Karlottapohlent

Hvor skal baby sove??

25 indlæg i dette emne

Hvor har i tænkt jer at have den lille sovende i starten?

Hvad er bedst for den lille?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er min baby 3 mdr, men vil alligevel fortælle hvad vi gør/gjorde

Jeg tror man skal gøre som man har det bedst med! Vi havde Andrea i liften ved siden af sengen de første 2 mdr, da jeg gerne ville have hende tæt på, men ikke op i sengen. Jeg var pga undervisning i retsmedicin meget bevidst om risikoen for vuggedød ved at have hende i sengen (overophedning), så det turde jeg simpelthen ikke. Men jeg ved det virker for mange andre, så man må jo beslutte hvad der virker for en selv. Vi har måske haft hende korte dele af natten i sengen 3-4 gange på de 3 mdr. Hvis hun har behov for at være hos mig, lægger Andrea og jeg os i reglen ind på sofaen (som kan trækkes ud til dobbeltseng), da hun her kan få meget plads, så vi ikke risikerer noget.

Da Andrea var 2 mdr flyttede hun over i tremmesengen som står i den anden ende af et ret langt spveværelse med skillevæg imellem. Det var klart hårdest for moderen :D Andrea sover fantastisk, jeg skulle lige vænne mig til ikke at have hende lige ved siden af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her sov Vigga i en vugge ved siden af vores seng - der sov hun de første 3 mdr. Hun sov ikke i sengen hos os for var også bange for vuggedød, men indimellem hvis hun var ked eller noget fik hun lov, men det gik ret meget ud over min søvn da jeg så kun sov meget let. Da hun blev 3 mdr kom hun i tremmesengen som fik plads i soveværelset. Nu som 8 mdr sover hun på eget værelse. Kommer af og til ned i midten af vores seng (er ikke bange for vuggedød mere) men kun hvis hun er ked eller vågner tidlig og jeg ikke er klar til at stå op ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er anden gangs gravid..

Første gang havde jeg en helt klar forestilling om at jeg ikke ville ha baby i sengen, men fandt hurtigt ud af han kunne sove ca 30 min af gangen i egen seng men sov med glæde 3 timer af gangen når han lå ved siden af mig. Det varet ikke længe før behovet for søvn blev stort og han rykkede op i sengen..

Er nu 7 mdr - vi har taget siden af hans tremmeseng, så vi har "sidevogn" på vores seng.

Han er stor nok til at sove selv, men der sker enormt mange ting, både med udvikling og i vores liv.

Vi skal flytte om nogle mdr og indtil da bliver han ved siden af mig.

Planen er at den næste skal direkte i tremmeseng i sidevogn, så vi kan ligge tæt, hvis der er behov for det i nattetimerne.

Og så køber vi en slyngevugge som supplement.

Men planlæg efter dit eget ønske, og føl din egen mavefornemmelse.. Der er ikke nogen generel rigtig løsning, så i skal bare finde ud af, hvad der er det rigtige for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon kom i tremmeseng på eget værelse (i stuen) fra første nat af. De første 2 nætter sov jeg på sofaen for at være tæt på ham, men der efter rykkede jeg ind i soveværelset.

 

Der har kun været en håndfuld gange hvor han pga. sygdom eller utryghed har sovet enten i vores seng eller i egen seng rykket ind i vores soveværelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har planer om at have vuggen ved siden af sengen til at starte med og så må vi se hvordan det kommer til at gå.

Vil meget gerne undgå baby i sengen, da min mand sover meget tungt og flere gange har lagt sig på min arm eller havt oven på min uden at han selv registrerer det, så hvis vi skal have baby i sengen, så bliver det på min side og så skal vi finde på noget afspærring af en art, så hun ikke falder ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ved at den lille ikke kommer op i selve sengen, der ville jeg være alt for bange for at rulle hen over barnet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ved at den lille ikke kommer op i selve sengen, der ville jeg være alt for bange for at rulle hen over barnet!

Men er det så bedst med en tremmeseng (den syntes jeg er meget stor i forhold til baby i starten), i liften eller i en vugge? (Har en der skal hænges op i loftet). Også er der det med om den lille skal sove inde på soveværelset eller hans egen værelse (han har værelse lige ved siden af os)? Jeg er bange for at jeg så ikke kan høre ham hvis han græder, og hvad nu hvis han måske så er tæt på vuggedøden og jeg netop ikke opdager det fordi han er på sit eget værelse?

Vi lavede bare tremmesengen mindre med sengerand og ammepuden. Simon havde en barnevognslift, som hAn sov lur i men det var kun de første 4 mdr, så var den for lille.

Mht at høre barnet, så kan du jo evt. Vælge at bruge babyalarmen om natten også, men gør hvad du føler dig tryg ved!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg helt i tvivl.

Jeg har hørt at risikoen for vuggedød var større hvis barnet sov i et andet rum, fordi den ikke kan høre forældrenes vejrtrækning og derfor "glemmer" at trække vejret?

Vi har ikke ekseptionelt meget plads i soveværelset, så ville helt klart være en fordel, hvis vores barn kunne sove i soveværelset ved siden af. Men netop fordi jeg havde hørt om vuggedød har jeg ikke turde satse på det.

Nogen der ved om det bare er en 'ammestuehistorie' eller om der er noget om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg helt i tvivl.

Jeg har hørt at risikoen for vuggedød var større hvis barnet sov i et andet rum, fordi den ikke kan høre forældrenes vejrtrækning og derfor "glemmer" at trække vejret?

Vi har ikke ekseptionelt meget plads i soveværelset, så ville helt klart være en fordel, hvis vores barn kunne sove i soveværelset ved siden af. Men netop fordi jeg havde hørt om vuggedød har jeg ikke turde satse på det.

Nogen der ved om det bare er en 'ammestuehistorie' eller om der er noget om det?

 

Jeg skal bestemt ikke gøre mig til ekspert, men al logik siger mig, at det ikke giver nogen mening. Barnet kan jo heller ikke høre forældrenes vejrtrækning, når det sover i løbet af dagen? Der er i hvert fald ikke plads på vores altan til at både den lille og jeg skal sove derude i løbet af dagen  :P 

 

For at besvare trådstarter:

vores plan er at have vuggen stående ved siden af vores seng de første par måneder. Både for tryghedens skyld, men også for at jeg ikke skal "hele vejen" gennem lejligheden for at amme om natten. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg helt i tvivl.

Jeg har hørt at risikoen for vuggedød var større hvis barnet sov i et andet rum, fordi den ikke kan høre forældrenes vejrtrækning og derfor "glemmer" at trække vejret?

Vi har ikke ekseptionelt meget plads i soveværelset, så ville helt klart være en fordel, hvis vores barn kunne sove i soveværelset ved siden af. Men netop fordi jeg havde hørt om vuggedød har jeg ikke turde satse på det.

Nogen der ved om det bare er en 'ammestuehistorie' eller om der er noget om det?

Ved ikke noget om det med vejrtrækningen, men jeg tænkte egentlig også at baby nok kom til at sove i sengen, Sundhedsstyrelsens pjece siger også at det er ok, baby skal bare helst ikke ligge i midten, skal have lige så meget plads som den ellers ville have og må ikke have det for varmt. Men efter den her tråd bliver jeg da en anelse usikker :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger.

 

Her er hvad sundshedsstyrelsen anbefaler:

 

KLIK

 

Her sover Elliot i egen seng i vores soveværelse. Det gør han indtil han ikke skal have mad om natten mere. Ind i mellem, når han sover uroligt eller er ked af det, kommer han over i vores seng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal bestemt ikke gøre mig til ekspert, men al logik siger mig, at det ikke giver nogen mening. Barnet kan jo heller ikke høre forældrenes vejrtrækning, når det sover i løbet af dagen? Der er i hvert fald ikke plads på vores altan til at både den lille og jeg skal sove derude i løbet af dagen  :P 

 

For at besvare trådstarter:

vores plan er at have vuggen stående ved siden af vores seng de første par måneder. Både for tryghedens skyld, men også for at jeg ikke skal "hele vejen" gennem lejligheden for at amme om natten. :)

Kan heller ikke se logik i det, men ja, noget jeg har hørt som bare brændte sig fast i hukommelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar sov - og sover stadig - rigtig meget i vores seng. Han havde godt nok en lift, han blev puttet i og nu en tremmeseng. Men hans livs første nat tilbragte han i mors arme :7himmel Og mange nætter siden er han både blevet puttet og har sovet i vores seng. Jeg tænkte over, at passe på, han ikke blev for varm og ikke blev klemt, men det gik rigtig fint.

Det kan så være lidt forstyrrende nu, hvor han sover betydeligt mere uroligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal bestemt ikke gøre mig til ekspert, men al logik siger mig, at det ikke giver nogen mening. Barnet kan jo heller ikke høre forældrenes vejrtrækning, når det sover i løbet af dagen? Der er i hvert fald ikke plads på vores altan til at både den lille og jeg skal sove derude i løbet af dagen :P

For at besvare trådstarter:

vores plan er at have vuggen stående ved siden af vores seng de første par måneder. Både for tryghedens skyld, men også for at jeg ikke skal "hele vejen" gennem lejligheden for at amme om natten. :)

jeg mener at have hørt at det ikke er vejr trækningen som sådan, men blot lyde fra forældre. Om dagen i barnevognen er der jo lyde fra omgivelserne, hvilket der ikke vil være på et værelse om natten. Men derfor er der jo børn der fint overlever at sove på eget værelse fra starten.

til tråd starter: vi havde C sovende i vugge ved siden af sengen de først 5 måneder, herefter 14 dage i tremmesengen i sove værelset, inden hun kom på eget værelse med 6 måneder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De første 3 uger sov Anna ved siden af mig i sengen. Under egen dyne. Det var det der virkede. Hun sov ikke i midten af os.

herefter sov hun i sin tremmeseng i liften til hun ikke kunne være i den mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Problemet med vuggedød er jo at man ikke helt ved hvorfor de dør... Man har teorier om at nogle ting forhøjer risikoen og andre ting mindsker risikoen - ex at sove i samme værelse som forældrene mener man mindsker risikoen, mens at sove i samme seng som forældrene menes at forhøje risikoen.

Men vuggedød er jo en betegnelse for babyer som dør uden en naturlig årsag. Så man kan gøre de ting som virker logisk for en og som fungerer i hverdagen. Risikoen for at miste ved vuggedød er faldet DRASTISK de senere år, så risikoen er vidst ret lille som udgangspunkt.

Jeg valgte at følge anbefalingerne om at han sov i egen seng i vores værelse, at han lå på ryggen, at han ikke bliver udsat for passiv rygning, at han ikke har det for varmt osv.

Men mærk efter hvad du er tryg ved, og så kan i altid revidere undervejs.

Aron kom på eget værelse som 10 mdr hvor han ikke længere spiste om natten, og ikke vågnede 20 gange hver nat - og begyndte at vise tegn til at rejse sig op i sengen med 20 cm sider :-p

Jeg tænker bare, at hvis det nu er at barnet skal høre lyde for ikke at dø i egen seng på eget værelse, kunne vi jo bare lade hunden sove i samme rum. Den skal nok pusle og lave lyde hele tiden.

Men ja heldigvis er risikoen ikke så stor mere, og det med ryggen, egen seng og ingen rygning er ikke noget problem. Vi er begge ikke rygere og har ikke andre rygere i familien end mandens fætter der endnu ikke har besøgt os, og vi ses kun til familiesammenkomster. Og så min tante, hvis ikke hun er stoppet, men igen er det kun til familiesammenkomster. Hjemmet er røgfrit og alle skal derfor udenfor hvis de besøger os og har den væmmelige vane.

Hmm vi skal bare flytte rundt på en del på værelset for at få plads til vuggen, og det besvær vil jeg helst undgå hvis vi kan nøjes med at barnet sover i værelset ved siden af.

Århja, det må jeg virkelig tænke godt og grundigt over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores pige skal sove i vuggen ved siden af min side af sengen. Det gør det nemmere at amme, jeg vænner mig til hendes signaler og lyde instinktivt, og det er trygt for hende.

I sengen hos os. Jeg ved ikke rigtigt... Falder vi begge i søvn liggende under amning er det jo som det er, men jeg er generelt ikke tryg ved at have så lille et væsen liggende i så stor en seng mellem os. Jeg tror nu ikke vi lægger os på hende, man siger jo at man instinktivt ved man skal passe på. Men jeg tænker, at min mand jo ikke nødvendigvis ved hvornår jeg lader hende blive og ikke, så han ikke har sammemulighed for at reagere forsigtigt sådan der midt under hans søvn.

Tremmesengen er voldsomt stor til en nyfødt. Men vuggen skal omvendt akiftes ud senest når barnet kan sætte sig op, hvis vuggens sider ikke er særligt høje.

Vi har valgt en vugge med hjul, fordi så er det nemt at få et roligt sovested for hende i det rum vi er i. Med tanke for at vi har stor hund, har vi valgt stokke sleepi vuggen fordi den har høje sider. Så får hun fred fra den nysgerrige og sikkert også kærlige næse, der ellers ville slikke hende i hovedet ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht plads i jeres soveværelse, så kan I jo også bare lade baby sove i liften ved siden af sengen, så længe han/hun nu kan være i den. Den er jo ret lille og nem at flytte rundt på med hanke osv. Det gjorde vi med vores datter, jeg synes det var skønt at jeg bare lige kunne række ned og tage hende op til mig i sengen, når jeg skulle amme om natten i starten.

Da hun voksede ud af liften, sov hun i barnevognen inde på vores soveværelse. Og da hun var omkring 6-7 mdr kom hun ind på eget værelse i tremmesengen.

Jeg ville ikke være bekymret for vuggedød ved at have dem på eget værelse fra starten, det kender jeg flere som det har fungeret perfekt for - og hvis I også har en hund der kan pusle lidt, er det jo det samme som på soveværelset. Nogen kommer dem også på eget værelse fra starten pga ingen af dem fik noget søvn, da både baby og forældre vækkede hinanden. For mig var det udelukkende et spørgsmål om praktiske årsager ift amning. Så det er meget individuelt og man er bare nødt til at finde det som fungerer for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht plads i jeres soveværelse, så kan I jo også bare lade baby sove i liften ved siden af sengen, så længe han/hun nu kan være i den. Den er jo ret lille og nem at flytte rundt på med hanke osv. Det gjorde vi med vores datter, jeg synes det var skønt at jeg bare lige kunne række ned og tage hende op til mig i sengen, når jeg skulle amme om natten i starten.

Da hun voksede ud af liften, sov hun i barnevognen inde på vores soveværelse. Og da hun var omkring 6-7 mdr kom hun ind på eget værelse i tremmesengen.

Jeg ville ikke være bekymret for vuggedød ved at have dem på eget værelse fra starten, det kender jeg flere som det har fungeret perfekt for - og hvis I også har en hund der kan pusle lidt, er det jo det samme som på soveværelset. Nogen kommer dem også på eget værelse fra starten pga ingen af dem fik noget søvn, da både baby og forældre vækkede hinanden. For mig var det udelukkende et spørgsmål om praktiske årsager ift amning. Så det er meget individuelt og man er bare nødt til at finde det som fungerer for jer!

Vil ikke ha liften ind på soveværelset, nu jeg har købt min elskede leander vugge.

Men tror det måske bliver eget værelse og hunden så kommer derind og "holder vagt" når den tid er.

Men ja vi må prøve os frem. Se tiden an.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her er planen at lillesøster skal sove i sin tremmeseng, som de første mdr så står i soveværelset for fodenden af vores seng. problemet er så bare at vi ikke kan åbne vinduet, hvis det bliver en varm sommer, men så må vi rykke rundt så den kan stå i det modsatte hjørne.

vi gjorde det samme med Sebastian, der var ca 5 mdr da han rykkede på eget værelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare lidt, om det ikke bliver for varmt for den lille at skulle sove i liften? :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare lidt, om det ikke bliver for varmt for den lille at skulle sove i liften? :s

Ikk nødvendigvis. Mange nyfødte føler sig ret trygge i liften og sover uden problemer i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare lidt, om det ikke bliver for varmt for den lille at skulle sove i liften? :s

Lise havde det ikke for varmt i liften, så må man bare tilpasse mængden af tøj på den lille og dyne, så det passer med hans/hendes kropstemperatur. Lise var også helt klart tryggest i liften fordi det var så småt. Hun brød sig ikke om at der var "åbent" omkring hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER