Bamse&Kylling

Alternativ til brød/pasta/ris osv.

17 indlæg i dette emne

Var i tvivl, om denne tråd skulle ligge under mad og kager, men så må en administrator lige rykke den :tak

Jeg vil gerne, overordnet set, undgå sukker og stivelsesprodukter. Men jeg er tom for ideer til hvad der skal erstatte.??

Så kom glad kære skønne damer! Hvad spiser I i stedet for brød, ris, pasta osv..? Jeg er selv en sucker for brød (dog groft/mørkt) og pasta! Så mangler alternativer.. Evt. noget bag selv af en art.. Men igen, jeg er tom for ideer!

:help :help :help :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Perlebyg og quinoa :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er vi alle vilde med stenalderbrød! :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perlerug, perlekamut og perlespelt er godt i stedet for ris og pasta.

Brød kan bages af diverse kerner og nødder så det ikke indeholder mel. Har desværre ikke lige en opskrift ved hånden.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjek evt paleo-kost :) Der bruges grøntsager som erstatning. F.eks. blomkål som ris og squash som spaghetti. Sådan spiser vi herhjemme..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan lave nogle lækre salater med diverse bønner/linser istedet for ris/pasta.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ris af blomkål og spaghetti af kinaradisser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser efter LCHF, hvor man ikke spiser brød/stivelse/sukker. Og "madguruen" over dem alle holder til på bloggen madbanditten.dk, hvor der er rigtig mange gode opskrifter.

Her er et udpluk af hendes opskrifter på tilbehør: http://www.madbanditten.dk/opskrifter/tilbehor/

Håber du kan bruge det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode, bliv endelig ved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser efter LCHF, hvor man ikke spiser brød/stivelse/sukker. Og "madguruen" over dem alle holder til på bloggen madbanditten.dk, hvor der er rigtig mange gode opskrifter.

Her er et udpluk af hendes opskrifter på tilbehør: http://www.madbanditten.dk/opskrifter/tilbehor/

Håber du kan bruge det :)

Jeg har smugkigget lidt derinde og derfra jeg er blevet inspireret, men tak :)

Vil så småt arbejde mig hen imod LCHF.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Je sidder lige og tænker - og det er ikke kritik men ren nysgerrighed - men hvordan tænker i Paleo eller LCHF kost ift børn? Deres behov er jo trods alt noget anderledes end os voksne, og der er stillet spørgsmålstegn ved ernæringen i de diæter :-)

Lever jeres børn også efter disse diæter?

Jeg har ikke selv børn, så kan ikke komme med en personlig erfaring. Men jeg tror ikke, at det er noget problem, for børn at spise på LCHF. Hvis man gerne vil tabe sig mange kilo, skal man helst ned og spise under 50g kulhydrat om dagen - gerne mindre. Men det er jo slet ikke nødvendigt for børn (må man gå ud fra). Kan ikke forestille mig, at det er et problem for børn ikke at spise brød/stivelse/sukker. Der er selvfølgelig væsentlig mere mættet fedt i en LCHF-kost, end en normal gennemsnitlig dansk kost, og det er vel egentlig dét folk diskuterer - for vi har jo alle lært, at mættet fedt er det onde fedt. Der er dog kommet meget mere forskning på det område indenfor de sidste par år, og flere studier viser det stik modsatte - at mættet fedt ikke er dårligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glemte helt: der er også rigtig god inspiration at finde på LCHF-forummet (http://lchf-forum.ning.com/) :)

Og så skal jeg nok lade vær med at spamme mere :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Je sidder lige og tænker - og det er ikke kritik men ren nysgerrighed - men hvordan tænker i Paleo eller LCHF kost ift børn? Deres behov er jo trods alt noget anderledes end os voksne, og der er stillet spørgsmålstegn ved ernæringen i de diæter :-)

Lever jeres børn også efter disse diæter?

Jeg har det også i baghovedet og har slet ikke undersøgt det til bunds endnu. Men ellers er det umiddelbart ikke værre, end at børn vel blot spiser flere kulhydrater.? Men igen, ved ikke nok om det endnu til at kunne sige det :)

Dog ka jeg ikke se, hvorfor børn evt har godt at stivelse, gluten, sukker osv - det er der vel ingen der har..?

Indtil videre kan jeg bare godt lide tankegangen bag LCHF og synes det lyder logisk, men jeg skal ikke tabe mig, så det er pga de andre gode fordele ved at undgå disse ting, at jeg tænker på det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glemte helt: der er også rigtig god inspiration at finde på LCHF-forummet (http://lchf-forum.ning.com/) :)

Og så skal jeg nok lade vær med at spamme mere :D

Tak, du ka bare spamme løs, jeg synes det er interessant læsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser rigtig meget grov bulgur. Det har højt procent af kostfiber og er et fuldkornsprodukt. Det er perlespelt, perlebyg ikke det er pudsede kerner, hvor skal og Kim er fjernet. Så redet ikke længere fuldkorns.

Vi spiser generelt alt i fuldkorn, hvis det er muligt :-) det er jo stadig kulhydrater, men vi bliver meget mere mætte og det holder den usunde sult for døren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, du ka bare spamme løs, jeg synes det er interessant læsning :)

Jamen, så vil jeg da lige spamme lidt mere :D

Hvis du gerne vil læse nogle videnskabelige artikler, der er let forståelige, kan jeg anbefale ham her: http://eatingacademy.com/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER