigt er min kæreste færdig på HF til næste sommer, ogsåvil han arbejde nogle år inden han søger ind til politiet - så han er jo egentlig også studerende de næste mange mange år...!

Forældrekøb er den aller-aller bedste mulighed, hvis der er en chance for det :) Det kan faktisk være en god fordel for begge parter :)

Håber det bedste for jer og spire :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er egentlig heller ikke - da man jo låner penge, til forbrug for regel! Det er jo helt sikkert bedre at få et studiejob..

Men SUlån er helt sikkert det billigste lån man kan få jo :)

Jeg tog SU-lån for at kunne købe min lejlighed. Jeg levede for min alm. SU og løn fra studiejob, og så betalte mit SU-lån afdragene til banklånet, så på en måde kan man sige, at jeg blot flyttede min gæld fra banken til SU Styrelsen, og det er jo en god forretning, da SU-lånet er meget billigere :)

Jeg ville aldrig tage et SU-lån med henblik på forbrug.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja præcis at SU lån bliver brugt til forbrug.. Det er SÅ dejligt når man er færdig med at læse at man ikke starter med minus på kontoen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad endte I med at finde ud af?

Vi står lidt i samme situation.

Vi skal nok flytte til KBH for at kunne læse kandidat begge to. Og med ventetid på kollegier og lejelejligheder som er til at betale føler vi at det ville være en god idé at købe en lejlighed enten selv eller som forældre køb, så vi heller ikke behøver flytte igen 2 år efter når vi ikke er studerende mere, men kunne blive boende. (Derfor vil vi jo også gerne ha' en 3-værelses lejlighed så der er plads til en lille en )

Men jeg kan økonomisk ikke finde ud af hvad der bedst kan betale sig.

1.Forældrekøb (Vil ikke ha' at det skal koste dem noget)

2. Købe selv (evt. med forældre som kautionister)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER