Carcassonne

glukosebelastningstest

22 indlæg i dette emne

Er der andre som skal til glukosebelastningstest?

Jeg er så heldig at skulle to gange, så sidder til min første nu.

At drikke suklervandet var ikke så slemt som frygtet, men dog ikke noget jeg har lyst til at gøre så mange gange :-)

Nu sidder jeg så fint og venter på at de 2 timer skal gå og de så skal tage en blodprøve (i øret?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvordan kan det være at du skal to gange?

Jeg skal i uge 28 mener jeg at det er ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan det være at du skal to gange?

Jeg skal i uge 28 mener jeg at det er ;)

 

Fordi at jeg har tro trikkere til at blive indkaldt og så bliver man kaldt ind til den normale, som du gør og så til en tidligere omkring uge 20. 

 

1. Min far og farfar har type 2 diabetes 

2. Mit BMI er over 27 (selvom min jordmoder virkede meget skeptisk da det stod i min vandrejournal) 

 

Men kan fortælle at det mest af alt bare er kedeligt :) husk noget at læse i..! :)

 

Ej for nogen er det vidst ret slemt. Vi var 3 og den ene kastede op efter 15 minutter ca. og dermed blev hendes test mislykkes. Jeg fik også lidt opstød af det løbende men sørgede bare for at drikke en smule når de kom :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal i uge 28.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nå for pokker - hvordan gik det dig så? :)

Må man godt drikke lidt vand imens man venter?

Ku godt forestille mig at det ikke var det mest fantastiske at drikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må drikke maks 2 glas vand i de 2 timer bagefter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må drikke maks 2 glas vand i de 2 timer bagefter...

Jeg er lige med fra novembergruppen :)

 

Vil lige byde ind med, at det åbenbart godt kan være forskelligt fra sted til sted. For jeg måtte max drikke to glas vand fra kl. 22 og indtil jeg skulle drikke glykosen - dog måtte jeg godt drikke et halvt glas til at skylle det ned, hvis jeg ikke havde drukket begge glas inden. Men jeg måtte ikke drikke noget efter indtagelsen af glykosen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige med fra novembergruppen :)

 

Vil lige byde ind med, at det åbenbart godt kan være forskelligt fra sted til sted. For jeg måtte max drikke to glas vand fra kl. 22 og indtil jeg skulle drikke glykosen - dog måtte jeg godt drikke et halvt glas til at skylle det ned, hvis jeg ikke havde drukket begge glas inden. Men jeg måtte ikke drikke noget efter indtagelsen af glykosen :)

Sådan var det også i Horsens. Hvis man blev meget kvalm måtte man hente en bund slat vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nå for pokker - hvordan gik det dig så? :)

Må man godt drikke lidt vand imens man venter?

Ku godt forestille mig at det ikke var det mest fantastiske at drikke

 

 

Jeg er lige med fra novembergruppen :)

 

Vil lige byde ind med, at det åbenbart godt kan være forskelligt fra sted til sted. For jeg måtte max drikke to glas vand fra kl. 22 og indtil jeg skulle drikke glykosen - dog måtte jeg godt drikke et halvt glas til at skylle det ned, hvis jeg ikke havde drukket begge glas inden. Men jeg måtte ikke drikke noget efter indtagelsen af glykosen :)

 

I Hvidovre hvor jeg høre til hed reglen max 2 glas vand fra dagen før kl. 22 til testen var slut, og de satte selv en kande og plastikglas frem :) (spørgsmålet er jo så bare hvad et glas vand er :) Mine glas her hjemme er da noget større end de plasikglas)

 

Mit tal hed 5,8 mmol/l, og hvis det var under 8,9 var der intet.

 

Fik et skema hvor der står:

 

Resultatet er 8.9 mmol/l eller derunder:

Resultatet kræver ikke videre behandling - du skal ikke foretage dig yderligere. Dog skal du følge alle planlagte undersøgelser. 

 

Resultatet er mellem 9,0 og 9,9 mmol/l

Du vil modtage en indkaldelse til ny glucosetolerance test fire til fem uger senere. 

 

Resultatet er 10 mmol/l eller derover.

Du vil modtage indkaldelse til specialjordemoder og eventuelt diætist 

 

 

 

Så nu skal jeg bare ind til en til tur omkring uge 28 som flere af jer andre:) (overvejer dog om det er nødvendigt når min værdi er så lav, for følte egentlig mest at det var spild af tid) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Hvidovre hvor jeg høre til hed reglen max 2 glas vand fra dagen før kl. 22 til testen var slut, og de satte selv en kande og plastikglas frem :) (spørgsmålet er jo så bare hvad et glas vand er :) Mine glas her hjemme er da noget større end de plasikglas)

Jeg hører også til hos Hvidovre, men fik foretaget prøven på Amager Hospital. Proceduren er nok bare en smule forskellig alt efter hvor man får foretaget prøven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal på et tidspunkt. Ved ikke hvornår.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var afsted i tors. Hvor jeg var 19+0. Jeg skal igen i 28-30 uge...

Min morfar havde type 2 deabetis

Og jeg har et for højt bmi

I fredericiai fik vi et plastikkrus med vand vi måtte drikke i de to timer, hvor vi ventede..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så nu skal jeg bare ind til en til tur omkring uge 28 som flere af jer andre:) (overvejer dog om det er nødvendigt når min værdi er så lav, for følte egentlig mest at det var spild af tid)

Jeg spurgte, fordi det i uge 18 blev opdaget hos JM at jeg skulle afsted både uge 18 og 28, så kom afsted 22+ havde så håbet at slippe de 5 uger senere, men selv med 5,8 i svar (som du) var jeg afsted i mandags, godt nok senere end uge 28, men det var pga. Sygdom i uge 28

:) Min værdi denne gang var 6,2.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også omkring uge 28.... må en tur på biblioteket inden... ville ønske at kravet var to timer hjemme på sofaen bagefter i stedet for derhenne :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også omkring uge 28.... må en tur på biblioteket inden... ville ønske at kravet var to timer hjemme på sofaen bagefter i stedet for derhenne :P

 

Jeg var også en tur forbi min egen læge på vejen og spørge om jeg ikke bare ku lave den der :P 

Og var ret irriterende at man ikke en gang måtte gå en tur rundt i mens man ventede i de 2 timer, men er jo selvfølgelig hvis man bliver dårlig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte, fordi det i uge 18 blev opdaget hos JM at jeg skulle afsted både uge 18 og 28, så kom afsted 22+ havde så håbet at slippe de 5 uger senere, men selv med 5,8 i svar (som du) var jeg afsted i mandags, godt nok senere end uge 28, men det var pga. Sygdom i uge 28

:) Min værdi denne gang var 6,2.

 

Nu er det jo trods alt bare et tilbud :) og ville da helt klart også gøre det hvis de finder sukker i min urin eller noget lige pludselig:) Men udfra at min far og farfar er for tykke  og har spist for meget sukker og derfor har fået gammelmandssukkersyge samt at mit bmi er lige over deres grænse for hvornår man bliver indkaldt så ved jeg ikke rigtig :). Og tror også at de glemmer at indkalde mig for havde de glemt denne gang så ringede til jordmoderne og spurgte om jeg ikke skulle have haft en indkaldelse, men stod ikke i deres systemer:S. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg i tvivl om vi selv skal sørge for at bestille tid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo trods alt bare et tilbud :) og ville da helt klart også gøre det hvis de finder sukker i min urin eller noget lige pludselig:) Men udfra at min far og farfar er for tykke  og har spist for meget sukker og derfor har fået gammelmandssukkersyge samt at mit bmi er lige over deres grænse for hvornår man bliver indkaldt så ved jeg ikke rigtig :). Og tror også at de glemmer at indkalde mig for havde de glemt denne gang så ringede til jordmoderne og spurgte om jeg ikke skulle have haft en indkaldelse, men stod ikke i deres systemer:S.

Jeg har det faktisk lige som dig, og overvejer at lade være med at tage glukosebelastning med mindre de finder sukker i min urin, jeg ved at mit langtids blodsukker (HbA1c) ligger under reference intervallet inden jeg blev gravid til trods for at jeg er overvægtig.

Bsb, jeg fik afvide af Sygeplejesken der lavede min vandre journal at jeg selv skulle bestille tid til den og jeg kunne sagtens få den lavet hos min egen læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige været til middag hos nogle venner, og hvor hun er læge og de foretager den også :) så afhænger af lægen :).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordmoder sagde også at de bare ville være Obs på om jeg har sukker i urinen, og hvis og såfremt det sker, så får jeg først en tid der.. Og ellers ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om den der test før!! Er det fordi jeg er normalt vægtig og så er det ikke noget problem eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om den der test før!! Er det fordi jeg er normalt vægtig og så er det ikke noget problem eller hvad?

Der er flere faktorer der kan spille ind :)

Det kan være forhøjet BMI, familiær disponering til diabetes (diabetes i nærmeste familie inkl. Bedsteforældre) også 2 mere. De står på din VJ :) Hvis ikke lægen eller JM har sagt noget og du ikke har diabetes i familien, så er det fordi du slipper :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER