Guest

Hvornår bruger jeres barn sut?

30 indlæg i dette emne

Jeg spørger fordi jeg nu arbejder i vuggestue og syntes at der er en tendens til at når mor og far kommet så får de en sut :unsure Jeg har også en veninde der direkte spurgte sin søn der trissede rundt og legede for sig selv om han ville have sutten.

Jeg er nok en smule streng med sutten, Anders er i hvert fald lidt blødere. Men nu har vi også en datter hvis suttebehov ikke er så stort så det har ikke været et større problem/dilemma

Mie må få sut efter kl 19 dvs en time før sengetid, men KUN hvis hun bliver ked, dvs ofte får hun den ikke.

Hun bruger sut om natten. Om morgenen ligger vi sutten i sengen (hun ligger den selv derned) og er hun ikke helt klar til det tager vi den på puslebordet.

Hun bruger sut når hun sover til middag, igen ligger vi sutten i barnevognen når hun vågner.

Hvis hun bliver ked af det fx hvis hun slår sig (det er dog mest far der giver den) Men vi tager sutten så snart vi kan.

Når hun er syg er der fri suttebrug

Nu hvor der er tænder på vej får hun den også oftere end normalt.

Sutten er aldrig så hun kan se den og hun accepterer fint at vi tager den. Faktisk ligger der oftest kun en sut i overetagen.

Jeg syntes ikke det er nødvendigt med sutten og tror og håber på at sutte afvænningen bliver lettere når hun bliver ældre. Derudover er der tænderne, at barnet har svært ved at tale når sutten sidder i vejen og at jeg bare i bund og grund syntes at en sut er grim :P

Mit spørgsmål skal forresten ikke opfattes som om jeg mener at min indstilling er facit, det er det for os, men som sagt har Mie ikke et stort suttebehov, jeg undrer mig bare over at give et barn sutten uden barnet har behovet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Cassandra har fri adgang til den, der ligger sutte rundt omkring i huset, men jeg synse ikke hun gør specielt brug af den.

Hun bruger den når hun er træt, ked af det og nogle gange hvis hun skal sove. Det er ikke altid hun vil have den når hun skal sove, men så er den i hendes seng så hun kan nå den hvis behovet er der.

For Cassandra er det hendes nusseklud der er nødvendig, den slæber hun rundt alle steder og den skal hun bruge for at falde i søvn.

Sebastian brugte ikke sin sut særlig meget, han brugte den når han skulle sove. Da han var 9 mdr. blev han forkølet og kunne ikke bruge den for så kunne han ikke få luft. Han nægtede derefter sutten totalt og den var aldrig et issue bagefter og han havde ikke behovet.

Jeg har altså ingen rigtige erfaringer med sutteafvæning, for det var Sebastian selv der sagde fra, så jeg er lidt spændt på hvordan det bliver med Cassandra, men tror det kommer til at gå ok, for jeg synes ikke hendes behov er særlig stort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid haft nogenlunde fri adgang til sutten, men synes at det har taget lidt overhånd på det sidste.. I princippet burde hun kun have den i forbindelse med lur og til trøst, men hun er god til at finde den selvom vi har lagt den væk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores børn har kun sut når de skal sove, er meget kede af det eller syge..

Vi håber det så bliver nemmere at vænne dem af med sutten når den tid kommer og synes at børn der render rundt med sut konstant, mange gange er helt våd på maven af savl hvilket hverken er sundt eller særlig pænt..

Andres meninger om deres egne børns brug af sut, gør mig intet. Det virker bare ikke for os at børnene har sutten hele tiden.. Og de er glade nok uden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lilly får sutten hvis hun er ked af det eller ber om den - for det gør hun kun hvis hun er ked eller træt. Så skal hun som regel lige på skødet og nusse lidt og ha sutten. Når hun så render og leger og har den i munden ber jeg hende om at få den og får den som regel helt frivilligt. Så, jeg er ikke særlig skrap med sutten, men opmærksom på at få den lagt væk så snart der ikke er behov for den.

Jeg har det lidt som dig, jeg forstår simpelthen ikke hvorfor børn skal ha sut, hvis de ikke "trænger" til den, og det er jo tydeligt at det hæmmer hendes sprog for hun begynder at pludre så snart den er ude. :baby2

Jeg har i øvrigt vænnet alle mine fra sut i 2½års alderen, fordi de efter min mening ikke har et reelt suttebehov længere og det bare er en vane som jeg gerne vil stoppe inden den påvirker tænder og sprog for meget. Jeg har ikke gjort noget særligt i forbindelse med suttestop, bare givet en bamse og trøst og holdt fast i at det var slut med sut, og det har hver gang kun taget 4-6 dage før den var glemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey har en sut, den sidder i hendes nusseklud. Den kan hun ikke leve uden når hun skal sove. Hun kan godt trøstes uden sut. Men kan ikke geare ned uden den. Så det eneste tidspunkt hun får den hvor det ikke er søvn er når hun er overstimuleret og skal bruge 5 min i sofaen med Mor og sut. Den ligger i hendes seng eller dp taske. Somme tider beder hun om den, men det er ret nemt at få hende på andre tanker igen :) vi har ikke gjort noget specielt for det udover kun have den ene sut:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det desværre i den helt anden grøft. Leo er dybt afhængig af sin sut. Jeg tror det startede, da han begyndte i vs, der havde han naturligvis brug for ekstra tryghed. I lang tid havde han næsten konstant sut. Så opdagede vi at han aldrig brugte den i vs og vi tog kampen herhjemme. Det var hårdt, med masser af skrig og vi skulle virkelig være opfindsomme for at aflede hans opmærksomhed. Det gik ok, og en overgang brugte han den kun til at sove. Vi sørgede for hurtigt at gemme dem væk, når han spiste efter at være vågnet. Så glemte han efter lidt tid at spørge efter dem. Men så blev han syg og fik lov til at have den hele dagen et par dage. Forfra med afvænning, der heldigvis lykkedes igen, men var hård. Nu er han blevet storebror og jeg har slækket på det. Mest for min egen skyld, har ikke overskud til at være principfast, når der også er en baby der græder :( han har måske været hurtig til at fange, hvornår han skal plage.

Jeg er helt enig med jer andre, det ser ikke pænt ud og gør bestemt ikke noget godt for sproget. (Har så hørt at mht tænderne, gør det ingen forskel om de bruger den ti minutter om dagen, eller hele dagen...) Men det lyder til at være nemt for jer andre, det kan jeg godt misunde ;)

Jeg kunne aldrig finde på selv at spørge om han vil have sutten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det desværre i den helt anden grøft. Leo er dybt afhængig af sin sut. Jeg tror det startede, da han begyndte i vs, der havde han naturligvis brug for ekstra tryghed. I lang tid havde han næsten konstant sut. Så opdagede vi at han aldrig brugte den i vs og vi tog kampen herhjemme. Det var hårdt, med masser af skrig og vi skulle virkelig være opfindsomme for at aflede hans opmærksomhed. Det gik ok, og en overgang brugte han den kun til at sove. Vi sørgede for hurtigt at gemme dem væk, når han spiste efter at være vågnet. Så glemte han efter lidt tid at spørge efter dem. Men så blev han syg og fik lov til at have den hele dagen et par dage. Forfra med afvænning, der heldigvis lykkedes igen, men var hård. Nu er han blevet storebror og jeg har slækket på det. Mest for min egen skyld, har ikke overskud til at være principfast, når der også er en baby der græder :( han har måske været hurtig til at fange, hvornår han skal plage.

Jeg er helt enig med jer andre, det ser ikke pænt ud og gør bestemt ikke noget godt for sproget. (Har så hørt at mht tænderne, gør det ingen forskel om de bruger den ti minutter om dagen, eller hele dagen...) Men det lyder til at være nemt for jer andre, det kan jeg godt misunde ;)

Jeg kunne aldrig finde på selv at spørge om han vil have sutten...

Jeg forstår godt at overskuddet skal være der. Jeg vil også sige at nu hvor jeg arbejder med rigtig mange børn i alderen 9 mdr til 2,9 år så kan jeg godt se at ikke alle har det lige let og der ER forskel, nogle børn har seriøst BEHOV for sutten, nogle har det som en vane og nogle ligger selv sutten fra sig når de er færdige med at sove. Men det der med at forældrene tager sutten i kassen og rækker til barnet den forstår jeg ikke. Måske er det en erfaring at lige nu er det ulvetime og så går det bedst hvis vi bruger sutten til vi fx er hjemme, men min opfattelse er bare lidt at det er ren vane!

Jeg tror ikke det er ligegyldig om de har sutten i 10 min eller hele dagen, det hjælper i hvert fald ikke kun at gå med bøjle i 10 min hver dag, så rykker tænderne jo bare tilbage igen, så min logik siger at hvis sutten ikke bruges så er der heller ikke noget der presser på tænder og gummer og skubbe rundt på noget så længe og derfor må tænderne have bedst mulige vilkår for at blive hvor det er naturligt. Men jeg er ikke tandlæge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva bruger ikke sut, selvom hun har fri adgang. Vi prøvedr da hun var lille, at få hende til at tage sutten, men niks. Så jeg var den omvandrende sut indtil amningen stoppede. I noget tid efter ammestoppet accepterede hun sutten, men har faktisk ikke haft brug for den i... meeeeget lang tid. Hun sover med sut både ved lur og til nat, men bruger den ikke.

Hun sutter på finger og det er vi ops på. Vi beder hende pænt om at stoppe, når den kommer ind i dagligdagen og det samme gør dp. Det har gjort meget og nu er det faktisk kun i utrygge situationer at hun sutter på fingeren :)

Det har aldrig været et problem for os, men de dagplejerevi har haft har også været lidt strikse med sutten. Børnene får den kun ved lurer eller hvis de ikke kan trøstes eller distraheres fra den - det synes jeg faktisk er helt okay :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja bruger den desværre alt for meget synes jeg, men hun virker også som om hun har et stort behov. I dagligdagen i vuggestuen er der ingen problemer. Der har hun kun sutten når hun sover. Når vi kommer og henter er det første hun gør desværre at løbe ud til gardaroben og tage en sut i skabet. Det er som om når hun ser mig eller Jonas så ved hun at hun kan slappe af og så vil hun have sut. Når vi kommer hjem vil hun også meget gerne sidde og slappe af på sofaen og der sidder hun med sut og sin nussekanin.

Så vidt muligt når hun leger herhjemme tager vi sutten/sutterne fra hende eller beder hende lægge dem over i en skål vi har stående netop til sutter. Vi har skålen fordi så ved hun hvor de skal lægge og så lægger de ikke alle mulige steder. Når hun sidder og putter i sofaen med os må hun gerne have sut. Vi har netop i dag snakket om vi skal være bedre til at trøste uden sut for hun er nogen gange begynt at spille ked for at få sutten <_< Hvis hun f.eks. slår sig puster vi i stedet og hvis hun bliver hys må vi prøve at aflede.

Hvis vi er ude et nyt sted så har hun ofte også brug for en sut, for ellers sutter hun på fingerne, blusen, vores bluse eller hvad hun lige kan komme i nærheden af. Hun forbinder sutten med rigtig meget tryghed og jeg frygter den dag, vi skal tage den fra hende :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg var "ond mor", så da Silke blev 1 år var der kun sut til sovetid eller når man var syg. Det ødelægger tandstilling og tale når man bruger sut. Hun slap sutten helt da hun var 2,4 mdr. Den blev givet til skraldemanden. Jeg er bestemt ikke modstander af sut. Når de er små (og mest når man bruger den runde latex) så styrker det mundens motorik. Chanel bruger skam sut nu, men får den ikke hele tiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius får sutten når han skal sove, er træt eller skal trøstes. Vi forsøger at pille den fra ham ved de 2 sidste når han har haft den lidt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo lige taget den helt fra Felix.

Inden var den som sådan kun til at sove med men fandt han en sut tog han den i munden. Vi brugte den ikke længere til at trøste med, da han jo på et tidspunkt skulle helt af med den.

Jeg har aldrig haft en sut med nede til at stoppe i munden på Felix. Men kan godt se en del gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse bruger sut, når han ska sove, ved trøst og træthed/ulvetimen. Jeg er lidt mere hård med sutten end hans far og sir ofte at det var måske ikk lige nu han sku ha sutten pga min mand ofte gir ham sutten uden grund.

Ser Lasse en sut, så tager han den gerne. Men han er ikke afhængig af den som sådan. Jeg kan sagtens trøste uden at gøre brug af sutten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia bruger sut når hun skal sove. En sjælden gang imellem får hun lov at splitte pusletasken ad, fordi hun synes det er sjovt :rolleyes og så hænder det at hun finder en sut, men der bliver kun gnasket kort på den, så ligger hun den selv væk igen.

Ellers bruger hun faktisk aldrig sut.

Jeg tør næsten ikke skrive det her, så 7-9-13. Antijinx, salt over skulderen og bank under bordet; hun har ikke været syg siden hun var 6 mdr og havde lungebetændelse. Når hun bliver syg, får hun selv lov at bestemme.

Vi forsøger altid at trøste uden sut, medmindre det er meget slemt hun har slået sig. Oftest er det mere forskrækkelsen, og så skal der ikke meget trøst til før afledning virker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C har ikke brugt sut siden hun var 4mdr. og allerede den gang brugte hun den kun når hun skulle sove. Så her har det aldrig været et problem... Faktisk har jeg nogen gange ønsket hun ville tage sutten, fordi det til tider har været en udfordring at trøste hende. Men jeg kunne aldrig finde på at tilbyde et barn en sut, hvis det ikke efterspurgte den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det svinger meget. Silke Elia får sin sut når hun skal sove, men sover sjældent med den i munden når hun er faldet i søvn. Så får hun den når vi kører bil, fordi hun ellers skriger, da hun hader bilen. Derudover får hun den i sine time outs, hvor vi sidder med sutten og dynen og slapper af/bearbejder indtryk og hvis hun er meget træt eller ulykkelig. Hun kan sagtens trøstes uden sut og den er ikke frit tilgængelig, men hun har et stort suttebehov når hun er overstimuleret og hvis hun ikke får sutten propper hun hele hånden i munden. Hun er 7-9-13 aldrig syg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her e sutten belvet frit tilgaengelig efter at Noah fandt ud af enten at gaa ind og finde en loes sut i sengen eller pege op paa hoej kommode, hvor de fik en fast plads. Han har et vildt stort suttebehov og nu faar han ikke bryst mere, saa han er afgjort "sut-aholic" :P

Det gaar vel over igen, taenker jeg. Vi lader den blive paa kommoden, naar vi gaar ud, for saa kan han da mode verden uden sut, men jeg tager det ikke saa tungt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anabella brugte sut når hun sov, var træt eller ked. Og hvis hun evt fik øje på en sut, skulle hun have fingre i den.. Men efter ondt i halsen for en måneds tid siden nægter hun sut nu. Hun vil bide lidt i den, men kaster den væk bagefter.

Jeg er enig i, at sut ikke er vildt pænt og ikke "smart"/"sundt", når de bliver lidt større. Men jeg savner altså sutten til puttestunder og i løbet af natten...

Dog har jeg aldrig givet en sut, når hun har siddet ligeså fint og leget osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Asbjørn er heller ikke det barn, som gider have sutten.

Han vil faktisk kun have den når han skal sove, har slået sig, er syg og ligende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøver, at være meget opmærksomme på, at Albert ikke har sutten ret meget i dagtimerne. så sutten er til når man skal slappe af eller sove, dog er der altid undtagelser f.eks ved sygdom, hvis man har slået sig meget og derfor er rigtig ked eller tandfrembrud.

Jeg ved at den dp han skal starte hos, er ret skrap med, at sutten kun er til at trøste hvis man er meget ked, ellers er den kun til at sove med.

Jeg er enig med dig i, at det ser grimt ud, at de små render rundt med en sut i munden hele tiden, men jeg tænker at folk har deres grunde, og det er fint for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg (vi) tilstræber, at han kun får den når han skal puttes eller hvis han har slået sig eller er ked af det, men vi er meget bløde omkring det, så tit har han den mere end det.

F.eks. tager vi den ikke fra ham, når han er blevet glad igen efter at have været ked af det, så venter vi til at han selv smider den, og så kommer den udenfor synsvidde derefter :) Vi er heller ikke altid vildt grundige med at have dem udenfor synsvidde, så nogle gange finder han en, og det er ok.

Jeg må indrømme, at jeg synes det ser ret sødt ud, når han bruger sutten, og selv hvis jeg syntes at det var grimt, så havde det ikke fået mig til at tage den fra ham. Sproget er jeg heller ikke bekymret for, det skal han nok lære før eller siden. Tænderne er til gengæld et vigtigt argument for mig, og det er primært af hensyn til dem, at jeg gerne vil begrænse sutten :)

Han får den ikke, hvis han bare sidder og leger og hygger sig, det kan jeg ikke rigtig se fidusen i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, her faar Noah heller ikke stukket en sut i munden, medmindre han beder om det, skal sove, koere i bil eller er ked af det. Men jeg kaemper ikke imod, hvis han beder om en sut... Herregud, det er jo hans behov i det oejeblikj. Det overskygger i hvert fald mit behov for at begraense hans sutteforbrug ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi forsøger også at begrænse det, men det kan være svært. Inger gad ikke rigtig sin sut som baby, men nu her inden for de sidste par måneder elsker hun den. Vi forsøger at begrænse den til sove, trøst og sygdom. Men vi kan også bare mærke, at hun ofte bare har behov for at have den, når vi kommer hjem fra vugger. Og det er jo så her, vi burde lære hende ikke at have behovet. Og nogle gange husker vi det - andre gange "glemmer" vi det.

Mht tænderne har jeg faktisk hørt fra en tandlæge, at de er så bløde, at de retter sig selv hurtigt. Altså når det drejer sig om børn til og med de 3 år. Og det er også på det laug, at vi tænker, at et suttestop kommer på tale.

Ligesom barbamama kan jeg heller ikke stå for, når møffen bruger sut. Hun er simpelthen for nuttet :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ayah har fri adgang til sin sut, og det har jeg det godt med. Hun bruger den når hun skal sove, er ked af det eller søger tryghed. Hvis der ligger eb sut på bordet så kan hun godt lige lege med den eller gnaske lidt i den, men det er også det..

Ayah har aldrig suttet på sut medmindre hun har haft brug for den. Hun spytter den selv ud bagefter :) jeg elsker hendes sut, og den har reddet mig i mange situationer :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER