Pumpkins

Læder og rågummi, hvorfor?

17 indlæg i dette emne

Vi (eller nok jeg) er begyndt at kigge på vinterstøvler, og jeg følge troligt med herinde.

Jeg kan se, at mange vælger støvler med flad rågummisål, en støvle af læder, med uldfoer.

Sidste år købte vi Ecco, og min fornemmelse var, at goretex, en formet, skidsikker sål mm. Var en varmere, mere behagelig og mere vandtæt støvle. Min fordom var, at de her mere "klassisk pæne" støvler var pænere, end de var praktiske. Jeg har en gang prøvet en flad rågummisål på Karla, men den virkede virkelig stiv og ergonomisk set virkede det forkert, at den var flad, og ikke "fodformet". Hun gad slet ikke gå rundt med dem på.

Så piger, hvad er det jeg tager fejl af? Når de er så populære, så må der jo være en grund? Hvorfor vælger I den slags sko, fremfor de mere "praktiske" støvler? Og er de fine støvler virkelig varme og vandtætte nok? Og kræver de ikke en del vedligeholdelse?

Jeg ved godt, at det er gode sko, og jeg kender forummet nok til at vide, at vi går meget op i godt fodtøj. Så hvad er det, jeg ikke forstår? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi (eller nok jeg) er begyndt at kigge på vinterstøvler, og jeg følge troligt med herinde.

Jeg kan se, at mange vælger støvler med flad rågummisål, en støvle af læder, med uldfoer.

Sidste år købte vi Ecco, og min fornemmelse var, at goretex, en formet, skidsikker sål mm. Var en varmere, mere behagelig og mere vandtæt støvle. Min fordom var, at de her mere "klassisk pæne" støvler var pænere, end de var praktiske. Jeg har en gang prøvet en flad rågummisål på Karla, men den virkede virkelig stiv og ergonomisk set virkede det forkert, at den var flad, og ikke "fodformet". Hun gad slet ikke gå rundt med dem på.

Så piger, hvad er det jeg tager fejl af? Når de er så populære, så må der jo være en grund? Hvorfor vælger I den slags sko, fremfor de mere "praktiske" støvler? Og er de fine støvler virkelig varme og vandtætte nok? Og kræver de ikke en del vedligeholdelse?

Jeg ved godt, at det er gode sko, og jeg kender forummet nok til at vide, at vi går meget op i godt fodtøj. Så hvad er det, jeg ikke forstår? ;)

Jeg ser læder som mere vandtæt end sådan noget nylon halløj.

Når jeg vælger arauto RAP ser jeg dem som den mere praktiske støvle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke bare lidt smag og behag? Og så virker læder+rågummi sål måske mere "naturligt" og knap så kunstigt for mange, hvilket måske tiltrækker dem. Jeg har ingen erfaring selv med læder+rågummi støvler, men jeg synes at de virker mere tunge i det end de andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke bare lidt smag og behag? Og så virker læder+rågummi sål måske mere "naturligt" og knap så kunstigt for mange, hvilket måske tiltrækker dem. Jeg har ingen erfaring selv med læder+rågummi støvler, men jeg synes at de virker mere tunge i det end de andre.

At det er naturlige materialer har stor betydning for mig :)

Og jo, læder kan godt være lidt stift i det i starten, men det bliver ret hurtigt ret lækkerblødt synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vil jeg tilføje at det er meget 'blødere' at gå på en rågummisål end en hård gummi(? Eller hvad er de egentlig lavet af?) sål. Når man selv har prøvet det, ved man hvad, jeg snakker om ;)

Et par uld/læder støvler er efter min mening oftest mere åndbar, det er også vigtig for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte sidste år et par angulus med rågummi/læder og det fortrød jeg. (Jeg blev grebet af "bølgen/stemningen herinde)

De var klodsede og slet ikke pengene værd. Hvis Erica skal have vinterstøvler i år bliver det helt sikkert et par nylon/goretex i stedet.

Jeg har derimod været rigtig glade for hendes sandaler i rågummi/læder. Men de er også meget smallere og lettere end vinterstøvlerne og så fandt jeg dem til halv pris, så økonomien også kunne være med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så vil jeg tilføje at det er meget 'blødere' at gå på en rågummisål end en hård gummi(? Eller hvad er de egentlig lavet af?) sål. Når man selv har prøvet det, ved man hvad, jeg snakker om ;)

Et par uld/læder støvler er efter min mening oftest mere åndbar, det er også vigtig for mig.

:ditto

Efter at have haft sko i naturligt materiale er det ret umuligt at ikke sammenligne. En syntetisk sko får mine fødder til at svede som bare pokker, hvor i et par lædersko er der ingen problemer :)

Rågummisåler elsker jeg selv.

Så komfort er ret vigtig for mig, specielt med mine børns fødder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ser læder som mere vandtæt end sådan noget nylon halløj.

Når jeg vælger arauto RAP ser jeg dem som den mere praktiske støvle.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte sidste år et par angulus med rågummi/læder og det fortrød jeg. (Jeg blev grebet af "bølgen/stemningen herinde)

De var klodsede og slet ikke pengene værd. Hvis Erica skal have vinterstøvler i år bliver det helt sikkert et par nylon/goretex i stedet.

Jeg har derimod været rigtig glade for hendes sandaler i rågummi/læder. Men de er også meget smallere og lettere end vinterstøvlerne og så fandt jeg dem til halv pris, så økonomien også kunne være med ;)

Jeg synes personligt også Angulus vinterstøvlen er stor/klodset ift de Arauto RAP Silke Elia har/havde, selvom jeg ellers er stor Angulus fan ellers.

Der er stor forskel på de forskellige modeller/mærker, og der handler om at finde den rette støvle/mærke/model også inden for læderstøvlerne.

Og jo, der er mere vedligeholdelse ved en læderstøvle - i hver fald hvis de skal holde sig pæne ;) Men mine egne skal alligevel have læderfedt samtidig, så det er ikke er meget større arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Efter at have haft sko i naturligt materiale er det ret umuligt at ikke sammenligne. En syntetisk sko får mine fødder til at svede som bare pokker, hvor i et par lædersko er der ingen problemer :)

Rågummisåler elsker jeg selv.

Så komfort er ret vigtig for mig, specielt med mine børns fødder

:ditto :ditto

Jeg har (i total alvorlig skomangel) haft mine læder+uld+rågummisål vinterstøvler på i dag - og jeg har haft lune fødder men på ingen måde svedige og jeg har ikke fået sure tær som eller ellers nemt får :blush

Det havde været meget anerledes i en "kunstigt"materiale sko. I hvert fald for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. :)

Bliver rågummi egentlig blødere med tiden? De støvler vi prøvede til Karla (kan ikke huske mærket) var næste ikke til at bøje i sålen, og det er jo ikke super praktisk, hvis de skal slæbe fødderne efter sig, fordi foden ikke kan bøje. De var også helt flade inden i. Det virkede om om Karla havde en hård plade under fødderne. :unsure

De eccostøvler vi havde var med fast gummisål, som fulgte fodens form og var ret bøjelig.

Kan selvfølgelig godt se argumentet med det naturlige frem for kunstige. Uld må da være at foretrække over nylion :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen forstand på det - men jeg stod lige i magasin med forskellige modeller i hånden, og hvis jeg havde skulle have et par med hjem til junior (han går ikke endnu den lille lømmel;-), så havde jeg snuppet goretex fra Ecco - de andre virkede tunge og ufleksible til mit lille nus. Havde han været ældre og større, så havde jeg nok være tiltrukket at læder/rågummi og så lagt skopudsning ind i søndagsprogrammet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til et barn, der lige netop er begyndt at gaa, kan raagummi vaere ret svaert at gaa med... Siger en ergo-frue(som ikke er mig). Men Noah kunne jo gaa og havde gaaet i noget tid, saa jeg koebte begge dele og vi brugte kun laeder/raagummi fra RAP. Der var ikke stoette nok i de Primigi, som dog havde uld indeni. Jeg kunne ikke finde paa at give ham stoevler med syntetfoer paa... Synes det er grelt, saa stor forskel der er paa de to materialer og da isaer materialesammensaetningen og aandbarheden, hvor laeder og uld bare er et must i min verden. 

 

Det er ioevrigt de faerreste boern, der har brug for at der er svang og alt muligt i saalen, saa det gover paent meget mening, at en saal er helt flad. Det fraraades jo ogsaa at koebe fodtoej med svang til en nybegynder, fordi det haemmer fodens udvikling... Men hvad ved jeg? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til et barn, der lige netop er begyndt at gaa, kan raagummi vaere ret svaert at gaa med... Siger en ergo-frue(som ikke er mig). Men Noah kunne jo gaa og havde gaaet i noget tid, saa jeg koebte begge dele og vi brugte kun laeder/raagummi fra RAP. Der var ikke stoette nok i de Primigi, som dog havde uld indeni. Jeg kunne ikke finde paa at give ham stoevler med syntetfoer paa... Synes det er grelt, saa stor forskel der er paa de to materialer og da isaer materialesammensaetningen og aandbarheden, hvor laeder og uld bare er et must i min verden. 

 

Det er ioevrigt de faerreste boern, der har brug for at der er svang og alt muligt i saalen, saa det gover paent meget mening, at en saal er helt flad. Det fraraades jo ogsaa at koebe fodtoej med svang til en nybegynder, fordi det haemmer fodens udvikling... Men hvad ved jeg? :)

Kan godt se, at ser er noget om det med naturmaterialer og åndbarhed.

Med henblik på sålen, så tænker jeg ikke så meget på svag, men mere bøjelighed og afrunding i hæl og snude (så skoen følger det rul foden laver, når man sætter foden ned og løfter den, når man går - det er vel de færreste, der tramper med foden fladt ned for hvert skridt). Er det ikke vigtigt, at fodtøj til de små er bøjelige, også selv om de ikke er nybegyndere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se, at ser er noget om det med naturmaterialer og åndbarhed.

Med henblik på sålen, så tænker jeg ikke så meget på svag, men mere bøjelighed og afrunding i hæl og snude (så skoen følger det rul foden laver, når man sætter foden ned og løfter den, når man går - det er vel de færreste, der tramper med foden fladt ned for hvert skridt). Er det ikke vigtigt, at fodtøj til de små er bøjelige, også selv om de ikke er nybegyndere?

 

Ah, ok, saa forstaar jeg, hvad du mener :) 

 

Jo, sko skal saagar gerne kunne boejes mellen pegefinger og tommel for nybegyndere - og jeg boejer ogsaa sko en hel del for at se, om de goer det i den grad, du naevner - og mine egne ioevrigt. Nu havde vi RAP sidste aar, som ikke helt var saadan i starten, men som hurtigt blev det. Det er jo materialer, der kan give sig og forme sig efter foden, modsat plastik og syntet, som ikke har den egenskab i samme grad. 

 

Jeg havde et par Angulus begyndersko hjemme og vende, som lynhurtigt blev sendt retur. Det var stive og passede ikke til Noahs fod - han gik virkelig daarligt i dem. (Maaske jeg kunne have koebt tr mindre, men saa havde de vaeret praecise og uden det mindste voksetillaeg...) Jeg har ogsaa haft Primigi, som er meget fleksible med gummibund, dog altid skindsko. Nu har vi Kavat og dem ville jeg gerne have vinterstoevler fra, men ellers gerne vores RAP igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ang rågummisåler så lærte jeg af min kusine(som sælger sko) at de lige skal varmes op, fx på en radiator. (bare 5-10 min) Så bliver de dejlig bøjelige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

se, så giver det jo god mening :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER