Barbamama

Tager I kosttilskud? Og i så fald hvilke?

57 indlæg i dette emne

Jeg overvejede lidt at lægge denne tråd i øko/alternativ, men vil gerne høre fra hele bk :)

Tager I kosttilskud og i så fald hvilke og hvorfor?

Jeg tager pt ingenting udover en multivitamin af et tilfældigt billigt mærke, når jeg husker det. Men jeg kan godt få lidt "dårlig samvittighed" overfor min krop og have lyst til at booste med noget mere. På den ene side tænker jeg, at det ikke burde være nødvendigt hvis man spiser godt, men på den anden side tvivler jeg på, at jeg spiser helt optimalt :chin: Omvendt igen, så tænker jeg også på faren ved at få for meget af noget, og så synes jeg at en god del kosttilskud indeholder ting, som jeg ikke føler er gode for min krop (f.eks.) sødestoffer.

Jeg synes faktisk at det er lidt af en jungle :unsure Og jeg synes ikke engang at jeg kan bruge "Hvordan har du det" som målestok, for nogle ting tænker jeg mere er forebyggende end "til forbedring her og nu" :unsure

Så ja, jeg kunne godt tænke mig at høre lidt rundt omkring herinde, hvad I tager, hvis noget? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg tager er faktisk en D-pearl.

og så overvejer jeg fiskeolie. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spektro multivitamin og Eskimo 3 fiskepiller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I må meget gerne fortælle hvorfor også :) (Altså både hvorfor det tilskud og hvorfor det mærke :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det som dig, jeg tager livol multitabs når jeg husker - men især op til mens, der har jeg det svært indimellem, men alm vitaminpiller kan gøre lidt, bl.a mod energi underskud.

Så tager jeg også Dpearl når jeg husker.

Jeg skal have købt nogle gode fiskeolie kapsler, jeg spiser alt for lidt fisk, men jeg er for dårlig til at få det købt, så det er ret periodevis jeg tager det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager multivitamin, ekstra D-vitamin og fiskeolie, alle tre er skleroserelaterede.. :P

Vitamin-pillen er Omnimin, fordi det er dem min sklerosesygeplejerske anbefalede.. D-vitamin fordi mangel på dem skulle gøre sklerosen værre. Til sidst er der fiskeolien, fordi jeg har læst at fedststoffet fra fisk kan hjælpe med at genopbygge de myelinskeder i nervesystemet, som sklerosen har ødelagt.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager multivitamin, fiskeolie, hvidløgspille samt d vitamin. Derudover får jeg hver tredje mdr en indsprøjtning med b vitamin.

Det hele er i samråd med læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser Spektro multivitamin, Cal-mag+D citrat (kalk/magnesium) også fra Spektro, D-pearls, multi B vitaminer fra Berthelsen, C vitaminer fra Spektro (kan ikke lige huske navnet), Omnizink fra Biosym fiskeolie fra Nordic Naturels.

 

Mærkerne er valgt ud fra at jeg vil have mine vitaminer/mineraler naturlige/organiske, da de optages allerbedst af kroppen, fordi den kan genkende dem og bruge dem :) og fiskeolien skal være i så god kvalitet, som muligt :)

 

Hvorfor jeg spiser de kosttilskud jeg gør er fordi jeg kan mærke en forskel på når jeg tager dem i forhold til perioder, hvor jeg glemmer det :) Undersøgelser viser, at frugt/grønsager i dag indeholder mindre vitaminer end førhen og derfor kan jeg ikke spise mig til alle de vitaminer kroppen har brug for. Mælkeprodukter indgår ikke i min kost, så derfor Kalk tilskud. Jeg er ikke bange for, at få for mange vitaminer/mineraler, da der skal virkelig meget til, at man får for mange og de anvisninger sundhedsstyrelsen anbefaler er minimum dosis kroppen har brug for, for at "overleve". Langt de fleste vitaminer er vandopløselige (pånær k, e, (d,) a vitaminer), så hvis jeg skulle få for mange (hvilket jeg har regnet mig frem til, at jeg ikke gør), så udskiller kroppen dem igen :)

 

Der er så også det i det, at jeg i en lang årrække har "mishandlet" min krop, da min appetit forsvandt i perioder og desværre stadig gør det lidt.. Så føler lidt at jeg kan give min krop lidt igen for, at "mishandlet" den.

Jeg har også en datter med "vægtproblemer" og som helst vil ammes, som primær mad, så vil have min mælk er så god og nærende, som mulig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager multivitamin, fiskeolie, hvidløgspille samt d vitamin. Derudover får jeg hver tredje mdr en indsprøjtning med b vitamin.

Det hele er i samråd med læge.

Hvad gør hvidløgspillen? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apotekets multivitamin samt jern.

Unikalk med ekstra d-vitamin.

Er blevet anbefalet af lægen at tage dette og disse typer.

jeg vil rigtigt gerne følge op med noget fiskeolie, da vi bare får alt for lidt fisk herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lilleprinsessen, hvordan kan det være at b bitaminerne er fra bertelsens og ikke spektro ligesom meget af det andet? Jeg overvejer nemlig selv spektros B vitaminer eller i hvert fald en eller anden form for B vitaminer, da jeg har lidt svært ved at holde mit b12 oppe, hvilket påvirker mit humør og min energi <_< Og hvad gør zinken?

Alle jer, der tager fiskeolie, tager I kapler eller væske, og hvorfor? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kapsler! Kan ikke lide smagen, så det skal bare ned!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravid multi.

Kalk (+ D-vitamin) 1-2 gange dagligt, da jeg sjældent drikker mælk eller spiser fisk.

Overvejer også en fiskeolietablet her i graviditeten, men er stadig lidt præget af det der program (Kontant?) om rådne fisk til brug i produktionen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager omnimin pure (multivitamin) og b-vitamin.

b-vitamin fordi at vi spiser LCHF og jeg derved begyndte at fælde helt vild, så blev jeg anbefalet at tage ekste b-vitamin, og det har hjulpet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravid multi.

Kalk (+ D-vitamin) 1-2 gange dagligt, da jeg sjældent drikker mælk eller spiser fisk.

Overvejer også en fiskeolietablet her i graviditeten, men er stadig lidt præget af det der program (Kontant?) om rådne fisk til brug i produktionen...

Det lyder også ulækkert med rådne fisk :puke Gælder det al fiskeolie? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager omnimin pure (multivitamin) og b-vitamin.

b-vitamin fordi at vi spiser LCHF og jeg derved begyndte at fælde helt vild, så blev jeg anbefalet at tage ekste b-vitamin, og det har hjulpet :)

Nå, jeg troede ellers at æg var en god kilde til B-vitamin :chin: Men good to know!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør hvidløgspillen? :help

Det skulle være godt for immunforsvar samt blodtryk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lilleprinsessen, hvordan kan det være at b bitaminerne er fra bertelsens og ikke spektro ligesom meget af det andet? Jeg overvejer nemlig selv spektros B vitaminer eller i hvert fald en eller anden form for B vitaminer, da jeg har lidt svært ved at holde mit b12 oppe, hvilket påvirker mit humør og min energi <_< Og hvad gør zinken?

Alle jer, der tager fiskeolie, tager I kapler eller væske, og hvorfor? :)

 

Det er fordi jeg regnede dosis, antal og pris ud og kom frem til, at dem fra Berthelsen var billigst  :blush Men Spektro tiltaler mig også meget fordi der er urter i mange af deres produkter.

Zink tager jeg fordi jeg ammer og man mister meget zink ved amning og det virker sårhelende - Bella Gry bider og har bidt hul flere gange!  :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder også ulækkert med rådne fisk :puke Gælder det al fiskeolie? :unsure

Såvidt jeg ved skulle dem lilleprinsessen tager og dem jeg tager (eskimo 3) være ordentlige og gode - altså ikke rådne fisk og behandlet ordentligt og ikke smage af fisk. Jeg tager eskimo 3 fordi de er de billigste af de to.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Såvidt jeg ved skulle dem lilleprinsessen tager og dem jeg tager (eskimo 3) være ordentlige og gode - altså ikke rådne fisk og behandlet ordentligt og ikke smage af fisk. Jeg tager eskimo 3 fordi de er de billigste af de to.

Det har jeg også hørt og så mener jeg at det mærke der også laver D-pearls (kan ikke huske hvad det hedder) har gode fiskeolie kapsler. Så de billige fra supermarkedet skal man holde sig fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder også ulækkert med rådne fisk :puke Gælder det al fiskeolie? :unsure

 

Kan ikke huske det. Mener, at der var et par enkelte, hvor det ikke var helt sikkert, at det var sådan, men er ikke selv nået så langt i min søgning. Men dejligt, hvis de to ovennævnte mærker skulle være ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager kalk, og det er fordi jeg får prednisolon. Aner ikke hvad mine kalktabletter hedder. Det er bare dem fra apoteket.

Og så Longo vital classic. Dem gav min mor mig som barn for at styrke mit immunforsvar da jeg døjede meget med blæner i munden. De hjælp den gang, så da jeg som voksen ville styrke mit immunforsvar blev det meget naturligt dem der igen.

Jeg spiser fisk hverdag, men ellers havde jeg også taget fiskeoliekapsler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Almindelig multi Livol voksen, en fiskepille og d-pearls et par gange om ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

puha, jeg tager vildt mange kosttilskud. Har desværre også sclerose, så jeg har god gavn af en del forskellige ting, tager dog ikke fiskeolie pt.

Jeg har lige købt nye vitaminer, så noget af det jeg tager nu, bliver overflødigt, men hvis jeg remser det hele op tager jeg:

 

Mega B-stress fra solaray - indeholder C-vitamin og masser af B-vitamin

Cool cayenne fra solaray - skulle sætte forbrændingen op (er et forsøg på lidt hjælp til at tabe mig)

Cal-Mag 1:1 citrat med vitamin D - virker mod uro i benene

Tranebærpillen - forebyggende, da urinvejsinfektioner kan give problemer mht sclerose i form af pseudoattak

En multivitamin - har tidligere købt apovit, men nu er der på vej fra solaray også, deres variant der hedder Spektro multivitamin

Ekstra D-vitamin - D-pearls på vej i stedet for dem fra Apovit

C-vitamin for immunforsvaret, men tror den er overflødig, når jeg får i mega B-stress pillerne :-)

 

Fiskeolien fra solaray overvejes kraftigt, men jeg skal lige have styr på hvad jeg egentlig har brug for, og hvad der er bedst for min krop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For tiden tager jeg kun unikalk silver (med ekstra D vitamin fordi der er knogleskørhed i familien) fordi jeg er intolerant over for mælkeprodukter.

Spiser fisk(epålæg) hver dag.

I perioder også jern og B-vitaminer, men er ikke nødvendigt pt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER