Guest Smilla

Et spørgsmål om Gastric bypass?

22 indlæg i dette emne

Jeg vil meget gerne have sådan en operation og har spurgt min læge om han ikke kan henvise mig til/få mig skrevet op til sådan en operation.

Jo det vil han gerne, men han siger de ikke vil røre ved én før man har tabt sig....?

Så spurgte jeg ham hvad jeg skulle veje, før de ville tage mig ind....Så sagde han at det havde ikke noget med vægten at gøre, men med BMI....

Så spurgte jeg hvad ens BMI skulle være, så svarede han nogle-og-tredive....

Så slog jeg en latter op, for jeg tror aldrig jeg har haft en BMI på nogle-og-tredive!! ;) Hehe! Så smilte han bare og det var det....

ER det ikke lidt mærkeligt?!?! Så giver det da ikke mening at få operationen, hvis man godt kan tabe sig SÅ MEGET....?!?!?

Har min læge ret eller hvordan skal jeg få ham overtalt? Hvad har i sagt til jeres læger - jer der er opereret?

På forhånd tak for hjælpen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kender ikke noget til det, men jeg havde en kollega som tabte sig helt vildt for at få den, hun tabte sig faktisk for meget, så hun måtte tage lidt på igen :blink

Tror hvis jeg havde tabt så meget som hun havde, så havde jeg nok valgt at tabe resten selv også :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det har han ikke. Du skal have et BMI på over 40 (hvis ikke du fejler nogen ting, såsom sukkersyge osv.) Han skal give dig en henvisning nu.

Når du så kommer til samtale der hvor de tager beslutning om du skal have operation, så fortæller de dig at du skal tabe dig 10% af din vægt, inden de vil operere dig.

Så hvis du vejer 110 kil0 (bare et skud) så skal du tabe dig 11 kilo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen jeg kan godt forstå, hvorfor man skal tabe sig inden, for ens organer bliver også forstørret, hvis man er alt for overvægtig. Desuden så er der risiko for større komplikationer, hvis man har for høj en BMI; end hvis man har en BMI på normalvægtig som er mellem 19-25 hvis jeg husker rigtig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke noget til det, men jeg havde en kollega som tabte sig helt vildt for at få den, hun tabte sig faktisk for meget, så hun måtte tage lidt på igen :blink

Tror hvis jeg havde tabt så meget som hun havde, så havde jeg nok valgt at tabe resten selv også :blush

Jeg ved at de vil have at man taber sig lidt inden selve operationen, men det er for at huden skal blive løsere og det dermed er nemmere at operere? Sådan har jeg forstået det.

Men ellers tænker jeg ligesom dig, at så kan man jo ligeså godt lade være med at blive opereret!

Hmmm?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det har han ikke. Du skal have et BMI på over 40 (hvis ikke du fejler nogen ting, såsom sukkersyge osv.) Han skal give dig en henvisning nu.

Når du så kommer til samtale der hvor de tager beslutning om du skal have operation, så fortæller de dig at du skal tabe dig 10% af din vægt, inden de vil operere dig.

Så hvis du vejer 110 kil0 (bare et skud) så skal du tabe dig 11 kilo.

TAK LIGE PRÆCIS!!!!!!!!!!!! DET ER DET jeg også har hørt!!!

HRMPFH nu er jeg nødt til at ringe til min læge i morgen tidlig.....IHHHHHHHHHH hvor jeg gider slås med ham også!!!! ØJS

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jamen jeg kan godt forstå, hvorfor man skal tabe sig inden, for ens organer bliver også forstørret, hvis man er alt for overvægtig. Desuden så er der risiko for større komplikationer, hvis man har for høj en BMI; end hvis man har en BMI på normalvægtig som er mellem 19-25 hvis jeg husker rigtig

Helt klart, det er bare ikke DET der er issuet her...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK LIGE PRÆCIS!!!!!!!!!!!! DET ER DET jeg også har hørt!!!

HRMPFH nu er jeg nødt til at ringe til min læge i morgen tidlig.....IHHHHHHHHHH hvor jeg gider slås med ham også!!!! ØJS

Ellers skift læge. Det hjælper meget :) Nå men hvis du har over 40 i BMI, så SKAL han henvise dig. Du skal slet ikke slåsse med ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først et KÆMPE kram til dig søde :kram2

Det er en stor beslutning jo...

Grunden til de gerne vil have man skal tabe sig - er bla. os for at vise at det VIRKELIG er det du vil.... Man kan jo ikke BARE LIGE gøre det om igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers skift læge. Det hjælper meget :) Nå men hvis du har over 40 i BMI, så SKAL han henvise dig. Du skal slet ikke slåsse med ham :)

Aiii....hehe....jeg har netop skiftet til ham her fordi jeg skulle slås med min tidligere læge om hvorvidt jeg havde en depression, som ham her så i særdeleshed mener jeg har og har undskyldt på de andres vegne jeg har fået så dårlig en behandling etc.

Hold nu kæft jeg er træt af læger!!! :S

Tror vist nok lige jeg har en BMI over 40....:prik Og det er altså ikke for sjov :(

Først et KÆMPE kram til dig søde :kram2

Det er en stor beslutning jo...

Grunden til de gerne vil have man skal tabe sig - er bla. os for at vise at det VIRKELIG er det du vil.... Man kan jo ikke BARE LIGE gøre det om igen..

Ja mega stor....jeg har nu overvejet det i 5 år.....så nu skal de være!! Ja jeg vil jo nødigt komme tilbage og veje det jeg vejer nu jo....men jeg er nødt til at få noget hjælp til en kæmpe livstilsændring....magter det desværre ikke selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svare r lige... Noget bliver gentagelser og noget er nok nyt..

Man skal have en bmi på over før for at blive henvist til operation ELLER en bmi på over 35 samt have følgesygdomme (diabetes2, stofskiftesygdomme eller lignende) Når man kommer ind og bliver vejet skal man fra den dato tabe sig 8-10% (kommer an på hvor man bliver henvist til) Det skal du tabe dig på MAKS 3 mnd'er... Grunden til at du skal det er at der når man er overvægt en masse fedt omrking dine organger... når man så taber sig er det et af de første steder det forsvinder fra og derved er det nemmere og mindre risikofyldt at operere...

Håber det var svar nok..: Det er ihvertfald den forklaring jeg har fået fra Hamlet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svare r lige... Noget bliver gentagelser og noget er nok nyt..

Man skal have en bmi på over før for at blive henvist til operation ELLER en bmi på over 35 samt have følgesygdomme (diabetes2, stofskiftesygdomme eller lignende) Når man kommer ind og bliver vejet skal man fra den dato tabe sig 8-10% (kommer an på hvor man bliver henvist til) Det skal du tabe dig på MAKS 3 mnd'er... Grunden til at du skal det er at der når man er overvægt en masse fedt omrking dine organger... når man så taber sig er det et af de første steder det forsvinder fra og derved er det nemmere og mindre risikofyldt at operere...

Håber det var svar nok..: Det er ihvertfald den forklaring jeg har fået fra Hamlet

Tak Trine, det var til rigtig meget hjælp :) Nå men så må jeg jo ringe til lægen i morgen....øv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har lige fundet den her: http://www.regioner.dk/Aktuelt/Nyheder/2010/December/~/media/D17D07D108BB49258F24FE9D522804F9.ashx

Det er en pdf-fil.

Har i der er GB-opereret fulgt disse retningslinier?

Det var lige præcis den der jeg ledte efter.. De har nemlig ændret reglerne den 1. januar 2011.. Men jeg kunne ikke finde beviset for det, men det fandt du så selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal have operationen og vil sige det er et MARRIDT pr. 1/1-11 at få den.. Du kan ikke bare få den p.g.a overvægt mere, jo i sjældent tilfælde hvis dit bmi er over 50!!!.. Du skal have en følgesygedom nu... Jeg skulle tabe 8%, men jeg har også en følgesygedom så måske det er anderledes..

Men vil bare sige at du skal ikke regne med noget mere.. Desværre de er blevet meget kritiske!! :(

Her der det de skriver der hvor jeg skal have det lavet:

Nye visitationsregler efter 1. januar 2011

Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner har udfærdiget nye visitationsretningslinjer for henvisning til behandling for svær overvægt på offentlig afdeling. De nye regler kommer til at gælde for alle patienter henvist til offentlig afdeling efter 1. januar 2011.

De hidtidige behandlingsregler udfærdiget af Sundhedsstyrelsen, er uændret gældende. Det betyder at patienter der ønsker behandling på privathospital som privatpatient, ikke er omfattet af de nye regler.

Kort fremstilling af de nye retningslinjer

· BMI > 35 og samtidig forekomst af mindst én sværere følgesygdom (type 2 diabetes, svær regulerbar blodtryksforhøjelse, søvnapnø, PCO og dokumenteret slidgigt i fod- knæ- eller hofteled)

· I særlige tilfælde ved BMI > 50. Som hovedregel er BMI > 50 et utilstrækkeligt grundlag for operation

· Alder over 25 år

· Varigt vægttab har ikke kunnet opnås ved konventionel, ikke-kirurgisk behandling.

· Før patienterne kan indstilles til operation skal de have gennemgået et 3 måneder langt medicinsk behandlingsprogram, inkl. et vægttab på minimum 8%. Dette program kan de først henvises til efter at have gennemgået en omfattende vurdering hos egen læge.

Følgen af de nye visitationsregler

De nye retningslinjer vil dels gøre vejen frem mod en overvægtsoperation længere for patienterne, og dels medfører at langt færre overvægtspatienter kan få tilbudt operation via en offentlig afdeling. Regionerne har anslået at antallet af patienter til operation reduceres med ca. 40 %, men reelt vil reduktionen blive på 70-80 %.

Ændringerne betyder derfor, at flertallet af overvægtspatienter er tvunget til selv at betale for deres overvægtsoperation.

Hvad skal patienterne gøre

Som hidtil skal patienter, som er interesseret i en overvægtsoperation, primært vurdere visitationsreglerne. Falder du indenfor de nye visitationsregler (som hovedregel skal BMI > 35 og du skal have en følgesygdom), eller er du i tvivl, skal du spørge din egen læge om hjælp.

Er du allerede henvist til en offentlig afdeling før 1. januar 2011 og venter på indkaldelse, har du stadig mulighed for at blive omvisiteret til privathospital iht. det udvidede frie sygehusvalg.

Vurderer din læge efter en udredning af dig, at du opfylder betingelserne vil du blive henvist til en medicinsk afdeling til et 3 måneder langt forbehandlingsforløb, og derefter evt. videre til en kirurgisk afdeling til operation. Er ventetiden på operation mere end 4 uger på det tidspunkt du henvises, kan du som tidligere bede om omvisitering til privathospital iht. loven om udvidet frit sygehusvalg.

Hvad gør du hvis du ikke omfattes af de nye regler

Hvis du mener at du falder indenfor de regler som fremgår af Sundhedsstyrelsens ”Fællesprotokol for kirurgisk behandling af svær fedme i Danmark” fra 2008, dvs. de hidtidige behandlingsregler, har du mulighed for at blive opereret på privathospital som selvbetalende privatpatient.

I korthed er reglerne

· BMI > 40

· BMI > 35 ved følgesygdomme

· Alder over 18 år

· God forståelse for indgreb og nødvendige livsstilsændringer

· Flere tidligere forgæves vægttabsforsøg

Er du i tvivl eller vil du spørge os om behandling som privatpatient, er du velkommen til at kontakte os per mail kontakt@bariatric.dk eller telefonisk på telefon 70 20 00 76.

Med venlig hilsen

Bariatric Center

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Charlotte....ja jeg ved de er blevet kritiske, der skal jo også spares og de kender ikke følgerne for operationerne godt nok, siger det.

Pøj pøj med din operation! :)

Kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået lavet en Gastric Bypass i november 2010..

Dengang skulle jeg tabe 8 % af min vægt. Man skal ikke tabe sig for at "vise at man vil" noget - de er faktisk ret ligeglade med hvad man vil.. Man har som regel gået igennem en gruelig masse slankekure og kostomlægninger, så de ved jo "hvad man vil". Grunden til man skal tabe sig 8 %, er at det første FEDT man taber sig er fedtet omkring dine organer, hvilket gør at risikoen ved operationen falder drastisk. Da jeg blev opereret var der 1 der blev afvist fordi hun vejede ½ kg for meget - min ene stuekammerat var inde for anden gang, da hun blev afvist første gang fordi hun havde vejet 1½ kg for meget.

I den første måned levede jeg 90% efter de foreskrifter der var. Jeg KUNNE IKKE drikke protein drik.

I dag kan jeg spise alt hvad jeg vil, men jeg spiser i begrænset mængder.

Siden 16. august har jeg tabt mig 28 kg.

Hvis du kan få operationen, skal du vide det bliver pisse hårdt.. Nøj den første måned var jeg bare SÅ meget i tvivl.. Men i dag er det nok det bedste jeg nogensinde har gjort fo rmig selv.

Held og lykke med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input Banshee....oh my god ½ kg?!?!? Hmm....hvor blev du opereret?

Er der steder der er at foretrække fremfor andre, hvis jeg selv kan vælge?

Jeg så en mand som var blevet opereret i Esbjerg, han var skåret op næsten hele vejen nedaf brystet?? Er det sådan de gør?

Jeg troede de lavede nogle små "indgange" og så gik ind den vej....ikke åbnede helt op? Altså ala kikkert-operation...

Hvordan er i opereret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk bliver sendt hjem for 100 gram Mette...

Jeg kender en del som er blevet opereret på Mølholm og har været med både hos min søster og hendes mor da de fik deres GBY.. Det var to meget forskellige oplevelser, men hvis du vil vide mere om hvordan jeg oplevede det at stå på sidelinie må du lige sige til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input Banshee....oh my god ½ kg?!?!? Hmm....hvor blev du opereret?

Er der steder der er at foretrække fremfor andre, hvis jeg selv kan vælge?

Jeg så en mand som var blevet opereret i Esbjerg, han var skåret op næsten hele vejen nedaf brystet?? Er det sådan de gør?

Jeg troede de lavede nogle små "indgange" og så gik ind den vej....ikke åbnede helt op? Altså ala kikkert-operation...

Hvordan er i opereret?

I Esbjerg får man 5 små snit.. DEt bedste man kan gøre er at tabe sig 1-2 kg mere end anbefalet.. :) Jeg skulle tabe 9, og har tabt næsten 15..

Se en animeret video her om hvordan de gør..

Jeg vil sige at det er kun i meget sjældent tilfælde de må operere anderledes end via kikkert, og det er kun hvis patientens liv står på spil.. Jeg tror ham du har set har fået en mave reduction.. Der får man nemlig et meget stort snit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De går virkelig meget op i det med at man har tabt det man skal - simpelthen fordi risikoen er kirugens.. DVS hvis der kommer komplikationer, er HAN ansvarlig hvis man ikke har tabt det man skal.. Derfor er det altså kirugen der siger fra.

Man får 5 "små" huller. I dag, 2 måneder efter min operation ligner 4 af mine huller "røde myggestik" og det sidste, som sidder lige over navlen, er en rød streg. Ikke pænt, men bestemt pænere end jeg frygtede!!

JEg er opereret på EIRA(Hamlet) i Århus. Her bliver man syet indvendigt.. Ved at de nogen steder får "clips" i, som også skal pilles ud. Jeg skulle intet have ordnet bagefter.

Jeg har været YDERST tilfreds med Eira :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, jeg synes det er træls, at de nye regler er blevet strammet så meget op!!! Jeg er opereret på Mølholm i marts 2008 og har tabt 57 kilo (er kun 3 kilo fra min før graviditetsvægt).. Og jeg ved bare hvor meget det har lettet at tabe alle de kilo.. Jeg ville ønske for dig Mette du kunne få operationen for det ændrer ens liv.. Ja, nogen kaster op og nogen mister håret (som oftest heldigvis kommer tilbage igen) og der er andre der har andre bivirkninger.. Men det betyder bare så lidt i forhold til, hvad man får!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER