millivanilli

Alene med spædbarn og tumling - dine bedste råd

23 indlæg i dette emne

Jeg har en søn på 2,5 år, og en på 2 måneder. Jeg har selvsagt været alene med dem en del indtil nu, og det går fint nok. Havde dem begge hjemme alene fra 0630-1600 i 3 dage her for nyligt, da tumlingen var syg og hjemme fra vuggestuen. Det var hårdt, men det gik ok. Jeg har endnu ikke puttet begge alene, da den mindste har sin uro/skrigeperiode lige der hvor den store skal puttes. Han er ellers ret nem. Den 2,5-årige er sød og sjov og meget glad for lillebror, men han er jo i "selvstændighedsalderen", og derudover sover han stadig meget uroligt om natten. Vi er normalt inde hos ham 2-7 gange pr nat, for at trøste,give sut etc. Den lille spiser (ammes) 2 gange mellem kl.22 og kl.06. De står begge op omkring kl.06-0630.

 

Indenfor nærmeste fremtid skal jeg være en del mere alene med begge børn, da manden skal diverse ting. Jeg skal putte begge børn 2 gange denne uge, og have dem alene om natten. Inden der er nogen der synes jeg er forkælet eller underlig som ønsker råd til det her, så lad mig understrege, at jeg er sikker på, at det nok skal gå uanset hvad!  Jeg kunne alligevel godt tænke mig jeres bedste råd/tips til at håndtere 2 små børn :)

 

Stor  :respekt til alle alenemødre, både med 1 og flere børn!

 

Specifikt vil jeg gerne høre fif til putning af den store, når nu den lille er på sit mest urolig/grædende på det tidspunkt, indtil han overgiver sig til søvnen en gang mellem kl.20 og 22. Den lille er altså vågen fra omkring 17/18 og til han falder til ro for natten en gang mellem 20 og 22, og er naturligt nok typisk overtræt og grædende/skrigende lige der hvor den store skal puttes kl.1930.

 

Hvad er jeres strategi når i står med en grædende baby og en tumling der eksempelvis nægter at børste tænder? Nogle gange har jeg held med at ignorere tumlingens udfald, eller give valgmulighedeer (Vil du have pyjamas på først, eller børste tænder først), men ikke altid. Jeg bruger altid anerkendende tilgang ("Jeg kan godt forstå at du ikke vil have pyjamas på." "Jeg ser at du er sur på mig, det er helt ok, men du må ikke slå" etc.), men det medfører jo kun sjælden at han på magisk vis får børstet tænder eller pyjamas på.

 

Alle råd, fif og tips er velkomne!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har Simon fra maj 2012 og tvillingerne fra December 2014, så aldersforskellen på vores børn er ca den samme.

 

Jeg var også en del alene med alle tre under min barsel. 

 

Det der ofte har reddet mig har været strækviklen, så kunne jeg have de små i den mens jeg gjorde Simon klar til nat.

 

Ofte gjorde vi Simon klar til nat lige efter aftensmaden og så fik vi mere hyggetid i nattøj fremfor at stå med overtræt tumling der ikke vil i nattøj og børste tænder.

 

Vi havde også en regel der hed at hvis de små græd mens jeg var ved at putte, så gik jeg ind og trøstede og kom tilbage til Simon og havde evt de små med. Men mens jeg sang (1x Jeg ved en lærkerede) så måtte de lige vente, sådan at han lærte at at engang i mellem var det ham der måtte vente og ind i mellem var det dem, medmindre det var meget hysterisk gråd selvfølgelig. 

 

Og så har vi altså ofte når den anerkendende tilgang har svigtet tyet til "Fordi jeg siger det, det må du gerne være sur over, men du skal"

 

Derud over havde vi altid hygetid under amning så læste jeg enten en bog i mens eller Simon sad op af ammepuden og så IPAD. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke døjet med at Lucca græder, men det har tit passet med at hun er krævende og pylleret når Theodor skal puttes.

Jeg har sørget for at få Theodor i seng mere eller mindre så hurtigt som muligt efter aftensmaden. Nu er Theodor selvfølgelig lidt ældre, men han har i en eller anden grad forstået, at det er svært for mig når Lucca er urolig, og at jeg har brug for han gør som jeg beder om - det har jeg snakket med ham om. Jeg har godt nok også råbt et par gange - han er heldigvis overlevet ;)

Jeg har Lucca med inde og læse bog for Theodor, og så putter jeg Lucca efterfølgende.

Åh, jeg er sgu nok ikke rigtig til nogen hjælp :unsure Theodor lægger sig jo bare til at sove..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også den yngste i viklen, når jeg putter den store. Og så ved jeg ikke helt om han er stor nok til at forstå det, men herhjemme virker det nogle gange med: "Du har to valg, enten er vi gode venner, mens du får børstet tænder, eller så er vi uvenner. Du skal have børstet tænder uanset hvad." Erica vælger ofte ikke at gøre modstand, når hun indser at hun ikke kan komme udenom det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, her læser jeg lige med. Jeg har endnu ikke haft modet til at være alene med de to, men det kommer jo til at ske på et eller andet tidspunkt - bare ikke så længe storebror er voldelig mod lillebror. Den fase skal vi lige over først :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Ida noget kun større hun er fra september 2012, men har stort set altid være alene med dem om aftenen grundet mandens arbejdstider, plus Eigil er et forholdvist nemt barn. Så ved ikke rigtigt om du kan bruge det til noget som helst

Vores rutine ser sådan her ud, efter Ida er hentet i børnehave klokken 15(cirka, alt efter hvordan det passer med luren hos den bette)

 

Hjemmefra børnehave klokken 15.30

Så spises der sen eftermiddagsmad

Klokken 17(alt efter hvad vi skal have) starter jeg med madlavningen, da Eigil var mindre lå han på legetæppe på køkkengulvet, nu møffer han sig rundt i køkkenet. 

klokken 17.30 spiser vi, her spiser vi ofte i 45 minutter, nu hvor Eigil selv spiser. Da han var mindre og ikke spiste med, lå han på køkkenbordet i hans babynest.

klokken. 18.15 cirka er der bad tid. Så længe ungerne er små kommer de i bad sammen, så fylder det helt store badekar op, og så går vi alle tre i bad sammen. 

Klokken 19.00 bliver Eigil ammet og puttet ind i hans seng(Og sådan har det altid været)

Jeg sidder inde ved Eigil og nuser hans kind, mens Ida og jeg sidder på gulvet og læser for hende.

Klokken 20.00, går vi(mor og Ida) ned og nattisser og børster tænder, - hvis Eigil ikke sover så må han ligge i sengen alene til vi er færdige på badeværelset mig og Ida. Men som regel sover han

Så går Ida selv ind på hendes værelse og finder de bamser hun nu skal have med i seng den dag, mens jeg går ind til Eigil. Så sidder jeg ved Eigil i 5 minutter til han er faldet til ro igen, og så går jeg ind og putter Ida. Som jo har fået godnat historie, mens vi puttede Eigil ved syv tiden, så hun skal "bare" kysses og krammes" - og så er hun klar til at sove. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Ida noget kun større hun er fra september 2012, men har stort set altid være alene med dem om aftenen grundet mandens arbejdstider, plus Eigil er et forholdvist nemt barn. Så ved ikke rigtigt om du kan bruge det til noget som helst

Vores rutine ser sådan her ud, efter Ida er hentet i børnehave klokken 15(cirka, alt efter hvordan det passer med luren hos den bette)

 

Hjemmefra børnehave klokken 15.30

Så spises der sen eftermiddagsmad

Klokken 17(alt efter hvad vi skal have) starter jeg med madlavningen, da Eigil var mindre lå han på legetæppe på køkkengulvet, nu møffer han sig rundt i køkkenet. 

klokken 17.30 spiser vi, her spiser vi ofte i 45 minutter, nu hvor Eigil selv spiser. Da han var mindre og ikke spiste med, lå han på køkkenbordet i hans babynest.

klokken. 18.15 cirka er der bad tid. Så længe ungerne er små kommer de i bad sammen, så fylder det helt store badekar op, og så går vi alle tre i bad sammen. 

Klokken 19.00 bliver Eigil ammet og puttet ind i hans seng(Og sådan har det altid været)

Jeg sidder inde ved Eigil og nuser hans kind, mens Ida og jeg sidder på gulvet og læser for hende.

Klokken 20.00, går vi(mor og Ida) ned og nattisser og børster tænder, - hvis Eigil ikke sover så må han ligge i sengen alene til vi er færdige på badeværelset mig og Ida. Men som regel sover han

Så går Ida selv ind på hendes værelse og finder de bamser hun nu skal have med i seng den dag, mens jeg går ind til Eigil. Så sidder jeg ved Eigil i 5 minutter til han er faldet til ro igen, og så går jeg ind og putter Ida. Som jo har fået godnat historie, mens vi puttede Eigil ved syv tiden, så hun skal "bare" kysses og krammes" - og så er hun klar til at sove.

Super, tak for din beskrivelse! Måske dumt spørgsmål, men brokker Eigil sig ikke når han f.eks. ligger på køkkengulvet medens du laver mad, når han ligger i seng og du læser for Ida etc? Vores den yngste har indimellem perioder hvor han kan ligge for sig selv på legetæppet i 30 minutter, men ikke hver dag, og ikke længe nok til at jeg både kan nå at lave aftensmad og spise aftensmad f.eks. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, tak for din beskrivelse! Måske dumt spørgsmål, men brokker Eigil sig ikke når han f.eks. ligger på køkkengulvet medens du laver mad, når han ligger i seng og du læser for Ida etc? Vores den yngste har indimellem perioder hvor han kan ligge for sig selv på legetæppet i 30 minutter, men ikke hver dag, og ikke længe nok til at jeg både kan nå at lave aftensmad og spise aftensmad f.eks. :)

Jo han brokker sig engang imellem, men så sætter jeg ham op(før i tiden i skråstolen), så fik han fx et piskeris og så var han glad igen. 

Når han ligger i sengen, mens Ida og jeg sidder ved siden af og læser brokker han sig aldrig, så længe jeg har en hånd inde på hans mave. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, tak for din beskrivelse! Måske dumt spørgsmål, men brokker Eigil sig ikke når han f.eks. ligger på køkkengulvet medens du laver mad, når han ligger i seng og du læser for Ida etc? Vores den yngste har indimellem perioder hvor han kan ligge for sig selv på legetæppet i 30 minutter, men ikke hver dag, og ikke længe nok til at jeg både kan nå at lave aftensmad og spise aftensmad f.eks. :)

Vikle vikle vikle! Den er mit svar på: aftensmad, vasketøj, oprydning, madpakker osv!

Og så elsker begge mine drenge når vi alle 3 ligger på maven og læser bøger, vi bruger det i dobbeltsengen, men jeg tænker også at det ville fungere at Nohr lå med i Williams seng når jeg læser for ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh. Første putning af 2 børn alene er overstået. Det meste af putteritualet for storebror blev så foretaget med skrigende lillebror på armen. Til sidst faldt lillebror i søvn i mine arme medens jeg sang for storebror. Puha. Ved ikke om jeg vil kalde det en succes, men nu sover i hvert fald den ene, og den anden ligger i sin seng. Yes! Jeg er sej!

Burde nok have taget lillebror i bæresælen da han begyndte at skrige, men kunne ikke overskue det. Får prøve det næste gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh. Første putning af 2 børn alene er overstået. Det meste af putteritualet for storebror blev så foretaget med skrigende lillebror på armen. Til sidst faldt lillebror i søvn i mine arme medens jeg sang for storebror. Puha. Ved ikke om jeg vil kalde det en succes, men nu sover i hvert fald den ene, og den anden ligger i sin seng. Yes! Jeg er sej!

Burde nok have taget lillebror i bæresælen da han begyndte at skrige, men kunne ikke overskue det. Får prøve det næste gang.

Du er sej!!

P.s. Er bæreselen en ergobaby?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er sej!!

P.s. Er bæreselen en ergobaby?

 

Nej, den er en Manduca. Hvordan det?

 

Da lillebror var faldet i søvn, så sov han til kl. 0130, dvs. 5,5 time søvn og 7 timer uden mad! Jeg ammede ham så kl.0130, så sov han videre til kl.0430, blev ammet igen, og stod op ca.0630. Det er luksus!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oh no! I aften er det min tur

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well... Mest af alt...

Jeg snyder :blush

Planlægger mad, som er nemt, og som jeg ved, at fidusen elsker, og hvis han synes, at vi skal spise i sofaen, så kan det meget vel være, at vi spiser i sofaen. Hvis han varmer op til ikke at ville have børstet tænder - tjah, så får han sq ikke lige børstet tænder den aften :rolleyes

Jeg er også ret rundhåndet med iNanny og knas (ikke slik bare cheerios, figenstænger o.l.).

Sigrid er på armen til godnathistorie og sang - hvis hun græder imens, så bliver det lidt kort, men det bliver gennemført - og så gør jeg ellers mit bedste for at få hende ammet og vugget i søvn bagefter, så der bliver ro. Igen ikke så mange principper - hvis ikke hun vil lade sig putte, så kommer hun på armen og bliver vippet i søvn.

Jeg er heldigvis ikke alene med dem til putning så ofte - så ville jeg nok være nødt til at stramme lidt op :rolleyes

Edit: for et par uger siden havde jeg begge smølfer med på overnatning, og der ville junior så altså meget nødig falde i søvn alene. Så ammede jeg Sigrid i sengen, og heldigvis sov junior fast, inden hun begyndte at brokke sig. Så listede vi ud fra soverummet, og hun blev vippet i søvn på armen, inden hun røg ind i rummet igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oh no! I aften er det min tur

May the force be with you :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

May the force be with you :goodluck

:kiss

Det gik mega godt!

Jeg bagte brød i formiddags da Nohr sov lur og så fik vi bare pølser med brød og grøntsagsstave.

William sad med IPad da Nohr blev puslet og Nohr lå på badeværelsesgulvet da William blev gjort klar til natten. Så gik vi alle i soveværelset og læste godnathistorier sammen og jeg fik ammet Nohr.

Så fik Nohr sut og dyne og lå alene i soveværelset mens jeg puttede William i hans seng, krammede og stak ham en bil og en bog.

Tilbage til Nohr ammede jeg ham på den anden side.

Sådan gik jeg lidt frem og tilbage - og priste mig lykkelig for at William er begyndt at acceptere at ligge alene lidt.

Klokken 20:02 sov de begge og jeg kunne vende tilbage til opvasken som jeg havde forladt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sej Stephi :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt gået, Stephi! Imponerende! Jeg glæder mig til at Mindsten kan ligge for sig selv lidt, også om aftenen. Om dagen er han ret god til det, men om aftenen der hvor Storebror skal puttes, så har han sin daglige skrigetur og vil være på arm... Tror bæresælen må i brug i morgen, hvor jeg står for de 2 alene fra kl.1800. Der er vidst en vigtig fodboldkamp som manden skal ud og se med gutterne:)

Gode fifs, Lady H! Alle var i brug her i går, minus bestikkelse med "slik". Jeg lavede risengrød om formiddagen mens Storebror var i vuggestue, og så spiste vi det til aftensmad. Nem aftensmad er vel et absolut must.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuck, så er det sgu min tur imorgen. Gys. Aner ikke hvordan jeg skal klare den putning, men det lykkes vel på en eller anden måde. Håber jeg :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke, lollerberg!

Her gik det noget bedre i går, da Mindsten sov under det meste af putningen af storebror. Han vågnede dog lige som jeg skulle synge for storebror, så han kom op på arm og græd gennem det meste af sangen (igen. Er det et hint om mine sangerevner?). Men så faldt Mindsten i søvn igen, og derefter Storebror, så jeg fik en god aften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, den er en Manduca. Hvordan det?

Da lillebror var faldet i søvn, så sov han til kl. 0130, dvs. 5,5 time søvn og 7 timer uden mad! Jeg ammede ham så kl.0130, så sov han videre til kl.0430, blev ammet igen, og stod op ca.0630. Det er luksus!

Jeg har nemlig selv en ergobaby, men synes stadig hun er lidt for lille til at sidde godt i den. Også med babyindsatsen... Men den må helt klart i brug når jeg skal til at være mere alene med dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow piger i er seje til de putninger !

Her kan vi ikke få ro fra begge drenge før 20.30 tidligst i de her dage på trods af vi er to om at putte....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror nu ikke der er nogle der "følger med" i denne tråd, men hvis der er nogen der søger efter råd på et tidspunkt, så kan jeg jo tilføje lidt. Nu har jeg prøvet det en del gange, og det mest udfordrende er klart putning og når de begge går i skrige/trods-mode samtidigt. Eller når jeg ammer den lille, og den store så gør noget han ikke må, fordi han ved at jeg ikke "kan" gøre noget mens jeg ammer.

Jeg har dog fundet ud af følgende jeg vil give videre:

- det bliver nemmere! Det troede jeg ikke de første par gange jeg var alene med dem, men man lærer hurtigt! Børnene også.

- udnyt tiden når den lille sover til alenetid med den store. Sig: så snart lillebror sover, så tager vi på legepladsen/bager brownies/leger med biler etc.

- brug alle rolige tidspunkter (f.eks. den lille ligger på legetæppet og den store ser tegnefilm) til forberedelse. Gør dig selv klar, spis, tag tøj på etc, så er det så meget nemmere når I skal ud af døren. Jeg forbereder så meget jeg kan når de begge er vågne og rolige, så kan vi hurtigt komme ud og gå når den lille sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER