My love

Måske i kan hjælpe

61 indlæg i dette emne

Så jo, hvis man er ledig, så skal man være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge.

Men I får det til at lyde som om at det er a-kassen der udbetaler barselsdagpenge, og at man lige gyldigt hvad skal være i en a-kasse, og det er jo bestemt ikke tilfældet.

Jamen jeg er helt med på, at det ikke er a-kassen der udbetaler. :) Jeg troede bare at ret til dagpenge var eneste måde at få ret til barselsdagpenge. Men sådan kan man jo blive klogere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen jeg er helt med på, at det ikke er a-kassen der udbetaler. :) Jeg troede bare at ret til dagpenge var eneste måde at få ret til barselsdagpenge. Men sådan kan man jo blive klogere :)

Nix. Jeg fik også barselsdagpenge. Først en periode med fuld løn, men her fik min arbejdsgiver jo så mine barselsdagpenge, og da min arbejdsgiver stoppede med at give mig løn under barsel fik jeg i stedet barselsdagpengene direkte.

Så barselsdagpenge er generelt til det arbejdende folk og dem der har sikret sig imod arbejdsløshed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej er simpelthen nødt til at spørge.

Inde på kommunens hjemmeside står der man kan få penge den vej fra hvis man ikke kan fra akassen og det gælder også hvis man skal på barsel. Men det hedder ikke barselsdagpenge?

Og vil det sige at hvis jeg optjener timer til at kunne få fra akassen hvis jeg blev ledig så kan jeg ikke få hvis jeg gik af på barsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trækker fra? Altså vi er enige om, at man stadig kan få dagpenge i to år (i alt) selvom man i en periode kommer på barselsdagpenge - ikke? :unsure

Jo altså man kan være arbejdsløs i 2 år + 1 års barsel = 3 år.

Det jeg tænkte var at man trækker det år ud af ligningen hvor man er på barsel da det ikke tæller med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej er simpelthen nødt til at spørge.

Inde på kommunens hjemmeside står der man kan få penge den vej fra hvis man ikke kan fra akassen og det gælder også hvis man skal på barsel. Men det hedder ikke barselsdagpenge?

Og vil det sige at hvis jeg optjener timer til at kunne få fra akassen hvis jeg blev ledig så kan jeg ikke få hvis jeg gik af på barsel?

Du bliver nødt til at linke til det du finder, hvis jeg skal hjælpe, for jeg forstår simpelthen ikke dine formuleringer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo altså man kan være arbejdsløs i 2 år + 1 års barsel = 3 år.

Det jeg tænkte var at man trækker det år ud af ligningen hvor man er på barsel da det ikke tæller med :)

Okay pyha :D Tænkte også, at det var det, du mente, og jeg huskede også at det hang sådan sammen, men læste det lige "omvendt", sådan at barslen ville "æde" de almindelige dagpenge. Og i så fald ville vores beslutning om pb2 nok lige skulle genovervejes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du bliver nødt til at linke til det du finder, hvis jeg skal hjælpe, for jeg forstår simpelthen ikke dine formuleringer..

Er jeg så dårlig til at formulere mig :( ej det ved jeg. Er jeg desværre osse når jeg skal snakke, er pisse træls, for inde i mit hoved lyder det rigtig.

Ved du hvad nu læste jeg det igen. Det er kun hvis man bliver ledig og ikke er medlem af en akasse og så skal have kontant hjælp. Så er der nogle ting der.

Og så er der noget i forbindelse med man er ledig.

https://www.borger.dk/Sider/Barsel-ledige.aspx

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt som ønskebebs :unsure

Prøver lige at smide et andet scenarie op. Hvor gammel er du? Hvad nu hvis du tager din uddannelse færdig først og så finder et job og DEREFTER starter pb :) Så er du ude over alle de besværlige og kludrede regler med kommune, dagpenge, kontanthjælp osv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo altså man kan være arbejdsløs i 2 år + 1 års barsel = 3 år.

Det jeg tænkte var at man trækker det år ud af ligningen hvor man er på barsel da det ikke tæller med :)

Dagpengeperioden står stille når man er på barsel. Altså man bruger ikke af sine 2 år men man optjener heller ikke til en ny periode. Det samme gælder hvis man bliver sygemeldt som gravid ledig. Fordi reglerne efter sigende er sådanne er at det er skæv vridende mht køn, så man får lov at stå stille i den periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du kan gøre dig selv en tjeneste og tale med kommunen gør at gå en afklaring hvordan du vil være stillet i de forskellige scenarier.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du kan gøre dig selv en tjeneste og tale med kommunen gør at gå en afklaring hvordan du vil være stillet i de forskellige scenarier.

Enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt som ønskebebs :unsure

Prøver lige at smide et andet scenarie op. Hvor gammel er du? Hvad nu hvis du tager din uddannelse færdig først og så finder et job og DEREFTER starter pb :) Så er du ude over alle de besværlige og kludrede regler med kommune, dagpenge, kontanthjælp osv :)

Jeg bliver 29 om ikke så længe, og synes allerede jeg hører uret tikke derud af.

Problemet er jo lidt, og det skal jeg være ærlig at erkende. Det er sku bare ikke kontor job jeg har mest lyst til. Lige nu gøres det for at få en uddannelse og få penge ind, men jeg frygter lidt at hvis jeg skal udsætte pb pga noget jeg måske nok går lidt halvhjertethed ind til, så gennemfører jeg det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du kan gøre dig selv en tjeneste og tale med kommunen gør at gå en afklaring hvordan du vil være stillet i de forskellige scenarier.

Jeg kunnet læse mig frem til at ved at jeg optjener til dagpenge så er det gennem akassen når jeg skal på barsel. Jeg prøvede at ringe til akassen, men min Tlf har så valgt at strejke i dag :(men der er sendt en mail til en jeg tidligere har snakket med. Så må jeg se.

Men lige prøver vi ikke at lave nr to, før alt er afklaret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt nok også en øv-klemme at være i med både halvhjertet uddannelse, øv-økonomi og tikkende biologisk ur :kram

Hvor lang tid varer uddannelsen? Og har du evt mulighed for at springe barsel over? (Det anbefaler jeg ellers sjældent, men nogle gange kan man jo på en uddannelse, og måske kunne det være løsningen, der gav jer mulighed for både at få baby og opretholde økonomi).

Ellers ved jeg sørme ikke lige :chin: Uanset hvad kan jeg godt tænke, om det er en god idé at tage en uddannelse med noget, som du ikke helt gider alligevel :unsure Bliver det så ikke bare samme problem med intet job, når du er færdig? Kunne det være muligt at få et hvilket som helst job nu, opspare timer til a kassen og så give drømme uddannelsen et forsøg igen næste år?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt nok også en øv-klemme at være i med både halvhjertet uddannelse, øv-økonomi og tikkende biologisk ur :kram

Hvor lang tid varer uddannelsen? Og har du evt mulighed for at springe barsel over? (Det anbefaler jeg ellers sjældent, men nogle gange kan man jo på en uddannelse, og måske kunne det være løsningen, der gav jer mulighed for både at få baby og opretholde økonomi).

Ellers ved jeg sørme ikke lige :chin: Uanset hvad kan jeg godt tænke, om det er en god idé at tage en uddannelse med noget, som du ikke helt gider alligevel :unsure Bliver det så ikke bare samme problem med intet job, når du er færdig? Kunne det være muligt at få et hvilket som helst job nu, opspare timer til a kassen og så give drømme uddannelsen et forsøg igen næste år?

For at starte med det sidste. Jeg søger og søger job, men desværre er der ikke det vilde, og vi er samtidig lidt låst af at jeg er den der aflevere og henter, for det kan min mand ikke nå. Men jeg holder øje hele tiden om noget nyt skulle dukke op. Jeg har jo lige ju job hvor jeg bruger de timer til at spare op til akassen. Det bliver godt nok på deltid, men bedre end ingenting.

Jeg tænker også som du, at selv om det måske ikke er den uddannelse man brænder mest for så er det bedre at have en end ingenting.

Med hensyn til barsel så er det ikke en mulighed at springe den over. Min mand tjener mest og skulle han gå af på barsel så ville vi miste for mange penge i forhold til hvad jeg kan tjene.

Jeg kommer fra 1/8 til at få su samt løn. Alt efter hvad jeg nu tjener. De. Slutter efter 22 uger hvor man sendes på noget jobsøgning halløj indtil man finder praktik plads og man må ikke arbejde ved siden af efter hvad jeg har forstået, og jeg må heller ikke droppe det for at komme på akassen men det skal jeg altså lige have undersøgt nærmere.

Jeg har klaget over at jeg igen har fået afslag på pau grundet for mange ansøgere. Jeg mener jo at det jeg har erfaring inden for området burde tælle langt mere end en 20 årig uerfaren kommer ind. Så håber jo lidt de ændre mening

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Barbamama. Hvis du ikke har lyst til en kontoruddannelse, så er det da ikke det du skal. Kunne du ikke søge ind som pædagog i stedet for? :)

Og 28 er da ingen alder ;) Alle mine veninder er deromkring og de er laaaangt fra overhovedet at få den første.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For at starte med det sidste. Jeg søger og søger job, men desværre er der ikke det vilde, og vi er samtidig lidt låst af at jeg er den der aflevere og henter, for det kan min mand ikke nå. Men jeg holder øje hele tiden om noget nyt skulle dukke op. Jeg har jo lige ju job hvor jeg bruger de timer til at spare op til akassen. Det bliver godt nok på deltid, men bedre end ingenting.

Jeg tænker også som du, at selv om det måske ikke er den uddannelse man brænder mest for så er det bedre at have en end ingenting.

Med hensyn til barsel så er det ikke en mulighed at springe den over. Min mand tjener mest og skulle han gå af på barsel så ville vi miste for mange penge i forhold til hvad jeg kan tjene.

Jeg kommer fra 1/8 til at få su samt løn. Alt efter hvad jeg nu tjener. De. Slutter efter 22 uger hvor man sendes på noget jobsøgning halløj indtil man finder praktik plads og man må ikke arbejde ved siden af efter hvad jeg har forstået, og jeg må heller ikke droppe det for at komme på akassen men det skal jeg altså lige have undersøgt nærmere.

Jeg har klaget over at jeg igen har fået afslag på pau grundet for mange ansøgere. Jeg mener jo at det jeg har erfaring inden for området burde tælle langt mere end en 20 årig uerfaren kommer ind. Så håber jo lidt de ændre mening

Jeg siger IKKE at det er bedre at få en uddannelse, du ikke brænder for end ingenting! :) Det kommer nok an på, "hvor lidt" du brænder for det. Men altså kan du se dig selv arbejde med det? Fordi ellers tænker jeg faktisk, at det er spild af både din tid og af skatteborgernes penge, at du skal igennem uddannelsen.

Mht. at springe barsel over, så mente jeg ikke, at din mand skulle tage den, men at ingen af jer skulle. Det vil være HÅRDT og måske slet ikke muligt, men hvis man har mulighed for meget selvstudie/hjælp til pasning, så er det muligt for nogen. Jeg ved ikke, om det er for jer, det var bare et forsøg på at tænke ud af boksen :)

Og måske skal der også tænkes ud af boksen mht. at du er begrænset i dit arbejde, fordi du henter og afleverer. Har I mulighed for at hente senere og/eller aflevere tidligere? Kan din mand få flyttet nogle timer? Har I nogen, der kan hjælpe med at hente/aflevere? Kunne der være nogle jobs, du kunne have når din mand havde fri, f.eks. aften/nat/weekend/helligdage? Jeg siger ikke, at det er let, men hvis I er så klemt, som det lyder til, så kan jeg godt tænke, at I i den sidste ende er nødt til at gøre et eller andet, der "gør ondt". Søger du uopfordret også? Tænk alle tankstationer, butikker, kiosker, spisesteder med, hvis du ikke allerede gør det :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Barbamama. Hvis du ikke har lyst til en kontoruddannelse, så er det da ikke det du skal. Kunne du ikke søge ind som pædagog i stedet for? :)

Og 28 er da ingen alder ;) Alle mine veninder er deromkring og de er laaaangt fra overhovedet at få den første.

Enig. Såvidt jeg husker er gennemsnitsalderen for danske kvinder, når de får første barn, 29. :) Så medmindre, du kender til noget, der skulle få dig til at have mere travlt end andre, så tænker jeg nok at du skal nå det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Barbamama. Hvis du ikke har lyst til en kontoruddannelse, så er det da ikke det du skal. Kunne du ikke søge ind som pædagog i stedet for? :)

Og 28 er da ingen alder ;) Alle mine veninder er deromkring og de er laaaangt fra overhovedet at få den første.

Jeg føler mig sku bare så gammel. Men mange af dem jeg kender på min alder hat to eller tre børn allerede og så er vi jo bagefter hi hi.

Jeg har taget det første år på pædagog uddannelsen, og når jeg er på su er det okay men ude i praktikkerne kan vi ikke få det til at løbe rundt økonomisk. Og så er det sku bare så tungt stof. Det der var med pau var at jeg gerne ville have noget erfaring med mig altså fagligt til når jeg forhåbentlig en gang kan blive kommunal dagpleje. Det kræves ikke, men synes bare det er en god ting at have med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger IKKE at det er bedre at få en uddannelse, du ikke brænder for end ingenting! :) Det kommer nok an på, "hvor lidt" du brænder for det. Men altså kan du se dig selv arbejde med det? Fordi ellers tænker jeg faktisk, at det er spild af både din tid og af skatteborgernes penge, at du skal igennem uddannelsen.

Mht. at springe barsel over, så mente jeg ikke, at din mand skulle tage den, men at ingen af jer skulle. Det vil være HÅRDT og måske slet ikke muligt, men hvis man har mulighed for meget selvstudie/hjælp til pasning, så er det muligt for nogen. Jeg ved ikke, om det er for jer, det var bare et forsøg på at tænke ud af boksen :)

Og måske skal der også tænkes ud af boksen mht. at du er begrænset i dit arbejde, fordi du henter og afleverer. Har I mulighed for at hente senere og/eller aflevere tidligere? Kan din mand få flyttet nogle timer? Har I nogen, der kan hjælpe med at hente/aflevere? Kunne der være nogle jobs, du kunne have når din mand havde fri, f.eks. aften/nat/weekend/helligdage? Jeg siger ikke, at det er let, men hvis I er så klemt, som det lyder til, så kan jeg godt tænke, at I i den sidste ende er nødt til at gøre et eller andet, der "gør ondt". Søger du uopfordret også? Tænk alle tankstationer, butikker, kiosker, spisesteder med, hvis du ikke allerede gør det :goodluck

Et eller andet sted så tænker jeg at hvem ved måske kunne kontor være mig, jeg ved det jo ikke før jeg prøver. Da jeg tog HG var det egentlig fordi jeg ville i butik men det var bare slet ikke mig så det skal den ikke bruges til. Og kontor er jo også mange ting.

Selvstudie er ikke en mulighed da jeg jo skal noget andet efter de her tyve uger. Og vi har heller ikke nogen der kunne gøre det for os. Vi har ikke engang nogen der kan aflevere eller hente. Lige nu de dage jeg arbejder afleveres hun halv syv som er der dagpleje åbner. Og så henter jeg kl tre. Menkan godt hente senere. Synes bare ikke det er optimalt hun er der så længe. Min mand kan ikke bare lægge sine timer som han vil. De har fast arbejdsplan og da han er ny kan han ikke tillade sig at ville ændre noget.

Jeg har prøvet at tænke aften og natte arbejde, men det vil bare ikke fungere. Jeg tør ikke være i en butik på det tidspunkt af døgnet. Er skrækslagen for røveri. Og så er der hjemmehjælpere men det overskrider mine grænser. Lige nu har jeg ofte weekend arbejde og det fungere bare ikke rigtig for os, vi ses aldrig og kan aldrig lave noget. Så det mest optimale er job i hverdagen.

Men synes det er svært. For hvis man vil have job med gode arbejdstider kræver det uddannelse. Men jeg håber jo nok at ved at jeg har klaget over det med pau at så ændre der sig noget der. Man må jo gerne håbe. Men jeg holder bestemt øje med job muligheder. Hvem ved måske dukker det rigtige op

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare, at du næsten ikke kan tillade dig at være kræsen i jobvalg, når I har behovet, det er jeg ked af, for det er jo ikke optimalt på anden vis. Mht. PAU, så forstår jeg ikke du vil søge det, når du ikke mener pædagog er noget for dig :blink Det er trods alt et lille springbræt den vej..

Du har jo også forsøgt eventyret med drømmejobbet og desværre var det ikke muligt at få til at løbe rundt, så tror virkelig du skal overveje grundigt om det overhovedet er den vej du skal gå som privat børnepasser (det hedder det her når det er privat ;)) når du når så langt igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår godt dine valg, men jeg tænker netop at det er valg, og at du kan blive nødt til at vælge om på et tidspunkt. Men jeg håber at jeg tager fejl og at den perfekte løsning falder ned i hovedet på dig :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne det være en løsning at acceptere lange dage for din datter (og jeg kan godt forstå at den er HÅRD, men det vil jo bare være en periode :kram2) og så prøve det af, at søge et af de job, der skræmmer dig, f.eks. hjemmehjælper? Det er jo grænseoverskridende for de fleste indtil man kommer i gang og om ikke andet, kan du jo sige, at du har forsøgt så :) Og hvis du fx bare gav det 3 måneder, så kunne du måske få optjent timerne til a-kassen, og så kunne du være lidt mere "kræsen" bagefter. :)

Jeg forstår dig til dels godt, jeg er på sin vis også "kræsen" i min jobsøgning og vil også gerne have det hele ;) Men jeg tænker at man kan overleve meget, hvis man vedtager med sig selv at det er midlertidigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du kunne få hjemmehjælper job (kræver det egentlig ikke også uddannelse? Eller hvordan er det?) evt. ved kommunen, så kunne det måske endda hjælpe dig på vej til at blive kommunal dp. :) Jeg tænker i hvert fald at hands-on praktisk erfaring med pleje i kommunen kan hjælpe dig mere, end en uddannelse, der godt nok er med børn, men alligevel ikke direkte rettet dit drømmejob (som er dagplejer - ikke?).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne det være en løsning at acceptere lange dage for din datter (og jeg kan godt forstå at den er HÅRD, men det vil jo bare være en periode :kram2) og så prøve det af, at søge et af de job, der skræmmer dig, f.eks. hjemmehjælper? Det er jo grænseoverskridende for de fleste indtil man kommer i gang og om ikke andet, kan du jo sige, at du har forsøgt så :) Og hvis du fx bare gav det 3 måneder, så kunne du måske få optjent timerne til a-kassen, og så kunne du være lidt mere "kræsen" bagefter. :)

Jeg forstår dig til dels godt, jeg er på sin vis også "kræsen" i min jobsøgning og vil også gerne have det hele ;) Men jeg tænker at man kan overleve meget, hvis man vedtager med sig selv at det er midlertidigt :)

God skrevet :super

Jeg vil tilføje, at jeg har arbejdet som afløser på et plejehjem for år tilbage. Jeg troede det ville være slemt og grænseoverskridende, men det var virkelig en god oplevelse og udviklende for mig :) Det ER altså andet end at tørre røv ;) Langt de fleste har mere brug for en god snak og kærlig omsorg :) Jeg fortsatte som afløser efter jeg skulle være stoppet, fordi jeg startede på uddannelse. Indimellem savner jeg det endda :P Det gav altså nogle gode minder og sjove historier :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER