Bubbles

Erfaringer med negativ sædkvalitetstest?

31 indlæg i dette emne

Hej.

 

Jeg har fulgt med herinde i et stykke tid, da min mand og jeg forsøger at blive gravide.

Vi har droppet præventionen for et år siden (jeg droppede p-pillerne for tre år siden, og siden der har vi brugt kondom) og har decideret forsøgt at blive gravide det sidste halve år (tjekket ægløsning, taget folinsyre osv.) 

 

Da der ikke rigtig skete noget, begyndte vi at overveje, om der måske var noget galt. I går tog min mand så en sædkvalitetstest (FertilityCount fra Valmed), og den viste desværre negativ.

Er der nogen af jer, der har erfaringer med sådan en test?

Eller evt. med lavt sædtal generelt?

 

Jeg ringer til lægen i dag, så vi kan få testet det hele igennem og finde ud af, om der er noget galt og hvad vi skal gøre - men lige nu kører tankerne bare rundt i hovedet på mig, så jeg kun virkelig godt bruge at høre andres erfaringer.

 

På forhånd tusind tak :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har desværre ingen erfaringer med det, men ville sende en :goodluck og håber I får noget vished :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor sikker er den test fra valmed? Jeg kender ikke den test, desværre.

Jeg synes i ska få en henvisning til at han kan få tjekket sædkvaliteten ordentlig af lægen eller en fertilitetsklinik. Det kommer der et mere pålideligt resultat ud af. Så indtil da vil jeg slå kold i vand i blodet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons

Jeg er ikke helt skarp på de sædtal, min kæreste har nedsat kvalitet, og vi skal i behandling, med ICSI kort protokol.

Håber lægen kan give jeg nogle svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke erfaringer med den test men min mand har nedsat kvalitet og penetrationsevne. Men vi blev med vores søn gravide ved IUI (inseminering) uden hormoner og ved første forsøg. Hans sæd havde blot brug for at blive renset så alle de forvirrede langsomme sædceller blev sorteret fra.

Så vil da klart anbefale at du tager fat i din læge og får en henvisning til at han (og måske samtidig du) bliver tjekket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har desværre ingen erfaringer med det, men ville sende en :goodluck og håber I får noget vished :)

 

Tak  :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor sikker er den test fra valmed? Jeg kender ikke den test, desværre.

Jeg synes i ska få en henvisning til at han kan få tjekket sædkvaliteten ordentlig af lægen eller en fertilitetsklinik. Det kommer der et mere pålideligt resultat ud af. Så indtil da vil jeg slå kold i vand i blodet.

 

Jeg ved det faktisk ikke, men jeg ringer til lægen i dag og får en tid. 

Jeg prøver også at slå koldt vand i blodet, men jeg må indrømme, at det var lidt af en mavepuster, at testen var negativ :(

 

Har ikke erfaringer med den test men min mand har nedsat kvalitet og penetrationsevne. Men vi blev med vores søn gravide ved IUI (inseminering) uden hormoner og ved første forsøg. Hans sæd havde blot brug for at blive renset så alle de forvirrede langsomme sædceller blev sorteret fra.

Så vil da klart anbefale at du tager fat i din læge og får en henvisning til at han (og måske samtidig du) bliver tjekket.

 

Det er dejligt at høre positive historier  :) Jeg håber naturligvis, at testen tager fejl - men hvis ikke, er det super rart at høre, at der alligevel er håb forude.

Jeg laver en aftale med lægen i dag, så vi kan få testet det hele igennem og få nogle gode råd.

 

Tak for svar :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Velkommen til :balloons

Jeg er ikke helt skarp på de sædtal, min kæreste har nedsat kvalitet, og vi skal i behandling, med ICSI kort protokol.

Håber lægen kan give jeg nogle svar :)

 

Tak  :)

 

Ja, det håber jeg også  :)

 

Held og lykke - jeg håber, det lykkes for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak  :)

 

Ja, det håber jeg også  :)

 

Held og lykke - jeg håber, det lykkes for jer.

Håbe din læge har tid inden så længe, kan godt forstå du følte det som en mavepuster, lad os håbe den tog fejl den test :kram2

Tak, det håber jeg også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste faktisk en artikel for ikke få længe siden i politikken som skrev at lægerne faktisk bander de der hjemme sæd prøver, tit og ofte kan de gøre mere skade end gavn :/. De skrev i artiklen at testen kan ikke måle det korrekte antal sædceller osv som man får taget prof på klinikker.

Jeg ville helt klart kontakte lægen :).

Min kæreste spurgte også mig om han skulle prøve sådan en, jeg forbød ham det simpelthen efter have læst den artikel.

Tænk ikke hvilket nederlag manden får ved den test ikke kan måle alt det den skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart tænker jeg at sådan en test ikke er meget værd, fordi det er så meget mere kompliceret end som fx graviditetsteste hvor man "bare" måler på et hormon....

Med sædprøver er det: antal, bevægelse, penetrationsevne og mange flere ting man ser på, det nægter jeg at tro at en hjemmetest kan tage højde for alt sammen....

Så bestil en tid til udredning og få den taget rigtigt.... (Der kan i øvrigt også være forskel fra dag til dag da manden hele tiden producere nye sædceller, i modsætning til kvinder der bliver født med alle æg fra start

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste faktisk en artikel for ikke få længe siden i politikken som skrev at lægerne faktisk bander de der hjemme sæd prøver, tit og ofte kan de gøre mere skade end gavn :/. De skrev i artiklen at testen kan ikke måle det korrekte antal sædceller osv som man får taget prof på klinikker.

Jeg ville helt klart kontakte lægen :).

Min kæreste spurgte også mig om han skulle prøve sådan en, jeg forbød ham det simpelthen efter have læst den artikel.

Tænk ikke hvilket nederlag manden får ved den test ikke kan måle alt det den skal :)

 

 

Åhr det er jeg glad for at høre. Ja, jeg har også fortrudt, at han tog den test - men jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet, at der var nogen problemer på hans side. Heldigvis tager han det selv ret pænt, selvom det selvfølgelig ikke lige er det ønskede resultat.

 

Umiddelbart tænker jeg at sådan en test ikke er meget værd, fordi det er så meget mere kompliceret end som fx graviditetsteste hvor man "bare" måler på et hormon....

Med sædprøver er det: antal, bevægelse, penetrationsevne og mange flere ting man ser på, det nægter jeg at tro at en hjemmetest kan tage højde for alt sammen....

Så bestil en tid til udredning og få den taget rigtigt.... (Der kan i øvrigt også være forskel fra dag til dag da manden hele tiden producere nye sædceller, i modsætning til kvinder der bliver født med alle æg fra start

 

Ja, jeg håber du har ret. VI har i hvert fald bestilt tid hos lægen om to uger, så kan vi forhåbentlig få styr på, om der er noget galt og i så fald hvad. Receptionisten jeg snakkede med lød desuden heller ikke videre imponeret, da jeg fortalte om den der hjemmetest, så jeg krydser fingre for, at testen bare tog helt fejl - og at vi bliver gravide i denne måned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg håber du har ret. VI har i hvert fald bestilt tid hos lægen om to uger, så kan vi forhåbentlig få styr på, om der er noget galt og i så fald hvad. Receptionisten jeg snakkede med lød desuden heller ikke videre imponeret, da jeg fortalte om den der hjemmetest, så jeg krydser fingre for, at testen bare tog helt fejl - og at vi bliver gravide i denne måned :)

Jeg er muligvis fagligt farvet, men jeg ville stole 1000 gange mere på en mikroskopiprøve uden at gøre mig klog på præcis hvordan hjemmetesten virker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at min bror fortalte at han tog sådan en test for nogle år tilbage. Han gik helt i panik fordi den også viste negativ. Da havde de prøvet at blive forældre et stk tid. Så tog han en tur til lægen der kunne fortælle at det altså så fint ud. Han er netop blevet far til nummer 2..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er muligvis fagligt farvet, men jeg ville stole 1000 gange mere på en mikroskopiprøve uden at gøre mig klog på præcis hvordan hjemmetesten virker

Ja, jeg har heller ikke helt tiltro til sådan en hjemmetest. Især fordi der netop er så mange flere faktorer, der spiller ind i sådan en test i forhold til f.eks. ægløsning- eller graviditetstest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at min bror fortalte at han tog sådan en test for nogle år tilbage. Han gik helt i panik fordi den også viste negativ. Da havde de prøvet at blive forældre et stk tid. Så tog han en tur til lægen der kunne fortælle at det altså så fint ud. Han er netop blevet far til nummer 2..

Åhr det er skønt med sådan nogle positive historier - lad os håbe, at det også er det der gør sig gældende her. Nu tager vi det i hvert fald helt med ro indtil vi ved mere, når vi har været hos lægen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en god plan. Men jeg kan godt forstå at der popper en masse tanker frem efter sådan en test.

Jeg krydser fingre for at alt er i den skønneste orden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en god plan. Men jeg kan godt forstå at der popper en masse tanker frem efter sådan en test.

Jeg krydser fingre for at alt er i den skønneste orden.

 

Tak :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Vil lige komme med en kort update, selvom jeg ikke er blevet så meget klogere endnu :)

 

Manden og jeg havde vores første konsultation (ang. fertilitetsudredning) i dag - og det var en rigtig positiv oplevelse. Vi fik begge taget blodprøver, manden fik et testkit til en rigtig ( ;) ) sædprøve og jeg fik en henvisning til en gynækolog for at blive undersøgt. Vores læge var super sød og positiv og tog heldigvis vores spørgsmål alvorligt, samtidig med at hun forsikrede os om, at det vil lykkes for os (det vidste jeg jo egentlig godt, men det føles nu rart at høre det fra lægen :blush ).

 

Så nu er der ikke andet at gøre end at få afleveret en sædprøve, bestille tid hos en gynækolog og så "bare" vente på resultaterne af blodprøverne - tålmodighed er en dyd .... (jeg ikke ejer :whistling ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder godt - og det bliver da godt for jer med nogle svar.

Ja tålmodighed er en dyd ........... (Tålmodighed og min bare r** :numse - JEG VIL HA EN BABY NUUU!  )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder godt - og det bliver da godt for jer med nogle svar.

Ja tålmodighed er en dyd ........... (Tålmodighed og min bare r** :numse - JEG VIL HA EN BABY NUUU!  )

 

Hahah ja, det kender jeg godt. Men ja, det bliver skønt med nogle svar, så vi ved hvor vi står.

Jeg hepper på, at der er en baby på vej til os begge :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, vi har fået svar på mandens sædtest, og kvaliteten er moderat nedsat (hvad det så end betyder), så nu skal vi i gang med behandling. Så jeg hopper over i "Barnløshed og behandling" :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, vi har fået svar på mandens sædtest, og kvaliteten er moderat nedsat (hvad det så end betyder), så nu skal vi i gang med behandling. Så jeg hopper over i "Barnløshed og behandling" :boo

Øv øv med beskeden. Dog vil jeg sige at kost kan måske ændre lidt. Og hver enkelt sædprøve kan også ændre sig fra gang til gang.

Og så kan du jo sagtens stadig også være herinde selvom du er i behandling. Det er jeg da ihvertfald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER