190987

Hvornår fortæller i familien/folk i er gravide?

23 indlæg i dette emne

Hej alle sammen..:)

Vi er jo nu blevet gravide men flere spørgsmål trænger os lidt på da vi aldrig har prøvet det før :)

Hvornår fortæller i familien/folk i er gravide?

Hvornår bliver man scannet første gang?

Hvordan fortalte i jeres chef/mester det?

Kæmpe kram her fra <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh... Nogle enkelte fik det at vide med det samme - den generelle udmelding kom efter nakkefoldsscanning ved ca 12 uger. Det er i øvrigt den første ordinære skanning. Den næste er misdannelsesskanningen ved ca 20 uger.

Min chef vidste, at vi var i behandling, så hun fik besked - mundtligt på hendes kontor - meget tidligt.

Og TILLYKKE!!!!:-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kunne ikke holde mund, så familien fik det at vide med det samme. Min projektgruppe fik også besked med det samme, det jeg var meget dårlig og derfor meget lidt aktiv. Mandens arbejde fik det at vide lige lidt før nakkefold, fordi jeg blev indlagt og han derfor var mere fraværende. Resten af vennerne og familien lidt længere ud fik det at vide efter nakkefoldsscanning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej. I mine to andre graviditeter fik familie det først at vide, da de tolv uger var gået. Min familie havde dog gættet på det anden gang. Den her gang ved jeg ikke helt, om det kan vente så længe. Jeg er kun 4+5 men jeg har allerede meget kvalme, så det kan være det bliver svært at holde hemmeligt - men nu må vi se. hilsner herfra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Gang - med det samme til alle :) (var 5 uger henne på daværende tidspunkt) - 2. Gang var vi usikre på om vi skulle beholde eller ej, så der fik folk det at vide lidt senere. :)

Men begge gange har vi fortalt det før NF, fordi det gav os tryghed at vide at der ville være mennesker som forstod os, hvis barnet ikke var levende ved nf.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortalte det omkring uge 6-7 til familien som lejligheden bød sig og vi var samlet. Mine arbejdskollegaer fik det at vide samtidigt med.

Vi betalte os fra en tidlig scanning i uge 8+6 og offentliggjorde det i uge 9 dagen før min mand tog afsted på arbejde et par måneder, da det var vigtigt for ham også at opleve og modtage lykønskningerne.

Det var svært at holde hemmeligt pga. De traditionelle symptomer og en helt almindelig viden om at vi nok prøvede. Alder taget i betragtning, bryllup sidste år osv. Kom det jo ikke som en overraskelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores forældre fik det at vide med det samme. Familie og venner fik det at vide efter NF og mit arbejde fik det at vide ugen efter dette.

Jeg holdte det hemmeligt til trods for massiv kvalme fra 6.-18. graviditetsuge, mine kollegaer troede blot at jeg var meget stille og indelukket fordi jeg var inde i en stresset periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg i den situation at jeg er dyrlæge og der derfor er visse arbejdsopgaver, som kræver ændrede forhold helt fra starten af graviditeten, så jeg var nødt til at fortælle min arbejdsplads den glade nyhed så snart vi selv vidste det.

Derfor fortalte vi også vores forældre og enkelt venner det med det samme, da det føltes forkert at mine kolleger skulle få besked før dem.

Resten af vores familier og venner fik det at vide omkring uge 12 og FB derefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortalte det til familien efter NF. Vi fortæller det først bredt dvs. til kollegaer og bekendt efter misdannelsesscanningen. Nære venner fik det også at vide efter NF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i 8+1 nu, og har allerede svært ved at skjule min voksende mave, så arbejdet får det af vide efter NF, med mindre de selv begynder at spørge før -de ved godt vi er igang med projekt Baby. Planen er, at jeg laver en kage hvor jeg skriver det på.. Evt. med citat fra "far, mor og Blyp"-sangen; f.eks. "Noget gror og maven blir' så stor, for nu skal vi være far og mor..."

Familien får det af vide den 29., når de kommer til middag. Til den tid vil jeg være 9+6

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også fint tidpunkt, vi fortalte mine svigerforældre det igår som de første men vi vil gerne vente med at fortælle det til andre før vi er noget længere henne.. Jeg er simpelthen så bange for at miste baby ved at gøre et eller andet forkert..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fortalte det til familien efter NF. Vi fortæller det først bredt dvs. til kollegaer og bekendt efter misdannelsesscanningen. Nære venner fik det også at vide efter NF.

Nysgerrighed... Tror du, at det kan ikke kan ses når du er 20 uger henne (misdannelseskanning)?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men vi vil gerne vente til efter nakkefold med at sige noget, hvis vi kan, jeg er maler og derfor ret nervøs da jeg har gået med noget ret giftigt indtil vi fandt ud af jeg var gravid så jeg ville simpelthen gerne være over lykkelig for baby er inde i maven men er så bange for den fejler noget eller vi mister den..:( håber det virkelig ikke <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også fint tidpunkt, vi fortalte mine svigerforældre det igår som de første men vi vil gerne vente med at fortælle det til andre før vi er noget længere henne.. Jeg er simpelthen så bange for at miste baby ved at gøre et eller andet forkert..

Der er heldigvis ikke ret meget du kan gøre forkert, det er meget sjældent at abortere pga fx overanstrengelse eller hop eller mindre uheld eller andre "almindelige" ting. Hvis man mister baby er det næsten altid fordi fostret af en eller anden grund ikke er levedygtigt, altså fordi der er noget alvorligt galt med det, så det er naturens måde at sortere fra. Hvis du er sund og venter en sund baby skal du ikke gå og bekymre dig om noget du gør forkert.

Tillykke med graviditeten til dig og de andre nygravide, og held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak..:) Jeg tror da jeg er sund, er stoppet med at ryge, normal vægtig o.s.v.. Så håber virkelig baby er frisk og rask <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nysgerrighed... Tror du, at det kan ikke kan ses når du er 20 uger henne (misdannelseskanning)?

:-) Faktisk har jeg kunnet holde det hemmeligt til nu, hvor jeg er i uge 19, men det er også ved at knibe, men det passer meget godt med at der nu kun er 2 dage til misdannelsesscanningen, for efter det tror jeg ikke jeg kan skjule det meget mere.

Men ellers godt spørgsmål ;-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:-) Faktisk har jeg kunnet holde det hemmeligt til nu, hvor jeg er i uge 19, men det er også ved at knibe, men det passer meget godt med at der nu kun er 2 dage til misdannelsesscanningen, for efter det tror jeg ikke jeg kan skjule det meget mere.

Men ellers godt spørgsmål ;-).

Imponerende :)

Tak for svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar :) jeg var til læge igen i fredags og fik lov af lægen og få en før scanning pga min situtation ift arbejde så nu venter vi bare spændt på vi får brev om hvornår..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 7+4 idag og har indtil videre kun sagt det til svigermor og tillidsrepræsentanten på mit job. Jeg overvejer at fortælle det på onsdag til personalemøde. Jeg arbejder som socialpædagog på et bosted, og det kan nemt hænde at der skal tages hensyn til mig under graviditeten, pga voldsom adfærd osv. Så jeg tænker det er godt at få det meldt ud. Selvom jeg da helst ventede til nf scanning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og jeg var lidt uenige om dette. Jeg havde egentlig fravalgt nakkefoldsscanningen, da jeg er af den overbevisning at den ikke skal laves bare for at se baby. Man får den for at få en risikovurdering man skal tage stilling til, som jeg ikke inder nødvendig. Men min mand ønsker ikke et barn med eksempelvis Down syndrom, så ved høj risiko ønsker han vi går hele vejen med evt abort i sidste ende. For at jeg vil gå med til dette har jeg krævet at ingen får noget at vide førend vi står med en lav risiko, da jeg ikke ønsker at stå i en situation hvor jeg skal forklare f.eks min familie eller de af mine veninder der ikke kan få børn, at jeg vælger et barn fra. Forstår i hvad jeg mener??

Men alt mulig held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fortalt vores nære familie det, og min chef, det gjorde vi i sidste uge, og resten må vente til NF scanning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke.

Min far kunne se det allerede i uge 5, eller der omkring, han påstod at min talje var forsvundet og at jeg sad anderledes... Så han fik besked om at holde mund, så vi selv kunne fortælle det, men så fortalte vi det bare der...

Min chef fik det af vide lige før nf- da jeg med kort varsel måtte springe fra en arbejdsopgave pga smerter i ryggen og træthed, og så fik alle kollegaer det at vide dagen efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fortalte det tidligt. Til både familie og venner. Men stadig først efter første scanning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER