Maj83

Kan man være på kur, mens man forsøger at blive gravid?

15 indlæg i dette emne

Ja, jeg vil gerne tabe et par kilo og overvejer i den forbindelse at fjerne sukker og stivelse fra kosten. Men ifølge sundhedsstyrelsen skal man spise både ris, pasta, brød når man forsøger at blive gravid.

Hvad ville I gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg levede efter "spis dig i balance" da jeg blev gravid.. Dog måske kun 80% uden stivelse og sukker.. Det hjalp på fertiliteten, tror jeg - vi havde prøvet i 9 mdr inden jeg lagde kosten om, og i næste forsøg lykkedes det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, hvorvidt sundhedsstyrelsens kostanbefalinger er de rette er næsten en hel religion.

Der findes i hvert fald mange filosofier.

Jeg sværger selv til så få kulhydrater som muligt (LCHF), og ser derfor ingen problemer i at udelade sukker og stivelse.

I forhold til graviditet synes jeg der er mange gode pointer i bogen "spis dig gravid".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke at lyst brød, ris og pasta gør meget godt for kroppen. Jeg har ikke en uddannelse til at bakke det op, men jeg ved hvad det gør ved min krop, og har læst en del om det, og jeg har ikke en eneste gang stødt på en pålidelig kilde, der anbefalede kulhydrater som brød, ris og pasta. Synes sundhedsstyrelsens anbefalinger lyder forældede.

Jeg lever også til dels efter LCHF for tiden, det har virket rigtig godt før, og jeg ved, at min krop får det bedre, når jeg holder mig væk fra kulhydrater. Uden at vide det, vil jeg tro at hvis kroppen har det bedre, vil fertiliteten også forbedres.

Der er også mange overvægtige, der får at vide, at de skal tabe sig, hvis de starter i fertilitetsbehandling, simpelthen fordi et vægttab kan have en positiv effekt på fertiliteten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tabte 23,9 kg på 1 år hvor de 9 måneder var i behandling. Og det var PCO venligt kost for det meste, jeg spiste, så gå du bare i gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle kunne gå på kur (hvis du ellers ikke allerede har en for lav fedtprocent, i hvilket tilfælde kroppen stopper ÆL på et tidspunkt).

Hvilken type kur spiller jo egentlig ikke nogen rolle - så længe du får dine næringsstoffer som vitaminer, mineraler, proteiner, essentielle fedtsyrer osv.

Jeg er ikke så meget til, at der er noget, man slet ikke må på en kur...tror mere på alt med måde og små skridt. I hvert fald til et langsigtet resultat. Men det er jo bare, hvad man har det bedst med :)

Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ser ingen problemer i at droppe sukker og stivelse. Så længe du blot husker de langsomme kulhydrater (grøntsager) og ikke kommer alt for langt ned i kalorieindtag :)

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De officielle anbefalinger lyder, at det ikke anbefales at tabe sig, mens man venter sig.

Måske hvis der er tale om svær overvægt, er det en anden sag. Men de der ekstra typiske 5 kg. Anbefaler man ikke at gå på kur og tabe mens man venter sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De officielle anbefalinger lyder, at det ikke anbefales at tabe sig, mens man venter sig.

Måske hvis der er tale om svær overvægt, er det en anden sag. Men de der ekstra typiske 5 kg. Anbefaler man ikke at gå på kur og tabe mens man venter sig.

Spørgsmålet var vist, hvorvidt det var ok at tabe sig, mens man forsøger at blive gravid :). Det kan jeg også kun se som en god ting, hvis man har lidt rigeligt på sidebenene. Som en anden skriver, kan det måske ligefrem fremme processen lidt, men under en graviditet er selvfølgelig en anden sag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spørgsmålet var vist, hvorvidt det var ok at tabe sig, mens man forsøger at blive gravid :). Det kan jeg også kun se som en god ting, hvis man har lidt rigeligt på sidebenene. Som en anden skriver, kan det måske ligefrem fremme processen lidt, men under en graviditet er selvfølgelig en anden sag.

Lige nøjagtigt, jeg ville naturligvis aldrig gøre det under en graviditet:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man er overvægtig må man gerne tabe sig, også under graviditet, men man skal sørge for at spise sundt og ta vitaminer (i hvert fald folsyre og d vitamin og evt jern) og man må selvfølgelig ikke sulte sig selv. Hvis man er normalvægtig er det ikke hensigtsmæssigt at prøve at tabe sig, men at undgå sukker og hurtige kulhydrater, som jo var det ts overvejer, må da være sundt for alle og dermed godt både hvis man prøver eller er gravid.

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev min bacheloropgave (i ernæring og sund) omkring overvægtige gravide og det er en rigtig god idé allerede at begynde på en sund livsstil inden du bliver gravid. Sukker og stivelse fra hvid brød, pasta og ris er på ingen måde gavnlig for kroppen, derfor kan du sagtens undvære det i din kost og i stedet vælge de grove alternativer.

Sundhedsstyrelsen anbefaler på ingen måde nogen at spise sukker eller andre hurtige kulhydrater :)

Så det er bare at komme i gang :yay Derudover så anbefales det (af de fleste læger) ikke at tabe sig under en graviditet, men i stedet at mindske vægtøgningen til ca. 5 kg, forudsat at man altså er overvægtig. Da kroppen allerede har den ekstra mængde fedt, som kroppen har behov for under en graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forsøgt at blive gravide LÆNGE - og har været det før (5 gange) hvor det alle er blevet til SA'ere...

Denne gang har det taget lang tid - faktisk et helt år inden der er kommet en ny spire... Og den kom (tror jeg), fordi jeg på 2½ måned tabte 11 kilo gennem kosten og motion...

Jeg fulgte den gængse PCO-vejledning og spiste faktisk ingen kulhydrater i de 2½ måned - erstattede det hele med grove grøntsager og lidt ekstra kød...

I min graviditetstråd, kan du se den (lidt stramme) kostfordeling, jeg brugte, da jeg tabte mig...

Nu, hvor jeg er blevet gravid, er det en lidt anden snak... Jeg har VIRKELIG problemer med det hvide brød - det er det eneste, der hjælper mod kvalmen... Og jeg har besluttet at jeg stadig passer på, men at jeg også spiser lidt flere kalorier end jeg gjorde før, for det har jeg det bedst med (og hvis jeg holder mig på de 1000 kcal. om dagen, bliver jeg simpelthen dårlig nu)...

Så hvis jeg var dig, ville jeg bare give mig i kast med et vægttab - og husk motionen! Vi morgensvømmede ½ time hveranden morgen og gik til roning 1-2 gange om ugen - og så cyklede vi til ALT... Og det gav altså rigtig meget!

Så bare gå i gang, hvis det er nu, du har motivationen - og hvis du så bliver gravid, må du jo se på hvordan din krop reagerer... Det anbefales at man ikke er på direkte slankekur, mens man er gravid, men hvis kroppen ikke har noget imod det, kan man lige så godt følge de sunde vaner. Og jeg er levende bevis på at kroppen NOK skal brokke sig, hvis den er utilfreds med måden, du spiser på ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tippene. lchf tiltager mig også, så den er jeg begyndt med. Jeg skal dog lige vænne mig til at spise, så meget fedt, når man altid har spist så fedtfattigt som muligt. Men ikke desto mindre er vægten gået fra 65.5 kg søndag til 64.2 kg her til morgen. Jeg ved selvfølgelig godt at det hovedsalig er væske. Til gengæld kan jeg mærke at jeg er mæt i meget længere tid end jeg tidligere var.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej Maj83.

Det er helt ufarligt at droppe for meget stivelse og sukker når du forsøger at blive gravid, du skal blot ikke undvære alle kuldhydrater i din kost da det er dette der gir dig og din krop brændstof at køre på (hvilket din krop har brug for når den skal skabet et nyt lille menneske). det er også ufarligt at tabe et par kilo inden du bliver gravid, men husk at lige så stille spise lidt mere når det er lykkedes dig at blive gravid, da du helst ikke skal tabe dig under en graviditet.

den næmmeste måde at tabe sig på er at få mest at spise til morgenmad (da du bruger energi i løbet af dagen) og mindst til aftensmad (hvor du ikke riktig bruger kroppen mere og snart skal i seng), masser af grønsager og bælgfrugter og motionere ved siden af. en livsstilsændring er den eneste løsning på et varigt vægttab. hæld og lykke med det hele, Mvh maria (klinisk diætist) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER