Tinakp

At holde ferie med sit barn eller ikke at holde ferie - det er spørgsmålet

26 indlæg i dette emne

Jeg er som flere herinde giver udtryk for, også af den opfattelse at når man har ferie, så er det selvfølgelig sammen med ens barn/børn. Netop også fordi at man som pædagog møder mange forældre, hvis børn altid er der i ferierne. Og det har jeg aldrig forstået. Jeg ser frem til de dage hvor man bare kan hygge derhjemme, og ikke skal være ude af døren til en bestemt tid.

Men nu står jeg selv lidt med en svær beslutning...

Jeg har ønsket ferie hele uge 42 - og har sandelig fået det. Og jeg havde egentlig sagt til min dp at Elin kom den uge, fordi jeg ikke regnede med at få fri. Og Dp holder nemlig ikke ferie i uge 42. Og de andre børn er der også i den uge.

Men jeg sagde til dp i dag, at jeg regnede med at Elin og jeg holdt ferie sammen hele den uge - men at det godt ku være at hun kom en af dagene, så jeg ku få ordnet noget herhjemme.

Er det dybt forkasteligt? Jeg synes bare alt har hobet sig op herhjemme - jeg kommer så sent hjem hver dag (16.30-17- tiden), at jeg aldrig får lavet noget efter arbejde.

Men flere steder fra kan jeg høre folk sige det her med, at de simpelthen ikke forstår at man ikke holder ferie med sine børn - og jeg har bestemt ikke lyst til at gå ind under den kategori. Og samtidigt har jeg også bare lyst til at den tid jeg er sammen med Elin ikke bliver brugt på at gøre rent, rydde op osv - men derimod er kvalitetstid - og hvor vi kan tage på besøg eller udflugter.

Synes I at det ville være helt forkert fx at tage to dage i ens ferie, hvor man kommer i bund med de ting, man ikke når i det daglige - hvorefter at man så har resten af ferien til at slappe af og hygge og tage ud og opleve noget, uden at sku tænke i rengøring osv...?

Lige nu er det mig, der står med al rengøring, tøjvask, madlavning og indkøb, fordi Torben arbejder over hver dag. Så han orker ingenting. Og jeg må nok indrømme, at jeg ikke orker meget efter endt arbejdsdag - og man når bare ingenting i weekenderne - for der vil jeg jo gerne være sammen med Elin - og det er bare ikke nemt at få ordnet mere end bare lige en omgang hurtig rengøring.

Jeg ved at Elin vil hygge sig i dp mens jeg ordner det herhjemme - men så er det den dårlige samvittighed plager mig, når folk siger som de gør. (og som jeg jo også selv tænker om de børn som altid er i institutionen i ferierne))

Hvad synes I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er rigtig dejligt, at du holder ferie med hende selvom du egentlig havde sagt hun kom. Det bliver da dejligt med nogle dage alene sammen igen.

Og så synes jeg det er HELT okay at hun kommer afsted en dag (eller 2), så du også have få slappet lidt af eller ordnet lidt praktisk. Elin skal nok hygge sig i DP og vil da nyde at hun så har din fulde opmærksom de andre dage.

Synes du skal gøre det med god samvittighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med louisevibe. Selvfølgelig er det i orden at tage nogle børnefri dage i ferien, hvor du ordner forskellige ting, hvem ved, måske endda spiser frokost med en veninde. Uh! Hvis der er nogen der har ondt af det, kan de rende og hoppe, for de kender ikke dig og din hverdag. Nemlig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica holder fri onsdag-fredag i uge 42 selvom min mand og jeg har ferie hele ugen. Det har vi ingen skrubler ved, så er hun fri for at komme med på lossepladsen med byggeaffald og andet som på ingen måde er spænende for hende.

I sommerferien havde min mand 6 ugers ferie, Erica havde tre uger.

Så længe barnet får lidt ferie/fridage og ikke føler sig snydt/er ked af at komme i vs/dp, så har vi ikke dårlig samvittighed over det.

Jeg er overbevist om i vil få nogle bedre fridage sammen hvordan du har fået overstået det praktiske. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er SÅ enig med de andre! :)

så pak du bare din dårlige samvittighed sammen, søde du!

jeg ville gøre det samme, hvis jeg var dig! Tager hatten af for at I kan overkomme så meget arbejde OG får gjort rent!

Jeg går hjemme til dagligt med Luna + gæstebarn/børn i ny og næ... Og jeg er ski godt nok ringe til at komme bund herhjemme!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Self. Er det i orden, Tina. Jeg har ferie i uge 47 og så har jeg uventet, men positivt, rigtig meget fri i uge 48. Jeg har derfor besluttet at Lasse kommer afsted 3 dage i uge 47 og så 2 dage i uge 48 pga det er en nattevagt jeg har.

Jeg har planer om at bruge min ferie på at få ryddet op på loftet, da det bare blev smidt derind ved flytning og den oprydning kan jeg ikk tag, hvis Lasse er hjemme.

Du ska ikke ha dårlig samvittighed over at sende hende afsted en dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fri (fra undervisning) hele uge 42, men David holder kun fri torsdag og fredag. Jeg har en masse læsning, som jeg skal have indhentet, så jeg har desværre ikke noget valg :(

Jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed - tænk på at du får ordnet en masse praktisk OG får tid til at være sammen med Elin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er fantastisk at sende ens barn afsted, og få ordnet nogle praktiske ting, og få "ladt op" så man har lidt overskud :) Vi kan mærke a t Camille virkelig NYDER at være afsted :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fri i uge 42 og skal have lavet en masse lektier og klargøring til et stort projekt hvor jeg er gruppeleder. Men vi skal have 1-2 dage sammen. Tilgengæld skal han være hjemme hele juleferien hvor den hedder projekt af med bleen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er det dejligt at komme ind og læse alle jeres svar - jeg havde regnet med at sku få endnu mere dårlig samvittighed, men det har jeg slet ikke det mindste af nu! Tak piger.... jeg er glad for at høre at I andre også kunne finde på at få ordnet de der ting, som at komme på losseren, ordne loft osv. og sende barnet afsted - for de ting skal jo ordnes og så er det jo bedre at gøre det, mens ens barn hygger sig med andre børn - i stedet for at være hjemme ved en stresset mor...

Jeg har så også lige fået at vide at min mand ikke har ferie... så alt det jeg havde regnet med at vi sku ordne i fællesskab, så det virkelig rykkede noget, det er jeg alene om... det er jeg egentlig ret træt af - vi har hele tiden hængepartier, som vi ikke får gjort noget ved...

Men nå, det var et sidespor

- jeg vil bare sige jer tak fordi I er så forstående - og har hjulpet mig af med min dårlige samvittighed!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da helt fint. Jeg stejler over sådan nogen som min (tidligere) kollega jeg overhørte sige følgende til en anden kollega i en samtale om sommerferie:" Vi sender den store på ferie hos morfar og den lille i vuggestue og så skal vi holde rigtig ferie imens" :blink Hvad er rigtig ferie og hvorfor inkluderer den ikke hans børn? :(

At sende Elin afsted i en dag eller to, så du tilgæld kan være mere intensivt sammen med hende de øvrige dage, er da optimalt for Jer begge! Hun er stadig for lille til at være med, så hvis hun var hjemme imens, ville hun måske bare føle sig 'valgt fra', når du skulle lave noget praktisk og ville være mega pyldret og ked.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hod da nogle feriedage alene, hvis du traenger til det - jeg laeste overskriften som at TAGE PAA FERIE uden sit barn og DET synes jeg er noget besynderligt noget. Men eller send da Elin afsted to dage og faa gjort de ting, du gerne vil ahve gjort OG faa smaekket benene op indimellem - because you are worth it ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har lige holdt efterårsferie, og der havde jeg fri fra tirsdag, til torsdag i ugen efter. Så tirsdag, onsdag og torsdag, afleverede jeg Silas i VS, fordi jeg var nødt til at få malet lofter og spartlet vægge i vores nybyg.... så der kunne komme en og tapetsere for os i denne uge,.. så holdt Silas så også ferie sammen med mig, fra fredag i sidste uge, og så til og med onsdag i denne uge... og igår sluttede ferien for os begge. Vi har rigtig hygget os :)

Jeg synes det er helt ok, at man lige sender dem afsted et par dage af ens ferie, så må kan få ordnet hængepartierne, derhjemme... eller andre vigtige ting... ;) Det jeg har rigtig svært ved at forstå er som som sender deres børn afsted hele deres ferie, eller det meste af den... Men folk kan vel måske nok havde deres årsager til at gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det er da OVERHOVEDET ikke forkasteligt :o

Altså jeg synes det er trist hvis børn ALTID er i pasning fra åben til luk + samtlige ferier. Men jeg synes omvendt ikke at børnene nødvendigvis kun må være i pasningen når mor og far er på arbejde. Børnene nyder da også at lege med de andre børn, så det er IMO ikke kun for forældrenes skyld, at de er afsted men også for børnenes.

Jeg synes egentlig relativt tit at vi henter Mar tidligt eller holder en fridag med ham og det er SKØNT, men i hele uge 34 var han afsted mens Brian og jeg holdt ferie sammen bare os to! Vi tog i Randers Regnskov og i Fårup Sommerland og ud at spise sammen. Og Fårup turen uden børn har vi faktisk tænkt os at gøre til en tradition. Vi som forældre har jo også brug for alenetid og den kan vi vel lige så godt få mens Mar er i dp, som at få ham passet ved bedsteforældre i en dag i en weekend. ;)

Jeg har ikke tænkt mig at gøre det til en vane at holde fridage uden mit barn, men engang imellem synes jeg det er ok, og da især hvis det bla. er for at få styr på hængepartier i hjemmet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fået noget ekstra fri i ugen før jeg skal have ferie (faktisk en hel uge) og der har jeg egentlig tænkt at Milas skal i dagpleje de fleste af dagene alt efter hvilke planer jeg får lavet, men bliver afleveret senere end vanlig og hentet tidligere end vanligt. Milas ELSKER sin dagpleje og det giver ham en masse gode oplevelser (gymnastik, legestue, renden efter katte, projekter) som han ikke får så meget af herhjemme og som jeg ikke synes han skal gå glip af. Selvfølgelig hører et barn til hos sin familie, og ikke i institution, men hvis du har brug for nogle dage alene til at ordne nogle opgaver der ikke er så børnevenlige, ellerogså hvis du har brug for en dag hvor du kan komme til frisør, få ordnet negle, så kan jeg ikke se problemet i det. Det er først når man bliver konsekvent i sine handlinger, og dit barn ALTID er i institution selv om du har fri at jeg ville blive ked af det på barnets vegne. Barnet har godt af at være sammen sine forældre, og omvendt. Det er hårdt at have børn, men det må aldrig blive en opgave man sidestiller med at arbejde (og derfor må holde ferie fra, så tit som ens arbejde).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre - praktisk arbejde er ikke for børn! Er de hjemme tager det dobbelt så lang tid, de vil blive afvist flere gange og du vil blive stresset - det bedste for alle parter i denne situation er at du skiller tingene ad!

Jeg havde fri kl 12 i dag og hentede først Mie kl 15.25 jeg kunne hverken se køkkenbordet eller stuegulvet da jeg kom hjem, men da jeg hentede Mie var der 100% fokus på hende :biglove selvom jeg ikke er færdig med mine 800 hængepartier så er jeg lidt tættere på målet!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg har hver 2. Fredag fri fra skolen og jeg har tidligt fri fra skole 3 dage ud af 5, så henter jeg ikke Maliva tidligere fra dp. Maliva ELSKER sin dp og hun keder sig bravt her hjemme medmindre vi finder på nye ting at lave.

Så jeg får taget alle hængepartierne igennem ugen hver 2. Fredag og i hverdagene får jeg lavet lektier inden jeg henter, så jeg har fuldt fokus på Maliva i weekenden :)

Jeg er nok også den type der sender mit barn i dp, selvom jeg har ferie, fordi Maliva har bedre af dagplejen end at sidde og kukkelurer sammen med mor.

Jeg tror også det hænger sammen med at hun er inde i en far-er-bedst periode og så dur jeg ikke rigtigt.

J har hende heller ikke hjemme på hans fridage, for der er de dage han lader op og finder overskud. Sover igennem osv.

Det er vigtigt for os for at få tingene i hverdagen til at fungere, så der er plads og overskud til Maliva. (Forstå det rigtigt. Vi har altid overskud og plads, men der er bare mere af det, når vi har haft børnefri).

Vi har dog Maliva hjemme på længere ferier, sommerferie, efterårs osv. Men har dp åben, så sniger vi hende nok også afsted en enkelt dag eller to for at lade op og tage hængepartier...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En glad mor m overskud er en sjovere mor. Jeg syntes det er helt ok at have fri og aflevere. Forældre har også brug for fred og nogle mere end andre. Jeg har eksempelvis en bekendt, der har en ugentlig fridag hvor hun afleverer. Hun har brug for at være sig selv og gå en tur og hygge uden børn. Og det er da ok ;) Vi er alle forskellige og har forskellige behov!

Vi har tit F hjemme når vi har fri, jeg tror faktisk jeg vil arbejde på at blive bedre til at aflevere uden at få dårlig samvittighed :-)

Jeg ville holde fri m god samvittighed, hvis det var mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen endnu engang tak for alle de søde og og uddybende svar I kommer med hver især - det er rart at læse hvordan I andre griber det med ferie/fridage an - for så er måske ikke så unormalt, at jeg også har brug for pusterum, til at komme bare lidt af al rod og vasketøj´til livs...

Og en mor med overskud ER virkelig bare en sjovere og sødere mor....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg forstår dit dillema Tina. Indtil nu har jeg sagt, at jeg til en hver tid, ville holde Albert hjemme hvis jeg havde fri. Det har jeg været nødt til at gøre op med, da jeg fx. har mange studiedage, hvor jeg vil komme til at gå hjemme uden, at have læsestof til at fylde dem ud. Men skal jeg have ham hjemme ville han måske kun konne i dp tirsdag og torsdag, og det er jo langt fra hans tarv at blive "kastet" så meget rundt.

I samråd med Alberts dp bliver han også sendt i dp i efterårsferien (pånær fredag), selvom både mig og Claus har ferie, men det gør vi af den grund at han kun har været der 2 uger til den tid. Så for ikke at skulle starte ham op på ny, så kommer han afsted, selvom jeg stadig har enormt dårlig samvitighed over at sende ham afsted.

Jeg tænker at det ikke er i Elins tarv at være hjemme mens du rydder op og gør rent, du vil ikke have tiden til hende, og det vil blive træls for jer begge. så send hende et par dage i dp, hvor hun vil hygge sig, og hold et par dage med hende hvor der er tid og overskud til at hun er i fokus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg giver rigtig go mening Betina! Og jeg kan sagtens forstå at I gør som I gør i forhold til Albert - netop for at køre ham ordentligt ind - og ikke gøre det mere forvirrende for ham end højest nødvendigt. Og jeg kan sagtens se fornuften i det, når folk skriver herinde - og det giver go mening. Det er sjovt hvordan man så kan få så dårlig samvittighed alligevel, ik? Men det ville da også være fantastisk at have rengøringsfolk og havefolk osv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde er alene mor.. Og hun hentede altid børnene når hun fik fri fra skole. Så havde hun dem med ud og handle, og med nede i vaskekælderen.. Hun hentede dem som regel kl 14, og de blev afleveret kl 7.30. Jeg rådede hende til at tage hjem, og få ordnet de praktiske ting - handle, vaske tøj osv, INDEN hun hentede børnene.. Fordi hun STRESSEDE og det var slet ikke hyggeligt for hverken hende eller børnene. Så det endte med at hun fast hentede børnene alle dage kl 15-15.30.. Så havde hun nået de fleste praktiske ting, så hun kun skulle fokusere på drengene og aftensmad :) Det gav overskudsmor, og glade drenge :) Hun havde endda ofte nået at lave lektier, så hun fik også hyggeligere putninger, fordi hun ikke stressede over at hun skulle nå det når de var faldet i søvn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde er alene mor.. Og hun hentede altid børnene når hun fik fri fra skole. Så havde hun dem med ud og handle, og med nede i vaskekælderen.. Hun hentede dem som regel kl 14, og de blev afleveret kl 7.30. Jeg rådede hende til at tage hjem, og få ordnet de praktiske ting - handle, vaske tøj osv, INDEN hun hentede børnene.. Fordi hun STRESSEDE og det var slet ikke hyggeligt for hverken hende eller børnene. Så det endte med at hun fast hentede børnene alle dage kl 15-15.30.. Så havde hun nået de fleste praktiske ting, så hun kun skulle fokusere på drengene og aftensmad :) Det gav overskudsmor, og glade drenge :) Hun havde endda ofte nået at lave lektier, så hun fik også hyggeligere putninger, fordi hun ikke stressede over at hun skulle nå det når de var faldet i søvn :)

Åh det er jo en hel solstråle historie! :7himmel

Jeg har det også sådan at Elin kun kommer med ud og handler i weekenden, for der er der tid - og man kan tilpasse det med, når barnet er frisk - og ikke træt efter en lang dag i dp. Men nogen har selvfølgelig ik den mulighed, jeg kan bare nogen gange få lidt ondt af både børn og forældre, der står nede i brugsen kl 17 og er godt i gang med ulvetimen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det er jo en hel solstråle historie! :7himmel

Jeg har det også sådan at Elin kun kommer med ud og handler i weekenden, for der er der tid - og man kan tilpasse det med, når barnet er frisk - og ikke træt efter en lang dag i dp. Men nogen har selvfølgelig ik den mulighed, jeg kan bare nogen gange få lidt ondt af både børn og forældre, der står nede i brugsen kl 17 og er godt i gang med ulvetimen.

Præcist.. også derfor jeg sagde til min veninde, at det var til ALLES bedste, at de drenge fik lov at lege lidt længere tid deroppe, fremfor at blive slæbt lynhurtigt igennem Kvickly ;) Og tænker lidt det er det samme, med ferier ikke.. altså.. Hvis man har sit barn med, så kræver det bare takken ekstra af tålmodighed, samt alting tager dobbelt så lang tid! Så tror jeg bare det er til "alles bedste", at sende barnet afsted, og få ordnet de praktiske ting, også kunne hygge og slappe af sammen når man ses :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcist.. også derfor jeg sagde til min veninde, at det var til ALLES bedste, at de drenge fik lov at lege lidt længere tid deroppe, fremfor at blive slæbt lynhurtigt igennem Kvickly ;) Og tænker lidt det er det samme, med ferier ikke.. altså.. Hvis man har sit barn med, så kræver det bare takken ekstra af tålmodighed, samt alting tager dobbelt så lang tid! Så tror jeg bare det er til "alles bedste", at sende barnet afsted, og få ordnet de praktiske ting, også kunne hygge og slappe af sammen når man ses :D

Ja sådan tænker jeg også - men når man hører flere kommentarer fra kollegaer om vores forældre, så tænker man bare - at sådan skal folk bare ikke sige om mig. Men det ved jeg jo også et eller andet sted at de ikke kommer til, for det vil jo aldrig blive så grelt som nogle forældre gør - netop hvor det er lange dage + alle dage i alle ferier.

Men jeg kunne ikke være mere enig med dig! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER