TiaK

Vitaminpiller - får jeres børn det?

21 indlæg i dette emne

Efter vi stoppede med d-vitamin har Erica ikke fået tilskud af nogen slags. Jeg har egentlig længe gerne ville købe noget til hende, men jeg har ikke lige fundet tiden til at sætte mig ind i hvad jeg synes hun skal have.

 

Får jeres børn en vitaminpille og i så fald, hvilken og hvorfor denne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja; Maliva kastede op af dråberne, så da hun blev 1 år, skyndte jeg mig over på vitaminpillen fra Livol :)

Det var den sundhedsplejersken og lægen anbefalede i sin tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah faar en Spektro kids dagligt. Nogle gange en halv mere, hvis han insisterer. Det staar egentlig 2 dagligt, men jeg synes stadig han er saa lille, at 1 er nok. 

 

Han faar stadig sin D-pearl, prikket hul paa og mast ud paa ske. Jeg tager dem ogsaa selv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix har fået Livol siden han var 1 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lina får en multitabs hver dag... vi glemte nemlig hele tiden d-dråberne, så det var den bedste løsning for os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna får Apovit Multi fra Apoteket, hver dag.

Hun får dog stadig de D-pearls jeg har tilbage + biostrath.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har multitaps til Ronja og hun får en når vi husker det ;) lægen sagde det var en god idé at give især i vinterhalvåret og hvis hun i perioder er selektiv med maden.

Jeg ved ikke hvorfor det endte med at være multitaps andet end at de var der da jeg skulle købe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ferdinand får pt ikke vitamin piller. Jeg har fullgt med i den debat der har været vedr. vitamin piller og læst Tænks test af børnevitaminpiller, og vi har valgt at følge de råd, der er kommet frem. Så da Ferdinand spiser varieret får han ikke ekstra vitaminer. Jeg overvejer at give ham en vitaminpille ind imellem her til vinter. Da jeg syntes han er begyndt at spise mindre varieret plus, at han skal til at have madpakke i børnehave istedet for varm mad i vuggestuen.

Man skal se sig for inden man giver de små vitaminer, nogle børnevitaminer indeholder eksempelvis for meget A vitamin og det er ikke sundt.

Vil lige understrege at dette ikke er en løftet pegefinger til dem der vælger daglige vitaminer :-)

Jeg vil bare gerne dele den viden, jeg nu Er kommet frem til. Der kan selvflgelig være gode grunde til at spise vitaminer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leo får heller ikke noget. Han spiser varieret og så er det min overbevisning, at det er bedst at få tingene gennem kosten (hvis man kan få det i de små ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte min læge til 2 års undersøgelsen og han sagde at de små ikke har brug for vitaminpiller så længe de spiser varieret. Derfor har Theo aldrig fået vitaminpiller.

Men har faktisk overvejet at begynde at give ham det nu, fordi han ikke længere spiser så godt <_<

Aner bare ikke hvad jeg skal vælge. Har også læst kritikken ang. for meget a-vitamin :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, Noah spiser nok groentsager til at jeg vil undlade at give ham vitaminpille. 

 

Og jeg deler ikke meningen om for mange xy vitaminer, fordi det er anbefalet daglig mindstedosis(forudsat optimal ernaering med optimale raavarer og optimal optagelse), ikke anbefalet daglig optimal dosis. Taenk og sundhedsstyrelsen er ikke de eksperter paa omraadet, jeg har valgt at lytte til. Jeg lytter til Thorbjoerg Hafsteindottir. Caroline Fibaek, Rebecca Persson og Annette Opstrup - det er ogsaa dem, der skriver at det er bedre med rigtigt (oeko)smoer fremfor det Kaergaarden, sundhedsstyrelsen i en febervending senest er kommet frem med som anbefaling... 

 

Men det er altsammen et holdningsspoergsmaal og jeg er fan af vitaminpiller(og aegte smoer ;) )  :loveshower  Vi har hjemme altid faaet nogle tofarvede tyggetabletter, der hedder vitamineral, som vi spiste med glaede og som jeg tog, indtil jeg gik over til en staerkere vitaminpille, Omnimin. Vitamineral kan vist stadig faaes paa apoteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Anna var ca. 15 måneder var det ikke længere muligt at få hende til at tage sine d-vitaminer på ske, så jeg prøvede med vitaminpiller og det er et hit.

 

Hun får Livol multitabs, fordi det lige var dem der stop på apoteket den dag jeg besluttede at prøve. Hun får dem både fordi hun stadig skal have d-vitaminer, men også fordi hun jo er virkelig selektiv med maden og især grøntsagerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa får ikke noget, men det skal vi måske overveje nu hun stort set ikke spiser aftensmad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa får ikke noget, men det skal vi måske overveje nu hun stort set ikke spiser aftensmad...

 

Det er jo op til jer, men jeg giver Noah, fordi han spiser en smule ensidigt. Alt frugt, dog... Men han er kun til kartofler, agurk og roed peberfrugt og nu lidt fennikel. Det synes jeg ikke er nok til at daekke vitamin-mineralbehovet. Saa giver jeg kun en af den anebfalede dagsdosis paa 2 af de her Spektro kidz... Tror det raekker o forhold til alder og at han jo trods alt spiser noget - og de er jo nogle af de lidt staerkere vitaminpiller med lidt urter osv (f.eks. kelp, som er godt naar man bor jodfattigt som os, blandt andet)  ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Knuser I vitaminpillen, eller kan jeres børn godt tygge den?

Tror i hvert fald ikke Sophias gummer og to kvarte kindtænder kan tygge igennem en vitsminpille :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Knuser I vitaminpillen, eller kan jeres børn godt tygge den?

Tror i hvert fald ikke Sophias gummer og to kvarte kindtænder kan tygge igennem en vitsminpille :D

Jeg skulle lige til at spørge! Her har Anabella kun to bitte små tænder i undermunden, så jeg har indtil videre tænkt, at hun slet ikke kan spise dem!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Spektrum tyggetabletter og i starten braekkede jeg dem over i 4 mindre stykker. Nu faar han den hel eller i to halve. Han har 8 fortaender og nu et par takker af de foerste kindtaender. Det tager ham lidt tid, men de jo maa smage ham :) 

 

Knust var noget boevl, synes jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Spektrum tyggetabletter og i starten braekkede jeg dem over i 4 mindre stykker. Nu faar han den hel eller i to halve. Han har 8 fortaender og nu et par takker af de foerste kindtaender. Det tager ham lidt tid, men de jo maa smage ham :)

 

Knust var noget boevl, synes jeg. 

 

Det kaaaaan godt vaere, hun faar lidt problemer med dem, indtil hun faar lidt taender i overmunden ogsaa ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna spiser dem hele, og hun har kun to kindtænder, foruden fortænderne. Det er intet problem for hende i hvert fald. Og hun er VILD med dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle lige til at spørge! Her har Anabella kun to bitte små tænder i undermunden, så jeg har indtil videre tænkt, at hun slet ikke kan spise dem!

 

Sjovt, jeg har faktisk tænkt på at skulle oprette en tråd med lige præcis dét spørgsmål :D  Her står vitaminerne nemlig ubrugte indtil videre, fordi vi også kun har to små tænder i undermunden, og jeg går ikke ud fra, hun kan tygge dem endnu.

 

Det er forøvrigt Omnimini, jeg har købt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et tip til børn uden kindtæner er, at købe Multitabs på apoteket - de er lidt anderledes end dem man køber i supermarkederne ift. tykkelse og 'tygge-hårdhed' ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER