MforMor

Baby-smalltalk III

5,350 indlæg i dette emne

Jeg ville godt nok være træt af hvis de andre forældre i mit barns dagpleje ikke ville være villige til at arbejde på deres barns rytme så det passede nogenlunde til dagplejens rutiner. Så ville man jo aldrig kunne komme ud! Det ville der jo sikkert også blive brok over……..

Det er da meget normalt at man forsøger at ensrette børnenes rytme både i dagpleje og vuggestue? Ellers bliver det da et stort putte-hus?

 

Og så synes jeg da egentlig det er lidt vildt at man ikke mener at en dagplejer skal have pause - det har hun vel ret til ligesom alle andre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Pip pip. Løn/afspadsering pga lange dage behøver da ikke betyde, at man ikke må holde pause. :) Det er vel også kendt i andre fag, at man får løn for at være til rådighed, uden nødvendigvis at arbejde hele tiden. :) Og en dp har jo ikke pause på bestemt klokkeslet, men netop indtil børnene vågner - så kan man jo ikke tvinge dem til at sove videre.

Men at alle forsøges puttet nogenlunde samtidig, mener jeg bestemt er i alle børns favør, ikke så meget for dp'ens pauses skyld (hvilket ellers også er godt for børnene for så får man jo ladet op), men fordi det skaber tryghed at man følger en fælles rytme, spiser sammen, er vågne og leger samtidig (og med hinanden), og har mulighed for at tage på ture sammen, istedet for at dp skal afbryde aktiviteter/måltider med andre børn i tide og utide fordi nogen skal vippes/puttes/tages op.

Jeg synes heller ikke at den typiske dagplejerytme er så tosset, at den behøver at være et problem. Og så har man forøvrigt ikke nødvendigvis pause under hele luren: Der kan snildt være oprydning/rengøring/papirarbejde/møder, og måske frokost, hvis man ikke nåede at spise sammen med børnene, fordi 4 munde skulle mades.

Jeg synes faktisk, det er ret usympatisk, ikke at finde det helt naturligt, at DP gerne vil have en pause i løbet af dagen. Men mere end det, så synes jeg det er uretfærdigt og egoistisk overfor den samlede børneflok, at de potentielt skal låses inde, fordi man som forælder ikke synes at ens barns rytme må tilpasses.

Jeg som dagplejer, prøver også at synkronisere. Ikke fra dag 1, men lige så stille. For alles skyld. :)

(Dog havde besøg under lur været ok med mig, så ville jeg jo også have mere ro til at snakke med forældrene).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville godt nok være træt af hvis de andre forældre i mit barns dagpleje ikke ville være villige til at arbejde på deres barns rytme så det passede nogenlunde til dagplejens rutiner. Så ville man jo aldrig kunne komme ud! Det ville der jo sikkert også blive brok over……..

Det er da meget normalt at man forsøger at ensrette børnenes rytme både i dagpleje og vuggestue? Ellers bliver det da et stort putte-hus?

Og så synes jeg da egentlig det er lidt vildt at man ikke mener at en dagplejer skal have pause - det har hun vel ret til ligesom alle andre?

Enig...

Og i VS bliver der i hvertfald hos os også arbejdet på at de sover samtidigt.... Og jeg kan faktisk godt forstå det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det er ikke fordi jeg ikke under DP en pause, slet ikke.. Altså jeg får fx også løn under min frokostpause på 30 min, fordi jeg er til rådighed, fx ved gårdvagter, møder, grædende børn mv, altså det sker sjældent at jeg har 30 min uafbrudt pause.

Men jeg vender den om, tror jeg: :) Jeg var personligt glad for, at min datter kunne sove som hun ville, at vs stadig kunne komme på tur (en voksen kunne blive tilbage med sovende børn), når min datter + evt andre børn var vågne, så blev der spist + lavet aktiviteter med dem.

I dag, hvor hun er i Bh, er der naturligvis fælles rutine, men kommunes politik er stadig "ingen børn må vækkes", så hvis et barn vil sove 3 timer i bh, så må barnet gerne det. :)

Tror bare jeg foretrækker denne fleksibilitet. :)

Igen, kan sagtens forstå logistikproblemet med ture, rytmer mv i DP! Sagtens! Men ja, hvis et barn fx starter tidligt i DP, synes jeg det er synd at nægte barnet to lure..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det er ikke fordi jeg ikke under DP en pause, slet ikke.. Altså jeg får fx også løn under min frokostpause på 30 min, fordi jeg er til rådighed, fx ved gårdvagter, møder, grædende børn mv, altså det sker sjældent at jeg har 30 min uafbrudt pause.

Men jeg vender den om, tror jeg: :) Jeg var personligt glad for, at min datter kunne sove som hun ville, at vs stadig kunne komme på tur (en voksen kunne blive tilbage med sovende børn), når min datter + evt andre børn var vågne, så blev der spist + lavet aktiviteter med dem.

I dag, hvor hun er i Bh, er der naturligvis fælles rutine, men kommunes politik er stadig "ingen børn må vækkes", så hvis et barn vil sove 3 timer i bh, så må barnet gerne det. :)

Tror bare jeg foretrækker denne fleksibilitet. :)

Igen, kan sagtens forstå logistikproblemet med ture, rytmer mv i DP! Sagtens! Men ja, hvis et barn fx starter tidligt i DP, synes jeg det er synd at nægte barnet to lure..

 

Men der er jo ingen der nægter et barn to lure? Det skal jo bare ligge rimelig tidligt? 

Jeg kan sagtens forstå du synes det er en god løsning med den fleksibilitet.. 

Jeg har såmænd også 30 minutters betalt pause, som sjældent bliver holdt i et stræk, men derfor kan man jo godt tilstræbe det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg dog glad for vs, hvor der er plads til børnene følger deres egne rytmer, mens de er små - og at ingen går glip af noget af den grund.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke ret til pause.. Patienter er ligeglade med min frokost når de kramper eller får hjertestop.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke ret til pause.. Patienter er ligeglade med min frokost når de kramper eller får hjertestop.. :rolleyes

 

For dårligt! ;)

 

Jeg har "ret til 29 minutters pause, når tjenesten tillader det" eller noget i den dur.. Så kan vi snakke om at det bliver sjældnere og sjældnere, men det er en helt anden diskussion.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For dårligt! ;)

Jeg har "ret til 29 minutters pause, når tjenesten tillader det" eller noget i den dur..

Synes også det er dybt hensynsløst! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er hun i øvrigt.. Min store, lækre tulle :wub

rh4KzGr.jpg

Hold nu fast hun er blevet stor :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slap dog lige af med at være så grove over for dagplejen og den rytme der ligesom er nødvendig for at drive den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg dog glad for vs, hvor der er plads til børnene følger deres egne rytmer, mens de er små - og at ingen går glip af noget af den grund.

:ditto

Jeg ville også være ked af, hvis mit barn ikke kunne følge sin egen rytme. I vuggestuer er det da helt almindeligt, at de små nye, der sover to lure, er vågne over middag, hvor de andre sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Jeg ville også være ked af, hvis mit barn ikke kunne følge sin egen rytme. I vuggestuer er det da helt almindeligt, at de små nye, der sover to lure, er vågne over middag, hvor de andre sover.

Nu har jeg selvfølgelig kun erfaring med den ene vuggestue Elliot gik i, men der var der formiddagslur indtil kl 9 og så sov de allesammen lur fra kl 12..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men der er jo ingen der nægter et barn to lure? Det skal jo bare ligge rimelig tidligt?

Jeg kan sagtens forstå du synes det er en god løsning med den fleksibilitet..

Jeg har såmænd også 30 minutters betalt pause, som sjældent bliver holdt i et stræk, men derfor kan man jo godt tilstræbe det :)

De bliver heller ikke nægtet to lure i vores VS. og de vækker heller ikke sovende børn... Men de prøver at have en rutine.. Og det synes jeg er i orden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slap dog lige af med at være så grove over for dagplejen og den rytme der ligesom er nødvendig for at drive den.

Jeg har siddet og læst tilbage, og kan ikke se nogen være grove.. :chin: Jeg ser bare forskellige holdninger, som vi så ofte har herinde, og det er vel stadig helt ok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg selvfølgelig kun erfaring med den ene vuggestue Elliot gik i, men der var der formiddagslur indtil kl 9 og så sov de allesammen lur fra kl 12..

Og så vækkede de dem simpelthen? :blink

Det ville jeg godt nok være utilfreds med. Jeg har aldrig hørt om det før. Hverken de to steder jeg selv har arbejdet, der hvor Theo gik eller de 5 steder, jeg har været til rundvisning hos her, hvor vi bor nu.

Alle siger at de små følger deres egen rytme og bliver puttet, når de har brug for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har siddet og læst tilbage, og kan ikke se nogen være grove.. :chin: Jeg ser bare forskellige holdninger, som vi så ofte har herinde, og det er vel stadig helt ok?

Det er ok med forskellige holdninger - men jeg synes der var en lidt grov tone nogen steder. Og en manglende forståelse og indblik i hvordan dagplejen fungere. Altså at en hverdag med EN voksen til 4-5 børn må have en form for fast rytme for at fungere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vækkede de dem simpelthen? :blink

Det ville jeg godt nok være utilfreds med. Jeg har aldrig hørt om det før. Hverken de to steder jeg selv har arbejdet, der hvor Theo gik eller de 5 steder, jeg har været til rundvisning hos her, hvor vi bor nu.

Alle siger at de små følger deres egen rytme og bliver puttet, når de har brug for det.

Ja om formiddagen gjorde de.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu håber jeg ikke at der var nogle der misforstod mit oprindelige indlæg som en kritik af dp's rytme. Sådan var det nemlig slet ikke. Bare at jeg synes det er svært at få kørt C ind når hun sover når de andre er vågne og modsat. Og svært hvornår man skal aflevere hende og hun skal prøve at være der selv her i de første dage, fordi hun netop sover formiddagslur på det ellers mest oplagte tidspunkt.

Selvfølgelig er der nødt til at være en nogenlunde fælles rytme for børnene der. Det er bare svært at komme ind i den, synes jeg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville godt nok være træt af hvis de andre forældre i mit barns dagpleje ikke ville være villige til at arbejde på deres barns rytme så det passede nogenlunde til dagplejens rutiner. Så ville man jo aldrig kunne komme ud! Det ville der jo sikkert også blive brok over……..

Det er da meget normalt at man forsøger at ensrette børnenes rytme både i dagpleje og vuggestue? Ellers bliver det da et stort putte-hus?

Og så synes jeg da egentlig det er lidt vildt at man ikke mener at en dagplejer skal have pause - det har hun vel ret til ligesom alle andre?

Men lige i det her tilfælde så handler det jo ikke om, at man ikke vil tilpasse sig. Det er jo en helt naturlig rytme for en baby på 1 år eller derunder at sove en lur formiddag og en lur eftermiddag. Når de så bliver lidt over et år, begynder de at sove 1 lur, og der giver det selvfølgelig mening, at få lurene til at ligge på samme tid der omkring kl. 12.

Det synes jeg bare ikke, man kan med de helt små :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu håber jeg ikke at der var nogle der misforstod mit oprindelige indlæg som en kritik af dp's rytme. Sådan var det nemlig slet ikke. Bare at jeg synes det er svært at få kørt C ind når hun sover når de andre er vågne og modsat. Og svært hvornår man skal aflevere hende og hun skal prøve at være der selv her i de første dage, fordi hun netop sover formiddagslur på det ellers mest oplagte tidspunkt.

Selvfølgelig er der nødt til at være en nogenlunde fælles rytme for børnene der. Det er bare svært at komme ind i den, synes jeg!

Har du spurgt DP, hvad hun plejer at gøre med de små nye? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du spurgt DP, hvad hun plejer at gøre med de små nye? :)

Ja, de sover gerne lur allerede omkring kl 8 og så en times tid, så de kan tage ud af huset omkring kl 9. Og så sover de samtidig med de andre over middag igen. Det er stadig ret meget anderledes end vi er vant til, så det kræver lige lidt at få tilpasset

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu håber jeg ikke at der var nogle der misforstod mit oprindelige indlæg som en kritik af dp's rytme. Sådan var det nemlig slet ikke. Bare at jeg synes det er svært at få kørt C ind når hun sover når de andre er vågne og modsat. Og svært hvornår man skal aflevere hende og hun skal prøve at være der selv her i de første dage, fordi hun netop sover formiddagslur på det ellers mest oplagte tidspunkt.

Selvfølgelig er der nødt til at være en nogenlunde fælles rytme for børnene der. Det er bare svært at komme ind i den, synes jeg!

Vi får lidt samme problem her til november hvis niklas ikke selv ændrer rytme igen ;-)

Men vi satser på han starter lige på og hårdt med at være der fra morgen til eftermiddag hvis han vil være med til det. Dvs afleverer ham før første lur og er han glad og trives bliver han til efter middagsluren som når jeg senere starter job ;-)

Dp moren siger at så vil han stille og roligt selv tilpasse sig de andres rytme og hun har trods alt 38 års erfaring så det beroliger mig lidt :-) og blir han ked efter kun en time fx så ringer hun bare efter mig så det bliver på hans præmisser :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg selvfølgelig kun erfaring med den ene vuggestue Elliot gik i, men der var der formiddagslur indtil kl 9 og så sov de allesammen lur fra kl 12..

Okay, det ville jeg også være ked af. Altså det med at vække børn. Eller bestemme hvornår de skal sove-vågne. Så det er ikke kun rettet mod DP, men også de VS'er der har den politik.

Min datter blev puttet, når hun var træt, sov så længe hun ville, legede/spiste indtil hun blev træt igen, blev puttet til 2.lur. Hver dag var så en oversigt over, hvordan hun havde sovet. :) det fungerede fint. Og klart, da hun så blev det ældre, så var der mere rytme sammen med de store vs-børn.

Og jeg er slet ikke i mod DP! På ingen måder! Tror også jeg misforstod "trådstarter" ift pauser, altså forstod at det kun var årsagen til hun ikke måtte sove som hun ville! Og selvfølgelig skal DP have pause! Og jeg kan godt se at børn må "indordne" sig for at det skal fungere mv mv, men jeg er nok bare i den anden grøft, som FruLR også mener. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, det ville jeg også være ked af. Altså det med at vække børn. Eller bestemme hvornår de skal sove-vågne. Så det er ikke kun rettet mod DP, men også de VS'er der har den politik.

Min datter blev puttet, når hun var træt, sov så længe hun ville, legede/spiste indtil hun blev træt igen, blev puttet til 2.lur. Hver dag var så en oversigt over, hvordan hun havde sovet. :) det fungerede fint. Og klart, da hun så blev det ældre, så var der mere rytme sammen med de store vs-børn.

Og jeg er slet ikke i mod DP! På ingen måder! Tror også jeg misforstod "trådstarter" ift pauser, altså forstod at det kun var årsagen til hun ikke måtte sove som hun ville! Og selvfølgelig skal DP have pause! Og jeg kan godt se at børn må "indordne" sig for at det skal fungere mv mv, men jeg er nok bare i den anden grøft, som FruLR også mener. :)

Jeg forstod det også som at det 'kun' var for pausens skyld, hun skulle sove som det passede ind.. Jeg synes det er rigtig fint, hvis man får sammenkørt børnenes lure, så de sover samtidig, men synes ikke man kan forvente at børnene er der når de starter.. :chin: Men altså, jeg valgte også vuggestuen, så der var flere voksne bl.a. til sådanne situationer, ved sygdom (blandt de voksne that is.. :rolleyes ) osv.. I Storms VS sover børnene når de er trætte, og indtil de selv vågner.. Storm er den eneste af de store der stadig sover 3-3,5 time til middag, han skal i BH 1/10. Der er de helt indforståede med, at det enkelte barn har forskellige søvnbehov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER