Mor til de skønne

Alle jer kagegenier

42 indlæg i dette emne

Hvor har I købt jeres "udstyr"? Hvilke opskrifter bruger I? Hvor finder I dem? Hvad startede I med at lave?

Jeg ville så gerne kunne lave SÅ flotte kager, som flere af jer herinde kan :respekt Men syntes bare det virker så uoverskueligt at skulle i gang :wacko Jeg kan ikke lige gennemskue hvad der er nødvendigt at have (man kan jo få et hav af ting)! Og syntes der findes så mange forskellige sider med udstyr, opskrifter og gode råd - så tænkte, at dem må I også have en del af ;)

Hvad skal jeg bruge som "basispakke" for at komme i gang? Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig i gang :kram

(ved godt, at det nok er lidt meget at skulle skrive om, men måske en henvisning eller to kunne hjælpe mig i gang ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville starte med at købe ind hos Special Købmanden. De har næsten alt og er ok billig i fragt, hvis du ikke selv kan komme i butikken.

Af basis mener jeg du kommer langt med:

En kagerulle

En elpisker

Wiltons overtæksmasse

Pastafarverne rød, grøn og blå

Så kan du efterhånden udbygge med diverse udstikkere og alt muligt andet gejl...

Så er det ellers bare med at søge inspiration - der er feks flere sider på Youtube, der viser udførligt, hvordan du laver en kage og overtrækker den.

Opskrifter og arbejdsbeskrivelser kan du også finde på Scandinavian Cake Decorators men pas på - det er en farlig afhængig verden at bevæge sig ind i.

God fornøjelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med i denne tråd, ville nemlig også gerne kunne lave sådan nogle kager. Men for mig virker det også bare så uoverskueligt at komme i gang med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare med at kaste sig ud i det. Der er jo ikke nogle der siger, at det behøver være avanceret de første gange. Man kan jo starte med at overtrække og dekorere en alm kage uden fyld. Og su kan jo lave dit eget overtræk til kagerne af skumfiduser... Og frugtfarve kan godt bruges - det giver bare en mindre intens farve.

Og man kan jo godt overtrække en kage i hvid bare - det gjorde jeg den første gang jeg lavede en dekoreret kage. Der havde jeg ingen "fancy" redskaber...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville starte med at købe ind hos Special Købmanden. De har næsten alt og er ok billig i fragt, hvis du ikke selv kan komme i butikken.

Af basis mener jeg du kommer langt med:

En kagerulle

En elpisker

Wiltons overtæksmasse

Pastafarverne rød, grøn og blå

Så kan du efterhånden udbygge med diverse udstikkere og alt muligt andet gejl...

Så er det ellers bare med at søge inspiration - der er feks flere sider på Youtube, der viser udførligt, hvordan du laver en kage og overtrækker den.

Opskrifter og arbejdsbeskrivelser kan du også finde på Scandinavian Cake Decorators men pas på - det er en farlig afhængig verden at bevæge sig ind i.

God fornøjelse

Tak for hjælpen, det vil jeg kigge på :) Det er slet ikke så uoverskueligt, at skulle anskaffe sig de ting til en start ;) Og så må jeg i gang med, at kigge på youtube :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare med at kaste sig ud i det. Der er jo ikke nogle der siger, at det behøver være avanceret de første gange. Man kan jo starte med at overtrække og dekorere en alm kage uden fyld. Og su kan jo lave dit eget overtræk til kagerne af skumfiduser... Og frugtfarve kan godt bruges - det giver bare en mindre intens farve.

Og man kan jo godt overtrække en kage i hvid bare - det gjorde jeg den første gang jeg lavede en dekoreret kage. Der havde jeg ingen "fancy" redskaber...

Tænker også det er sådan et sted, jeg skal starte :D Vidste ikke man kan lave overtræk, til kagerne, af skumfiduser :huh Er det ellers ikke fondant man kan bruge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker også det er sådan et sted, jeg skal starte :D Vidste ikke man kan lave overtræk, til kagerne, af skumfiduser :huh Er det ellers ikke fondant man kan bruge?

Jo du kan bruge fondant eller sugarpaste (hvad forskellen er skal jeg være dig svar skyldig!) Jeg bruger ALTID det her. Det er virkelig noget af det nemmeste jeg har arbejdet med nogensinde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes kagerne er rigtig flotte... Men jeg kan virkelig ikke spise det der overtræk, så til vores fødselsdage laver vi lagkager med a la bryllupskage fyld og så masser af flødeskum udenpå

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo du kan bruge fondant eller sugarpaste (hvad forskellen er skal jeg være dig svar skyldig!) Jeg bruger ALTID det her. Det er virkelig noget af det nemmeste jeg har arbejdet med nogensinde!

Det er noget med tilsætningstoffer - hvis jeg ikke tager helt fejl.. det ene er noget "renere" end det andet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søde - jeg har både forme, opsatser, udstikkere, farver m.m hvis du vil låne :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søde - jeg har både forme, opsatser, udstikkere, farver m.m hvis du vil låne :kiss

Det vil jeg da meget gerne :kiss Rart at kunne afprøve, om det overhovedet er noget jeg har tålmodighed til, inden jeg bruger for mange penge på det ;)

Og måske du kunne lokkes til, at have en bagekagedag med mig :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg da meget gerne :kiss Rart at kunne afprøve, om det overhovedet er noget jeg har tålmodighed til, inden jeg bruger for mange penge på det ;)

Og måske du kunne lokkes til, at have en bagekagedag med mig :whistling

Ja det er nok en meget god ide... for det koster det skidt.. (ligesom mange andre hobbyer...) ;)

MEN man bliver fanget af det!

;) OG det kan vi helt sikkert finde ud af.. vi har jo 2 stks mandfolk der gerne spiser det... :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg køber gerne inde på en hollandsk side der hedder deleukstetaartenshop. det er meget billigere end de danske sider, og fragten er nogenlunde den samme..

og så start ud, som der bliver nævnt, med et helt simpelt hvidt overtræk uden så mange dikkedarer, for ja, det kan hurtigt blive dyrt med alt det tilbehør man kan finde..

jeg laver fondanten selv, ud af skumfiduser.. det er nemt og meget billigere end at købe det færdiglavet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er nok en meget god ide... for det koster det skidt.. (ligesom mange andre hobbyer...) ;)

MEN man bliver fanget af det!

;) OG det kan vi helt sikkert finde ud af.. vi har jo 2 stks mandfolk der gerne spiser det... :D

Jeg er ikke kommet i gang, netop fordi jeg har syntes det er mange penge, hvis jeg bliver pisse hysterisk på det og smider det væk :blush Men kan nemlig sagtens forestille mig, at jeg måske kunne blive fanget af det :) Elsker at bage og dekorere ;)

Lyder rigtig godt - og ja Nikolaj spiser det meget gerne :D Han har faktisk flere gange, efter jeg fortalte at jeg gerne ville forsøge mig med det, spurgt om jeg ikke snart skal i gang :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg køber gerne inde på en hollandsk side der hedder deleukstetaartenshop. det er meget billigere end de danske sider, og fragten er nogenlunde den samme..

og så start ud, som der bliver nævnt, med et helt simpelt hvidt overtræk uden så mange dikkedarer, for ja, det kan hurtigt blive dyrt med alt det tilbehør man kan finde..

jeg laver fondanten selv, ud af skumfiduser.. det er nemt og meget billigere end at købe det færdiglavet..

Okay tak, den side må jeg lige kigge på ;) Har du en opskrift på fondant af skumfiduser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 skumfiduser

1½ spsk vand

1½ spsk olie

ca 1 pakke flormelis

skumfiduser, vand og olie puttes i en skål og kommes i microovnen indtil skumfiduserne bliver store og bløde..

så æltes flormelis i indtil det har konsistens som modellervoks..

hvis du farver med frugtfarve, skal det i inden flormelis.. hvis man farver med pastafarve, kan det æltes i efter flormelis..

når det skal rulles ud, bruger jeg maizena, for det er nemmest.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

^^den portion rækker til overtræk af en alm. str. lagkage + lidt pynt..

forresten skal det rulles så tyndt ud som muligt, for eller smager det simpelthen ALT for sødt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke kommet i gang, netop fordi jeg har syntes det er mange penge, hvis jeg bliver pisse hysterisk på det og smider det væk :blush Men kan nemlig sagtens forestille mig, at jeg måske kunne blive fanget af det :) Elsker at bage og dekorere ;)

Lyder rigtig godt - og ja Nikolaj spiser det meget gerne :D Han har faktisk flere gange, efter jeg fortalte at jeg gerne ville forsøge mig med det, spurgt om jeg ikke snart skal i gang :lol

Ja det er os ærgelig penge pludselig og have brændt af så.. MEN så ville man jo nok kunne sælge det ;)

HEHE mænd er jo også stortset alt ædende - specielt når man snakker kager... :D

Hvad angår den hollandske side - så har jeg os handlet der... og vi har ofte gjort det at vi er flere piger der køber sammen - så vi deler fragten.. Så sig endelig til hvis du vil købe noget derfra søde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

15 skumfiduser

1½ spsk vand

1½ spsk olie

ca 1 pakke flormelis

skumfiduser, vand og olie puttes i en skål og kommes i microovnen indtil skumfiduserne bliver store og bløde..

så æltes flormelis i indtil det har konsistens som modellervoks..

hvis du farver med frugtfarve, skal det i inden flormelis.. hvis man farver med pastafarve, kan det æltes i efter flormelis..

når det skal rulles ud, bruger jeg maizena, for det er nemmest.. ;)

Tak for det :kram Det tror jeg godt jeg vil kunne finde ud af :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er os ærgelig penge pludselig og have brændt af så.. MEN så ville man jo nok kunne sælge det ;)

HEHE mænd er jo også stortset alt ædende - specielt når man snakker kager... :D

Hvad angår den hollandske side - så har jeg os handlet der... og vi har ofte gjort det at vi er flere piger der køber sammen - så vi deler fragten.. Så sig endelig til hvis du vil købe noget derfra søde :)

Ja specielt når vi ikke har for mange penge, så vil jeg ikke "risikerer", at det bare står fordi jeg ikke får det brugt :( Jeg kunne jo selvfølgelig også vente til, at økonomien bliver bedre, men det bliver ikke indenfor de næste måneder og vil jo gerne i gang med det ;) Og kunne rigtig godt tænke mig, at kunne lave en fin kage til Tilde, til hendes fødselsdag til sommer ;)

Jep tror ikke jeg har oplevet, at Nikolaj ikke har kunnet lide en kage :lol

Jeg skal nok sige til, hvis jeg skal købe noget derfra ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

^^den portion rækker til overtræk af en alm. str. lagkage + lidt pynt..

forresten skal det rulles så tyndt ud som muligt, for eller smager det simpelthen ALT for sødt..

Det med pynten, er det noget du selv former eller har du forme til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med pynten, er det noget du selv former eller har du forme til det?

det er lidt forskelligt.. jeg har nogle udstiksforme jeg også bruger til julesmåkager, og de virker udemærket til fondant.. ;)

lavede denne kage i sidste uge:

166677_501298303535_804723535_6093021_7214186_n.jpg

og der er stjernerne lavet med udstikkere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og denne her er Elmo skåret ud i fondant efter et billede jeg printede ud fra internettet:

33914_444966453535_804723535_5195842_1962782_n.jpg

så man behøver ikke det vilde udstyr til at lave pynt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja specielt når vi ikke har for mange penge, så vil jeg ikke "risikerer", at det bare står fordi jeg ikke får det brugt :( Jeg kunne jo selvfølgelig også vente til, at økonomien bliver bedre, men det bliver ikke indenfor de næste måneder og vil jo gerne i gang med det ;) Og kunne rigtig godt tænke mig, at kunne lave en fin kage til Tilde, til hendes fødselsdag til sommer ;)

Jep tror ikke jeg har oplevet, at Nikolaj ikke har kunnet lide en kage :lol

Jeg skal nok sige til, hvis jeg skal købe noget derfra ;)

Lige præcis... Det er lidt en dræber for økonomien og gå ud og bruge såå mange penge så.. MEN som sagt så kan du bare låne og prøve dig frem...

Så må vi have øve dage i løbet af de næste mange måneder - så vi kan lave de sejeste kager til fx når Tilde har fødselsdag osv... :D

HAHAHA Nej det tror jeg heller ikke lige jeg har med Henrik.. Har lige sagt til ham at han kommer til at skal spise kage... hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er lidt forskelligt.. jeg har nogle udstiksforme jeg også bruger til julesmåkager, og de virker udemærket til fondant.. ;)

lavede denne kage i sidste uge:

166677_501298303535_804723535_6093021_7214186_n.jpg

og der er stjernerne lavet med udstikkere..

:respekt Wow den er flot. Sløjfen har du selv lavet den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER