Maustique

MEGET tidlig skanning?

29 indlæg i dette emne

Sygehuset har lige ringet og tilbudt mig en skanning på en afbudstid i morgen tidligt. Jeg skal følges tæt denne gang pga. forløbet sidst med et misdannet barn.

 

Jeg fortalte hende i telefonen, at jeg ikke var sikker på, hvor langt jeg var henne - men at det i morgen var 14 dage siden, jeg testede svagt positivt første gang. Jeg TROR, at jeg er 5+ 3-4 stykker i morgen og synes det er en MEGET tidlig skanning. Jeg fik at vide, at hvis jeg ikke tog imod denne tid, så ville jeg skulle vente til den 23/12, og at jeg, hvis de ikke kunne se noget imorgen, blot ville gå derfra med en ny tid. Så kunne jeg ikke lide at sige nej til den.

 

Men nu buldrer det rundt i hovedet på mig. KAN man overhovedet se noget så tidligt? Jeg frygter at komme derind, få at vide at de intet kan se, og så skulle gå 1-2 uger og tænke, at jeg nok slet ikke er gravid. Især fordi min mand ikke har mulighed for at deltage med så kort varsel, så jeg skal afsted alene.

 

Har nogen af jer været afsted så tidligt?

 

Frygten fylder meget denne gang :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, hvis du er rigtig heldig kan de se tidlig hjerteblink, men det skal du nok ikke sætte dig op på... Men jeg tænker de vil kunne se blommesæk og at graviditeten sidder der hvor den skal. 

 

Hvor er jeg ked af at høre om tabet af jeres lille pige, det må være en frygtelig måde at miste på. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du skal scannes så tidlig - evt. misdannelser kan vel aller aller tidligst begynde at ses omkring uge 9-10 stykker tænker jeg? Når man har oplevet noget i den stil tidligere føler man sig næppe tryg før efter NF uanset (kender jeg i hvert fald fra mig selv, pga sen MA i tidligere graviditet). Altså jeg forstår godt du vil følges tæt og det er super at de tilbyder det. Men jeg tænker også bare der burde følge en vejledning med på hvad de forventer at kunne se på forskellige tidspunkter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så det jeg egentligt skulle skrive - jeg blev scannet tidligt i min første graviditet pga blødning, men kan helt ærligt ikke længere huske præcis hvor tidligt. Jeg fik at vide at det jo ikke var sikkert de kunne se hjerteblink, men det kunne de alligevel. Mere end det kunne de på ingen måde se. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvis du er rigtig heldig kan de se tidlig hjerteblink, men det skal du nok ikke sætte dig op på... Men jeg tænker de vil kunne se blommesæk og at graviditeten sidder der hvor den skal. 

 

Hvor er jeg ked af at høre om tabet af jeres lille pige, det må være en frygtelig måde at miste på. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du skal scannes så tidlig - evt. misdannelser kan vel aller aller tidligst begynde at ses omkring uge 9-10 stykker tænker jeg? Når man har oplevet noget i den stil tidligere føler man sig næppe tryg før efter NF uanset (kender jeg i hvert fald fra mig selv, pga sen MA i tidligere graviditet). Altså jeg forstår godt du vil følges tæt og det er super at de tilbyder det. Men jeg tænker også bare der burde følge en vejledning med på hvad de forventer at kunne se på forskellige tidspunkter...

 

Jeg spurgte faktisk overlægen i forbindelse med, at han sagde at de ville have mig ind tidligt næste gang - HVOR tidligt de ville kunne begynde at kigge efter "fejl" - og der svarede han mig, at lukningen af baghovedet (som var hvor det gik galt sidst) og udviklingen af rygraden allerede kunne begynde at ses fra omkring en 7-8 stykker. Hvorvidt det er rigtigt ved jeg så ikke..

 

Jeg kommer slet ikke til at føle mig tryg før efter nakkefolden - det føles bare som om den ligger evigheder ude i fremtiden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK, men så giver det jo god tid at følges fra uge 7-8 stykker af, så den der tid den 23/12 passer i virkeligheden meget godt? Det er jo også stor forskel på at opdage noget er galt i uge 7 eller uge 11...

 

Og ja, I know! Jeg er lige nogle uger længere henne end dig og går og venter på svar fra Skejby på hvornår vi får NF tid, og det føles bare så vigtigt - og så laaaangsomt. Jeg kommer virkelig til at være nervøs op til...

 

Jeg krydser fingre for at tiden frem mod NF kommer til at gå hurtigt og at alt selvfølgelig er godt denne gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I denne graviditet havde jeg frisk blødning tidligt i graviditeten. Kom til akut scanning omkring 5+2/3, forventede en abort, men en fin blommesæk lå og hyggede sig. De sagde at de endnu ikke kunne sige om det udviklede sig til en baby, men der var bestemt en graviditet i livmoderen. Fik tid til en scanning 9 dage efter, hvor baby var vokset og hjertet begyndt at slå. Jeg blev også fulgt med blodprøver. Du får lige mit billede fra uge 5.

post-10028-0-32994100-1449742500_thumb.p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I denne graviditet havde jeg frisk blødning tidligt i graviditeten. Kom til akut scanning omkring 5+2/3, forventede en abort, men en fin blommesæk lå og hyggede sig. De sagde at de endnu ikke kunne sige om det udviklede sig til en baby, men der var bestemt en graviditet i livmoderen. Fik tid til en scanning 9 dage efter, hvor baby var vokset og hjertet begyndt at slå. Jeg blev også fulgt med blodprøver. Du får lige mit billede fra uge 5.

 

TAK! :kiss

 

Åhr - det er virkelig det samme jeg håber at se... :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var også afsted 5+ hvor vi så blommesæk, men endnu ikke hjerteblink. Det kommer senere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev scannet meget tidlig med nr 2 pga kraftige blødninger. Tror at jeg har været 5+4/5+5 (husker det ikke tydeligt) og forventede lidt at man intet ku se.

Men man så en meget lille reje-agtig form og midt i var der et bankende lille hjerte.

Blev derefter scannet 6+3 og i uge 8+ og alt var så fint trods kraftige blødninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ved gynækolog engang fået en scanning da jeg var 5 uger henne...der kunne man kun se en streg og at graviditeten sad rigtigt...

Fik så en scanning uge 6+ hvor jeg så hjerte blink...og så scannede de mig igen to uger senere hvor fosteret var dødt....så det endte i en MA...

Grunden til alle de scanninger var fordi jeg vi gynækolog havde fået æl sprøjte og de holdt øje med min cyklus osv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg betalte selv en tidlig scanning da jeg efter egen udregning var 6+3. Jeg blev scannet og pga. fosterstørrelse rykket tilbage til 5+5, og der var hjerteblink allerede da. :wub

Men det er på ingen måder sikkert, at man kan se hjertet i uge 5, og hende der scannede mig gjorde meget ud af, inden vi gik i gang, at manglende hjerteblink ikke behøvede at betyde noget.

 

Pøj pøj med det. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjerteblink plejer man først at kunne se fra omkring 6+0 (hjertet begynder at slå sidst i uge 6, altså 5+X), men allerede fra 5+0 kan de se blommesækken og om graviditeten sidder som den skal og ser 'normal' ud for tidspunktet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til tidlig scanning pga blødning og en tidligere SA på samme tidspunkt, da jeg var 5+5.

De kunne ikke se hjerteblink, men kunne se en blommesæk, og bare det gav mig ro, for den var ikke til stede da jeg havde min SA. Scanningen blev fulgt op med en scanning en uge senere, hvor der var hjerteblink :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

To timer til - og jeg er nervøs...

Savner den ubekymrethed og spænding man havde ved første graviditet. Før der var virkeligt for en hvor meget, og hvor let, tingene kunne gå galt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan havde jeg det også i 2. graviditet efter 2 bio'er :(

Rigtig mange gode tanker til dig i dag :bd :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe meget pøj-pøj, god karma og krydsede fingre! :goodluck :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pøj pøj og krydsede fingre herfra :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidder i venteværelset.. Bare det at være her igen gør mig næsten fysisk dårligt. Jeg er ikke der, hvor man normalt bliver skannet ved f.eks. NF. Jeg er på gynækologisk ambulatorium - der hvor jeg også var indlagt og fik foretaget alle udskrabningerne...

Jeg er så nervøs at mine hænder ryster...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik det? :unsure

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gik godt :-)

Man kunne se blommesækken på ca en cm og så noget i den ene side som forhåbentlig kommer til at blive til et barn. Der var endnu ikke hjerteblink - men jeg er jo også kun 5+3 efter mine egne beregninger. Det var for småt til at kunne måle efter terminsdato - men hende der skannede indrømmede også at det ikke var den bedste skanner. De var ikke nær så detaljerede som dem de brugte til f.eks. misdannelsesskanningerne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vigtigste og grunden til at de fik mig ind tidligt - der var ingen sammenvoksninger synligt i livmoderen. Intet "grums" som hun sagde. Og spiren sad helt tydeligt i selve livmoderen og havde ikke forvildet sig ud i æggelederne som de havde frygtet lidt efter sidste forløb.

Så jeg er glad, lettet og forsigtigt optimistisk. Tror måske vi køber os en privat skanning om et par uger for at se et hjerteslag.

Jeg har fået en ny tid til 11/1 hvor jeg vil være 9+6 efter egne beregninger. Det er til en gennemskanning af en overlæge - og der vil de kigge hoved og rygrad. Efterfølgende er jeg forhåbentlig "frikendt" og kan gå til normal NF

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig opdatering :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:yay :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER