My love

Måske i kan hjælpe

61 indlæg i dette emne

Jeg starter på HGs mener jeg den hedder, den 14 august. Det tager kun tyve uger. Jeg har en 2 årig HG men den er desværre forældet så derfor jeg er nødt til det her. Og det skulle gerne ende ud med en kontor uddannelse til sidst. I hvilken genre ved jeg ikke endnu.

Når de tyve uger er gået skal man så gå et andet sted indtil man får elev plads. Det er noget med man får en løn for de timer man er der. Den er meget lav så det er jo med at komme ud og få en elevplads hurtigt.

Men vi var jo egentlig gået i gang med projekt baby, og nu ved jeg ikke om vi skal holde pause med det, for jeg kan ikke helt greje de regler der er. Jeg har og når ikke at optjene timer nok til akassen. Mangler lige nu 300 timer, men dem når jeg ikke op på. Men hvis jeg nu bliver gravid, hvordan står vi så økonomisk. For når jeg ikke er på su mere skal jeg jo have noget andet. Tænker her om det så ikke er kontanthjælp? Men er der forsøgerpligt på den når det handler om barsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Pas til det meste, men forsørgerpligt gælder om du er på barsel eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pas til det meste, men forsørgerpligt gælder om du er på barsel eller ej.

Men kommunens hjemmeside står der ikke noget om det. Der står bar barsels dagpenge fra uge 12 10400. Men intet om forsøger pligt. Mens det feks er nævnt ved et af de andre punkter. Så er pænt forvirret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men kommunens hjemmeside står der ikke noget om det. Der står bar barsels dagpenge fra uge 12 10400. Men intet om forsøger pligt. Mens det feks er nævnt ved et af de andre punkter. Så er pænt forvirret

Men barsels dagpenge er man kun berettiget hvis man har krav på dagpenge mig bekendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men barsels dagpenge er man kun berettiget hvis man har krav på dagpenge mig bekendt.

Det har jeg læst en gang ved udbetaling Danmark men går man ind på kommunen hjemmeside under uddannelses parat under 30 så kan man få det fra uge 12.

Alt det her står under uddannelses hjælp under 30

og hjemmeboende, får du 2.524 kr. (2014) og udeboende, får du 5.857 kr. (2014) og enlig forsørger, får du 11.712 kr. (2014) forsørger og samlevende med en person, som modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller SU, får du 8.196 kr. (2014) forsørger og samlevende med en person, som ikke er på kontanthjælp, SU eller uddannelseshjælp, får du 5.857 kr. (2014) og gravid (mindst 12 uger henne), får du 10.689 kr. (2014) og psykisk syg, med egne børn i hjemmet, får du 14.203 kr. (2014) og psykisk syg, udeboende får du 10.689 kr. (2014).

Så jeg forvirres lidt over reglerne, også omkring forsøger pligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder mig ret underligt at man skulle få udbetalt noget "bare fordi" man var 12 uger henne i en graviditet? :huh Normalt får man jo først barselsdagpenge når man reelt går på barsel, og det gør man jo normalt ikke, når man er 12 uger henne... Men jeg kender ikke reglerne.

Får du su på uddannelsen? Fordi i så fald er du vel berettiget til fødselsklip, hvis du skal på barsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder mig ret underligt at man skulle få udbetalt noget "bare fordi" man var 12 uger henne i en graviditet? :huh Normalt får man jo først barselsdagpenge når man reelt går på barsel, og det gør man jo normalt ikke, når man er 12 uger henne... Men jeg kender ikke reglerne.

Får du su på uddannelsen? Fordi i så fald er du vel berettiget til fødselsklip, hvis du skal på barsel?

Alt hvad der har med kommunen at høre synes jeg er meget forvirrende. Jeg forstår det sådan at man er berettiget til det fra man er 12 uger henne.

Ja får su men vil jo være stoppet med su måske fire mdr før termin. Men jeg satser på at optjene timer så jeg kan få deltid ved akassen. Det er da at foretrække

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder mig ret underligt at man skulle få udbetalt noget "bare fordi" man var 12 uger henne i en graviditet? :huh Normalt får man jo først barselsdagpenge når man reelt går på barsel, og det gør man jo normalt ikke, når man er 12 uger henne... Men jeg kender ikke reglerne.

Får du su på uddannelsen? Fordi i så fald er du vel berettiget til fødselsklip, hvis du skal på barsel?

Helt enig, det lyder meget mærkeligt!

Normalt er det jo kun 4-8 uger før termin man kan gå fra på barsel, afhængig af overenskomst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt hvad der har med kommunen at høre synes jeg er meget forvirrende. Jeg forstår det sådan at man er berettiget til det fra man er 12 uger henne.

Ja får su men vil jo være stoppet med su måske fire mdr før termin. Men jeg satser på at optjene timer så jeg kan få deltid ved akassen. Det er da at foretrække

Hvad er det så for en indkomst, du kan få efter su? Elev-løn? Og hvad kan du få, når du evt vender tilbage fra barsel, vil det være du eller elev-løn?

Jeg ved ikke noget om det, men mit bud vil være, at du enten kan få su-fødselsklip ELLER (og ikke i betydningen "du har frit valg", men i betydningen "Jeg tror det er enten det ene eller det andet) at du kan få barseldagpenge HVIS du kan nå at have nok timer til det i din tid med elevløn. Og ellers kontanthjælp - som jeg så har forstået at du ikke kan få pga kontanthjælp(?).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er virkelig ked af at skulle lave skår i glæden, men hvordan tør I binde jeres økonomi op på et barn mere, når det ikke hænger sammen nu? :huh

Jeg tænker, at det må være stressende for psyken med så mange usikre aspekter? Du talte også om at gå fra din datters far for nogle måneder siden, mener det var økonomien der var et problem. Så derfor tænker jeg, at et barn er endnu en "udgift", jeg ved der er meget glæde ved dem, ja- og det kan ikke vurderes på nogen måde. Men det hjælper jo ikke at få et barn mere, blot fordi man ønsker det, der skal være til bleer, MME (hvis man ikke ammer), tøj, mad osv.

Så når jeg tænker på dine andre tråde, også usikkerheden i, om du overhovedet har ret i kontanthjælp osv. Måske kan din mands indkomst gøre at han her forsøgerpligt selvom du har barsel :unsure

Hvis jeg skal slettet indlægget må du sige det, men jeg undre mig over I tør, hvis økonomien ser så skidt ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det så for en indkomst, du kan få efter su? Elev-løn? Og hvad kan du få, når du evt vender tilbage fra barsel, vil det være du eller elev-løn?

Jeg ved ikke noget om det, men mit bud vil være, at du enten kan få su-fødselsklip ELLER (og ikke i betydningen "du har frit valg", men i betydningen "Jeg tror det er enten det ene eller det andet) at du kan få barseldagpenge HVIS du kan nå at have nok timer til det i din tid med elevløn. Og ellers kontanthjælp - som jeg så har forstået at du ikke kan få pga kontanthjælp(?).

Efter su så kommer man et sted hen hvor man skal sidde og søge elevplads og der får man nogle penge. Mener den er en smule højere end su. Men det er i hvert fald ikke elevløn før man finder en praktik plads. Når jeg kommer tilbage fra barsel skulle jeg jo så gerne have fundet en elevplads. Men det er jo så ok man gør dt. Og hvis ikke ved jeg faktisk ikke lige hvor man står.

Jeg er ikke gravid endnu men kan godt lide at få tingene på plads inden så man ikke har gjort noget dumt.

Fødsels klip er ikke en mulighed når jeg ikke er på su. Barselsdagpenge er fra akassen men kun hvis jeg inden får optjent 300 timer igennem det job jeg har nu. Det kan jeg nemlig beholde selv om jeg begynder i skole,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er virkelig ked af at skulle lave skår i glæden, men hvordan tør I binde jeres økonomi op på et barn mere, når det ikke hænger sammen nu? :huh

Jeg tænker, at det må være stressende for psyken med så mange usikre aspekter? Du talte også om at gå fra din datters far for nogle måneder siden, mener det var økonomien der var et problem. Så derfor tænker jeg, at et barn er endnu en "udgift", jeg ved der er meget glæde ved dem, ja- og det kan ikke vurderes på nogen måde. Men det hjælper jo ikke at få et barn mere, blot fordi man ønsker det, der skal være til bleer, MME (hvis man ikke ammer), tøj, mad osv.

Så når jeg tænker på dine andre tråde, også usikkerheden i, om du overhovedet har ret i kontanthjælp osv. Måske kan din mands indkomst gøre at han her forsøgerpligt selvom du har barsel :unsure

Hvis jeg skal slettet indlægget må du sige det, men jeg undre mig over I tør, hvis økonomien ser så skidt ud.

Jeg vil lige starte med at sige at økonomien ser meget bedre ud end den har gjort længe. Dog lige med en lille undtagelse denne måned. Men der kommer da heldigvis ferie penge og børnepenge. Jeg har ikke fået det lovet antal timer på mit job så fik noget mindre udbetalt end vi kan leve for. Det bliver sådan at jeg ved aiden af su vil have mit job jeg har nu. Bare for at få lidt ekstra ind. Så er der su lån, men den vil jeg helst undgå.

Men det skal lige siges at vi sætter ikke et barn i verden hvis vi ikke føler vi har råd. Og det er også derfor jeg undersøger alt det jeg kan før vi gør noget som helst.

Jeg har undersøgt lidt og vil tro han har forsøgerpligt.

Men jeg ville aldrig springe ud i det her hvis det var alt for usikkert. Vi var begyndt at prøve. Men da jeg så fik besked om at jeg ikke var kommet ind på ønsket studie, så har jeg valgt at sige at vi ikke lige fortsætter før jeg ved hvad der sker.

Jeg mangler at optjene ca. 300 timer så jeg kan få deltid ved akassen. Jeg skal have fat i dem så jeg kan få oplyst det helt sikre tal. Mit håb er så at få dem optjent i løbet af sommeren og frem til at jeg er færdig med skole. Også fordi det nok er bedre at få akassen og søge elevpladser frem for ar være på det de nu giver en efter skolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter su så kommer man et sted hen hvor man skal sidde og søge elevplads og der får man nogle penge. Mener den er en smule højere end su. Men det er i hvert fald ikke elevløn før man finder en praktik plads. Når jeg kommer tilbage fra barsel skulle jeg jo så gerne have fundet en elevplads. Men det er jo så ok man gør dt. Og hvis ikke ved jeg faktisk ikke lige hvor man står.

Jeg er ikke gravid endnu men kan godt lide at få tingene på plads inden så man ikke har gjort noget dumt.

Fødsels klip er ikke en mulighed når jeg ikke er på su. Barselsdagpenge er fra akassen men kun hvis jeg inden får optjent 300 timer igennem det job jeg har nu. Det kan jeg nemlig beholde selv om jeg begynder i skole,

Jamen så tror jeg, at det er de penge, som du får, der hvor du søger elevplads, der afgør, om du kan "tage dem med" på barsel. Så jeg ville undersøge, hvor de kom fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget andet er, at jeg vil anbefale at du genovervejer su-lån, hvis I kaster jer ud i det. Jeg forstår og har fuld respekt for, at du gerne vil undgå (flere) lån, men hvis I har lån i forvejen, så kan det muligvis betale sig at få su-lånet til at betale det andet lån med pga billigere rente. Og hvis I mangler noget til lillebrøster kan det være en billigere løsning end mange andre former for lån. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er en god idé, bare at det måske er værd at genoverveje :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barselsdagpenge har altså intet med a-kasse at gøre, vil jeg lige indskyde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barselsdagpenge har altså intet med a-kasse at gøre, vil jeg lige indskyde.

Har man ikke kun ret til dem, hvis man er medlem af en a-kasse? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har man ikke kun ret til dem, hvis man er medlem af en a-kasse? :chin:

Nej. En a-kasse udbetaler arbejdsløshedsdagpenge. Det er jo noget helt andet end barselsdagpenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget andet er, at jeg vil anbefale at du genovervejer su-lån, hvis I kaster jer ud i det. Jeg forstår og har fuld respekt for, at du gerne vil undgå (flere) lån, men hvis I har lån i forvejen, så kan det muligvis betale sig at få su-lånet til at betale det andet lån med pga billigere rente. Og hvis I mangler noget til lillebrøster kan det være en billigere løsning end mange andre former for lån. Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er en god idé, bare at det måske er værd at genoverveje :)

Vi havde faktisk lige snakket om det, så sjovt du nævner det. Her i juli får vi betalt tre væk og så har vi vist kun to klat gælds lån med høj rente, måske tre. Og der mangler måske omkring 12000 i alt men det kunne være fedt at få dem væk. Jeg vil have en lille indkomst ved siden af su, og fik at vide at fordi jeg har barn i forvejen kan jeg få dobbelt su lån. Jeg har i forvejen noget su lån jeg skal betale af til januar, men det udsættes så et år. Men mener ikke det er så meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har man ikke kun ret til dem, hvis man er medlem af en a-kasse? :chin:

Sådan har jeg også forstået det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan som lønmodtager få barselsdagpenge hvis du har arbejdet de sidste 13 uger op til barsel.

Her er lidt om de andre situationer..

"Du kan få barseldagpenge, hvis du:

- har et fast arbejde ved siden af din uddannelse og opfylder kravet om, hvor meget du skal have arbejdet som lønmodtager eller selvstændig

- er ledig og får arbejdsløshedsdagpenge

- inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder

- afslutter en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder, efter barnet er født, men inden for 46 uger efter fødslen

- er elev i lønnet praktik under din uddannelse."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barselsdagpenge kommer fra kommunen, ikke fra A-kassen.

Er man på barsel i en arbejdsløsheds periode (som jeg var) trækker A-kassen det år fra i forhold til dagpenge periode og i i forhold til optjening af NY dagpenge periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan som lønmodtager få barselsdagpenge hvis du har arbejdet de sidste 13 uger op til barsel.

Her er lidt om de andre situationer..

"Du kan få barseldagpenge, hvis du:

- har et fast arbejde ved siden af din uddannelse og opfylder kravet om, hvor meget du skal have arbejdet som lønmodtager eller selvstændig

- er ledig og får arbejdsløshedsdagpenge

- inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder

- afslutter en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder, efter barnet er født, men inden for 46 uger efter fødslen

- er elev i lønnet praktik under din uddannelse."

Nu er jeg faktisk dum. For jeg havde jo været 13 uger eller mere i praktik da jeg gik af på barsel med det første barn og de første tre mdr betalte virksomheden og derefter udbetaling Danmark.

Godt du lige kunne få de små grå i arbejde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej. En a-kasse udbetaler arbejdsløshedsdagpenge. Det er jo noget helt andet end barselsdagpenge.

Jo jo det ved jeg godt, jeg troede bare at det alligevel hang sammen. Men det kan jeg så læse i dit andet indlæg at det ikke nødvendigvis har. Det er vel godt nyt for TS :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så jo, hvis man er ledig, så skal man være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge.

Men I får det til at lyde som om at det er a-kassen der udbetaler barselsdagpenge, og at man lige gyldigt hvad skal være i en a-kasse, og det er jo bestemt ikke tilfældet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barselsdagpenge kommer fra kommunen, ikke fra A-kassen.

Er man på barsel i en arbejdsløsheds periode (som jeg var) trækker A-kassen det år fra i forhold til dagpenge periode og i i forhold til optjening af NY dagpenge periode.

Trækker fra? Altså vi er enige om, at man stadig kan få dagpenge i to år (i alt) selvom man i en periode kommer på barselsdagpenge - ikke? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER