Fru-Nielsen

Den der vattede holdning til grøntsager..

69 indlæg i dette emne

Vi havde en oplevelse i dag - endnu en..

Theodor springer fuld af begejstring rundt i faktas grøntafdeling. Hvert et blomkål og bundt af porre bliver mødt af et begejstret og hvinende "eiiiij".. Og så et forsøg på at smage på det hele (det er jo drengen, der går i køleskabet og snacker rå blomkål ;))

Han spreder den skønneste stemning, og vi får så mange smil fra de øvrige kunder..

Men så krøllede mit ansigt pludselig. En kvinde siger "Ja den begejstring for grøntsager er jo snart slut.." efterfulgt af et lille grin, som bestemt ikke var sarkastisk eller noget der mindede herom. Nej det var skam pure alvor.. :blink Ingen af os fik sagt noget.. Tror der gik noget tid, før vi egentlig fattede, hvad vi lige havde oplevet..

Jeg synes vi møder det overalt. Sådan en vattet holdning til børn, grøntsager og sund kost. Sådan en fesen idé om at børn per automatik ikke kan lide grønt, og at vi ikke kan forvente andet af dem.

Vi har oplevet et barn blive lokket til bordet til julefrokost med ordene "kom og spis - der er chips". Selv samme forældre mente ikke, at man kunne gøre noget ved bedsteforældre og andre familiemedlemmers både at forkæle barnet på: altså med slik.

Og så krævede de i øvrigt at barnet skulle smage på grønlangkålen, men selv ville de ikke røre det.

Vi er slet ikke hellige herhjemme. Theodor har fået et happy meal fra McDonalds, og de der følger mig på instagram eller er venner med mig på facebook, ved også at Theodor slap afsted med at stjæle en magnum is den anden dag.

Men drengen elsker også broccoli og han vælger gerne et stykke avocado frem for en rugbrødsmad.

Jeg bliver bare så irriteret over den vattethed.

Hvis vi virkelig ikke ønsker, at vores forældre eller andre skal proppe vores børn med slik, så er det sgu et spørgsmål om at melde ud. Hvis ikke ens familie har den respekt, så synes jeg virkelig der er noget galt - hvilket jeg også pointerede for de førnævnte forældre. For hvis man ikke selv kan tror på, at man kan styre det, så kan man sgu ikke. Jeg har selv både en søster og et par svigerforældre at holde i kort snor på den front!

Jeg bliver endnu mere irriteret over den forudindtagede holdning, at børn ikke kan lide grønt - det er sgu kun fordi nogen har fortalt eller vist dem, at det ikke er værd at spise. Monkey see, monkey do!

Lad os nu tro på vores børn, vores egen autoritet og spis nogle grøntsager - de smager jo for pokker skide godt! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Halleluja! :D

Jeg er meget enig. Synes også jeg støder på en formodning om, at Valdemar bare ikke har "opdaget" endnu at "grøntsager ikke smager godt". Ikke så meget i nærmeste familie, heldigvis, men alligevel. Og det er jo åndssvagt, knejten er vild med mange grøntsager og det er jo bare skønt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig.

Dog springer jeg over nogle grøntsager herhjemme, da jeg får allergisk reaktion på dem.

Men Ida spiser nu grøntsager og får da også dem jeg går allergisk reaktion på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med dig.

Vi snakkede faktisk om det herhjemme forleden, fordi vi så nogle i fjernsynet, der skulle til at spise mere grønt, og skulle "lære" deres dreng på 2-3 år at spise grønt. Men samme holdning "han kan sikkert ikke lide det" "vi spiser det fordi vi skal" "han får da kartofler, det er da en grøntsag" :rolleyes

Herhjemme er det ikke en pligt at spise grønt og det er mad på helt samme niveau som kød, pasta, ris, sovs etc. Ikke noget der "skal" spises fordi "det er sundt".

Jeg tror det er der forskellen ligger, for mange er det med det grønne en kedelig (og måske dyr) pligt, og det opfatter børnene jo. Når de får at vide at "du skal spise dine grøntsager" (med tryg på skal), så bliver det hurtigt en unaturlig og kunstig ting.

Men hvis det er mad som alt andet, så lærer børnene at spise det fordi de kan lide det, og så tror jeg de er mere modtagelige overfor at undersøge maden, smage den og nyde den. Jeg ville da heller ikke nyde noget lækkert chokolade, hvis der var en, der pressede mig til enhver bid.

Karla elsker broccoli, rodfrugter, agurk, tomat, ja faktisk det meste grønt. Hun spiser det glædeligt, og hvis hun ikke har lyst, så har hun ikke lyst, og det er helt ok.

Jeg hader, når folk opgiver et problem, der ikke engang er et problem endnu - børn kan ikke lide grøntsager, jeg kan lige så godt lade være med at prøve etc..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig.

Dog springer jeg over nogle grøntsager herhjemme, da jeg får allergisk reaktion på dem.

Men Ida spiser nu grøntsager og får da også dem jeg går allergisk reaktion på.

Sådan vil der jo altid være noget. :) Jeg bryder mig fx ikke om friske tomater og A har ikke det store behov for dem, så det er meget naturligt ikke det man finder hos os så ofte. Men så får vi heldigvis så meget andet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med dig.

Vi snakkede faktisk om det herhjemme forleden, fordi vi så nogle i fjernsynet, der skulle til at spise mere grønt, og skulle "lære" deres dreng på 2-3 år at spise grønt. Men samme holdning "han kan sikkert ikke lide det" "vi spiser det fordi vi skal" "han får da kartofler, det er da en grøntsag" :rolleyes

Herhjemme er det ikke en pligt at spise grønt og det er mad på helt samme niveau som kød, pasta, ris, sovs etc. Ikke noget der "skal" spises fordi "det er sundt".

Jeg tror det er der forskellen ligger, for mange er det med det grønne en kedelig (og måske dyr) pligt, og det opfatter børnene jo. Når de får at vide at "du skal spise dine grøntsager" (med tryg på skal), så bliver det hurtigt en unaturlig og kunstig ting.

Men hvis det er mad som alt andet, så lærer børnene at spise det fordi de kan lide det, og så tror jeg de er mere modtagelige overfor at undersøge maden, smage den og nyde den. Jeg ville da heller ikke nyde noget lækkert chokolade, hvis der var en, der pressede mig til enhver bid.

Karla elsker broccoli, rodfrugter, agurk, tomat, ja faktisk det meste grønt. Hun spiser det glædeligt, og hvis hun ikke har lyst, så har hun ikke lyst, og det er helt ok.

Jeg hader, når folk opgiver et problem, der ikke engang er et problem endnu - børn kan ikke lide grøntsager, jeg kan lige så godt lade være med at prøve etc..

Helt enig. Jeg tror det er rigtig ødelæggende hvis barnet lige skal spise sine grøntsager før det må få xxx.. Det skal bare ikke gøres til en sur pligt, og samtidig ophøjer man andre madvarer til at være "det lækre".

Herhjemme styrer Theodor også helt selv hvad hvad han spiser, af det der kommer på hans tallerken, og det kan sagtens bare være kartofler og sovs den ene dag, og kød og grønt den anden dag. Det blander vi os ikke i. Her i huset er det hele nemlig også lige "vigtigt". Så kan det godt ske, at jeg ikke synes han bare skal spise kartofler eller what ever i hobetal, men det må vi regulere i forhold til hvad vi putter på hans tallerken.

Der var også en dag Theodor bare spiste sovs, hvor A sagde til ham, at han ikke bare skulle spise sovs, men at han også skulle spise af det andet.

Vi blev dog hurtigt enige om, at det skal vi ikke blande os i. I så fald skulle vi ikke have puttet sovs på hans tallerken. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig. Nu ligger landet i midlertid sådan herhjemme at Mie faktisk ikke spiser særlig meget forskelligt frugt og grønt. Hun får det altid på tallerkenen på lige fod med os, som elsker grøntsager, men hun smager sjældent. Ikke engang lækre og søde jordbær, om så hun selv får lov til at plukke dem.

Jeg presser heller ikke, det får hun 100% selv lov til at styre og så får vi ret ofte agurker :D hun bliver tilbudt varieret kost og på et tidspunkt så kommer der lidt i munden. Hun mangler ikke noget, måske får hun lidt for mange kulhydrater i form af pasta, ris og brød til min smag, men Anders spiser jo lige så meget og hun får altid blomkåls ris og squash pasta på tallerkenen når jeg får det. Hun elsker så fisk som jeg så ikke bryder mig om, Mie kunne fråde en dåse makrel i tomat med ske hvis hun fik lov.

Jeg håber vores tilgang uden at presse og bare at ligge det hele på tallerkenen en dag bærer frugt og Indrømmet så har vi lokket MEGET mad i Mie med en lille dut ketchup eller Remoulade, what ever works!

Tilgengæld har hun aldrig fået is, saftevand, sodavand og slik. kage holdte vi indtil for en måneds tid siden. Vi har været MEGET hårde i filten omkring det, især fordi Mie har vist sig at være så selektiv. Kage episoden var heller ikke planlagt men min far der ikke tænkte sig om, nu hvor hun ved hvad kage er, vil jeg ikke nægte hende lidt når vi andre spiser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaaaarh, er I nu SIKRE på, at I ikke ville nyde en pligt-chokolade? ;) Det tror jeg nu stadig, at jeg ville :lolhit

Spøg til side :) Jeg synes det er en virkelig god pointe, at i tale sætte grønt som noget dejligt og ikke som en pligt. Jeg tror faktisk aldrig, at vi har sagt "Du skal spise dine grøntsager" herhjemme, men der har da været masser af "Mmm rød peber, vil du smage et stykke?" på nærmest samme måde, som hvis man tilbød slik. Valdemar ELSKER rød peber :D

Vi snakkede især om det, da vi var på ferie i udlandet sidste år (ikke at jeg tror, at det er meget bedre i Danmark). ALLE retter på børnemenukortet var ribbet for grønt :o Der var de lækreste retter med varieret mad og spændende grøntsager til de voksne, men til børnene stod den på "nuggets og pommes med ketchup", "spaghetti med kødsovs" eller en burger, der vitterligt bare var en bolle med ost, kød og ketchup. Vi løste det relativt nemt ved at bestille forretter til Mar i stedet, men vi var begge ret forargede over, at man gik ud fra, at børn hellere ville have friture, lyst brød og pasta end "rigtig mad". Og så tænkte jeg, at de kedelige børnemenuer måske var sådan af hensyn til barnets motorik (altså at det er nemmere for små fingre at gribe en nugget, end at skovle frisk salat op), men det hænger heller ikke sammen, for spaghetti med kødsovs er da IKKE nemt at spise, til gengæld blev Mar stort set ikke grisset, de gange han fik et lækkert grillspyd med grillede grøntsager og reelle stykker kød.

Gad vide, hvem der har "fundet på" at børn bedst kan lide "skod-mad"? (Undskyld, hvis det støder nogen). :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahhh en skøn holdning. Jeg er total enig.

Altså sådan som jeg ser det hat grøntsagerne ikke selv skylden, de er flotte, smager godt og meget forskelligt, har forskellige former og forskellig teksturer - dem der siger de ikke kan lide grønt, har vist glemt hvad det dækker over, eller har fået tvunget udkogt blomkål i sig som barn.

Det handler 99% om hvordan børnen bliver præsenteret for dem.

Har i nogensinde givet jeres børn grøntsager til "fredagsslik"? Eller har i (u)bevidst tænkt at grøntsager ikke kan være hyggemad?

Og så den fejl man (ja ja, jeg er synderen) kan begå, hvor man kredser om maden bortset fra grøntsagerne og på den måde viser at grøntsagerne er den sure pligt.

Man kunne jo i stedet sætte grøntsager på spyd, skære dem i underlige former, hygge om dem.

Og så for guds skyld STOPPE MED AT TVINGE NOGET SOM HELST I BØRN!!! Basta.

(Selvom jeg er voksen og nogenlunde rask i bøtten, så kan jeg stadig ikke smide min barndoms fobi for tilberedte grøntsager væk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaaaarh, er I nu SIKRE på, at I ikke ville nyde en pligt-chokolade? ;) Det tror jeg nu stadig, at jeg ville :lolhit

Gad vide, hvem der har "fundet på" at børn bedst kan lide "skod-mad"? (Undskyld, hvis det støder nogen). :chin:

Haha, det ville jeg også. Det chokolade either way!

Jeg tror det er er resultat af at børnen blev kræsne fordi forældrene har brugt en forkert fremgangsmåde, og så er det nemmere at give dem hvad de vil have.

Har du fx set programmer fra England hvor børnene ikke engang spiser med mor og far men bare for serveret gult mad formet som dyr?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaaaarh, er I nu SIKRE på, at I ikke ville nyde en pligt-chokolade? ;) Det tror jeg nu stadig, at jeg ville :lolhit

Spøg til side :) Jeg synes det er en virkelig god pointe, at i tale sætte grønt som noget dejligt og ikke som en pligt. Jeg tror faktisk aldrig, at vi har sagt "Du skal spise dine grøntsager" herhjemme, men der har da været masser af "Mmm rød peber, vil du smage et stykke?" på nærmest samme måde, som hvis man tilbød slik. Valdemar ELSKER rød peber :D

Vi snakkede især om det, da vi var på ferie i udlandet sidste år (ikke at jeg tror, at det er meget bedre i Danmark). ALLE retter på børnemenukortet var ribbet for grønt :o Der var de lækreste retter med varieret mad og spændende grøntsager til de voksne, men til børnene stod den på "nuggets og pommes med ketchup", "spaghetti med kødsovs" eller en burger, der vitterligt bare var en bolle med ost, kød og ketchup. Vi løste det relativt nemt ved at bestille forretter til Mar i stedet, men vi var begge ret forargede over, at man gik ud fra, at børn hellere ville have friture, lyst brød og pasta end "rigtig mad". Og så tænkte jeg, at de kedelige børnemenuer måske var sådan af hensyn til barnets motorik (altså at det er nemmere for små fingre at gribe en nugget, end at skovle frisk salat op), men det hænger heller ikke sammen, for spaghetti med kødsovs er da IKKE nemt at spise, til gengæld blev Mar stort set ikke grisset, de gange han fik et lækkert grillspyd med grillede grøntsager og reelle stykker kød.

Gad vide, hvem der har "fundet på" at børn bedst kan lide "skod-mad"? (Undskyld, hvis det støder nogen). :chin:

Præcis! Hvad sker der for den holdning at børn skal have dårlig mad?! Jeg er helt med på at børn også skal have noget de rigtig godt kan lide, ligesom voksne, når man vælger at tage ud og spise.

Vi var i Grækenland da Dicte var lidt over 1 år, og tænk vi fandt en skøn restaurant med gratis børnemenu - Dicte fik frisk fanget grillet laks, ris og lækre friske grøntsager. Jeg blev nød til at poste billedet på facebook, for det var simpelthen SÅ godt. Tænk hvis flere restauranter valgte den stil...

Og ja, ellers er jeg helt enig. Ved ikke om det er en generations ting? Fx min egen mor som laver god og relativ sund mad, hun kan stadig blive overrasket over at vi altid har frugt og grøntsager med til Dicte..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det ville jeg også. Det chokolade either way!

Jeg tror det er er resultat af at børnen blev kræsne fordi forældrene har brugt en forkert fremgangsmåde, og så er det nemmere at give dem hvad de vil have.

Har du fx set programmer fra England hvor børnene ikke engang spiser med mor og far men bare for serveret gult mad formet som dyr?

Gult mad formet som et dyr? :o Ej men hvor lyder det ulækkert og mærkeligt altså :-/ Men nej det har jeg ikke set.

Og god pointe med fredags "slikken". Herhjemme får Valdemar altid bær til fredagsslik, men måske skulle vi putte agurk og peber og andre gode sager i også. Er 99% sikker på, at det ville hitte :) Jeg hænger bare selv i gamle vaner om, at det skal være sødt :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig lært at spise frugt og grønt, så det gik jeg igang med i graviditeten med M.

Det er stadig en svær proces og det er ikke hver dag der er grøntsager på bordet.

Jeg servere de grøntsager og frugter for M som jeg selv spiser og jeg vil gerne ha' at hun smager på alt på hendes tallerken inden hun siger nej tak - men jeg kunne aldrig drømme om at servere noget for hende, som ikke var på egen tallerken.

Jeg ville ELSKE at M spiste mere grønt og frugt, men jeg kan ikke forvente det af hende, når jeg selv er dårlig til det.

Jeg forsøger og jeg er igang med en læringsproces selv, så jeg forventer ikke at hun vil spise det.

Jeg vil ikke kalde det kræsen, mere at hun ser at jeg er dårlig til at spise grønt og og frugt efterligner det - samt J slet ikke spiser grønt og frugt (han kan ikke, men det er en historie).

Jeg rynker ikke på næsen og siger "bare vent" til forældre hvis børn spiser sundt og godt. Jeg misunder dem!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har aldrig lært at spise frugt og grønt, så det gik jeg igang med i graviditeten med M.

Det er stadig en svær proces og det er ikke hver dag der er grøntsager på bordet.

Jeg servere de grøntsager og frugter for M som jeg selv spiser og jeg vil gerne ha' at hun smager på alt på hendes tallerken inden hun siger nej tak - men jeg kunne aldrig drømme om at servere noget for hende, som ikke var på egen tallerken.

Jeg ville ELSKE at M spiste mere grønt og frugt, men jeg kan ikke forvente det af hende, når jeg selv er dårlig til det.

Jeg forsøger og jeg er igang med en læringsproces selv, så jeg forventer ikke at hun vil spise det.

Jeg vil ikke kalde det kræsen, mere at hun ser at jeg er dårlig til at spise grønt og og frugt efterligner det - samt J slet ikke spiser grønt og frugt (han kan ikke, men det er en historie).

Jeg rynker ikke på næsen og siger "bare vent" til forældre hvis børn spiser sundt og godt. Jeg misunder dem!

De ting kan jeg godt forstå :kram2 Sejt at du "arbejder på sagen"! :super Jeg kender selv, at det kan være svært at bryde med barndoms (spise) vaner, her er det bare med sukker. Vi er altid blevet forkælet med ærter, majs, agurk, tomat o. lign. Vi har bare OGSÅ fået tæskemeget slik :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Touche!

 

Silke Elia elsker grøntsager, også jeg. Og en meget typisk aftensmad består for Silke Elia af grøntsager og kidney bønner. Jo nogle gange spiser hun da også lidt pasta. Ris bliver kun spist med karry/kokosmælk-sovs, og pomfritter nægter hun at smage på. Som skrevet i en anden tråd, bestod hendes frokost hos dp i går af grillede squash og aubergine :D Jeg tror helt sikkert os forældre har en stor ære i at tilbyde vores børn muligheden og give dem en masse smagsvariationer/introducere dem for forskellige madvarer. Hvad vores børn så vælger at spise, kan vi så ikke altid bestemme.

 

En positiv ved at vi har fået Silke Elia er at der nu altid også er grøntsager, når vi spiser hos svigerfamilien :D Hold kæft jeg har fået mange retter med kun køb, kartofler og sovs. I går var der da både gulerødder, ærter og grønne bønner :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gult mad formet som et dyr? :o Ej men hvor lyder det ulækkert og mærkeligt altså :-/ Men nej det har jeg ikke set.

Og god pointe med fredags "slikken". Herhjemme får Valdemar altid bær til fredagsslik, men måske skulle vi putte agurk og peber og andre gode sager i også. Er 99% sikker på, at det ville hitte :) Jeg hænger bare selv i gamle vaner om, at det skal være sødt :blush

Haha, altså gult mad forstået som: toast, nuggets, fritter, vafle , kiks, blødt brød osv osv. Jeg synes nærmest alt junk er gult ;)

Det gør man jo, det er vi jo opvokset med. Jeg tror det er den vi skal bryde. Altså at hygge = sødt. Hygge kan jo ligeså godt værd = lækkert.

Og så VIL jeg også at hygge ikke nødvendigvis er mad, men fx tændte stearinlys, at læse en god bog, dug på bordet osv.

I min praktik gjorde de meget ud af fødselsdag med dug, lys, sang, servietter og så kage. En dreng havde så sodavandsis med og der nægtede personalet at dække bord og sådan, fordi kagen ikke var der som samlingspunkt. Jeg blev både MEGET forarget og meget trist , det er jo helt forkert på SÅ mange punkter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, altså gult mad forstået som: toast, nuggets, fritter, vafle , kiks, blødt brød osv osv. Jeg synes nærmest alt junk er gult ;)

Det gør man jo, det er vi jo opvokset med. Jeg tror det er den vi skal bryde. Altså at hygge = sødt. Hygge kan jo ligeså godt værd = lækkert.

Og så VIL jeg også at hygge ikke nødvendigvis er mad, men fx tændte stearinlys, at læse en god bog, dug på bordet osv.

I min praktik gjorde de meget ud af fødselsdag med dug, lys, sang, servietter og så kage. En dreng havde så sodavandsis med og der nægtede personalet at dække bord og sådan, fordi kagen ikke var der som samlingspunkt. Jeg blev både MEGET forarget og meget trist , det er jo helt forkert på SÅ mange punkter.

Haha så er jeg mere rolig, jeg så straks et eller andet syntetisk jello-blævrende dims for mig :D Men ja det andet er da ikke vildt meget bedre :-/

Og god pointe med hygge uafhængigt af mad :) Det prøver vi også at "øve" herhjemme, men jeg skal gerne indrømme, at jeg synes det er svært :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en oplevelse i dag - endnu en..

Theodor springer fuld af begejstring rundt i faktas grøntafdeling. Hvert et blomkål og bundt af porre bliver mødt af et begejstret og hvinende "eiiiij".. Og så et forsøg på at smage på det hele (det er jo drengen, der går i køleskabet og snacker rå blomkål ;))

Han spreder den skønneste stemning, og vi får så mange smil fra de øvrige kunder..

Men så krøllede mit ansigt pludselig. En kvinde siger "Ja den begejstring for grøntsager er jo snart slut.." efterfulgt af et lille grin, som bestemt ikke var sarkastisk eller noget der mindede herom. Nej det var skam pure alvor.. :blink Ingen af os fik sagt noget.. Tror der gik noget tid, før vi egentlig fattede, hvad vi lige havde oplevet..

Jeg synes vi møder det overalt. Sådan en vattet holdning til børn, grøntsager og sund kost. Sådan en fesen idé om at børn per automatik ikke kan lide grønt, og at vi ikke kan forvente andet af dem.

Vi har oplevet et barn blive lokket til bordet til julefrokost med ordene "kom og spis - der er chips". Selv samme forældre mente ikke, at man kunne gøre noget ved bedsteforældre og andre familiemedlemmers både at forkæle barnet på: altså med slik.

Og så krævede de i øvrigt at barnet skulle smage på grønlangkålen, men selv ville de ikke røre det.

Vi er slet ikke hellige herhjemme. Theodor har fået et happy meal fra McDonalds, og de der følger mig på instagram eller er venner med mig på facebook, ved også at Theodor slap afsted med at stjæle en magnum is den anden dag.

Men drengen elsker også broccoli og han vælger gerne et stykke avocado frem for en rugbrødsmad.

Jeg bliver bare så irriteret over den vattethed.

Hvis vi virkelig ikke ønsker, at vores forældre eller andre skal proppe vores børn med slik, så er det sgu et spørgsmål om at melde ud. Hvis ikke ens familie har den respekt, så synes jeg virkelig der er noget galt - hvilket jeg også pointerede for de førnævnte forældre. For hvis man ikke selv kan tror på, at man kan styre det, så kan man sgu ikke. Jeg har selv både en søster og et par svigerforældre at holde i kort snor på den front!

Jeg bliver endnu mere irriteret over den forudindtagede holdning, at børn ikke kan lide grønt - det er sgu kun fordi nogen har fortalt eller vist dem, at det ikke er værd at spise. Monkey see, monkey do!

Lad os nu tro på vores børn, vores egen autoritet og spis nogle grøntsager - de smager jo for pokker skide godt! :super

Hvor skal folk dog bare blande sig nogen gange :(

Vi har en datter der bestemt ikke er fan af grøntsager men det er blevet meget bedre og hun smager gerne på dem inden hun siger nej. Og handler vi og kommer igennem grønt afdelingen beder hun gerne om et æble som hun kan sidde med i vognen og spise :)

Vi har nok været lidt vattet og har lidt accepteret at hun ikke ville spise det. Men en dag uden vi tænkte over det stillede vi lidt frugt på bordet og spiste. Vi tilbød ikke hende noget for hun plejede at sige nej. Men denne dag gik hun selv over og tog. Og jeg jublede indvendigt :)

Jeg er så glad for hun overhovedet gider smage på det. Og bliver så glad hver gang hun kan lide noget nyt :)

Det skal siges hun altid har været meget dårlig til mad. Grød ville hun ikke en gang røre, så hver gang hun spiser noget nyt er vi glade.

Men jeg tror ikke på hvad damen hun siger. Hvorfor skulle han pludselig ikke gide frugt og grønt mere. Selvfølgelig kan der være noget han ikke gider for en periode men sådan er det da med alle. Det betyder jo ikke det ikke kan ændre sig igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skulle han pludselig ikke gide frugt og grønt mere. Selvfølgelig kan der være noget han ikke gider for en periode men sådan er det da med alle. Det betyder jo ikke det ikke kan ændre sig igen.

Det er lige præcis det der er vigtigt at huske, at børn har nogle perioder hvor de vælger noget fra og noget til, men at det går over igen hvis man bare fortsætter med at servere det grønne uden noget pres.

William har i ca 2 måneder stort set levet af pasta og rugbrød og lidt kød, fordi ham ramte alderen hvor børn begynder at tænke over hvad de spiser. Jeg serverede alligevel frugt og grønt for ham og lod ham vælge selv. Nu spiser han igen frugt og grønt (og alt andet) med stor appetit og glæde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man lige flashe en glad lille dreng og hans lørdagsslik? :biglove

J4gDqsm.jpg

Agurk, kirsebær, jordbær og fersken. Og hvad æder han først? Agurken! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man lige flashe en glad lille dreng og hans lørdagsslik? :biglove

J4gDqsm.jpg

Agurk, kirsebær, jordbær og fersken. Og hvad æder han først? Agurken! :D

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HOERT! 

 

Hernede kan damer jo fortaelle min dreng, at raa peberfrugt ikke er rigtig mad - de skal tilberedes til doede, foer de forvandles til mad :) 

Han er liiidt maerkelig, fordi han meget gerne hapser en gul eller en roed peberfrugt og gnasker loes. Han spiser gerne dagligt en kvart peberfrugt, 6-8 cm agurk, en lille gulerod i tynde stave og fennikel, maaske et par cherrytomater. Han spiser frugt og baer, han kan naegte at spise koed, medmindre det er mors kyllingefrikadeller med boghvede, revne groentsager og soltoerrede tomater i. Han elsker omelet og parmesan ost. Han er for laengst begyndt at hapse noedder og mandler. Han kan spise vandmelon like nobody else. 

 

Han ved ikke hvad slik er, men han ved godt hvad 70 % chokolade er og hvad chokoladeknapper er. Det er MIN skyld, men jeg vil meget gerne laere ham "lidt, men godt". Italien er et lorteland at navigere i og rigtig meget kaerlighed til boern vises med hvidt broed, kager, smaakager og SLIK! Jeg er hende den maerkelige, der gav min dreng vandmelon til sin etaars foedselsdag, mens alle andre aad islagkage - han var HAPPY :)

 

Og mit barn skubbede en aften sin tallerken pasta fra sig og kiggede paa mig med oejne, der sagde: Mor, helt AERLIGT! Du kan goere det bedre.... Han endte med at spise en tallerken gnavegroent, parmesan og en omelet paa no time. De ved godt, hvad de har brug for, de smaa, det er os, der har mistet foelingen med, hvad vvi selv har brug for. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JEG er kræsen. Det er ikke noget jeg er stolt af, men jeg er en af dem som har siddet med kold spinat kl 20 mens resten af familien sad og spiste kager, og jeg fik IKKE lov til at gå fra bordet eller få andet at spise før det som mine forældre havde hældt op, var blevet spist, uanset hvor meget jeg end kløjs i det. Så der er desværre rigtig mange ting jeg ikke kan lide, og jeg føler jeg skal kaste op hvis jeg prøver. Jeg har dog overvejet at prøve igen. Fx prøve at lave blomkålsris for at smage det... I værste fald kan jeg ikke lide det, og så er intet ødelagt. Jeg vil gerne, men jeg synes det er svært.

Det lyder da helt forfærdeligt :( :kram2

Synes dog virkelig at du skulle tage at give blomkålsris et forsøg. Jeg kan bedst lide dem, når de bliver stegt i rigeligt smør og bliver godt krydrede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da helt forfærdeligt :( :kram2

Synes dog virkelig at du skulle tage at give blomkålsris et forsøg. Jeg kan bedst lide dem, når de bliver stegt i rigeligt smør og bliver godt krydrede :)

:ditto til det hele :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER