Prinsessemor

Aspertam i light produkter

44 indlæg i dette emne

Jeg er enige med Meggers, jeg tror bestemt ikke man skal undervurdere markedeshensyn ikke kun med aspertam men med mange andre usunde ting.

så kan man jo mene hvad man vil om det er konspirationsteoretisk eller ej, men penge er penge og salg er salg , ligesom meggers påpeger det er med cigaretter alkohol og fed mad :)

min kammerats bror har skrevet opgave om det og har gravet dybt i det, og han ville aldrig røre noget hvor der er aspertam i.

Du skriver også du får ondt i maven af det, hvilket jeg også gør når jeg får det i større mængder, det er da for mig også et advarselslampe ;)

Jeg får rigtig ondt i maven af løg og fløde... Skal det så undersøges og evt. Forbydes? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg får rigtig ondt i maven af løg og fløde... Skal det så undersøges og evt. Forbydes? ;)

Du er inde på det rigtige :) Der er også visse fødevarer jeg får ondt i maven af, som jeg med garanti kan sige der ikke er aspartam i, så det hænger ikke altid sammen.. Men nu er det jo bare let at give det skylden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som pco-pige ville jeg godt nok være på den, hvis jeg ikke måtte få kunstigt søde-middel som f.eks. aspartam. Jeg får også dårlig mave af det, hvis jeg indtager virkelig meget, men da jeg ikke må få sukker pga. min pco har jeg bare ikke særlig mange alternativer. Sukker er jo ikke kun usundt fordi det er kalorie-holdigt, men også fordi det laver store udsving i blodsukkeret.

Jeg synes det er godt, at der findes et alternativ til sukker, så livet ikke er HELT så surt (get it?! ;)) for folk der ikke kan tåle sukker. Det gælder jo f.eks. også en temmelig stor portion diabetikere.

Jeg indtager aspartam uden bekymringer, men har selvfølgelig ingen planer om at indtage det i uhæmmet store mængder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan man jo finde godt og dårligt om ALT på nettet, så derfor skal man nok også læse ALT med en vis skepsis. Der har været rigtig meget oppe om light-produkter og noget er sikkert rigtigt, men omvendt så har VI det sådan, at fødevareministeriet (eller hvem det lige er?) nok ikke godkender produkter, som er BEVIST dødsensfarligt! Sukker er giftigt, salt er giftigt, vand er giftigt, i STORE mængder vel at mærke! Du vil kunne finde oplysninger om død og ødelæggelse ifm. stortset ALT, hvis du søger længe nok og det må man så vælge en måde at forholde sig til.

Vi drikker ZERO og det har vi ikke planer om at ændre, for hvis vi ikke drak det, ville vi få for meget sukker istedet...

Det var lige det jeg skulle til at skrive :)

Jeg er til pepsi max hvis jeg skal vælge sodavand....

Jeg mener der er en undersøgelse igang i Norge hvor man har sødet cola med sukralose, et naturligt sødemiddel, for at se udfaldet....

Ellers kan man jo bruge birkesød hvis man vil have et naturligt sødemiddel fremfor aspartam som der også er i sødetabletter og mange andre ting.

Fandt lige et rigtig godt link der sætter brugen af light-produkter lidt i perspektiv hvis vi skal kalde dem skadelige! :) http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Myter_om_kost_og_motion/2009/0205114414.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aspartam har været på markedet i næsten 40 år. Det blev opdaget i 1965 og godkendt i USA i 1974.

Nu er det ikke fordi, at jeg ØNSKER at aspartam er giftigt... Men jeg synes ikke, at det nødvendigvis er betryggende, at det har været kendt i 40 år... Tænk på hvor længe vi har tobak, og der er STADIG folk, der mener at "det er nok ikke SÅ farligt igen".

___

Jeg tror nu umiddelbart ikke, at aspartam (eller andre sødemidler) som sådan vil forkorte min levetid. Og jeg ANER ikke om der er hold i forskning, der linker/ikke linker det til kræft (men jeg tænker at der er MEGET forskning, der er MEGET subjektivt og jeg tror ikke at sundhedsstyrelsen, læger eller nogen andre kan erklære sig 100% objektive).

Men alt andet lige, så virker det unaturligt i mine øjne. Og ja, jeg spiser mange unaturlige ting... Men sødestoffer er nemme at undgå, uden at jeg føler at jeg går glip af noget. Jeg stoler bare mere på sukker. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får rigtig ondt i maven af løg og fløde... Skal det så undersøges og evt. Forbydes? ;)

Kan talemåden "two wrongs don't make a right" ikke lidt bruges her? :)

Jeg synes det er en fornuftig og naturlig konklusion, at hvis man får ondt i maven af at spise noget - så skal man nok ikke spise det. Det betyder ikke nødvendigvis at man skal forbyde det ene eller det andet, fordi man får ondt i maven af det, men det giver da rigtig god mening, at holde sig fra det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom til at tænke på, jer der "er bange for" light produkter udelukkende spiser økologisk mad og kun drikker økologisk mælk....for tænk på alle de hormoner og vækstfremmere som koen fodres og fyldes med, som går direkte i mælken og ud i mælkekartonerne...oste, yoghurte etc vi vælter i os.

Så kan vi begynde at snakke om kræftfremkaldende....

Tænker i over hvad jeres ikke- øko-kaffebønner er sprøjtet med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Al indtagelse af mad skal Slf modereres og varieres, ingen skal jo indtage store mængder af én specifik ting, så går det galt, og sådan er det også med aspartam...

Man må jo heller ikke drikke 10 liter vand på én dag....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt denne liste over kræftfremkaldende stoffer, udarbejdet af U.S. Department of Health and Human Services KLIK

Jeg tror næsten det bliver for uhyggeligt, hvis man googler alle de stoffer og finder ud af hvilke produkter de bliver anvendt i.... :unsure

Det ændrer selvfølgelig ikke på at nogen mener det er farligt med Aspartam.... Men giver alligevel lidt perspektiv :)

Bare et par enkelte eksempler fra listen:

Acetaldehyd: anvendes endvidere som desinfektionsmiddel, til fremstilling af parfume, kunststoffer, syntetisk gummi, farve, spejle, fotokemikalier og pesticider.

Tabel 1. Eksempler på acrylamidindhold i fødevarer [1,5,7].

Fødevaregruppe Koncentration µg/kg

Franske kartofler 330-3700

Pommes frites 50-5000

Ristede kartofler <30-3400

Brød <10-270

Kager og kiks <30-1100

Knækbrød <30-4000

Morgenmadscerealier <30-1400

Corn flakes 20-640

Kaffe (færdigbrygget) <10-37 (µg/L)

Kakao <10-200

Babymad <10-110

Popcorn 160-290

Alcohol: siger vel nærmest sig selv

Langt den vigtigste anvendelse af benzen er som udgangspunkt for syntesen af andre stoffer. Blandt de mest brugte benzenderivater kan nævnes styren, der bruges i polymeriseret form til fremstilling af plastic (polystyren), fenol, der bruges til fremstilling af kunstharpiks og klæbestoffer, og cyclohexan, der bruges til fremstilling af nylon. Mindre mængder af benzen bruges til fremstilling af gummi, smøremidler, farvestoffer, rensemidler, medicin, sprængstoffer og bekæmpelsesmidler.

Osv..... gys....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt denne liste over kræftfremkaldende stoffer, udarbejdet af U.S. Department of Health and Human Services KLIK

Jeg tror næsten det bliver for uhyggeligt, hvis man googler alle de stoffer og finder ud af hvilke produkter de bliver anvendt i.... :unsure

Det ændrer selvfølgelig ikke på at nogen mener det er farligt med Aspartam.... Men giver alligevel lidt perspektiv :)

Lige præcis!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke det er noget man skal indtage i store mængder.

Jeg skal ihvertfald helst ikke light sodavand, da jeg i forvejen har nemt til at få hovedpine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom til at tænke på, jer der "er bange for" light produkter udelukkende spiser økologisk mad og kun drikker økologisk mælk....for tænk på alle de hormoner og vækstfremmere som koen fodres og fyldes med, som går direkte i mælken og ud i mælkekartonerne...oste, yoghurte etc vi vælter i os.

Så kan vi begynde at snakke om kræftfremkaldende....

Tænker i over hvad jeres ikke- øko-kaffebønner er sprøjtet med?

Altså bare fordi man forsøger at undgå én ting, man tror på er skadelig, så betyder det jo ikke at man nødvendigvis er fanatisk med alt. :)

Men jeg tror, at du har ret i at der er en masse skidt i ikke-økologiske varer. Og hvis jeg havde råd, så havde jeg levet udelukkende økologisk (måske med undtagelse af mælk. Må indrømme at jeg er kræsen på det punkt, jeg synes bare at øko-mælk smager HÆSLIGT. :blush)

Jeg ser iøvrigt både sødestoffer og økologi som et "tilvalg". Og nogle gange tilvælger jeg økologien. Fordi det tror jeg på, er sundere. Men jeg tilvælger (næsten) aldrig sødestofferne - fordi det tror jeg ikke på, er sundere. Jeg går med andre ord efter så sund en livsstil, som min pengepung/overskud nu engang kan holde til. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså bare fordi man forsøger at undgå én ting, man tror på er skadelig, så betyder det jo ikke at man nødvendigvis er fanatisk med alt. :)

Men jeg tror, at du har ret i at der er en masse skidt i ikke-økologiske varer. Og hvis jeg havde råd, så havde jeg levet udelukkende økologisk (måske med undtagelse af mælk. Må indrømme at jeg er kræsen på det punkt, jeg synes bare at øko-mælk smager HÆSLIGT. :blush)

Jeg ser iøvrigt både sødestoffer og økologi som et "tilvalg". Og nogle gange tilvælger jeg økologien. Fordi det tror jeg på, er sundere. Men jeg tilvælger (næsten) aldrig sødestofferne - fordi det tror jeg ikke på, er sundere. Jeg går med andre ord efter så sund en livsstil, som min pengepung/overskud nu engang kan holde til. :)

Præcis :) det samme her :)

Det er sjovt, Jeg kan slet ikke smage forskel på en ikke øko og en øko mælk tror jeg? Men tænker altid lige 2 gange når jeg ser en mælk som ikke er øko....uhhh....men er jo flasket op med det fra barnsben, men ville aldrig købe ikke øko selv, så hellere undvære.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt det og jeg har for et stykke tid siden oplevet noget sært. Jeg havde i den tid ikke opdaget jeg var gravid, skal der lige siges :-)

Jeg er ENORMT glad for COCA-COLA, men for ikke at tage på drak jeg oftere Zero i stedet. Har dog oplevet et par gange, at når jeg havde drukket Zero fik jeg nærmest et "hul" i maven og direkte kvalme - det var så ubehageligt at jeg ikke har kunne sove. Derefter har jeg ikke drukket det, og har ikke oplevet det siden. Tænker MEGET over om det kunne være pga. Zero'en.

Nu er jeg gravid, og nupper hellere et lille glas alm. cola i ny og næ, når jeg har lyst til sodavand.

Synes det er ganske uhyggeligt alt den snak om de midler i lightprodukter. Det pudsige er også, at fedmen er steget ENDNU mere, efter alle light-produkterne er kommet på markedet - har i tænkt på det? Stort set alle jeg kender der går MEGET op i at alt er light, de har temmelig meget ekstra på sidebenene. Jeg tror ikke på det er sundt med alm. sukker, men jeg er sikker på at light-produkter giver en falsk tryghed hos dem der tror, det så er sundt det de indtager, bare der står "light".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis :) det samme her :)

Det er sjovt, Jeg kan slet ikke smage forskel på en ikke øko og en øko mælk tror jeg? Men tænker altid lige 2 gange når jeg ser en mælk som ikke er øko....uhhh....men er jo flasket op med det fra barnsben, men ville aldrig købe ikke øko selv, så hellere undvære.

En øko-mælk smager lidt mere af "dyr". Sådan af.. Urenhed. Jeg ved godt det ikke er urent, men det smager bare af mere, end alm. - og det kan jeg heller ikke altid li', den der ko-smag :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Micro: Jeg får rigtig ondt i maven af løg og fløde... Skal det så undersøges og evt. Forbydes?

Nej :) jeg siger jo heller ikke Aspertam skal forbydes, men noget der får dig til at have smerter når du indtager det, skal man nok holde sig fra, uanset om det er fløde eller Cola :)

Nu har jeg jo ikke oprettet dette indlæg for at bede jer alle om at drikke Zero eller andre light produkter, jeg er heller ikke selv blevet hellig henover natten :) jeg søgte egentlig oplysninger om selve tilsætningsstoffet.

Uanset om du drikker Cola eller Cola Light vil din krop danne for meget insulin når den søde smag rammer dine smagsløg, for meget insulin sætter lagre sig på maven :( så selvom du ikke direkter får sukkeret er det mht. vægttab nu engang bedst at drikke Vand ;)

Om man har den ene eller den anden holdning til hvad der er sundt at putte i munden er jo folks egen sag, man tager jo selv ansvar for sin krop og sit helbred og unaset hvor meget man diskutere har vi jo ikke nogen facit liste over hvad der er rigtigt og forkert.

som før skrevet drikker jeg stadig en Cola zero i ny og næ men JEG har bare ikke lyst til at drikke 4 dåser hver dag mere, så drikker jeg noget mere vand og det tror jeg på uanset hvad er sundere for MIG :)

Hvis der er andre der har nogle artikler omkring Aspertam Possitive som negative, må i gerne linke til dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prinsessemor - ikke for og spamme din tråd med noget andet en "aspartam" - men får lige lyst til at skrive et par linjer om Mælk..

Nu i snakker øko mælk eller ej -så er der jo også tale om det homogniseret eller uhormonigseret. (staveplade!)

Nu er jeg ikke til Øko varer af flere grunde (bla. det at hvis at blev økologisk så vil der være mad til mindre end 30% af verdens befolkning?!!!) - MEN jeg spiser Øko sødmælk på min havregryn om morgenen - af den grund at ved uhommogeniseret mælk - der slår man ikke fedtcellerne i molekyle små stykker som ved homogeniseret mælk - hvilket giver større risiko for at fedtet sætter sig steder man ikke ønsker.

Hmm ved ikke lige helt om jeg fik formuleret det som jeg vil - men det er svært når hovedet ikke vil følge med disse dage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En øko-mælk smager lidt mere af "dyr". Sådan af.. Urenhed. Jeg ved godt det ikke er urent, men det smager bare af mere, end alm. - og det kan jeg heller ikke altid li', den der ko-smag :lolhit

Haha, hvor lyder det ulækkert, men jeg kunne ikke have sagt det bedre selv! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker slet ikke sodavand - og jeg tilbyder det heller ikke til mine børn. De får det kun til særlige begivenheder, hvor jeg ligesom ikke gider at være karen kedelig. Men det er bestemt ikke hverdag herhjemme - det gælder også saftevand. Vi slukker tørsten i postevand.

Så får jeg heller ikke helt så dårlig samvitighed når de spiser fredagsslik, fordi til hverdag er de ikke de store sukkerindtager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER