Nitzen1987

Gave når ens barn afslutter 9. klasse - gør I det?

16 indlæg i dette emne

(Har også postet den i Skolebørn og teenagere men tænker at der måske er flere der kigger her i smalltalk)

Mandens datter er blevet færdig med 9. kl. og i den forbindelse talte manden og jeg om, hvorvidt man giver gave til barnet, når det er færdig med eksamenerne og har fået sit eksamensbevis. Ingen af os har fået gaver fra vores forældre, da vi blev færdige med 9. klasse. Og det har vores overvejelser og valg har nok båret præg af. Jeg fik derimod gaver, da jeg var færdig med min HHX og senere også da jeg fik min lærereksamen.

I aften har manden så været til dimissionsfest og kommer så hjem og siger, at vi er nødt til at købe en gave, fordi alle de andre børn har fået og hans ekskone havde også givet en gave til deres datter. Mandens datter skal i 10. klasse efter sommerferien og regner derefter med at skulle videre på gymnasie og så ellers en videregående uddannelse.

Men skal man så både give gave når de afslutter 9. klasse, 10. klasse, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse?

Hvad tænker I? og hvad er skik og brug ift. gaver i jeres familie?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det har vi aldrig brugt i min familie. Men efter gymnasieluddannels og videregående uddannelse. Ikke efter 9. Eller 10. Klasse. Og det synes jeg egentlig heller ikke er nødvendigt? Altså der er ikke noget galt i at give en gave, så synes ikke I skal føle jer forpligtet til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores familie er det kun når man afslutter ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser, at man får en gave.

Synes det er unødvendigt og sådan lidt forkælet, at man ska give gave efter 9. Og 10. Men tiderne kan self. Ha ændret sig med tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke gjort det. Min datter fik blomster af mig, min søn fik lidt ekstra penge til en gallamiddag med klassen, så noget i den dur. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik ihvertfald ikke noget, og da jeg nærmede mig at blive student og folk begyndte at tale om gaver var det ikke noget jeg ligefrem havde regnet med.

Fik dog en del dengang. 

 

Men på den anden side fik jeg ikke nogen da jeg afsluttede min bachelor, og regner da heller ikke med at få nogen når jeg afslutter min kandidat her om nogle måneder. (håber da på en buket fra manden, men ikke andet) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også at det er vildt mærkeligt. Især fordi forældrene faktisk havde taget gaverne med til dimissionsfesten, så børnene skulle åbne deres gaver der foran hinanden, så manden følte at det var lidt forkert, at vi ikke havde købt noget. Synes at det bliver meget opstillet og unaturligt. Og skal man gøre gøre det fordi alle andre gør det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også at det er vildt mærkeligt. Især fordi forældrene faktisk havde taget gaverne med til dimissionsfesten, så børnene skulle åbne deres gaver der foran hinanden, så manden følte at det var lidt forkert, at vi ikke havde købt noget. Synes at det bliver meget opstillet og unaturligt. Og skal man gøre gøre det fordi alle andre gør det?

Jeg synes, at det lyder rigtig mærkeligt... Så særligt er det vel ikke at blive færdig med 9. klasse - nærmere helst en selvfølge...

Jeg fik fest, da jeg blev student, og gaver af gæsterne - og så fik jeg en 'rigtig' gave, da jeg blev kandidat.

En smadderflot eksamen ville jeg muligvis honorere med en gave, ligesom jeg til tider gør det med ekstra-flotte opgaver o.l. til hverdag.

På den anden side så fører jeg sjældent religionskrige, så hvis det er det nye sort at gøre et stort nummer ud af at være (måske) færdiged folkeskolen, såeh... Det er altid hyggeligt at give nogen gaver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lillebror blev fejret med at de spiste ude og han valgte stedet.. Synes det er mærkeligt hvis man skal til at give gaver efter 9. Kl..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes godt nok også det er underligt at de skal have gane når de er færdige med folkeskolen. Det fik jeg ikke.øjeg fik da jeg afsluttede min HG og det var det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker ikke, at det behøver være en "Fordi du har præsteret"-gave, men lige så godt kan være en "Nu sker der noget stort i dit liv"-gave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en lille gave da jeg afsluttede folkeskolen. Så vidt jeg husker var det en lille halskæde - ikke noget voldsomt dyrt eller noget. Jeg synes det er en sød tanke, men jeg kan da godt se, at hvis man forsætter i 10. klasse, på gymnasiet og så tager en bachelor og en kandidat, så får man en del gaver. Men helt ærligt - det er over mange år.. Det kan jeg ikke se noget mærkeligt i :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker ikke, at det behøver være en "Fordi du har præsteret"-gave, men lige så godt kan være en "Nu sker der noget stort i dit liv"-gave :)

Præcis! Det er den følelse, de unge børn har! At det her er stort. Nu har de sluttet et langt og stort kapitel i deres liv.

(At de så skal sidde og åbne gaver på skolen, er måske lidt underligt!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis! Det er den følelse, de unge børn har! At det her er stort. Nu har de sluttet et langt og stort kapitel i deres liv.

(At de så skal sidde og åbne gaver på skolen, er måske lidt underligt!)

Enig, jeg synes også at gaverne burde være i "privaten". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan helt ærlig så kunne jeg godt finde på det - i hvert fald gøre et "stort" nummer ud af det. Spise ude, arrangere en bowlingtur eller what ever. Og en lille symbolsk gave A la et smykke, parfume eller noget i den dur!

Måske ikke hvis hun fortsætter i 10 kl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan helt ærlig så kunne jeg godt finde på det - i hvert fald gøre et "stort" nummer ud af det. Spise ude, arrangere en bowlingtur eller what ever. Og en lille symbolsk gave A la et smykke, parfume eller noget i den dur!

Måske ikke hvis hun fortsætter i 10 kl.

Ditto!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan helt ærlig så kunne jeg godt finde på det - i hvert fald gøre et "stort" nummer ud af det. Spise ude, arrangere en bowlingtur eller what ever. Og en lille symbolsk gave A la et smykke, parfume eller noget i den dur!

Måske ikke hvis hun fortsætter i 10 kl.

:ditto (og med tårer i øjnene og "min liiiiille dreeeeng"-hulk :lolhit)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER