Nitzen1987

Sundhedsstyrrelsen strammer reglerne.......

12 indlæg i dette emne

Så lige dette på Facbook. En børnehave har vedtaget følgende ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger.

bsVtGq3.jpeg

Hvad tænker I om dette?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har været i en børnehave hvor det var sådan. Og jo, det er sgu lidt ærgerligt. Men et eller andet sted, kan jeg SAGTENS forstå stramningen af reglen. For der er altså forældre med dårlig køkkenhygiejne, der ikke tænker over om det er liiiidt for gammelt, lader mad være ude liiiidt for længe (og det er ikke længe, før den er gal. Jeg har selv været synder i, at lade mad køle lidt af på bordet, inden det kom på køl - og det er altså sundhedsskadeligt).

Men det er da mega ærgerligt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er en overreaktion. Jeg er med på at man på restauranter har skærpede regler for nedkøling af mad og hvor længe ting må stå f.eks. på en buffet. Og jeg er også klar over at en institution i et eller andet omfang har et udvidet ansvar. Omvendt så er jeg jo selv vokset op på madpakker, der har ligget i skoletasken hele dagen, for det er jeg tilpas gammel til. Og hverken jeg eller mine klassekammerater blev syge af det - selvom man da bestemt godt kan diskutere hygiejneværdien i det. Så jeg synes, det er sådan lidt "amerikanske tilstande". Og jeg synes faktisk ikke, at det man vinder står mål med det man mister. 

Hvis de regler bliver indført i vores VS vil det da ikke føre til at jeg tager min søn ud, men jeg synes godt nok, det er fjollet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er en overreaktion. Jeg er med på at man på restauranter har skærpede regler for nedkøling af mad og hvor længe ting må stå f.eks. på en buffet. Og jeg er også klar over at en institution i et eller andet omfang har et udvidet ansvar. Omvendt så er jeg jo selv vokset op på madpakker, der har ligget i skoletasken hele dagen, for det er jeg tilpas gammel til. Og hverken jeg eller mine klassekammerater blev syge af det - selvom man da bestemt godt kan diskutere hygiejneværdien i det. Så jeg synes, det er sådan lidt "amerikanske tilstande". Og jeg synes faktisk ikke, at det man vinder står mål med det man mister. 

Hvis de regler bliver indført i vores VS vil det da ikke føre til at jeg tager min søn ud, men jeg synes godt nok, det er fjollet.

 

Jeg er jo enig i at det er ærgerligt, og måske også at gå i ret så stramme sko. Men argumenter som "Og hverken jeg eller mine klassekammerater blev syge af det " er bare slet ikke et argument i min verden. Der ER en risiko for at det er sundhedsskadeligt, ellers ville man ikke lave den stramning. Og det kan sagtens være at det er 1000 måltider mellem at nogen måske bliver syge af det, men er det ikke nok?

 

Det ville være meget bedre hvis alle forældrene havde en super god omgang med de her fødevarer, men det har alle forældre jo åbenbart ikke.

 

 

EDIT: jeg fatter ikke lige hvordan jeg fjerner den der grå overstregning. Sorry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk at jeg har overlevet at være barn i 80'erne/90'erne :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes til dels, at det er ok. For vi kan ikke vide, om forældrenes køkkenhygiejne har været ok, om de har fået forkølede børn til at hjælpe til med at ælte dejen, om de nu har tænkt over, at frosne hindbær skal have opkog, eller om de har vasket vindruerne. 

 

Jeg har arbejdet i en vuggestue, der havde næsten lige så skrappe regler - der var forældrene velkomne til at have boller med, snack, is, frugt mm. De havde mulighed for at skære frugt, pynte eller hvad de nu skulle, ude i køkkenet, hvor der var en "madmor" ansat. Man måtte ikke have ting med hjemmefra, der skulle på køl, som fx. kager med flødeskum. Som alternativ kunne man købe noget i superbest lige ved siden af. 

Jeg oplevede det faktisk ikke som et problem. Forældrene var helt med på det og kom med bollekagemænd, flødeboller (der var ingen reel sukkerpolitik), is og bær om sommeren, frugtstænger med vindruer mm, og jeg tror de fleste forældre synes det var nemmere at tage frugten med og så tilberede det i køkkenet dernede. 

 

Det bliver selvfølgelig problematisk, hvis der skal gå en pædagog fra, fordi man skal bruge 5-10 minutter i køkkenet, for at skære frugt. Jeg ville ikke synes det var rart at skulle bede en af de voksne om at gå med ud for at stå og stirre på mig, for at kontrollere, om jeg nu vasker hænderne længe nok. 

 

I Karlas vuggestue - og den gamle tilmed - har de tit perioder, hvor der er diarre i omløb, og nogle børn har snotnæser fra november til april. Det er umuligt at undgå helt, de går jo alle og sutter på det samme legemad, men jeg synes det er fint, hvis man tænker lidt over, hvad man serverer, og under hvilke forhold det kommer fra. 

 

Men helt ærligt, så er det ikke noget, jeg har tænkt voldsomt meget over, og det er heller ikke et emne, jeg går ret meget op i. Jeg kan godt selv spise et æble, der ikke har været vasket, eller komme til at lade smørret stå ude for længe. Jeg har ikke et sterilt køkken, og er ikke fanatisk med håndvasken - hånden på hjertet, så kan det godt ske, at jeg glemmer det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk at jeg har overlevet at være barn i 80'erne/90'erne :D

:ditto :lolhit

Jeg synes, det er en kæmpe overreaktion! Hold nu op, hvor bliver det besværligt at give sit barn noget med eller endda at holde fødselsdag hjemme, når man skal overholde alle de forskellige regler og politiker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo enig i at det er ærgerligt, og måske også at gå i ret så stramme sko. Men argumenter som "Og hverken jeg eller mine klassekammerater blev syge af det " er bare slet ikke et argument i min verden. Der ER en risiko for at det er sundhedsskadeligt, ellers ville man ikke lave den stramning. Og det kan sagtens være at det er 1000 måltider mellem at nogen måske bliver syge af det, men er det ikke nok?

 

Det ville være meget bedre hvis alle forældrene havde en super god omgang med de her fødevarer, men det har alle forældre jo åbenbart ikke.

 

 

EDIT: jeg fatter ikke lige hvordan jeg fjerner den der grå overstregning. Sorry

Ved heller ikke lige med overstregning :)

 

I forhold til "Og det kan sagtens være at det er 1000 måltider mellem at nogen måske bliver syge af det, men er det ikke nok?" Nej, det synes jeg ikke. Jeg synes, det er det samme, når der på amerikanske peanutpakker står "may contain nuts". Altså - jeg forstår sagtens dit argument. Og jeg synes også det holder i andre sammenhænge som i - rygning er ikke farligt - min onkel røg 40 smøger om dagen og blev 99 Mja jo, men ligefrem at anbefale rygning på den baggrund.... Eller, hun overlevede en alvorlig trafikulykke alene fordi hun ikke havde taget sikkerhedssele på. 

Men jeg synes faktisk, at det lige i denne sammenhæng er en overreaktion. Jeg synes stadig man taber mere, end man vinder. Og at problemet (hvis der vel og mærke overhovedet er et) må kunne løses lidt mere snusfornuftigt...

 

Men altså, det er bare min holdning. Selvfølgelig er der forskellige meninger om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør man så med madpakker, når institutionen skal ud af huset???

synes det er at gå i små sko og dybt ærgerligt! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en overreaktion! Jeg kan ikke tro at problemet kan være så stort, og hvis det er, så kunne man måske prøve at uddele information til forældrene om god køkkenhygiejne og opstille klare regler for dem om håndtering af det mad, som de tager med til børnene, så de ikke er i tvivl.

Man kunne evt formulere et forældrebrev "Vi oplever desværre ind imellem at børnene bliver syge af det mad, der bliver medbragt og serveret af forældrene, derfor vil vi gerne minde jer om at bla bla..." eller noget i den retning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det er en overreaktion! Jeg kan ikke tro at problemet kan være så stort, og hvis det er, så kunne man måske prøve at uddele information til forældrene om god køkkenhygiejne og opstille klare regler for dem om håndtering af det mad, som de tager med til børnene, så de ikke er i tvivl.

Man kunne evt formulere et forældrebrev "Vi oplever desværre ind imellem at børnene bliver syge af det mad, der bliver medbragt og serveret af forældrene, derfor vil vi gerne minde jer om at bla bla..." eller noget i den retning.

Enig! Eller bare lave en slags "når du skal have noget med, vil vi gerne du overholder følgende"..

Jeg tænker også at det i højere grad burde handle om at lære børn OG forældre om god køkken hygiejne fremfor bare at tage det fra dem- altså, jeg tænker at man jo vinder mere ved at informere forældrene, og lære dem omkring emnet fremfor egentlig at påtage sig flere opgaver..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igår var der fødselsdag i børnehaven og forældrene havde lavet et frugt pindsvin med frugt på pinde, samt boller. Jeg snakkede lige med en pædagog om det og de havde (heldigvis) ingen planer om at ændre reglerne. Hun havde været i børnehaven i mange år og hun fortalte at hun aldrig havde oplevet nogen blive syge af medbragt mad, hverken børn eller voksne (som jo også spiser med). Så det er ihvertfald bestemt ikke et problem i Lises bh.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER