Nitzen1987

Sæson-mad - er der noget I kun spiser på bestemte tider af året?

23 indlæg i dette emne

Er der noget mad som I kun spiser på forskellige tidsunkter af året? Fx. Koldskål, suppe og risengrød mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forår: Asparges

Sommer: Friske Jordbær, Friske ærter, Koldskål

Vinter: Bagte rodfrugter, varme supper

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste, jeg kan komme i tanke om, er jordbær :rolleyes Og det er kun fordi, de er så svære at få fat i og smager dårligere om vinteren. Ellers kan jeg sagtens finde på at lave risengrød om sommeren eller koldskål om vinteren - hvis jeg har lyst til det, laver jeg det! Så nej, herhjemme er vi ikke så sæsonbetonede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Koldskål: sommer

Æbleskiver: november december

Risengrød: december

Grill: hovedsageligt forår og sommer

Flæskesteg: vinter halvåret

Blodpølse: december (hvis svigermor serverer det, hun er den eneste jeg kender der gør det)

Ris A la ment: november og december

Gammeldags isvaffel: forår-sommer

Friske jordbær: når de er i sæson

Karse: forår (hovedsageligt i påsken)

Det var det jeg lige kan komme i tanke om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke finde på at lave risengrød om sommeren, og ej heller koldskål om vinteren.... Hvorfor ved jeg ikke helt, det er nok bare en vane, som at jeg ikke ville spise pizza til morgenmad fx :P Suppe laver jeg også yderst sjældent om sommeren, og æbleskiver hører julen til synes jeg.

Jeg synes også det bliver lidt mere særligt at få gåsesteg (som vi får) juleaften, fordi det er den eneste gang på året jeg får det, og på samme måde smager risengrøden bare SÅ meget bedre når man ikke har fået det i et halvt år. Når december er ovre behøver jeg ikke få æbleskiver foreløbigt, og hvis vi spiste dem hele året ville jeg blive rigtig træt af dem! Men 1. søndag i advent, med adventskransen tændt, smager de jo HIMMELSK :loveshower

Så på den måde ved jeg nok alligevel godt hvorfor jeg gør som jeg gør.... Det er for forventningens glædes skyld ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hernede kommer rigtig meget af sig selv, fordi raavarer foelger saesonen. Saa lige nu er det umuligt at opdrive soede kartofler, f.eks. Og jordbaer koerer paa sidste vers.

Varerne smager jo helt anderledes i deres aegte saeson :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hernede kommer rigtig meget af sig selv, fordi raavarer foelger saesonen. Saa lige nu er det umuligt at opdrive soede kartofler, f.eks. Og jordbaer koerer paa sidste vers.

Varerne smager jo helt anderledes i deres aegte saeson :)

Jeg ville sådan ønske at vi gjorde det samme i Danmark... Hvor må det være dejligt at bo i et land, hvor det bare er helt naturligt at man følger sæsonens råvarer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser så vidt muligt, men ikke slavisk, grønt og frugt efter sæson.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg laver gerne koldskål om vinteren, varme supper på en regnfuld sommerdag.

Den eneste jg egentlig sørger for at spise sæsonens grønt da det er der den er i top kvalitets mæssigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hernede kommer rigtig meget af sig selv, fordi raavarer foelger saesonen. Saa lige nu er det umuligt at opdrive soede kartofler, f.eks. Og jordbaer koerer paa sidste vers.

Varerne smager jo helt anderledes i deres aegte saeson :)

Her er det noejagtigt det samme......nu har jeg i maanedesvis haft lyst til en Tuna (kaktusfrugt) og de er slet ikke til at opdrive!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det noejagtigt det samme......nu har jeg i maanedesvis haft lyst til en Tuna (kaktusfrugt) og de er slet ikke til at opdrive!!

Det kan bare vaere SAA irriterende, naar man virkelig har lyst til noget bestemt :D

Men ja, Ezri, det er noget helt andet og jeg kan nemt slippe for at koebe unaturligt og megasproejtet hollandsk og spansk, naar det nu vokser indenfor landets graenser. Sidder netop og spiser megasproede agurker, der smager af agurk, og aromatiske tomater. Agurkerne er i hvert fald ikke det samme om nogle maaneder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Orh herhjemme er det meget sæson-bestemt, da manden jo som sagt er kok. Så gud nåde og trøst mig hvis jeg har brugt en grøntsag/rodfrugt der er uden for sæsonen.

Der er så meget at det slet ikke er til at skrive ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser gerne risengrød og suppe om sommeren :) dog spiser jeg aldrig koldskål om vinteren...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med frugt og grønt der følger sæsonen. Kold kartoffelsalat spiser jeg også kun om sommeren ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi forsøger at køre årstids bestemt. Glæder mig fx til de friske rosenkål kommer nu og til at kunne lave jordskokkesuppe :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ikke sæsonbestemte herhjemme. Jo jeg køber da grøntsager for det meste efter sæson, men det er vist det.

Risengrød får vi hver anden uge hele året rundt og det samme med supper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før jeg gik på LCHF kunne jeg også sagtens spise risengrød hele året. ELSKER risengrød! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før jeg gik på LCHF kunne jeg også sagtens spise risengrød hele året. ELSKER risengrød! :(

Det gør mine piger også :D

Liva er lidt for tynd og småtspisende, medmindre der står risengrød på menuen. Så derfor får vi det tit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør mine piger også :D

Liva er lidt for tynd og småtspisende, medmindre der står risengrød på menuen. Så derfor får vi det tit

Det har også reddet vores nattesøvn mange gange - Anna kan også være småtspisende, men elsker risengrød i en sådan grad, at hun har præsteret at spise sig (over)mæt og alligevel putte mere i munden, så hun er nødt til at spytte det ud igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har også reddet vores nattesøvn mange gange - Anna kan også være småtspisende, men elsker risengrød i en sådan grad, at hun har præsteret at spise sig (over)mæt og alligevel putte mere i munden, så hun er nødt til at spytte det ud igen :D

Hvad man ikke gør for de børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

aah, min soester er ogsaa vild med risengreod og koldskaal - jeg synes begge dele er :puke :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

aah, min soester er ogsaa vild med risengreod og koldskaal - jeg synes begge dele er :puke :D

Haha enig! Men nu tåler jeg jo heller ikke mælk, sååå :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser meget sæson i forhold til frugt/bær og grønt. Vil helst købe danske grønsager, eller plukker i min mors eller svigernes have.. (Og vores egen næste sommer :yay)

Faktisk også fisk/kød, i den forstand at svigernes lam slagtes i oktober, S skyder nogle gange rådyr i efteråret og fisker meget i løbet af foråret/sommeren..

Koldskål er sommer synes jeg. Risengrød og supper kan jeg ALTID spise, men det er mest når det er koldt udenfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER