Annemb

Tandbørstning er en udfordring - hjælp!

14 indlæg i dette emne

Min søn på 14 måneder vrider sig og kæmper imod, når jeg børster hans tænder. De første måneder gik det fint, men efter han selv er begyndt at spise med ske osv. er han blevet meget kan selv/vil selv. Det resulterer i, at jeg virkelig skal tvinge den der tandbørstning igennem (holde ham lidt stramt og tvinge tandbørsten ind i hans mund). Jeg forsøger jo virkelig at være så blid som muligt og trøste og kramme/kysse undervejs, men det hjælper bare ikke :-/. Hvis han selv får lov at styre tandbørsten, er der ingen problemer, men det går jo ikke...

Er der andre, der oplever det samme? Nogle gode råd til at få det til at fungere lidt bedre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med at han får lov til at sidde med sin egen tandbørste, mens du børster med en anden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at han får lov til at sidde med sin egen tandbørste, mens du børster med en anden?

Det har jeg faktisk prøvet, for det fungerer ret godt, når han selv vil styre skeen fx, men det var desværre det samme. Det er dog nogle uger siden, jeg prøvede det sidst, og den anden tandbørste var en lidt større en af slagsen, så jeg skal måske prøve igen... :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at han får lov til at sidde med sin egen tandbørste, mens du børster med en anden?

Det gør vi med ronja. Til at starte med blev hun stadig sur men nu sidder hun for det meste og siger ahhhhhhhh, men nogen dage kan hun stadig blive sur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica har altid fået lov til at børste først (med en lille bitte smule tandpasta) og så har vi ventet til hun har smidt/givet os tandbørsten, før vi så har børstet rigtigt. På den måde har hun fået sin lyst stillet og der har (heldigvis) sjældent været problemer herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er heller ikke tosset med det, men jeg vil ikke holde fast, ikke tvinge. Saa her boerster jeg det, han lader mig goere og saa lidt oftere end to gange dagligt. Han har ogsaa sin egen. Igaar fik han naermest ikke boerstet taender, men idag boerstede vi dem rigtig godt. Jeg har en med vildt lille hovede fra GUM, som er rigtig god og har et langt smalt skaft. Den er den nemmeste at boerste med og den er dejlig bloed. Saa klapper vi ioevrigt, naar vi har boerstet dem godt, men ikke, hvis han har protesteret hoejlydt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min knægt har aldrig været vild m tandnørstning! Det et bedre i perioder.

Noget af det vi har prøvet og som også virker ind i mellem.

Synge skøre sange om tænderne. Far børster samtidig. Fange dyr mellem tænderne. Altså lege lidt og prøve at gøre det hygggeligt.

Men for tiden er det får vi kun børstet m tvang. Så det er ikke en fest. Vi har en lille modsat dreng. Så her er der ikke andet at gøre end at få det gjort. F skal ikke bestemme om han skal have børstet tænder eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her svinger det meget hvad Silje siger til at få børstet tænder. Det sker dog ofte under tvang, men som tandlægen siger findes der ingen pædagogik hvad angår tandbørstning, det skal bare gøres. Hellere det end at skulle bores som 2 årig..

Hun bliver jo altid glad igen med det samme vi stopper

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh vi kæmper også med tandbørstningen herhjemme

Kan desværre ikke give nogle gode råd, men vil da lige følge med herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica har altid fået lov til at børste først (med en lille bitte smule tandpasta) og så har vi ventet til hun har smidt/givet os tandbørsten, før vi så har børstet rigtigt. På den måde har hun fået sin lyst stillet og der har (heldigvis) sjældent været problemer herhjemme.

Det lyder som en god plan! Det vil jeg prøve (i hvert fald til aften-tandbørstningen - hverdagsmorgener er måske en anden sag) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her svinger det meget hvad Silje siger til at få børstet tænder. Det sker dog ofte under tvang, men som tandlægen siger findes der ingen pædagogik hvad angår tandbørstning, det skal bare gøres. Hellere det end at skulle bores som 2 årig..

Hun bliver jo altid glad igen med det samme vi stopper

Sådan har jeg det også. Tænderne skal bare børstes ordentligt morgen og aften, og så må det foregå under en vis tvang, når det ikke kan være anderledes. Min eks-svigermor (min søns farmor) er tandlæge og har fortalt en del skrækhistorier om meget små børn med huller i tænderne osv., og det skal jeg i hvert fald ikke nyde noget af! Jeg forsøger så vidt muligt at aflede og kramme/kysse/rose undervejs, men han er bare ikke pjattet med det pt. Det er jo heldigvis ret hurtigt klaret (han har pt. 6 tænder og et par hjørnetænder på vej - muligvis en del af grunden til at han ikke er vild med det, men omvendt synes han jo så det er helt ok, når han selv styrer tandbørsten). Håber bare at det snart bliver bedre, for det er da ikke sjovt, mens det står på :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg købt en ekstra tandbørste, og her til aften gik det faktisk helt ok med at få børstet tænderne. Vi legede lidt og skiftedes til at børste, jeg sang og fjollede lidt imens og så tog vi nogle pauser undervejs. Mange hyggelige grineflip undervejs fordi den ene tandbørste kunne sprøjte med vand, når han daskede til børsterne med en finger :wub . Måske der er håb om lidt hyggeligere tandbørstningsseancer i fremtiden. Tak for gode råd :) .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gik det pludselig fremad, da jeg begyndte at lege med hans læber... altså først med fingeren og lave den der "blvblvblv"-lyd.

Så begynder han selv at sige lyden og synes, at det var vildt sjovt. Så bruger jeg tandbørsten i stedet for fingeren, og så får jeg minsandten også lov til at børste lidt tænder. Når han vender hovedet, eller skubber tandbørsten væk, leger jeg lidt med læberne igen, får lov til at børste lidt igen osv. Når han så siger endeligt fra og ikke vil mere, respekterer jeg det og giver ham tandbørsten, og så ligger han og leger lidt med den.

Nogle dage må jeg tiltvinge mig adgang alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gik det pludselig fremad, da jeg begyndte at lege med hans læber... altså først med fingeren og lave den der "blvblvblv"-lyd.

Så begynder han selv at sige lyden og synes, at det var vildt sjovt. Så bruger jeg tandbørsten i stedet for fingeren, og så får jeg minsandten også lov til at børste lidt tænder. Når han vender hovedet, eller skubber tandbørsten væk, leger jeg lidt med læberne igen, får lov til at børste lidt igen osv. Når han så siger endeligt fra og ikke vil mere, respekterer jeg det og giver ham tandbørsten, og så ligger han og leger lidt med den.

Nogle dage må jeg tiltvinge mig adgang alligevel.

Det var nok en meget god idé. Min søn er helt vild med den lyd og har en fest, når han laver den eller når jeg gør. Det vil jeg prøve i morgen :) .

Og ja, nogle dage vil det nok bare være en kamp. Det er træls, men tænderne skal børstes, og det tager jo heldigvis ikke ret lang tid. Så snart jeg er færdig, er han altid glad igen, så jeg satser på, at han ikke bliver alt for "traumatiseret" ;) ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER