HenrietteHall

Lauge vil hellere lege med maden end spise den..

7 indlæg i dette emne

Jeg prøver at servere alle måltider, så han kan spise dem selv.. Men han vil hellere lege end spise og jeg synes ikke han får ret meget indenbords.. Og synes han virker ret kræsen, han spiser virkelig kun det han vil..

Skal jeg bare fortsætte med at lade ham lege med maden? Tænker hvis han er sulten, så spiser han vel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Årh, vi har præcis den samme her!!! Og jeg er ved at gå til af bekymring *griner* Han skal jo have noget at spise!!! Han bliver jo for tynd ellers :)

MF leger også meget med maden, og undersøger i høj grad tyngdekraften og mors reaktion derpå.... Han kaster med maden, leger med den, mader mig og putter den i håret, ørerne osv - alle andre steder end munden.... så det må jeg lige sige til ham af og til - i MUNDEN! :)

Jeg tænker, det bare er en periode, men at man godt kan rette lidt på ham?

Men så giver vi ham bare en pandekage, og SÅ æder han ;) Dermed ikke sagt, at man skal give dem det, de allerhelst vil have - det er slet ikke det, jeg er ude på, men ja, de begynder at blive mere selektive nu. Fx gider MF ikke gulerødder i skiver, men hvis de er skåret som pommes frites, ja, SÅ ryger de ned uden problemer....

Det varer ikke længe, før jeg begynder at stå på hovedet i køkkenet for ham *griner* Vi har faktisk haft en periode nu, hvor han er blevet tilbudt ikke mindre end TRE forskellige slags morgenmad, fordi han ikke spiste ret meget... :badgirl Smukt, ik? <_<

Men nu er jeg ved at være ude over den, så han får kun EN slags morgenmad tilbudt nu - havregrød med frugtmos - og hvis han ikke vil have det, må han gå sulten i dagpleje... Mere eller mindre i hvert fald ;)

Jeg er iøvrigt helt enig i, at hvis de er sultne, skal de nok spise :) (Er bare ikke så god til den i praksis *griner*)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lader Josephine spise selv hvis hun vil og maden er "passende" og ofte tager hun et par bedder og giver mig så skeen eller gaflen for at jeg skal give hende lidt og sådan skiftes vi. Men jo, hun leger også stadig med maden, men spiser nu egentlig ellers meget pænt synes jeg. Og ligesom Lauge, spiser hun heller ikke altid ret meget og kan være meget selektiv, men jeg tænker også, hvis hun er sulten, spiser hun vel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lili havde en lang periode hvor hun legede med maden, og bestemt ikke fik ret meget puttet i munden.

Jeg gjorde det at jeg startede med at give hende lidt mad, spiste selv min egen mad, og sluttede af med at lokke lidt mere i hende.

Med tiden fandt hun ud af og stoppe maden i munden i stedet for at smide det på gulvet.

Vi havde parketgulv og ingen tæpper, så det var nemt og tørre op bagefter.

Med mindre det var noget der splattede ud over det hele, ignorede vi bare det hun smed ned. Ned på gulvet = bare ærgeligt du får det ikke igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lever også efter devisen at de spiser maden hvis de er sultne. Og jeg er også begyndt at fjerne al maden hvis Emilie begynder at kaste med den. Gider ikke se på det. Hun får slf en advarsel/et nej først....og derefter bliver det pakket væk.

Nogle gange er det nok at fjerne det og sætte mig med ryggen til hende efter jeg har sagt nej. Så går der lige 1 minut eller 2 hvor hun har jamret for at få sin mad igen, og hvis der fortsat bliver leget med maden - kørt rundt i håret eller kastet på gulvet, så tager jeg det helt væk.

Hvis vi serverer leverpostejmad for hende så spiser hun alt, men serverer vi kødpølse, så spiser hun kun pålægget og spytter brødet ud.....

Vi har også altid en gaffel med og den bliver brugt fint og flittigt at hende....nogle gange skal jeg lige hjælpe med at stikke ned i brødet, men ellers så spiser hun selv.

Hun får stadig kun havregryn med most banan i til morgenmad og det elsker hun heldigvis! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nadja leger også MEGET med maden, men der ryger lidt ind engang imellem så nåede bliver der spist.. det værst ved aftensmaden..

Hendes far er noget hård ved om hun må det eller ej, mens jeg lader hende mere gøre det, medmindre når hun direkte kaster med det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er stor forskel på om de undersøger maden eller de leger / kaster med maden.

I den alder undersøger man jo alt med fingrene før man putter det i munden (modsat da de var mindre og alt kom i munden først). At en mad skal pilles i atomer, det skal fornemmes hvordan det føles når man maser det, man skal se hvor langt man kan hive i det før det går fra hinanden osv. er ok.

Men at sidde med at grin og kigge på mor og så smide det på gulvet - det er ikke at undersøge, det er at lege.

Leg tolererer vi ikke. Hun får et nej og gør hun det igen bliver maden taget væk.

Til gengæld må hun godt undersøge (til en hvis grænse - har hun fået tøj på og vi har travlt med at skulle afsted om morgenen og der ikke er tid til at skifte tøj, så får hun ikke lov til så meget undersøgen som en lørdag eftermiddag hvor vi ikke laver andet end at tulle rundt i nattøj hele dagen :))

Mht. hvor meget de spiser så er der flere råd (og så må man selv prøve sig frem med hvad der virker).

- maden skal ikke være blandet. Dvs. pasta for sig, kød for sig, revet gulerod for sig, majs for sig - ikke noget med at blande det hele (som vi ellers normalt gør)

- overskuelighed. Dvs. ikke 17 forskellige slags mad på tallerknen. Max 3 forskellilge slags.

- bliv ved med at prøve. Bare fordi de ikke kan lide maden denne uge betyder det ikke at de heller ikke kan lide det næste uge. Dette fortsætter til de er gamle. Xander på 6½ kan f.eks. ikke lide rosiner og agurk - som han elskede i sidste uge. Til gengæld er han vild med rødbede som han ikke kunne lide sidste uge :)

- lad børnene være med i køkkenet. Bare sidde i en høj stol og lade dem smage på tingene og snakke om hvad du laver mens du laver maden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER