MforMor

Baby-smalltalk III

5,350 indlæg i dette emne

Jeg må prøve :(

Det er vildt som et ømt bryst kan påvirke én så meget. Jeg kan jo ikke engang sove fordi det er så ømt :(

Det gør sygt ondt - jeg husker, hvordan jeg travede rundt i smerter derhjemme, imens jeg ventede på, at min mand hentede den pumpe. Heldigvis en låner, jeg brugte den kun den ene gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har en smule på fornemmelsen af at jeg har fået brystbetændelse :(

Nu ser mit bryst nemlig også rødt ud, hævet, virkelig ømt og der er en smule temperatur -forskel :(

Jeg har dog ikke feber.. Endnu.

Jeg kunne pumpe 50 ml ud og det har kun lige taget toppen :unsure

Overvejer lidt at gå i bad for at få lidt varme på så jeg kan massere, men jeg har også på fornemmelsen af at hun vågner om lidt.

Ville i amme på det bryst så? Ligeså meget som det andet? :boo

Edit: og mon det her skyldes at jeg ikke kan finde en ordentlig bh som passer til min størrelse barm og omkreds? (hvis den skal passe i omkredsen så er den for lille i skålen og hvis den skal passe i skålen er den for stor i omkredsen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en smule på fornemmelsen af at jeg har fået brystbetændelse :(

Nu ser mit bryst nemlig også rødt ud, hævet, virkelig ømt og der er en smule temperatur -forskel :(

Jeg har dog ikke feber.. Endnu.

Jeg kunne pumpe 50 ml ud og det har kun lige taget toppen :unsure

Overvejer lidt at gå i bad for at få lidt varme på så jeg kan massere, men jeg har også på fornemmelsen af at hun vågner om lidt.

Ville i amme på det bryst så? Ligeså meget som det andet? :boo

Edit: og mon det her skyldes at jeg ikke kan finde en ordentlig bh som passer til min størrelse barm og omkreds? (hvis den skal passe i omkredsen så er den for lille i skålen og hvis den skal passe i skålen er den for stor i omkredsen)

Det er en god ide at amme ekstra på det bryst :) jo mere amning jo bedre.

Og så ring til lægen i morgen hvis du tænker at det er betændelse :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Line er vendt tilbage til normal rytme :yay Hun faldt i søvn i går kl 21:45 og hun har ydermere slet ikke været vågen for at spise i nat!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uanset om man ammer eller giver sit barn flaske, så har man som menneske også nogle behov, som opstår på forskellige tidspunkter fra person til person og fra den ene mor til den anden. Vi handler allesammen ud fra, hvad der er bedst for vores børn og i nogen grad også for os selv - Og det er helt OK.

Jeg måtte selv meget pludseligt og nærmest fra den ene dag til den anden, lægge amningen på hylden, da den hverken "gavnede" mig eller min datter. Cirkel var frustreret og gal ved brystet, fordi vi måtte slås med ammebrikker, der faldt af og små brystvorter, der bare ikke ville stritte nok, som barnet kunne få fat uden. Samtidig fik Cirkel ikke nok mad igennem amningen og blev erklæret for lille og vi blev derfor bedt om at supplere med flaske, så hun kunne få taget på og få lidt sul på kroppen.

I starten var det en umådelig hård omstilling at gennemgå og jeg følte mig på mange måder forkert, fordi jeg ikke selv kunne give min datter mad via amningen. Da jeg ammede for sidste gang, havde jeg ikke besluttet at det blev den sidste gang, men tog først beslutningen i de efterfølgende timer.

For mig har det været så meget nemmere, at kunne tilbyde flaske fremfor bryst, da jeg alligevel var nødsaget til at bruge brikker, da jeg fra naturens side er udstyret med små flade brystvorter, der ikke giver meget fylde for at sige slet ingen i en sulten babys mund.

Jeg kan stadig godt blive lidt ramt på, om jeg måske ikke kæmpede nok for min amning:

- Jeg tog ikke på "ammekursus" i Gentofte, som ellers var svigermors helt store projekt.

- Jeg sad ikke i timevis med en skrigende, ulykkelig og sulten baby, mens jeg forsøgte at tvinge min anti strittende brystvorte frem, så min datter kunne få fat

Min mand og jeg så i fælleskab på vores datter og vurderede derfra, at flasken ville gavne hende mest muligt på alle områder. Dernæst så jeg på mit synderrevne bryst og besluttede at denne kamp ikke ville være det værd nogen af os i sidste ende, da det ikke var sikkert at den nogensinde ville lykkedes.

For mig og for Cirkel har det virkelig været den rigtige beslutning at gå over til flasken. Hun trives så meget bedre på flaske og måltiderne var ikke længere en kamp, men en hyggelig seance. Først mellem mig og Cirkel, så med far og datter og senere hen har vores familie og venner også givet flaske. Dét har fungeret for os, at flere har kunne give Cirkel mad og ikke haft samme afhængighed af mig, selvom jeg hjertens gerne er der for mit barn, når hun har behov for mig. Vi har som forældre vurderet, hvad der er godt for vores barn og hvor langt vi kan gå med hende ift. at andre giver hende mad og sidder med hende.

Cirkel er et nemt barn og søger altid kontakt til andre mennesker. Måske skyldes det, at vi siden hun var ganske lile har været åbne for, at andre har kunne holde hende og måske ikke. Uanset hvad, så har vi set på hende, som det lille fine menneske hun er og derfra vurderet, hvor meget vi som hendes nærmeste kan byde hende.

Jeg går ikke mere ud fordi jeg ikke ammer, men jeg nyder at muligheden er der, når behovet opstår. Det gjorde det for første gang for 14 dage siden, da Cirkel var 5 måneder gammel. Jeg tog hjemmefra en time inden hun blev puttet til nat, så hun har knapt opdaget, at jeg har været væk, da de ligeså ofte er hendes far, der putter om aftenen (inkl. flaske), som det er mig der putter. Jeg oplever (heldigvis) heller ikke, at andre kræver af mig, at jeg går mere ud bare fordi jeg har muligheden for det.

Jeg forstår virkelig godt de mødre der har brug for, at komme ud og være "sig selv" eller bare har behov for at løsne lidt på båndene af afhængigheden. Jeg har selv haft rigtig svært ved, at finde mig selv ordentligt i rollen som mor og jeg forsøger stadig, at affinde mig med at jeg for alvor at låst sammen med et andet menneske, som virkelig har brug for lige netop mig. Selvom man er blevet mor, så er man ikke kun mor - Man er stadig et menneske med behov og de behov og ønsker må og kan man handle på efter bedste evne og med øje for, hvad der er realistisk for en selv og ens barn.

På dårlige og sorte dage, kan jeg godt bebrejde mig selv, at tingene er blevet som de er blevet og at jeg måske bare var for egoistisk, fordi jeg så kampen ville være blevet for stor. Men på de gode dage husker jeg på, at jeg i dag står med en meget gladere baby og mæt baby, der nu har fået gode tykke og kysseindbydende kinder og skønne bløde lårbasser.

For mig betød min aften i byen for 14 dage siden, at jeg kom hjem og var fyldt op med fornyet overskud og lyst til at rense flaske, tørre gylp op, skifte lortebleer og alle de mindre inspirerende opgaver, som to-do listen for en mor på barsel byder på.

Vi vil gerne have et barn mere en dag og jeg er allerede nu splittet omkring min amning af barn nummer to. Flasken har været en nem løsning. Jeg var stolt af, at jeg kunne give min datter mad fra brystet de første 10 uger af hendes liv, men jeg ved ikke om jeg er klar til at tage de udfordringer op, som amningen betød for mig. Jeg er ikke skabt med perfekte ammebryster og jeg vil uden tvivl møde samme udfordringer igen, når den tid kommer, så er kampen med brikker og usamarbejdsvillige bryster det værd? Det ved jeg ikke, for det har i vores virkelighed været så meget nemmere med en flaske.

Jeg har nydt det, far har nydt det og Cirkel har fået det hun havde brug for, når hun ønskede og havde brug for det.

I et forum som dette, hvor snakken går så meget på følelser er det så nemt, at komme til at ramme andre, uden den reel set er hensigten. Vi har alle forskellige udgangspunkter og vores historier er aldrig helt ens og måske derfor fik jeg lyst til at dele min og komme med mit besyv for en sjælden gangs skyld, selvom debatten i bund og grund ikke gik på amme- vs. flaskemødre, så så jeg alligevel mig selv lidt i alle synspunkterne, selvom de var forskellige.

Jeg blev ramt lidt hist og her og endda helt uden, at debatten overhovedet var henvendt på mig. Det er sårbart at være mor og være på et forum med en masse andre mødre.

Jeg synes det det er rigtig fint formuleret :super :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.... Okay. Ovenstående blev meget langt. Jeg ville faktisk bare herind for at lufte mine problemer om min grød- og moslelskende baby, men synes ikke, at jeg bare lige kunne dumpe ind fra højre :huh

Cirkel har igennem den seneste uge skruet virkelig meget ned for sit indtag af MME. Hun vil simpelthen ikke spise op. Førhen spiste hun 5-6 flasker a 200 ml om dagen samtidig med at hun fik mos og grød - Grød om formiddagen og mos om aftenen. Nu lader det dog til, at damen er ved at miste interessen for sine flasker. Når vi tilbyder hende flasken spiser hun et par mundfulde eller på gode tidspunkter ca. 100 ml. Til gengæld er hun helt vild, når hun får sin grød os mos og spiser oftest helt op.

Jeg kan ikke få hende til at spise mere MME, men bør jeg allerede nu introducere hende for et tredje måltid? Det er i bund og grund kun rigtig dejligt, at hun eeelsker rigtig mad, men jeg synes bare overgangen fra ren flaske til mere skemad har været så kort. Vi begyndte da hun var 4,5 måned gammel med grød og det tog hun lynhurtigt til sig. Da hun var 5 måneder gammel begyndte vi på mos, som var et endnu større hit en grøden og nu er hun 5,5 måned gammel og virker på sin vis klar til mere.

Jeg er ikke bange for at hun er sulten, men jeg synes stadig at det er en meget markant ændring i hendes appetit.

Måske er det også bare 5. tiger der piller ved appetitten, men så ville hun vel for søren da ikke spise al sin skemad :chin:

Hun lyder lidt som Lucca :) Jeg havde alle intentioner om at vente med skemad til seks mdr., da jeg havde en skidt oplevelse med for tidlig start med Theodor.

Men hun har bare været helt anderledes, og jeg valgte heldigvis at se på min barn og kaste min plan ud til højre.

Lucca kom op på tre måltider kørt før hun var seks mdr. Det var det helt rigtige for hende. Hun elsker mad og har fantastisk god mundmotorik.

Nu er hun snart syv mdr., og hun har faktisk fået brødhapsere i et par uger allerede. Hun har fuldstændig styr på at tygge.

Prøv dig frem og stol på de signaler hun sender dig :kram2 Man kan altid gå lidt tilbage igen, hvis det alligevel ikke fungerer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det det er rigtig fint formuleret :super :kram2

Tak :) Det tog også en rum tid, men det var rigtig rart at få skrevet en hel masse ned og ud af hovedet :)

 

Hun lyder lidt som Lucca :) Jeg havde alle intentioner om at vente med skemad til seks mdr., da jeg havde en skidt oplevelse med for tidlig start med Theodor.

Men hun har bare været helt anderledes, og jeg valgte heldigvis at se på min barn og kaste min plan ud til højre.

Lucca kom op på tre måltider kørt før hun var seks mdr. Det var det helt rigtige for hende. Hun elsker mad og har fantastisk god mundmotorik.

Nu er hun snart syv mdr., og hun har faktisk fået brødhapsere i et par uger allerede. Hun har fuldstændig styr på at tygge.

Prøv dig frem og stol på de signaler hun sender dig :kram2 Man kan altid gå lidt tilbage igen, hvis det alligevel ikke fungerer.

Jeg havde præcis som dig også først tænkt mig, at starte om, når Cirkel rundede seks måneder, men hun virkede på sin vis bare så klar og det var hun tydeligvis også. Nu hvor Lucca er oppe på tre måltider, hvor meget MME får hun så ved siden af? Jeg synes at det er en rigtig svær balancegang :unsure

Cirkel har ingen problemer med maven og kommer så fint af med det hun nu skal, så egentligt går det hele rigtig fint. Jeg synes bare det er svært, når bøgerne foreskriver at barnet primært skal leve af mælk på det her tidspunkt.

 

Tak for dine fine råd. Især det med at gå tilbage igen var noget, som jeg ikke lige havde skænket en tanke - som om man uigenkaldeligt kun kan starte op på ekstra måltider én gang :rolleyes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fint indlæg om flaske, Josephine :)

Jeg har på fornemmelsen, at J er på samme måde med mad og mme. Jeg har oprettet et emne om det samme, fordi jeg har så svært ved at vurdere, hvor meget mælk han skal have ved siden af. Han melder sult med 5-6 timers mellemrum dag og nat, og får derfor kun 4 flasker pt, plus halv portion grød til frokost - som jeg skruer op til hel portion i dag. Han melder aldrig sult efter grød, men jeg tilbyder ham en flaske enten et kvarter efter grøden eller efter næste lur, og han drikker mellem 90 og 150 ml - de andre flasker er på 210 ml.

Min sp er meget insisterende på, at jeg ikke nå tilbyde ham flaske med mindre han melder sult, og det er fornuftigt nok, men jeg synes bare 4 i døgnet, hvoraf den ene endda ikke er efterspurgt fra ham, er lidt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi lige været et smut ved lægen for at få Herman vejet.

Han blev sidst vejet 27. maj til 6,6.

Idag var det 6,79.

Så en vægtøgning på ca 200 gram. Det er godt nok ikke meget :( Sygeplejersken kunne selvfølgelig ikke gøre noget, så vi må se det an og han trives jo også, men det giver godt nok lidt ondt i maven :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi lige været et smut ved lægen for at få Herman vejet.

Han blev sidst vejet 27. maj til 6,6.

Idag var det 6,79.

Så en vægtøgning på ca 200 gram. Det er godt nok ikke meget :( Sygeplejersken kunne selvfølgelig ikke gøre noget, så vi må se det an og han trives jo også, men det giver godt nok lidt ondt i maven :(

:( :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ammet udelukkende på det ømme bryst og har ligget med mange lag på - og idag er hævelse, rødme og det meste af ømheden væk :yay

Jeg tror endelig at det er ved at være tømt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi lige været et smut ved lægen for at få Herman vejet.

Han blev sidst vejet 27. maj til 6,6.

Idag var det 6,79.

Så en vægtøgning på ca 200 gram. Det er godt nok ikke meget :( Sygeplejersken kunne selvfølgelig ikke gøre noget, så vi må se det an og han trives jo også, men det giver godt nok lidt ondt i maven :(

Han er ammebarn, ikke?

Hvis han er glad og tilpas i sine vågne timer og sover fine lure uden gråd, så ville jeg vente med at blive alt for bekymret. De vokser i ryk, sådan nogen ammebørn :Kram2

Hvis han får fast føde ved siden af, så masser af smør og olie i!

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er ammebarn, ikke?

Hvis han er glad og tilpas i sine vågne timer og sover fine lure uden gråd, så ville jeg vente med at blive alt for bekymret. De vokser i ryk, sådan nogen ammebørn :Kram2

Hvis han får fast føde ved siden af, så masser af smør og olie i!

:kiss

Jo, jeg ammer. Og smider også ekstra fedtstof i grøden, som han heldigvis elsker.

Jeg prøver virkelig ikke at være bekymret. Han ligner overhovedet ikke en der ikke trives. Alligevel render jeg rundt med en klump i halsn nu og uro i maven. Lige idag er jeg ikke fan af det her mor-noget :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, jeg ammer. Og smider også ekstra fedtstof i grøden, som han heldigvis elsker.

Jeg prøver virkelig ikke at være bekymret. Han ligner overhovedet ikke en der ikke trives. Alligevel render jeg rundt med en klump i halsn nu og uro i maven. Lige idag er jeg ikke fan af det her mor-noget :(

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi er heldige at have en baby der er mærket af dit tigerspring den her gang. Og en sommerhustur på 4 dage. Med hele svigerbaduljen.... Fra imorgen :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi lige været et smut ved lægen for at få Herman vejet.

Han blev sidst vejet 27. maj til 6,6.

Idag var det 6,79.

Så en vægtøgning på ca 200 gram. Det er godt nok ikke meget :( Sygeplejersken kunne selvfølgelig ikke gøre noget, så vi må se det an og han trives jo også, men det giver godt nok lidt ondt i maven :(

Det kan jeg godt forstå. :kram2 :kram2

Kan du ikke ringe til din sp, eller en anden, nu hun aflyser hele tiden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ammet udelukkende på det ømme bryst og har ligget med mange lag på - og idag er hævelse, rødme og det meste af ømheden væk :yay

Jeg tror endelig at det er ved at være tømt :)

Hvor godt :yay

Til en anden gang så prøv at google mælkeknuder. Der kommer en del gode råd frem :) Jeg har også oplevet det et par gange, og det er ikke rart :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, jeg ammer. Og smider også ekstra fedtstof i grøden, som han heldigvis elsker.

Jeg prøver virkelig ikke at være bekymret. Han ligner overhovedet ikke en der ikke trives. Alligevel render jeg rundt med en klump i halsn nu og uro i maven. Lige idag er jeg ikke fan af det her mor-noget :(

Jeg forstår - trust me!

Stol på din mavefornemmelse. Hvis den siger han er okay, så er han okay. Giv ham chancen for at tage et hop :Kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå. :kram2 :kram2

Kan du ikke ringe til din sp, eller en anden, nu hun aflyser hele tiden?

Vi tager på ferie imorgen, men ringer til hovedkontoret når vi kommer hjem og beder om en ny. Det er naturligvis ikke hendes skyld at Herman ikke rigtig tager på, men jeg stoler ikke rigtig på hende mere. Hun har aldrig holdt en eneste af vores aftaler. De bliver enten aflyst eller rykket, og nu har jeg fået nok, kan jeg mærke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår - trust me!

Stol på din mavefornemmelse. Hvis den siger han er okay, så er han okay. Giv ham chancen for at tage et hop :Kiss

Jeg ved at du forstår. Har fulgt din kamp på afstand :kiss

Jeg tror virkelig han er okay. Jeg har bare svært ved at mærke det ordentligt lige nu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fint indlæg om flaske, Josephine :)

Jeg har på fornemmelsen, at J er på samme måde med mad og mme. Jeg har oprettet et emne om det samme, fordi jeg har så svært ved at vurdere, hvor meget mælk han skal have ved siden af. Han melder sult med 5-6 timers mellemrum dag og nat, og får derfor kun 4 flasker pt, plus halv portion grød til frokost - som jeg skruer op til hel portion i dag. Han melder aldrig sult efter grød, men jeg tilbyder ham en flaske enten et kvarter efter grøden eller efter næste lur, og han drikker mellem 90 og 150 ml - de andre flasker er på 210 ml.

Min sp er meget insisterende på, at jeg ikke nå tilbyde ham flaske med mindre han melder sult, og det er fornuftigt nok, men jeg synes bare 4 i døgnet, hvoraf den ene endda ikke er efterspurgt fra ham, er lidt!

Det er faktisk sjældent at Cirkel melder sult, udover om morgenen, men måske vi skal øve i, at hun selv lærer at sige til, så jeg ikke bare tilbyder hende, når jeg tænker at hun er sulten. Cirkel sover et sted imellem 10 og 12 timer om natten uden afbrydelser, så vi har egentligt ganske kort tid, hvor hun kan ''nå'' at få sine flasker, da hun jo også sover i løbet af dagen.

Jeg må ind i tråden og følge med. Synes det er meget rart, at kunne søge råd og tale med andre, som oplever lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk sjældent at Cirkel melder sult, udover om morgenen, men måske vi skal øve i, at hun selv lærer at sige til, så jeg ikke bare tilbyder hende, når jeg tænker at hun er sulten. Cirkel sover et sted imellem 10 og 12 timer om natten uden afbrydelser, så vi har egentligt ganske kort tid, hvor hun kan ''nå'' at få sine flasker, da hun jo også sover i løbet af dagen.

Jeg må ind i tråden og følge med. Synes det er meget rart, at kunne søge råd og tale med andre, som oplever lignende.

Jeg synes nemlig også det er svært. Snart får han to måltider, og så tre, og hvis han stadig skal have flaske ind i mellem er det seks måltider, hvor han nu spiser fire - og det om natten bør ca falde bort ved 6 måneder. Hvornår skal man nå det?! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes nemlig også det er svært. Snart får han to måltider, og så tre, og hvis han stadig skal have flaske ind i mellem er det seks måltider, hvor han nu spiser fire - og det om natten bør ca falde bort ved 6 måneder. Hvornår skal man nå det?! :D

Præcis! Jeg ved det ikke! Jeg er også ved at prøve, at regne ud, hvad hun skal spise, når vi er ude, hvilket vi faktisk er 3-4 dage om ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi træner, at Søren putter Sofie... Det går ikke så godt <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mathilde sov da vi andre spiste aftensmad og hvor hun normalt får mos sammen med os.

Pga lidt besværlig putning af Carl Emil er det først nu der er mulighed for at give hende noget. Hun er smågrædt/pylret men det er ikke helt sovetid endnu så overvejer at give hende det nu. Men er det for sent :unsure ?

Bør jeg bare springe denne over?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER